برگزاری نخستین جشنواره ملی دانش آموزی امیر کبیر در مرداد ۹۸

۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ تیر ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
برگزاری نخستین جشنواره ملی دانش آموزی امیر کبیر در مرداد ۹۸

«جشنواره ملی دانش آموزی امیرکبیر» با شعار «یک گام به جلو در پژوهش دانش‌آموزی» از ۲۲ تا ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود. یکی از مولفه‌های اصلی اصلاحات در نظام آموزشی پیش از دانشگاه، توسعه رویکرد شناختی است. یکی از نتایج مهم و برجسته این تغییر رویکرد، توجه بیشتر به امر پژوهش، حتی در مقاطع تحصیلی پیش از آموزش عالی است. جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر، در همین راستا و با هدف ترویج و فرهنگ‌سازی در حوزه پژوهش دانش‌آموزی برگزار می‌شود. شایان توجه است که به منظور ارتباط بیشتر فضای پژوهشی و آموزشی با صنعت، مجموعه «فرادرس» نیز به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه آنلاین ایران، از این رویداد حمایت می‌کند و در همین راستا، به نفرات برگزیده بورسیه آموزشی فرادرس را اعطا و امکان دسترسی آن‌ها به کتابخانه آموزش‌های آنلاین تخصصی و مهارت‌محور این مجموعه را فراهم خواهد کرد.

جشنواره ملی دانش آموزی امیر کبیر، ترویج فرهنگ پژوهش

نظر به اهمیت انجام پژوهش‌های علمی در مقاطع گوناگون تحصیلی، از جمله ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم، دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر اقدام به برگزاری جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر کرده است. این جشنواره، فرصتی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان، علاوه بر فعالیت و رقابت در عرصه‌های سازنده، با پژوهش‌های سایر دانش‌آموزان سراسر کشور نیز آشنا شوند. اهداف این جشنواره دانش‌آموزی عبارتند از:

  • ایجاد و رشد روحیه پرسش‌گری و پژوهش محوری
  • پرورش خلاقیت در نوع نگاه به دنیای پیرامون
  • استعدادیابی
  • آشنایی با روش تحقیق و پژوهش و شیوه ارائه آن
  • ایجاد اعتماد به نفس
  • آشنایی با رشته‌های علمی و دانشگاهی حوزه علوم و مهندسی
  • آموزش کار گروهی و مسئولیت پذیری
  • تبیین و کشف زمینه‌های کاربردی علوم پایه برای دانش آموزان
  • ایجاد و افزایش ارتباط میان صنعت، دانشگاه و دانش آموزان

محورهای اصلی جشنواره

جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر، بر مبنای چهار محور اصلی مسابقات علمی، سمینارهای علمی، غرفه‌های علمی و بخش آزاد فعالیت خواهد کرد. در ادامه، توضیحاتی اجمالی پیرامون فعالیت‌های مربوط به هر یک از این محورها، ارائه می‌شود.

مسابقات علمی

دانش‌آموزان با شرکت در مسابقات علمی، می‌توانند در حوزه‌های گوناگون شامل ریاضیات، زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک، زبان انگلیسی، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، مکانیک، مسابقات آزمایشگاهی، مکاسیستم (گلدبرگ)، هوافضا، نقاشی و طراحی و سازه (سازه‌های ماکارونی و کاغذی) با یکدیگر به رقابت بپردازند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون هر یک از گرایش‌هایی که می‌توان به رقابت در آن‌ها پرداخت، مراجعه به وب‌سایت رسمی جشنواره [+] توصیه می‌شود.

سمینارهای علمی

رشته‌های علمی و پژوهشی که در بخش سمینارهای علمی و غرفه‌های نمایشگاهی دنبال می‌شوند، شامل ادبیات فارسی، زیست‌شناسی، علوم اجتماعی و انسانی، علوم اسلامی و معارف دینی، علوم پایه، علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات، فنی و مهندسی، کشاورزی، گیاهان دارویی، محیط زیست، معماری، مهندسی انرژی، فناوری نانو، نجوم و نساجی هستند. برای اطلاعات بیشتر پیرامون این بخش از جشنواره نیز مراجعه به وب‌سایت رسمی همایش توصیه می‌شود.

غرفه‌های علمی

در بخش غرفه‌ها، گروه‌های شرکت کننده مسئولیت کامل چیدمان و غرفه‌آرایی را به عهده داشته و مقالات، دستاوردها، دست‌سازه‌ها و پوسترهای کاری خود را در معرض عموم قرار می‌دهند. بر اساس موارد بیان شده، تیم داوری اقدام به انتخاب گروه‌های برگزیده می‌کند.

بخش آزاد (غرفه‌های آزاد)

دیگر پژوهش‌هایی که موضوع آن‌ها متفاوت از موضوعات مسابقات و سمینارها است، ولی در زمینه‌های جذاب و با ارزشی هستند، در این بخش شرکت داده می‌شوند. شایان ذکر است که داوری این بخش نیز مانند داوری بخش غرفه‌ای علمی انجام خواهد شد.

اطلاعات جشنواره: زمان، مکان و اطلاعات تماس

امکان ثبت‌نام در جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود، از تاریخ ۲۱ اردیبهشت الی ۱۰ مرداد ماه سال ۹۸ وجود دارد. زمان آغاز جشنواره، ۲۲ مرداد ماه امسال است. برای شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره باید هزینه ثبت‌نام آن را پرداخت کرد که برای آگاهی دقیق‌تر از آن، مراجعه به سایت جشنواره توصیه می‌شود. همچنین، همانطور که پیش‌تر بیان شد، این مسابقات برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و متوسطه دوره اول و دوم است؛ ولی شرکت در برخی از زمینه‌های مسابقات، محدودیت مقطع تحصیلی دارد و بنابراین مطالعه فهرست کامل مسابقات علمی همراه با جزئیات آن‌ها که در ادامه آمده است توصیه می‌شود. علاوه بر مراجعه به سایت، مدارس، دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها می‌توانند با شماره‌های ۰۲۱۶۴۵۴۵۶۵۴ و ۰۲۱۶۴۵۴۵۶۶۸ تماس بگیرند. برای ثبت‌نام در جشنواره کلیک کنید.

تیم داوری

تیم داوری این جشنواره، متشکل از اعضای هیئت علمی، کارشناسان پژوهش دانش‌آموزی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در این جشنواره، نظر به حضور دانشجویان در تیم داوری، توجه بیشتری نیز به کاربردها و موضوعات کارآفرینی معطوف خواهد شد.

جوایز و اعتبارات

شرکت‌کنندگان در این جشنواره، از جوایز و اعتبارات گوناگون زیر بهره‌مند می‌شوند:

  1. اعطای گواهی حضور در جشنواره به کلیه شرکت‌کنندگان
  2. اعطای دیپلم افتخار به دانش‌آموزان منتخب هیئت داوران
  3. اعطای لوح تقدیر و تندیس از طرف دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سه نفر برگزیده هر رشته
  4. اعطای بورسیه آموزشی و دسترسی به کتابخانه آموزش‌های فرادرس به افراد برگزیده
  5. اعطای جوایز از طرف شرکت‌های حامی به برخی از رقابت‌های تحت پوشش این شرکت‌ها
  6. عضویت در کانون پژوهشگران نوجوان امیرکبیر برای دانش‌آموزان دارای شرایط بیان شده در بندهای ۲ و ۳
  7. اعطای گواهی اعتبار دانشگاه به مدارسی که تعداد جوایز دریافت شده توسط تیم‌های آن‌ها دارای شرایط مطلوب (در مقایسه با دیگر مدارس و شرکت‌کنندگان) باشد.
  8. معرفی برگزیدگان علمی و پژوهشی به سازمان‌های گوناگون نظیر بنیاد ملی نخبگان و برخی از شرکت‌های حامی به منظور ارائه خدمات حمایت مالی و معنوی به آن‌ها

برای ثبت‌نام در جشنواره ملی دانش‌آموزی امیرکبیر کلیک کنید.

^^

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *