سوله چیست، هزینه ساخت هر متر سوله چقدر است؟

۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سوله چیست، هزینه ساخت هر متر سوله چقدر است؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

سال‌هاست که برای راه‌اندازی محیط‌های مختلف صنعتی از جمله کارخانجات، انبارها، مراکز دام و طیور و... به جای صرف زمان و هزینه بالا برای ساخت‌وساز، از سوله استفاده می‌شود. سوله‌ها مزایای زیادی را به همراه دارند و وزن سبک، قیمت مناسب و سهولت در جابجایی، آن‌ها به انتخاب بسیاری از صنعت‌گران تبدیل کرده است. در ادامه این مطلب با سوله‌ها و هزینه‌های مرتبط با ساخت آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد.

سوله چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

سوله‌ها سازه‌های فلزی پیش‌ساخته با سقف شیب‌دار هستند که با هدف ایجاد محیطی بدون ستون میانی، بر اساس محاسبات فنی خاصی ساخته می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی این سازه‌ها دارا بودن فضای وسیع با دهانه‌های بزرگ است که همین مسئله، استفاده از پوشش‌های خاص برای ساخت آن‌ها را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

سوله‌ها در سراسر جهان با اهداف مختلف و متعددی به طور وسیع مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کارخانه‌ها، انبارها و تعمیرگاه‌ها گرفته تا سالن‌های ورزشی، پارکینگ‌ها، فروشگاه‌ها و سالن‌های نگه‌داری دام و طیور، همگی محیط‌هایی هستند که غالبا با به‌کارگیری سوله ساخته می‌شوند. به همین دلیل سوله‌ها می‌توانند بسته به نوع کاربرد، ابعاد و اشکال متفاوتی به خود بگیرند. قیمت و هزینه ساخت سوله نیز با توجه به این موضوع دست‌خوش تغییرات مختلفی می‌گردد.

برای ساخت سوله‌ها، از یک سوله فوق سبک ارزان گرفته تا سوله‌های فوق‌سنگین و گران‌قیمت، از قطعاتی با ابعاد متغیر استفاده می‌شود که وزن و ابعاد این قطعات با توجه موارد مختلفی تغییر می‌کند. مواردی همچون نوع کاربری، ابعاد سوله، موقعیت مکان سوله از نظر سرعت وزش باد و بیشترین میزان بارش برف و... در تعیین این ابعاد و اندازه‌ها موثر هستند.

علاوه بر موارد فوق، مهم‌ترین مواردی که باید در هنگام ساخت سوله به آن توجه شود عبارت‌اند از:

  • میزان مقاومت خاک
  • بار دینامیکی جرثقیل سقفی هنگام ساخت
  • نیروی زلزله
  • ارتفاع دیوار
  • درصد شیب سقف
  • پوشش سقف و دیوارها

انواع سوله

سوله‌ها را می‌توان با توجه به نوع قرارگیری دهانه آن‌ها به 5 دسته زیر تقسیم کرد:

  • سوله تک دهانه به صورت ۸۸
  • سوله دو یا چند دهنه با ستونه مشترک به صورت ۸۸ یا ۸۸۸ یا ۸۸۸۸
  • سوله دو دهانه به صورت ۸
  • سوله قوسی
  • سوله چند ضلعی
  • سوله سبک
  • سوله فوق سبک

اما صرف نظر از شکل سوله، وزن آن نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار در هنگام انتخاب است. چرا که قیمت و هزینه ساخت سوله با توجه به آن تعیین می‌شود. سوله‌ها از لحاظ وزنی و بسته به میزان آهن و فولاد به‌کاررفته در آن‌ها به دو دسته سوله سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. بسیاری از افراد ممکن است به دنبال یک سوله فوق سبک ارزان قیمت باشند. به همین سبب در ادامه به بررسی این نوع سوله‌ها می‌پردازیم.

سوله سبک

با توجه به بالا بودن قیمت و هزینه ساخت سوله‌‌های سنگین، تقاضا برای سوله‌های سبک بیشتر است. در ساخت سوله‌های سبک از فلزات کمتری استفاده شده است. اما در عین حال این سوله‌ها از مقاومت بالایی نیز برخوردارند. به همین جهت در موارد مختلفی می‌توان آن‌ها را به کار برد. اما به طور کلی سالن‌های ورزشی بیشترین استفاده را از آن‌ها دارند. استفاده از یک سوله فوق سبک ارزان مزایای زیادی را به همراه دارد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت و هزینه ساخت سوله سبک پایین‌تر است.
  • جابجایی این سوله‌ها به راحتی امکان‌پذیر است.
  • سوله‌ساز می‌تواند قطعات سوله را در کارگاه خود ساخته و تنها مونتاژ را به محل پروژه واگذار نماید.
  • نصب این سوله‌ها به سرعت انجام می‌شود.
  • سوله‌های سبک از لحاظ ظاهری نسبت به سازه‌های سنگین زیباترند.

قیمت و هزینه ساخت سوله

در شرایط اقتصادی حال حاضر، اغلب واحدهای صنعتی به دنبال حداقل کردن هزینه‌های خود هستند که این موضوع در خصوص خرید سوله نیز صادق است. برای مدیریت منابع مالی مرتبط با قیمت و هزینه ساخت سوله و انتخاب سازه‌ای مقرون‌به‌صرفه، لازم است به برخی نکات توجه شود.

آگاهی از میزان واقعی ابعاد سازه، تعیین حجم ورق مصرفی، نوع کاربرد و پیش‌بینی موارد مورد نیاز برای ساخت و تکمیل سوله اعم از جوشکاری، زنگ‌زدایی، رنگ آمیزی، استفاده از اتصالات و کارگذاری صحیح اجزا می‌تواند درک واضح‌تری در خصوص قیمت و هزینه ساخت سوله برای شما به وجود آورد. ضمن این‌که همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، برای رسیدن به حداقل قیمت و هزینه ساخت سوله می‌توان به سراغ یک سوله فوق سبک ارزان رفت. با این حال ممکن است عده‌ای از افراد خرید یک سوله دست دوم را ترجیح بدهند.

سوله دست دوم

در شرایطی که قصد صرفه‌جویی هر چه بیشتر را در هزینه‌های خود دارید، خرید یک سوله دست دوم می‌تواند راهکار مناسبی باشد. اما قبل از اقدام برای این کار لازم است به موارد زیر توجه کافی را داشته باشید:

  • از تطابق کامل ابعاد سوله با مکان استفاده از آن اطمینان حاصل نمایید.
  • به سال ساخت، فرم و کیفیت ساخت، دقت سوراخ‌کاری اتصالات و زاویه برش‌های آن توجه کنید.
  • وزن سوله را در نظر بگیرید. چرا که ممکن است یک سوله دست دوم با وزن بالا را انتخاب کنید که هزینه‌ای معادل یک سوله سبک اما نو برایتان داشته باشد. در چنین شرایطی خرید سوله‌ی نو عقلانی‌تر خواهد بود.
  • میزان استهلاک، کیفیت رنگ و تکمیل بودن متعلقات سوله دست دوم را بررسی کنید.
  • حتما پس از خرید، از نصب صحیح سوله و بدون عیب بودن آن اطمینان حاصل کنید. چرا که ممکن است برخی سوله‌های معیوبِ دمونتاژ شده به عنوان سوله سالم به شما فروخته شود و شما را متحمل هزینه‌های جانبی فراوانی نماید.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که تنها در مکان‌هایی امکان استفاده از سوله دست دوم وجود دارد که نظام مهندسی و شهرداری بر آن‌ها نظارت نداشته باشد. بدون توجه به این نکته ممکن است پس از خرید سوله دست دوم، برای دریافت تاییدیه نظام مهندسی و شهرداری با مشکل مواجه شوید. با توجه به شرایطی که توضیح داده شد، همه این موارد در محاسبه هزینه هر متر سوله تاثیر گذار است و قیمت ثابتی ندارد.

ساخت سوله را به کجا بسپاریم؟

یافتن یک گروه صنعتی و مهندسی معتبر جهت ساخت و اجرای سوله از اهمیت بالایی برخوردار است. در میان فعالان این حوزه در کشور، شرکت پولادین دژ کاوه از جمله معدود گروه‌های مهندسی است که همواره در پی ورود سیستم‌های سازه‌ای نوین و تکنولوژی‌های برتر ساختمانی به کشور بوده است.

این برند به صورت تخصصی در زمینه ساخت سازه‌های فلزی، با کیفیتی در سطح محصولات اروپایی فعالیت می‌کند. طراحی، ساخت و اجرای انواع سوله‌های صنعتی از جمله فعالیت‌های پولادین دژ است که رضایت مشتریان زیادی را به همراه داشته است. با مراجعه به وبسایت پولادین دژ و دریافت مشاوره رایگان، می‌توانید طراحی و ساخت انواع سازه های ساختمانی و صنعتی را این شرکت بسپارید.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *