ضبط صفحه نمایش در اندروید | معرفی اپلیکیشن ها و ترفندهای کاربردی

۳۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
ضبط صفحه نمایش در اندروید | معرفی اپلیکیشن ها و ترفندهای کاربردی

با این که گوشی‌های آیفون قابلیت پیش‌فرض ضبط صفحه نمایش را دارند، اما همه گوشی‌های اندروید دست کم تا پیش از انتشار نسخه 10 این سیستم عامل چنین امکانی را نداشته‌اند. در این مقاله با روش‌های مختلف ضبط صفحه نمایش در اندروید چه از طریق قابلیت خود سیستم عامل و چه استفاده از اپلیکیشن‌های جانبی آشنا خواهیم شد.

برای ضبط ویدئو از صفحه نمایش روی سیستم عامل ویندوز می‌توانید از Game Bar و در سیستم‌های مک از ابزار Screenshot و Screen Recording استفاده کنید، اما روش کار در سیستم عامل اندروید متفاوت است. گوگل در نسخه بتای اندروید 10 امکان ضبط صفحه نمایش را منتشر کرده است، اما این قابلیت پیش از انتشار نسخه نهایی حذف شد. این احتمال وجود دارد که این قابلیت در نسخه 11 اندروید معرفی شود، اما تا آن زمان چند گوشی سازنده هوشمند قابلیت‌های خاص خود را برای ضبط صفحه نمایش در اندروید معرفی کرده‌اند. در مورد گوشی‌های قدیمی‌تر هم می‌توان از اپلیکیشن‌های جانبی به این منظور بهره جست. در ادامه این مقاله همه این گزینه‌ها را برای ضبط صفحه نمایش در اندروید مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

قابلیت Screen Recorder در اندروید 10 اگر دستگاه اندرویدی شما از سوی شرکت‌های سامسونگ، ال‌جی یا OnePlus ساخته شده است و امکان اجرای اندروید 10 را دارد، شما هم اینک قابلیت ضبط صفحه نمایش را در گوشی خود دارید.

از جمله این گوشی‌ها می‌توان به موارد فهرست‌شده زیر اشاره کرد:

Samsung

  • Galaxy s10
  • s10e
  • s10 Plus
  • Note 10
  • Note 10 Plus
  • s20

OnePlus

  • 5
  • 5T
  • 6
  • 6T
  • 7
  • 7 Pro
  • 8

LG

  • V50
  • V50S
  • V60
  • G7
  • G8
  • G9

ضبط صفحه نمایش در اندروید

فرایند ضبط صفحه، روی دستگاه‌های مختلف تا حدود زیادی مشابه است و تنها برخی ترفندها و نکات تفاوت دارد. صفحه نوتیفیکیشن را از سمت بالای صفحه به سمت پایین بکشید تا گزینه‌های تنظیمات سریع را ببینید. روی آیکون ضبط صفحه بزنید و مجوز‌های لازم را جهت ضبط صفحه به دستگاه بدهید. در ادامه می‌توانید شروع به ضبط صفحه بکنید و زمانی که کارتان پایان یافت، فرایند ضبط را متوقف کرده و ویدئو را روی گالری گوشی ذخیره کنید.

دستگاه‌های سامسونگ امکان ضبط صدا از طریق اسپیکر و میکروفن را نیز فراهم ساخته‌اند. همچنین می‌توانید دوربین جلوی گوشی را روشن کنید تا ویدئو را با تصویر چهره خود نیز ضبط کنید. به این منظور به منوی Settings > Advanced features > Screenshots and screen recorder > Screen recorder settings بروید تا چند مورد از تنظیمات از جمله صدایی که ضبط می‌شود و وضوح صفحه نمایش را (تا حداکثر 1080p) تعیین کنید.

ADV Screen Recorder

اگر گوشی شما قابلیت ضبط صفحه نمایش در اندروید را به صورت پیش‌فرض ندارند، می‌توانید از اپلیکیشن ADV Screen Recorder استفاده کنید. ADV Screen Recorder یک اپلیکیشن رایگان و شخص ثالث است که امکان ضبط فعالیت‌های انجام یافته روی صفحه را فراهم می‌سازد. به این منظور باید روی آیکون بعلاوه ضربه بزنید تا یک دکمه جادویی باز شود. با استفاده از این دکمه می‌توانید فرایند ضبط از صفحه نمایش را کنترل کنید. به خاطر داشته باشید که وقتی این لایه رویی باز می‌شود، دیگر نمی‌توانید با بقیه بخش‌های صفحه تعامل پیدا کنید.

زمانی که لایه دکمه جادویی روی صفحه باز شد، کنترل‌هایی را مشاهده می‌کنید که امکان آغاز فرایند ضبط را به شما می‌دهند. بدین ترتیب می‌توانید مجموعه ویدئوهای خود را ببینید و روی ویدئو چیزهایی بنویسید. اگر این قابلیت را در بخش تنظیمات فعال کرده باشید، می‌توانید دوربین جلویی را نیز باز کرده و یک پنجره ویدئو روی صفحه نمایش دهید.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

روی دکمه کنترل بزنید تا فرایند ضبط ویدئو آغاز شود. سپس می‌توانید با استفاده از دکمه جادویی فرایند ضبط را موقتاً یا دائماً متوقف کنید. همچنین امکان ویرایش و اشتراک فایل ضبط شده از داخل اپلیکیشن وجود دارد. در بخش تنظیمات می‌توانید وضوح صفحه نمایش (تا حداکثر 1080p)، نرخ بیت (تا حداکثر 15 مگابیت بر ثانیه) و نرخ فریم (تا 60 فریم) را تغییر دهید. همچنین می‌توانید جهت‌گیری ویدئو و تنظیمات میکروفن را نیز تعیین کنید.

این اپلیکیشن امکان کنترل لایه رویی را از طریق تغییر دادن میزان مات بودن، تعویض آیکون پیش‌فرض با یک تصویر سفارشی و افزودن متن یا حذف کامل آن فراهم ساخته است. همچنین می‌توانید به اپلیکیشن امکان بدهید که نقاط لمس شدن صفحه را در زمان ضبط ویدئو نمایش دهد. البته این امکان باید از داخل تنظیمات گوشی فعال شود.

AZ Screen Recorder

اپلیکیشن شخص ثالث AZ Screen Recorder یک اپلیکیشن رایگان است که امکان تهیه ویدئو، اسکرین‌شات و حتی پخش ویدئوی زنده از صفحه نمایش را در اختیار شما قرار می‌دهد. این اپلیکیشن می‌تواند از ناحیه نوتیفیکیشن کنترل شود و زمانی که مجوزهای مناسبی به آن داده شود، یک دکمه کنترل به صورت pop-up روی صفحه باز می‌کند.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

اپلیکیشن را باز کرده و روی دکمه نارنجی رنگ دوربین کلیک کنید تا شروع به ضبط از صفحه نمایش بکند و سپس به صورت نرمال روی گوشی به فعالیت بپردازید. یک آیکون کوچک دوربین نیز روی صفحه نمایش می‌یابد که حتی وقتی از اپلیکیشن خارج شوید در جای خود ثابت است. اگر روی این آیکون ضربه بزنید، می‌توانید ضبط ویدئو را موقتاً یا دائماً متوقف کنید. این آیکون گزینه‌های دیگری نیز دارد که امکان باز کردن ویدئوهای ضبط شده قبلی را می‌دهد و آیتم‌های مختلف کیت ابزار را فعال کرده و همچنین قابلیت پخش زنده صفحه نمایش را روی فیسبوک یا یوتیوب فراهم می‌سازد.

درون این اپلیکیشن می‌توانید ویدئوهای ضبط شده و اسکرین‌شات‌ها را ببینید که امکان اشتراک‌گذاری و ویرایش نیز دارند. یک منوی تنظیمات به شما امکان می‌دهد که گزینه‌های مختلف ویدئو از قبیل وضوح (تا 2220 در 1080) نرخ فریم (تا 60 فریم بر ثانیه)، نرخ بیت (تا 12 مگابیت بر ثانیه)، جهت قرارگیری دستگاه و تایم‌لپس و منبع ضبط صدا را پیکربندی کنید.

اگر نمی‌خواهید این دکمه نارنجی رنگ در زمان ضبط ویدئو نمایش یابد، می‌توانید آن را در طی فرایند ضبط غیر فعال کنید. به این ترتیب یک دکمه نامرئی اضافه می‌شود و روش متوقف کردن ضبط ویدئو نیز متفاوت خواهد بود.

Google Play Games

اگر می‌خواهید از روند بازی خود ویدئویی تهیه کنید، بهترین گزینه رایگان برای شما Google Play Games (+) خواهد بود. این اپلیکیشن می‌تواند در دو وضوح 480p SD یا 720p HD به ضبط ویدئو بپردازد، اما زمانی که از آن استفاده کنید، قابلیت ضبط ویدئو از هر بازی را پیدا می‌کنید و همچنین می‌توانید هم‌زمان از دوربین جلوی گوشی نیز به ضبط ویدئو بپردازید.

اپلیکیشن را باز کرده و یک بازی را انتخاب کنید. از جمله می‌توانید از بازی‌های داخل اپلیکیشن و یا بازی‌هایی که قبلاً دانلود کردید را انتخاب نمایید. روی دکمه Record در بخش فوقانی صفحه جزییات بازی بزنید تا یک کیفیت ضبط را انتخاب کنید.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

با ضربه زدن روی دکمه Launch می‌توانید بازی را اجرا کنید. به این ترتیب یک آیکون شناور باز می‌شود که امکان کنترل میکروفن، دوربین جلویی و فرایند ضبط ویدئو را فراهم می‌سازد. همچنین می‌توانید آیکون شناور ویدئو را روی صفحه جابجا کنید تا موقعیت مناسبی برای آن بیابید.

روی دکمه قرمز بزنید تا فرایند ضبط ویدئو از صفحه نمایش آغاز شود. پس از یک تایمر معکوس سه ثانیه‌ای، Google Play Games شروع به ضبط ویدئو می‌کند. با ضربه مجدد روی دکمه قرمز فرایند ضبط ویدئو متوقف می‌شود. همچنین می‌توانید آیکون شناور ویدئو را به مرکز صفحه و روی کلمه Close بکشید تا بسته شود. زمانی که ویدئو خاتمه یافت، این فرصت را دارید که آن را ویرایش کرده و از طریق اپلیکیشن یوتیوب آپلود نمایید.

Mobizen Screen Recorder

برخلاف اپلیکیشن‌های ضبط صفحه نمایش در اندروید اپلیکیشن Mobizen Screen Recorder اساساً نقش یک آیکون شناور به نام AirCircle را دارد که کارکردهای مختلفی را ایفا می‌کند. اگر روی این لایه رویی بزنید می‌توانید فرایند ضبط ویدئو را آغاز کرده، یک اسکرین‌شات تهیه کنید یا ویدئوهای ضبط شده را مشاهده کرده و تنظیمات را تغییر دهید.

همچنین امکان آغاز فرایند ضبط ویدئو و ایجاد مکث یا توقف آن نیز از منوی AirCircle وجود دارد. دستورهایی نیز در ناحیه نوتیفیکیشن وجود دارند که امکان کنترل برخی موارد را در اختیار شما قرار می‌دهند.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

Mobizen امکان مشاهده، ادیت و اشتراک ویدئوها را نیز فراهم ساخته است. از لایه رویی storage در اپلیکیشن می‌توانید ویدئوها و اسکرین‌شات‌ها را تماشا کرده و همچنین برخی تصاویر را از دستگاه ایمپورت کنید. یک منوی تنظیمات نیز وجود دارد که امکان تنظیم وضوح ویدئو (تا 1080p)، نرخ فریم (تا 60 فریم بر ثانیه) و تنظیمات صدا را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

این اپلیکیشن مجهز به یک ویزارد داخلی ضبط است که شما را در مسیر بهینه‌سازی ویدئو کمک می‌کند. حالت clean recording موجب می‌شود که لایه رویی حذف شده کیفیت کلی ویدئو افزایش یابد.

Mobizen به طور پیش‌فرض دوربین جلویی را غیر فعال کرده است، اما می‌توانید از طریق تنظیمات آن را فعال کرده و به صورت یک لایه رویی اضافی روی همه ویدئوهای ضبط شده قرار دهید. همچنین امکان سفارشی‌سازی کامل AirCircle را به صورت تعویض لوگو با تصور خاص، مخفی‌سازی در طی ضبط و یا تغییر میزان شفافیت در اختیار شما قرار داده است.

اپلیکیشن پایه به نمایش آگهی می‌پردازد و در مکان‌های مختلفی تبلیغات پاپ‌آپ دیده می‌شود، اما امکان تهیه نسخه پولی اپلیکیشن نیز وجود دارد. به این ترتیب آگهی‌ها حذف شده و همچنین امکان ساخت واترمارک و GIF و موارد دیگر نیز پدید می‌آید.

Super Screen Recorder

با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید اقدام به ضبط صفحه نمایش در اندروید بکنید، اسکرین‌شات بگیرید و کارهای زیاد دیگری را انجام دهید. با استفاده یک لایه رویی پاپ‌آپ امکان ضبط ویدئو، عکس گرفتن و همچنین نوشتن روی صفحه در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. همچنین قابلیت‌های دیگری مانند پخش زنده ویدئو، پنجره دوربین جلویی و یک آیکون قلم‌موی شناور نیز وجود دارد.

ضبط صفحه نمایش در اندروید

درون این اپلیکیشن امکان مشاهده، اشتراک‌گذاری و ادیت ویدئوهای تهیه شده نیز ارائه شده است. یک منوی ادیت کامل وجود دارد که امکان افزودن موسیقی، ادغام ویدئوها، فشرده‌سازی فایل‌ها، تبدیل ویدئو به تصاویر GIF و موارد زیاد دیگر را فراهم می‌سازد. منوی تنظیمات کنترل زیادی روی وضوح نمایش (تا 1080p)، نرخ فریم (تا 60 فریم بر ثانیه) نرخ بیت (تا 12 مگابیت بر ثانیه) و جهت‌گیری ویدئو در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین امکان تغییر تنظیمات ضبط ویدئو و صدا، تعیین گزینه‌های کنترل و نمایش مکان‌های لمس صفحه از طریق منوی developer options دستگاه وجود دارد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی اپلیکیشن‌های ضبط صفحه نمایش در اندروید پرداختیم. با قابلیت خود سیستم عامل اندروید 10 برای ضبط ویدئو از صفحه نمایش و همچنین اپلیکیشن‌های جانبی که به این منظور ارائه شده‌اند آشنا شدیم و امکانات و قابلیت‌های آن‌ها را مورد بررسی و مقایسه قرار دادیم. امیدواریم این راهنما به شما کمک کرده باشد تا بتوانید ابزار و روش مناسبی برای تهیه ویدئو از صفحه نمایش گوشی خود بیابید.

بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
pcmag
۳ دیدگاه برای «ضبط صفحه نمایش در اندروید | معرفی اپلیکیشن ها و ترفندهای کاربردی»

سلام وقت بخیر
از قابلیت ضبط صفحه داخل گوشی استفاده کردم و تماس تصویری در وات ساپ داشتم ولی صدا ضبط نشده چطور میشه هم صدا هم تصویر ضبط بشه

سلام بر شما ، سپاسگزارم از مطالب خوبتون ، یه سوال داشتم ممنون میشم پاسخ بفرمایید ، اینکه در ضبط صفحه نمایش پیش فرض اندروید آیا امکان استفاده از دوربین عقب رو هم داریم یا فقط استفاده از دوربین جلو هست ؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ?

سلام و وقت بخیر؛
برای پاسخ به این سوال باید مدل گوشی شما و اپلیکیشنی که به این منظور استفاده می‌کنید را بدانیم. اما به طور معمول امکان استفاده از دوربین عقب در زمان صبط صفحه نمایش به ندرت امکان‌پذیر است.
از توجه شما متشکریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *