محاسبه سود بانکی چگونه انجام می شود؟ — به زبان ساده

۲۷۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
محاسبه سود بانکی چگونه انجام می شود؟ — به زبان ساده

اغلب بانک‌ها در کشور از فرمول ثابت و مشخصی برای محاسبه اقساط وام بانکی و سود آن استفاده می‌کنند. در این نوشتار سعی داریم با نحوه محاسبه سود بانکی و اقساط وام آشنا شده و ابزاری را معرفی کنیم که این محاسبات را به سادگی، سرعت و دقت مناسب انجام می‌دهد. قبل از هر چیز با پارامتر یا ویژگی‌هایی یک وام آشنا می‌شویم.

فهرست مطالب این نوشته

محاسبه سود بانکی و اقساط وام

بطور کلی می‌توان قرض دادن نوعی پول سوددار را وام در نظر گرفت. طول دوره بازپرداخت وام که بین قرض‌دهنده و قرض‌گیرنده توافق شده یکی از ویژگی‌های مهم وام است. از طرفی میزان قسط و تعداد دفعات باز پرداخت یا اقساط نیز از ویژگی‌هایی دیگری است که باید در نظر گرفته شود. همانطور که گفته شد، وام قرض دادن پول سوددار است.

نرخ بهره یا سود وام بانکی به این موضوع اشاره داشته و از دیگر ویژگی‌های وام بانکی است. در ادامه به صورت فهرست‌وار، ویژگی‌هایی که در نحوه محاسبه سود بانکی و اقساط وام لازم است، را نمایش می‌دهیم.

  • مبلغ وام (برحسب ریال یا تومان)
  • نرخ سود وام سالانه (برحسب درصد)
  • مدت باز پرداخت
  • نوع بازه زمانی باز پرداخت که ممکن است سالانه یا ماهانه باشد.

به این ترتیب، براساس این شاخص‌ها می‌توانیم سود بانکی و اقساط وام را محاسبه کنیم. از طرفی اختلاف بین مبلغ وام و مجموع اقساط پرداختی، میزان سود بانکی را نشان می‌دهد. فرمول محاسباتی برای قسط پرداختی به صورت زیر است.

مبلغ قسط

برای مثال، اگر مبلغ وام، ۱۰ میلیون تومان باشد و نرخ سود وام از طرف بانک، ۱۸ درصد در سال اعلام شده باشد، با در نظر گرفتن مدت باز پرداخت ۲ ساله (۲۴ ماه)، مبلغ هر قسط برابر است با:

$$\large  \dfrac{10,000,000 \times \dfrac{18}{1200}(1+\dfrac{18}{1200})^{24}}{(1+\dfrac{18}{1200})^{24}-1}=499,241 $$

به این ترتیب به مدت ۲۴ ماه (۲ سال)، ماهانه باید مبلغ حدود ۴۹۹ هزار تومان پرداخت کنیم. بنابراین مبلغ پرداختی در این دوره برابر است با:

$$\large 499241 \times 24 = 11981784$$

از همین‌رو میزان سود این وام، برای بانک به صورت زیر بدست خواهد آمد:

$$\large 11981784 - 10000000= 1981784$$

نکته مهم در این محاسبات در نظر گرفتن واحد زمانی یکسان برای همه متغیرها است، به این معنی که اگر نرخ سود را سالانه و دوره باز پرداخت را سالانه وارد می‌کنید باید انتظار داشته باشید که مبلغ قسط سالانه را دریافت کنید.

در صورت علاقه‌مندی به مباحث مرتبط در زمینه محاسبه درصد‌ها و میانگین‌گیری آن‌ها، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۶۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «محاسبه سود بانکی چگونه انجام می شود؟ — به زبان ساده»

سلام برای چی تقسیم بر ۱۲۰۰ و ۱۲۰۰ چیا را نشان میدهد

سلام
میشه توضیح بدید رابطه کلی چگونه به دست میاد؟
A=p(1+r/n)^nt

سلام به همه امیدوارم اساتید عزیز خوب و خوش باشند.
از اینکه اینقدر زحمت میکشین واقعاً دست تون درد نکنه فرادرس نماد درخشنده گی هستش و کلیه مطالبات بطور عالی تدریس میشه من واقعاً از همه اساتید و بزرگوارانی که این خدمات رو ارائه میکنند یه تشکری خاص میکنم…

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *