ساب دامین چیست؟ — زیر دامنه به زبان ساده

۵۴۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
ساب دامین چیست؟ — زیر دامنه به زبان ساده

واژه دامین (Domain) یا دامنه، به گوش بیشتر افراد آشناست. نام یک وب‌سایت، همان چیزی است که به آن نام دامین می‌گوییم. اما ساب دامین چیست؟ این مفهوم، چطور کار می‌کند و آیا شما برای وب‌سایت خود به آن نیاز دارید؟ یک ساب دامین یا زیر دامنه، به وب‌سایت‌های دیگری گفته می‌شود که تحت وب‌سایت اصلی و یکسانی قرار دارند. در این مقاله، به تعریف دقیق مفهوم ساب دامین و کاربردهای مختلف آن می‌پردازیم. در صورتی که هنوز با مفاهیم دامنه و میزبانی وب آشنایی ندارید، مطالعه دامنه (دامین) و تفاوت آن با میزبانی وب (هاست) را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

ساب دامین چیست؟

ساب دامین، وب‌سایتی است که دامنه مشترکی با وب‌سایت دیگری دارد. هدف اصلی این سامانه، فراهم آوردن یک آدرس شبکه فرعی برای محتوای مشخصی در سایت دیگر است. به عنوان مثال، اگر آدرس وب‌سایت شما را www.example.com در نظر بگیریم، ساب دامین‌های شما شامل آدرس‌هایی مانند blog.example.com یا support.example.com می‌شوند.

یک زیر دامنه معمولاً به منظور ایجاد فضایی برای اهداف مختلف، مانند وبلاگ‌ها یا انجمن‌ها، استفاده می‌شود. در کنار این موارد، ساب دامین کاربردهای دیگری نیز دارد.

زیر دامنه یا ساب دامین چیست؟

زیر دامنه‌ها در چه مواردی استفاده می‌شوند؟

ساب دامین‌ها به شما اجازه می‌دهند محتوای متفاوتی را در وب‌سایت خود قرار دهید. بعضی از کاربردهای متداول ساب دامین به شرح زیر است:

  • ارائه محتوای ثانویه در سایت مورد نظر (مانند محتوایی که به زبان‌های مختلف در سایت شما قابل دسترسی هستند)
  • جداسازی بخش‌هایی از وب‌سایت که محتوای متفاوتی دارند (مانند قسمت پشتیبانی، پورتال و مواردی از این قبیل)
  • اضافه کردن واحدی دیگر به وب‌سایت‌ها (به عنوان مثال، فرض کنید که شما وب‌سایتی در مورد کتاب دارید و می‌خواهید مجموعه آموزشی با عنوان «چگونه یک نویسنده شویم؟» را به آن اضافه کنید. برای این کار می‌توانید به جای ساخت یک وب‌سایت کاملاً جدید، یک ساب دامین به وجود آورید)

مزایای استفاده از ساب دامین چیست؟

استفاده از زیر دامنه، مزیت‌های بسیاری دارد. یکی از مزایای اصلی، به دست آوردن قابلیت بارگذاری محتوای وب گوناگون در هر قسمت از وب‌سایت است. این کار موجب به خاطر سپرده شدن آسان‌تر محتوا می‌شود. در رویکردی دیگر، شما می‌توانید از برندینگ تثبیت شده خود در هر ساب دامین استفاده کنید.

مزیت دیگر آن است که می‌توانید از زیر دامنه برای هرچیزی، مانند صفحات مربوط به فروش یا پشتیبانی بهره برده و نگران فشاری که بر دامنه اصلی شما وارد می‌شود، نباشید. زیرا این قسمت‌ها کاملاً از یکدیگر جدا هستند.

سومین دلیل برای استفاده از ساب دامین، مربوط به اهداف سئو (SEO) است؛ زیرا از دید گوگل، هر صفحه از وبسایت، عنوان و توضیحات مخصوص خود را دارد. در صورتی که صاحب یک وبسایت با مخاطبین خاص و تخصصی (Niche) هستید، افزودن یک ساب دامین، بر میزان اعتبار شما تاثیری نمی‌گذارد.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

معایب زیر دامنه چیست؟

شاید بزرگ‌ترین عیب استفاده از ساب دامین این باشد که همه زیر دامنه‌ها به خدمات میزبانی مجزایی نیاز دارند. به بیان دیگر، اگر قصد افزودن یک ساب دامین جدید دارید، در برخی موارد باید به سرویس‌دهنده میزبانی خود، هزینه فضای میزبانی اضافه بپردازید. در صورتی که ساب دامین‌های متعددی می‌خواهید، چنین کاری می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد. اما ممکن است خدمات کنونی شما شامل سرویس‌های ساب دامین شود و بهتر است پیش از تغییر سرویس‌دهنده، شرایط سرویس کنونی خود را به طور کامل بررسی کنید.

از دیگر معایب ساب دامین می‌توان به این موضوع اشاره کرد که مدیریت آن‌ها زمان بیشتری را از شما می‌گیرد. زیرا در این حالت شما بیشتر از یک وب‌سایت در اختیار داشته و در نتیجه فرآیندهای به‌روزرسانی و نگهداری نیز سخت‌تر خواهد شد.

تفاوت زیرشاخه و ساب دامین چیست؟

تفاوت بزرگی میان دو مفهوم ساب دامین و زیرشاخه (Subdirectory) وجود دارد. زیرشاخه، زیرمجموعه یک شاخه اصلی (Directory) است. این بدین معناست که زیرشاخه‌ها به خودی خود به عنوان وب‌سایتی مجزا به حساب نمی‌آیند.

بنابراین اگر دامنه وبسایت شما example.com باشد، آدرس example.com/subdirectory همان قسمتی است که به آن یک زیرشاخه می‌گوییم. این قسمت، بخشی از وب‌سایت اصلی است.

در مقابل، ساب دامین با آدرسی شبیه به subdomain.example.com نشان داده می‌شود. در این مفهوم، ماهیت ساب دامین، وب‌سایتی جدا از وب‌سایت اصلی، که در مثال ما می‌شود example.com به حساب می‌آید.

تفاوت زیرشاخه و ساب دامین چیست؟

هر دو مفهوم ساب دامین و زیرشاخه، روش‌های بسیار مناسبی برای سامان‌دهی به وب‌سایت شما تلقی می‌شوند. زیر دامنه‌ها، قابلیت شخصی‌سازی بالا و در مقابل، قیمتی گران دارند، زیرا نیازمند خدمات میزبانی جداگانه هستند. از طرف دیگر، زیرشاخه‌ها به اندازه ساب دامین‌ها قابلیت شخصی‌سازی ندارند. زیرا آن‌ها، پوشه‌هایی در وب‌سایت شما بوده و نیازمند میزبانی جداگانه نیستند.

در صورتی که قصد دارید به ارائه محتوای اضافه، ایجاد یک بخش جدید در وب‌سایت خود و یا اضافه کردن لایه سازمانی جدیدی بپردازید، ساب دامین‌ها به کار شما می‌آیند. همان‌طور که گفته شد، ساب دامین به میزبانی اضافه نیاز دارد و این کار هزینه‌بر خواهد بود. اما اگر این موضوع برای شما مشکل‌ساز نیست، معطل نکنید و به استفاده از آن‌ها مشغول شوید.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use Of
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *