معرفی کتاب بیوشیمی — فهرست بهترین عناوین + معرفی فیلم های آموزشی

۳۳۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
معرفی کتاب بیوشیمی — فهرست بهترین عناوین + معرفی فیلم های آموزشی

بیوشیمی شاخه‌ای از علم است که فرآیندهای شیمیایی درون و مربوط به موجودات زنده را بررسی می‌کند. این علم مبتنی بر آزمایشگاه است که زیست شناسی و شیمی را گرد هم می‌آورد. با استفاده از دانش و تکنیک‌های شیمیایی، بیوشیمیست‌ها می‌توانند مشکلات بیولوژیکی را درک کرده و حل کنند. در این مطلب قصد داریم مقدمه‌ای کوتاه درباره بیوشیمی، آینده شغلی آن، انواع کتاب بیوشیمی و منابع کاربردی مطالعه بیوشیمی را معرفی کنیم.

بیوشیمی چیست و آینده شغلی آن چگونه است؟

بیوشیمی کاربرد شیمی برای مطالعه فرآیندهای بیولوژیکی در سطح سلولی و مولکولی است. این شاخه از علم بر روی آنچه در داخل سلول‌های ما اتفاق می‌افتد تمرکز می‌کند و اجزایی مانند پروتئین‌ها، لیپیدها و اندامک‌ها را مطالعه می‌کند. همچنین نحوه ارتباط سلول‌ها با یکدیگر را به عنوان مثال در دوران رشد یا مبارزه با بیماری بررسی می‌کند. در اوایل قرن بیستم هنگامی که دانشمندان شیمی، فیزیولوژی و بیولوژی را برای بررسی شیمی سیستم‌های زنده ترکیب کردند، به عنوان یک رشته متمایز ظاهر شد. بیوشیمی پایه و اساس درک کلیه فرایندهای بیولوژیکی شده است. این توضیحات در مورد علل بسیاری از بیماری‌ها در انسان، حیوانات و گیاهان ارائه شده است.

بیوشیمی

بیوشیمیست‌ها به مکانیسم‌های عملکرد مغز، تکثیر و تمایز سلولی، ارتباط درون و بین سلول‌ها و اندام‌ها و اساس شیمیایی وراثت و بیماری‌ها علاقه دارند. یک بیوشیمیست به دنبال تعیین نحوه عملکرد مولکول‌های خاص مانند پروتئین‌ها، اسیدهای نوکلئیک، لیپیدها، ویتامین‌ها و هورمون‌ها در چنین فرایندهایی است. تأکید ویژه در این شاخه از علم بر تنظیم واکنش‌های شیمیایی در سلول‌های زنده است. بیوشیمی طیف وسیعی از رشته‌های علمی شامل ژنتیک، میکروبیولوژی، پزشکی قانونی، علوم گیاهی و پزشکی را در بر می‌گیرد و در بسیاری از این رشته‌ها نیاز به پاس کردن واحدهای درسی بیوشیمی به صورت اجباری و اختیاری و مطالعه انواع کتاب بیوشیمی وجود دارد.

از آنجا که بیوشیمی به دنبال کشف واکنش‌های شیمیایی پیچیده‌ای است که در انواع مختلف حیات رخ می‌دهد، زمینه را برای پیشرفت‌های عملی در پزشکی، دامپزشکی، کشاورزی و بیوتکنولوژی فراهم می‌کند. بیوشیمیست‌ها در بسیاری از زمینه‌های شغلی از جمله آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی کشاورزی و غذایی، آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها، کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی، در بخش تحقیقات جنایی و پزشکی قانونی و توسعه داروها فعالیت می‌کنند.

دروس کارشناسی ارشد و دکترای بیوشیمی

پس از طی کردن دوره لیسانس در انواع گرایش‌های مختلف زیست شناسی افراد به دو صورت می‌توانند در رشته بیوشیمی پذیرش شوند. کنکورهای وزارت علوم و بهداشت برای پذیرش دانشجویان ارشد بیوشیمی به ترتیب رشته بیوشیمی و بیوشیمی بالینی را مورد آزمون و پذیرش قرار می‌دهند. در ابتدا در رابطه با رشته بیوشیمی ورودی از طریق وزارت علوم صحبت خواهیم کرد.

بیوشیمیست

این رشته دارای ۳۲ واحد بوده که ۱۲ واحد آن الزامی، ۱۰ واحد اختیاری، ۸ واحد پایان نامه و ۲ واحد سمینار است. برخی از دروس این رشته را در ادامه به ترتیب اولویت ذکر کرده ایم.

  • آنزیمولوژی
  • بیوشیمی پروتئین‌ها و اسیدهای نوکلئیک
  • بیوشیمی لیپیدها و قندها
  • کنترل متابولیسم
  • زیست شناسی مولکولی پیشرفته
  • روش‌های بیوشیمی
  • بیوشیمی - فیزیک
  • بیوشیمی هورمون‌ها
  • بیوتکنولوژی
  • کشت سلول و بافت
  • مواد جهش زا و سرطان زا
  • شیمی دارویی
  • فتوسنتز
  • کاربرد کامپیوتر در مدل سازی و ساختار پروتئین‌ها
  • بیوشیمی پزشکی

تفاوت کارشناسی ارشد بیوشیمی وزرات علوم و بیوشیمی بالینی 

بیوشیمی بالینی از لحاظ داشتن بازار کار بهتر در مقطع کارشناسی ارشد، داوطلبان زیادی را به سمت این رشته کشانده است. فرق کارشناسی ارشد بیوشیمی وزرات علوم با بیوشیمی بالینی در این است که بیوشیمی بالینی دارای ماهیت پزشکی و تشخیص طبی بوده، در حالیکه در رشته بیوشیمی مفاهیم اولیه و کلی این علم توسط فارغ التحصیلان آن مورد بررسی و پژوهش قرار می‌گیرد و باید گفت که در مجموع از نظر بازار کار وضعیت رشته بیوشیمی بالینی در ایران بهتر است.

کارشناسی ارشد بیوشیمی وزارت علوم از جهت پویایی این علم در عرصه‌های پژوهشی و کشفیات نوین در راستای توسعه آن مورد توجه علاقه مندان قرار گرفته و در نهایت می‌توانند به تدریس، پژوهش و ایجاد خلاقیت در زمینه بیوشیمی مشغول باشد. زمانی که بحث انتخاب بین این دو رشته از دو وزارت متفاوت در میان باشد افراد بهتر است در نظر بگیرند که بازار کار بیشتر برای آن‌ها اهمیت دارد یا علاقه به توسعه مرزهای دانش در این رشته. گستره بازار کار بیوشیمی بالینی در مراکز درمانی، آموزشی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی است. علاوه بر این دروس رشته بیوشیمی بالینی با بیوشیمی وزارت علوم دارای تفاوت‌های اندکی است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

داوطلبین رشته بیوشیمی بالینی علاوه بر دارا بودن شرایط عمومی گزینش شورای عالی برنامه ریزی، باید دارای لیسانس در یکی از رشته‌‌های بیوشیمی، تغذیه، شیمی، زیست‌شناسی، علوم دارویی و علوم آزمایشگاهی باشند. دانشجویان ارشد بیوشیمی بالینی باید ۳۲ واحد شامل ۱۶ واحد دروس اجباری، ۸ واحد اختیاری و ۸ واحد پایان نامه را بگذرانند. به علاوه سیستم وزارت بهداشت به گونه‌ای است که دانشجویان ممکن است لازم باشد دروس جبرانی مانند فیزیولوژی عمومی، بیوشیمی عمومی و ایمونولوژی عمومی را در صورت پاس نکردن در دوره لیسانس خود بگذرانند. در ادامه برخی از دروس اجباری و اختیاری این رشته را نام برده ایم.

  • آنزیم شناسی عمومی
  • بیولوژی مولکولی
  • متابولیسم مواد سه گانه
  • بیوشیمی هورمون
  • بیوشیمی ادرار و خون
  • بیوشیمی بافت‌ها
  • اصول شیمی - فیزیک
  • ژنتیک
  • فیزیولوژی سلول
  • بیوشیمی تغذیه

در رابطه با مقطع دکترای بیوشیمی بالینی می‌توان گفت که فارغ التحصیلان رشته‌هایی مانند داروسازی، ارشد بیوشیمی بالینی، بیوشیمی، علوم تغذیه، زیست شناسی گرایش بیوشیمی، دکترای حرفه‌ای پزشکی، دامپزشکی و دکترای حرفه‌ای علوم آزمایشگاهی امکان شرکت در کنکور وزارت بهداشت و پذیرفته شدن در دکترای بیوشیمی بالینی را دارند. درس‌های مهم برای کنکور دکترای بیوشیمی بالینی شامل بیوشیمی بالینی و بیولوژی سلولی - مولکولی هستند که در ادامه انواع کتاب بیوشیمی مربوط به این رشته و سایر منابع مفید یادگیری آن را معرفی می‌کنیم.

کتاب بیوشیمی لنینجر

این کتاب بیوشیمی یک مرجع معتبر بوده که با چارچوبی قابل فهم نوشته شده است. کتاب بیوشیمی لنینجر یکی از مهم‌ترین کتاب‌ها در زمینه بیوشیمی برای رشته‌های پزشکی و علوم پایه است که توسط دیوید نلسون (David Nelson) و مایکل کاکس (Michael Cox) در 2961 صفحه نوشته شده و توسط انتشارات مک میلان به چاپ رسیده که تاکنون 7 بار ویرایش شده است. این کتاب فصل‌های مختلفی دارد که مباحث متفاوتی را پوشش داده اند. فصل 1: مبانی بیوشیمی. فصل 2: ​​آب. فصل 3: اسیدهای آمینه، پپتیدها و پروتئین‌ها. فصل 4: ساختار سه بعدی پروتئین‌ها. فصل 5: عملکرد پروتئین. فصل 6: آنزیم‌ها. فصل 7: کربوهیدرات‌ها و گلیکوبیولوژی. فصل 8: نوکلئوتیدها و اسیدهای نوکلئیک. فصل 9: فناوری‌های اطلاعاتی مبتنی بر DNA. فصل 10: لیپیدها.

فصل 11: غشاهای بیولوژیکی و حمل و نقل. فصل 12: نشانگرهای زیستی. فصل 13: بیوانرژی و انواع واکنش‌های بیوشیمیایی. فصل 14: گلیکولیز، گلوکونئوژنز و مسیر پنتوز فسفات. فصل 15: اصول تنظیم متابولیک. فصل 16: چرخه اسید سیتریک. فصل 17: کاتابولیسم اسیدهای چرب. فصل 18: اکسیداسیون اسید آمینه و تولید اوره. فصل 19: فسفوریلاسیون اکسیداتیو و فسفوریلاسیون نوری. فصل 20: بیوسنتز کربوهیدرات در گیاهان و باکتری‌ها.- فصل 21: بیوسنتز لیپیدها. فصل 22: بیوسنتز اسیدهای آمینه، نوکلئوتیدها و مولکول‌های مرتبط. فصل 23: تنظیم هورمونی و ادغام متابولیسم پستانداران. فصل 24: ژن‌ها و کروموزوم‌ها. فصل 25: متابولیسم DNA. فصل 26: متابولیسم RNA. فصل 27: متابولیسم پروتئین. فصل 28: تنظیم بیان ژن.

کتاب بیوشیمی لنینجر

فرادرس، چندین فیلم آموزشی جامع و کاربردی را در زمینه بیوشیمی، بیوشیمی بالینی و دروس مرتبط با آن برای دانشجویان و متقاضیان این رشته‌ها آماده کرده است. این فرادرس‌ها، مفاهیم پایه بیوشیمی، علوم سلولی - مولکولی و برخی از دروس دانشگاهی این رشته را پوشش می‌دهند و با زبانی شیوا و بیانی ساده به توضیح دروس می‌پردازند.

کتاب بیوشیمی استرایر

به مدت چهار دهه، این کتاب درسی فوق العاده نقش مهمی در نحوه آموزش بیوشیمی ایفا کرد و با پوشش آخرین تکنیک‌ها و پیشرفت‌های تحقیقاتی و تأکید بر اهمیت فیزیولوژیکی و پزشکی، نوشتاری فوق العاده واضح و گرافیکی نوآورانه ارائه داده است. این کتاب در ابتدا توسط لوبرت استرایر نوشته شد و توسط W. H. Freeman در 1975 منتشر شد. کتاب بیوشیمی استرایر معمولاً به عنوان یک کتاب درسی کارشناسی یا مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کتاب به ویژه برای اساتید و دانشجویان علوم زیستی کاملا شناخته شده است. از ویژگی‌های برجسته این کتاب بیان شیوا و تصاویر واضح آن است که به فهم عمیق مطالب کمک شایانی می‌کند و همچنین منبع مهمی برای آزمون‌های ورودی کارشناسی ارشد و دکترای بیوشیمی است. این کتاب دارای فصل‌های مختلفی بوده و مطالب متنوعی از جمله بررسی ترکیب و ساختار پروتئین‌ها تا بررسی تکامل و بیوانفورماتیک و مسیرهای انتقال پیام و چرخه‌های مختلف زیستی را پوشش می‌دهد.

کتاب بیوشیمی استرایر

فرادرس، فیلم‌های آموزشی متنوعی را در زمینه بیوشیمی و بیوشیمی بالینی و دروس مرتبط با آن برای دانشجویان و فارغ‌ التحصیلان رشته‌های بیوشیمی، زیست شناسی و دروس مرتبط با آن تهیه کرده است. برای مشاهده جزئیات این فرادرس‌ها بر روی عنوان آن‌ها کلیک کنید.

کتاب بیوشیمی هارپر

چاپ اول، تحت عنوان بیوشیمی هارپر، در سال 1939 تحت نویسندگی تنها دکتر هارولد هارپر در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در سان فرانسیسکو منتشر شد. این کتاب که در حال حاضر با عنوان بیوشیمی مصور هارپر شناخته می‌شود، همانطور که در ابتدا قصد داشت، یک بررسی مختصر از جنبه‌های بیوشیمی را که بیشترین ارتباط را با مطالعات بالینی دارد، ارائه می‌دهد. بیوشیمی مصور هارپر همچنان بر ارتباط نزدیک بیوشیمی با درک بیماری‌ها، آسیب شناسی آن‌ها و مباحث بالینی تأکید می‌کند. امروزه مطالب بیشتر فصل‌های این کتاب به روز شده و جدیدترین و مرتبط ترین اطلاعات را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. کتاب بیوشیمی مصور هارپر برای اساتید و دانشجویان علوم پزشکی و علوم زیستی، کتابی کاملا شناخته شده است. از خصوصیات بارز این کتاب، بیان شیوا و در عین حال کامل و خلاصه مطالب است.

در ویرایش جدید کتاب مطالب کاملا جدیدی به آن اضافه شده است به طوری که بیشتر رفرنس‌های فصل‌ها، مربوط به مقالات مروری 2008 به بعد هستند. فصول جدیدی تحت عنوان بیوشیمی سرطان ،بیوشیمی بالینی، بیوشیمی پیری، مروری بر اهمیت نقش بنیادین بیوشیمی در تشخیص و درمان بیماری‌های انسانی اضافه شده اند. فصول این کتاب شامل ساختار و عملکردهای پروتئین‌ها و آنزیم‌ها. آنزیم‌ها: کینتیک‌ها ، تنظیم و نقش فلزات واسطه. بیوانرژتیک. متابولیسم کربوهیدرات‌ها. متابولیسم لیپیدها. متابولیسم پروتئین‌ها و اسیدهای آمینه بیوسنتز اسیدهای آمینه. ساختار، عملکرد و همانند سازی ماکرومولکول‌های اطلاعاتی و بیوشیمی ارتباطات خارج سلولی و داخل سلولی هستند.

کتاب بیوشیمی هارپر

فرادرس با توجه به دروس و واحدهای رشته‌های بیوشیمی، بیوشیمی بالینی و گرایش‌های مختلف زیست شناسی ویدئوهای آموزشی بسیار باکیفیتی را با همکاری مدرسان برتر این رشته‌ها تهیه و تدوین کرده است که بسیاری از این دوره‌ها دانشجویان و علاقمندان را از مطالعه کتاب‌های حجیم بیوشیمی و سایر کتاب‌های این رشته بی‌نیاز می‌کند. ادامه این دوره‌ها در زیر معرفی شده اند که با کلیک بر روی هر کدام می‌توانید تمامی اطلاعات لازم مربوط به دوره را بیابید.

کتاب بیوشیمی دولین

نویسنده کتاب بیوشیمی دولین Thomas M. Devlin ، پروفسور بازنشسته دانشکده پزشکی دانشگاه Drexel است و در این کتاب یک بحث واضح و دقیق از بیوشیمی سلول‌های یوکاریوتی، به ویژه سلول‌های پستانداران ارائه می‌دهد و رویدادهای بیوشیمیایی را در سطح سلولی با فرایندهای فیزیولوژیکی بعدی در کل حیوان مرتبط می‌کند و نمونه‌هایی از فرآیندهای بیوشیمیایی غیر طبیعی در بیماری‌های انسانی را ذکر می‌کند. این کتاب شامل سوالات چند گزینه‌ای در پایان هر فصل برای آزمایش دانش موضوع است. کتاب بیوشیمی دولین شامل یک ضمیمه مختصر است که مفاهیم مهم شیمی آلی را مرور می‌کند و شامل واژه نامه اصطلاحات مهم است. این کتاب همچنین شامل تصاویر دقیق و رنگی است که مفاهیم مرتبط را به طور واضح بیان می‌کند. این کتاب به ۵ بخش اصلی ساختار ماكرو مولكول‌ها، انتقال اطلاعات، عملکرد پروتئین‌ها، مسیرهای متابولیک و کنترل آن‌ها و فرایندهای فیزیولوژیکی تقسیم می‌شود که هر کدام شامل فصول مختلفی هستند.

کتاب بیوشیمی دولین

فرادرس ویدئوهای آموزشی مفید بسیاری را برای دانشجویان مختلفی که مخاطب این کتاب هستند و نیاز به بازده بهتری در روند مطالعات خود به کمک ویدئوهای آموزشی دارند در نظر گرفته است. دانشجویان رشته‌های پزشکی، بیوشیمی، بیوشیمی بالینی و گرایش‌های مختلف زیست شناسی می‌توانند از ویدئوهای زیر استفاده کنند.

کتاب ضروریات بیوشیمی

کتاب بیوشیمی گفته شده یک کتاب نیست بلکه یک مجموعه ۶ جلدی است و در آن جلد اول مربوط به تکنیک‌ها و روش‌های بیوشیمیایی است که بیشتر برای داوطلبین آزمون‌های دکترای تخصصی بیوشیمی کاربرد دارد. جلدهای دوم تا پنجم این کتاب به ترتیب درباره موضوعاتی مانند بیوشیمی متابولیسم، بیوشیمی اختصاصی و بیولوژی مولکولی هستند که دانشجویان و داوطلبین آزمون‌های ارشد و دکترای بیوشیمی می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. جلد ششم این کتاب با عنوان چکیده بیوشیمی خلاصه‌ای از مطالب کتاب‌های دوم تا پنجم است که برای داوطلبین آزمون‌های کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی مربوط به رشته‌های غیربیوشیمی و آزمون علوم پایه پزشکی و افرادی که نمی‌خواهند زمان زیادی را برای بیوشیمی صرف کنند مناسب است.

این مجموعه ۶ جلدی کتاب بیوشیمی دارای پیوستگی مطالب بین فصل‌های مختلف و جلدهای مختلف بوده و به این ترتیب می‌تواند به اجرای یک برنامه آموزشی منظم کمک کند. در پایان هر فصل این کتاب سوالات طبقه‌بندی شده وجود دارند و پاسخ‌های تشریحی جهت کمک بیشتر به درک مطلب ارائه شده است. همچنین در این کتاب از سایه زدن مطالب و سوالات جهت تمایز مطالب ضروری مورد نیاز داوطلبین آزمون‌ها استفاده شده است. در پایان هر فصل بخشی تحت عنوان مطالعات بیشتر وجود دارد که منابع مختلف برای مطالعه وسیع‌تر مطالب را به مخاطب معرفی می‌کند.

کتاب ضروریات بیوشیمی

دوره‌های ویدیویی مرتبط با دروس رشته بیوشیمی و داوطلبین کنکور ارشد و دکترا توسط وب سایت فرادرس و با همکاری مدرسین مطرح کشور تهیه و تدوین شده است. با استفاده از این دوره‌ها در کنار مطالعه کتب اصلی داوطلبین و دانشجویان می‌توانند به فهم بهتر بیوشیمی برسند. با کلیک بر روی عناوین دوره‌ها می‌توانید وارد شده و سایر اطلاعات دوره‌ها را کسب کنید.

کتاب بیوشیمی دکتر جعفرنژاد

این کتاب گنجینه‌ای جامع و طبقه بندی شده بیوشیمی که مجموعه سوالات طبقه بندی شده و پاسخ‌های تشریحی آزمون‌های کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، تربیت مدرس، دانشگاه آزاد و وزارت علوم و همچنین آزمون‌های دکترای وزارت بهداشت را از سال ۸۰ تا ۹۹ شامل می‌شود. این کتاب شامل ۲۱ فصل است که تمام سوالات مباحث مختلف بیوشیمی را پوشش می‌دهد به گونه‌ای که با مطالعه پاسخ تشریحی سوالات آن مرور جامعی بر مباحث مطالعه شده توسط دانشجو صورت می‌گیرد. این کتاب دارای ۱۵۰۴ صفحه و از منابع اصلی کنکور بیوشیمی است.

فصل‌های این کتاب شامل تعادل اسید باز و مایعات بدن، ساختمان اسیدآمینه، ساختمان پروتئین، پروتئین‌های رشته‌ای، هموگلوبین و میوگلوبین، پروتئین پلاسما، آنزیم شناسی، ساختمان کربوهیدرات، ساختمان لیپید، غشاهای بیولوژیکی، ساختمان اسید نوکلئیک، زنجیره انتقال الکترون و بیوانرژتیک، متابولیسم کربوهیدرات‌ها، متابولیسم لیپیدها، متابولیسم اسیدآمینه، متابولیسم هِم و نوکلئوتید، ویتامین و املاح معدنی، هورمون، بیولوژی مولکولی و روش‌های بیوشیمیایی است.

بیوشیمی دکتر جعفرنژاد

علاوه بر دوره‌های بیوشیمی فرادرس به منظور همراهی با دانشجویان این رشته و همچنین داوطلبان کنکورهای ارشد و دکترا دوره‌های مرتبط با دروس زیست شناسی سلولی و ملکولی و ژنتیک را که عمدتا مورد نیاز این افراد است با همکاری مدرسین مطرح تهیه و تدوین کرده است که با کلیک بر روی هر کدام از آن‌ها می‌توانید اطلاعات کامل دوره‌ها و سرفصل‌های آن‌ها را مشاهده کنید.

کتاب بیوشیمی دکتر احسانی

این کتاب برای همه رشته‌هایی که در آن‌ها واحد بیوشیمی ارائه می‌شود مناسب است. کتاب بیوشیمی دکتر احسانی در هفده فصل نوشته شده است که در انتهای هر فصل سوالات تستی مطرح شده که در چند سال اخیر جزو سوالات امتحانی آزمون‌های ورودی دانشگاه‌ها بوده است و به درک مطلب بهتر دانشجویان کمک شایانی می‌کند. فصول این کتاب شامل تعادل اسید و باز و تنظیم PH خون، کربوهیدرات‌ها، ساختمان و اعمال آمینواسیدها و پروتئین‌ها، ساختمان لیپیدها، ساختمان و اعمال غشاءهای بیولوژیک، ساختمان نوکلئوتیدها و اسیدهای نوکلئیک، بیوانرژتیک، فسفریلاسیون اکسیداتیو، آنزیم‌ها، کوآنزیم‌ها و ویتامین‌ها، متابولیسم کربوهیدرات‌ها، متابولیسم لیپیدها، متابولیسم ترکیبات نیتروژن‌دار، همانندسازی DNA، بیان شدن ژن، بیوسنتز پروتئین و هورمون‌ها هستند.

نویسندگان این کتاب دکتر عبدالوهاب احسانی زنوز، دکتر فرشته بهمنی و دکتر نسرین فراهانی هستند که در چاپ جدید کتاب سعی را بر این داشته اند که ضمن حفظ مطالب پایه به کاربردهای بالینی بیشتر توجه کنند و برای این منظور کاربردهای بالینی آنزیم‌ها را به کتاب اضافه کرده اند، بخش هورمون را گسترش داده اند و بخش‌های مربوط به بیولوژی مولکولی را به روز کرده اند و برخی از شکل‌ها را حذف یا تعویض کرده اند.

کتاب بیوشیمی دکتر احسانی

برخی از دوره‌های فرادرس که می‌تواند به فهم بهتر فصل‌های این کتاب کمک کند در ادامه معرفی شده اند. دانشجویان و داوطلبان کنکور می‌توانند با استفاده از مشاهده و مطالعه این ویدئوهای آموزشی از توضیحات و تدریس روان و خوب اساتید استفاده کرده و کتاب را با دید جامع تری مطالعه کنند.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *