سرعت آپلود چیست و چگونه آن را اندازه بگیریم؟

۲۸۱۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
سرعت آپلود چیست و چگونه آن را اندازه بگیریم؟

آیا تا کنون پیش آمده که کنجکاو شوید، سرعت عملی اینترنتتان چه قدر است و آیا با عددی که شرکت ISP ادعا می‌کند، همخوانی دارد یا نه؟ همه ما دوست داریم که اینترنتی با سرعت بالا داشته باشیم. در این مطلب با مفهوم سرعت دانلود و سرعت آپلود و روش اندازه‌گیری آن‌ها آشنا خواهیم شد.

تفاوت سرعت آپلود و سرعت دانلود چیست؟

سرعت دانلود به سرعتی اشاره می‌کند که می‌توان داده‌ها را از طریق اتصال اینترنتی از اینترنت دریافت کرد. از سوی دیگر منظور از سرعت آپلود، سرعتی است که اتصال اینترنتی امکان ارسال داده‌ها از سمت دستگاه به روی اینترنت را فراهم می‌سازد.

سرعت آپلود

زمانی که یک طرح اینترنتی را خریداری می‌کنیم، در اغلب موارد فقط به سرعت دانلود اشاره شده است. برای کاربران اینترنتی عموماً فقط سرعت‌های دانلود مهم است، چون غالب فعالیت‌های آن‌ها در این زمینه است. برای مثال تماشای ویدئو از سرعت دانلود استفاده می‌کند، در حالی که سرعت آپلود تنها زمانی به کار می‌آید که برای مثال کاربر تصویری را روی شبکه اجتماعی آپلود می‌کند. یک کاربر معمولی به احتمال زیاد در اغلب مواقع از سرعت‌های دانلود و نه سرعت آپلود استفاده می‌کند. سرعت‌های آپلود برای اینترنت خانگی غالباً 1/10 سرعت دانلود هستند.

سرعت خوب برای آپلود و دانلود کدام است؟

برای یافتن سرعت مناسب اینترنت باید نیازهای شخص و محلی که از سرویس استفاده می‌کند را بدانیم. برای نمونه اگر خانه شما در یک منطقه روستایی قرار دارد، این احتمال وجود دارد که بیشینه سرعت اینترنت شما محدود باشد، زیرا زیرساخت شبکه در منطقه سکونت شما قوی نیست.

بر اساس استاندارد‌ها، یک دانش‌آموز به سرعتی بین 5 تا 25 مگابیت بر ثانیه نیاز دارد، در حالی که فردی که می‌خواهد از طریق اینترنت ویدئو تماشا کند تنها به سرعتی بین 1 تا 8 مگابیت بر ثانیه نیاز خواهد داشت. مگابیت بر ثانیه مقیاس اندازه‌گیری داده‌هایی است که در یک ثانیه جابجا می‌شوند. از این مقیاس برای تعیین سرعت و پهنای باند اینترنت استفاده می‌شود.

برای تعیین سرعت «خوب» در هر موقعیت خاص، عوامل زیادی وجود دارند که باید در نظر گرفت. یک منزل مسکونی که دارای سیستم گیمینگ است ممکن است به سرعتی بین 10 تا 25 مگابیت بر ثانیه نیاز داشته باشد، اما ممکن است به 1 تا 10 مگابیت بر ثانیه سرعت بیشتر برای رفع نیازهای دیگر هم نیازمند باشد. این مسئله به تعداد کاربران اینترنت در خانواده که از پهنای باند منزل استفاده می‌کنند وابسته است.

معیارهای مهم دیگر: تأخیر و پینگ

زمانی که کیفیت اتصال پهن‌باند را بررسی می‌کنیم، معیار مهم دیگری که باید در نظر بگیریم، میزان «تأخیر» (latency) است که در صورت استفاده از اینترنت به منظور گیمینگ و یا تماشای ویدئو اهمیت دو چندان می‌یابد، زیرا می‌تواند روی سرعت اجرای بازی یا زمان‌های بافر ویدئو تأثیر بگذارد. یک گیر در بازی آنلاین ممکن است عواقب بدی داشته باشد، اما شاید همین تأخیر در زمان وب‌گردی اصلاً به چشم نیاید.

تست پینگ در واقع درخواستی برای پاسخ‌دهی است که به یک هاست ارسال می‌شود تا میزان تأخیر یا زمان سپر‌ی‌شده را بسنجیم که معمولاً بر حسب میلی‌ثانیه بیان می‌شود. این زمانی است که طول می‌کشد تا داده‌ها از رایانه لوکال به سرور ریموت برسند. برای نمونه اگر از ایران به یک سرور در آمریکا وصل شوید، زمان تأخیر بیشتری را نسبت به زمانی که به سروری در اروپا وصل می‌شوید، تجربه خواهید کرد. بهترین زمان تأخیری که می‌توان داشت، «صفر» است که البته در عمل هرگز دست‌یافتی نیست.

گاهی اوقات اصطلاح تأخیر و پینگ به جای هم استفاده می‌شوند. توجه کنید که «پینگ» (Ping) نیز بر حسب میلی‌ثانیه سنجیده می‌شود. زمان میانگین پینگ به محل قرارگیری شما و مسافت بین رایانه لوکال و ریموت وابسته است. در جدول زیر زمان‌های پینگ و معنای هر زمان را مشاهده می‌کنید.

کمتر از 30 میلی‌ثانیهعالی است. برای گیمینگ آنلاین مناسب است.
30 تا 50 میلی‌ثانیهمتوسط است. برای گیمینگ آنلاین قابل قبول است.
50 تا 100 میلی‌ثانیه.تا حدودی کند است. برای وبگردی قابل قبول است.
100 تا 500 میلی‌ثانیهکند است. در زمان وبگردی و گیمینگ با تأخیر و گیر کردن مواجه خواهید شد.
بیش از 500 میلی‌ثانیهبسیار کند است. تأخیر قابل ملاحظه‌ای دیده می‌شود.

چطور سرعت آپلود و دانلود خود را بفهمیم؟

سرعت آپلود

اگر می‌خواهید سرعت کنونی اتصال اینترنتی خود را بدانید و یا می‌خواهید طرح اینترنتی جدیدی بخرید، برخی ابزارهای آنلاین کارآمد وجود دارند که به فهمیدن سرعت اینترنت، زمان پینگ و حتی آمارهای دیگری که در زمان خرید طرح اینترنتی به کارتان می‌آید، کمک می‌کنند.

شما با استفاده از ابزارهای رایگان فهرست زیر حتی می‌توانید زمان‌ها قطعی اینترنت را بفهمید و سرعت اینترنت خود را در روزها و ساعت‌های متفاوت ثبت نمایید:

  • Minim App (+)
  • Fast.com (+)
  • Ookla Speedtest (+)
  • AT&T Highspeed Internet Speed Test (+)
  • SpeedSmart (+)
  • Internet Health Test (+)

در خانه واقعاً به چه سرعت اینترنتی نیاز داریم؟

انتخاب یک طرح اینترنتی مناسب برای خانه به دو عامل بودجه و نیازهای شخصی بستگی دارد. در این بخش برخی نکات مطرح شده‌اند که به شما کمک می‌کنند تا در زمان خرید طرح اینترنتی یا ارتقای طرح اینترنتی کنونی بتوانید تصمیم صحیحی بگیرید.

منظور از اینترنت سریع چیست؟

تعریف اینترنت سریع تا حدودی مبهم است و سرعت‌های اینترنتی که تا همین چند سال پیش بسیار سریع محسوب می‌شدند، امروزه شاید به هیچ وجه سریع محسوب نشوند. اما در هر حال امروزه اینترنت‌های با سرعت حدود 200 مگابیت بر ثانیه، سریع محسوب می‌شوند. هر سرعتی پیرامون 1000 مگابیت بر ثانیه سرعت گیگابیتی در نظر گرفته می‌شود. این موارد سرویس‌های اینترنتی خاص هستند و تنها در محدوده‌های مشخصی که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت، زیرساخت‌های شبکه مخصوصی تعبیه کرده است، امکان دست یافتن به چنین سرعت‌هایی وجود دارد.

منازل مسکونی امروزه معمولاً به یک سرعت 25 مگابیت بر ثانیه نیاز دارند. البته همواره عوامل دیگری نیز وجود دارند که در این تصمیم نقش دارند و نیازهای شخصی شما باید هموار در اولویت توجه باشند.

سرعت مورد نیاز برای بازی

گیمینگ یکی از مهمترین عواملی است که در محاسبه پهنای باند مورد نیاز برای یک طرح اینترنتی باید در نظر گرفته شود. اگر شما یک گیمر هستید و با فرزندانی دارید که در مسابقات بازی‌های آنلاین شرکت می‌کنند، کمینه سرعت که باید داشته باشید 4 تا 8 مگابیت بر ثانیه است. این کمترین سرعتی است که از ایجاد تأخیر در بازی‌ها، از دست رفتن فریم و کرش کردن جلوگیری می‌کند. در صورت امکان و برای تضمین اجرای روان بازی‌ها بهتر است از یک طرح اینترنتی با سرعت 10 تا 25 مگابیت بر ثانیه بهره بگیرید تا دستگاه‌های دیگری که در منزل قصد دارند به اینترنت دسترسی پیدا کنند با مشکل مواجه نشوند.

سرعت استریمینگ

یکی از آزاردهنده‌ترین موارد در زمان تماشای ویدئوی آنلاین، مشاهده آیکون بافرینگ است. این مشکل می‌تواند تجربه تماشای یک فیلم به صورت آنلاین را خراب کند. برای تماشای ویدئوهای HD استاندارد باید دست کم سرعتی برابر با 3 تا 4 مگابیت بر ثانیه داشته باشید. برای ویدئوهایی با کیفیت فول اچ‌دی باید از سرعت 5 تا 8 مگابیت استفاده کنید و برای تماشای ویدئوهای با کیفیت Ultra HD 4K به سرعتی در حدود 25 مگابیت بر ثانیه نیاز خواهید داشت.

سرعت‌های اینترنت برای دورکاری

سرعت آپلود

امروزه شاهد هستیم که افراد زیادی از منزل خود کار می‌کنند و از این رو شبکه‌های منازل با چالش‌های جدیدی مواجه شده‌اند. از تماس‌های ویدئوکنفرانس تا استریمینگ، مشاغل دورکاری به سرعت‌های بالاتر از استاندارد نیاز دارند، به خصوص که در محیط خانواده، فرزندان و دیگر کاربران نیز وجود دارند که پهنای باند را به انحای مختلف مصرف می‌کنند.

بنابراین برای دورکاری سرعت دست کم 40 مگابیت بر ثانیه توصیه می‌شود. این پهنای باند به طور عمده برای انتقال فایل، ویدئوکنفرانس، استریمینگ، ارسال ایمیل، برنامه‌های رایانه‌ای و غیره استفاده می‌شود.

سخن پایانی

محاسبه سرعت دانلود و سرعت آپلود برای تعیین طرح اینترنتی که باید برای منزل خریداری شود اهمیت زیادی دارد. در این مطلب مشاهده کردیم که به این منظور باید ابتدا تعداد کاربران اینترنت و همچنین مصارف آن‌ها را محاسبه بکنید.

بر اساس رای ۱۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
minim
۲ دیدگاه برای «سرعت آپلود چیست و چگونه آن را اندازه بگیریم؟»

لطفا یک مثال در رابطه با محاسبه سرعت دانلود واپلود بزنید تا کاملا اگاه بشویم متشکرم ممنون

عالی بود ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *