راهنمای موفقیت در درس ریاضی — تجربه یادگیری با آموزش‌ های فرادرس

۱۸۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ تیر ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای موفقیت در درس ریاضی — تجربه یادگیری با آموزش‌ های فرادرس

آیا ریاضیات غول است؟

997696

اگر نگوییم همه، برای برخی دانش‌آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی گاهی در دو نقطه از دوران تحصیل، مشکلی بروز می‌کند؛ مواجه شدن با درس ریاضیات. البته برای شخصی که به دلیل احساس ضعف در درس ریاضی به سراغ رشته انسانی رفته است. این مواجهه گاهی تا گذر از یک گردنه برف‌نشسته در بوران، سخت به نظر می‌رسد.

شاید این مطلب برای افرادی که با علاقه شخصی وارد رشته ادبیات و علوم انسانی شده‌اند، صدق نکند. چه بسا دانش‌آموزانی که با وجود کسب نمرات بالا در درس ریاضی به علاقه اصلی خود بها داده و وارد رشته ادبیات و علوم انسانی شده‌اند. با این حال می‌دانیم که تعداد دانش‌آموزان گریزان از درس ریاضی کم نیست. این گزارش به علت این رخداد نمی‌پردازد.

بلکه راهکار یکی از دانش‌آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی را برای ورود به دانشگاه در رشته حسابداری مرور می‌کند. راهکاری که ممکن است به کار افراد بسیاری در برهه‌های مختلف زندگی و تحصیل بیاید.

«غول» تعبیرِ یکی از شرکت‌کنندگانِ جشنواره تجربه یادگیری «فرادرس» از درس ریاضی است. درسی که با پشتکار و تمرین، نمره خوبی از آن کسب کرده. گرچه شاید خیلی از افراد ریاضیات را غول نخوانند، اما بر سرِ اینکه در درس ریاضی ضعف داشته‌اند و از ساعات کلاس‌هایش لذت نمی‌برده‌اند، اتفاق نظر دارند. مادامی که تعداد این افراد زیاد است، بدون جانبداری یا غول خواندن ریاضیات، راهِ دررو این مشکل را جستجو می‌کنیم.

«موفق شدم غول ریاضیات را از سر راه بردارم.»

این جمله پایانیِ متن کاربری است که با نام m_reza_m_2022@ در اینستاگرام فعالیت می‌کند و تجربه یادگیری خود را با همین جمله با دنبال‌کنندگان خود در میان گذاشته. ما برای نقل قول از ایشان در طول این گزارش از نام آقای «میم» استفاده خواهیم کرد.

آقای «میم» تا اینجا که متن‌های تجربه یادگیری را از نظر گذرانده‌ام، اولین شخصی است که برای مطلب خود تیتر انتخاب کرده؛ یک کاربر کاربلد در جذب مخاطب. بی‌شک تیتر سوالی او مخاطبان را برای خواندن متن مشتاق کرده؛ «چطور ریاضی و زبان را قورت دادم؟». او اطلاع می‌دهد متنِ پیش رو قصد دارد اطلاعاتی کاربردی را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارد.

او در اینجا یک نقطه مشترک بین بسیاری از خوانندگان هدف قرار داده است. اینکه چطور باید بر ضعف در درس ریاضی غلبه کرد. آقای «میم» برای انتخاب تیتر خلاقیت نیز به خرج داده و از نام کتاب «برایان تریسی» الهام گرفته. «قورباغه‌ات را قورت بده»، یک عنوان شناخته شده میان مردم است که به مکالمات روزمره هم راه یافته. تا اینجای کار کنجکاوی علاقه‌مندان به توصیه‌های عملی مدیریت زمان هم برانگیخته شده.

همچنان موضوع اصلی این است که آقای «میم» چطور توانسته از سد ریاضیاتی -که آن را غول خوانده- عبور کند. آنطور که او در تجربه یادگیری‌اش شرح داده، در سال آخر دبیرستان متوجه ضعف‌ خود در درس ریاضیات و زبان انگلیسی شده است. نگرانی‌اش به دلیل شرکت در کنکور او را واداشته تا با اطرافیان خود مشورت کند. نتیجه پرس و جو از دوستان، آقای «میم» را به نتیجه رسانده که تمرکز اصلی خود را روی دروس دیگر رشته ادبیات و علوم انسانی بگذارد.

و نتیجه؟ آقای «میم» توانسته در رشته حسابداری شهر محل سکونت خود پذیرفته شود. بی‌خبر از آنکه ریاضیات در تحصیلات دانشگاهیِ یک حسابدار چنان مهم تلقی می‌شود که نمی‌توان آن را کنار گذاشت و به دروس دیگر پرداخت. در میان دروس پایه رشته حسابداری نام ریاضیات پایه و ریاضیات کاربردی دیده می‌شود.

آنطور که در معرفی رشته حسابداری آمده، فارغ‌التحصیلان این رشته در صورت انجام کار مرتبط هم با اعداد و ارقام مالی یک شرکت سر و کار دارند. از آنها انتظار می‌رود در سطوح مختلف قادر به ارائه مشاوره‌های تخصصی، تهیه گزارش‌های مالی، تدوین استراتژی اقتصادی شرکت‌ها، کنترل حساب‌های حسابداران به عنوان حسابرس و مدیریت امور مالی منابع انسانی باشند.

هرچند تصمیم برای فعالیت شغلی مرتبط در شرح تجربه یادگیری آقای «میم» نیامده اما بعید نیست که این دانشجو در آغاز راه به این موضوع نیز اندیشیده باشد. هر کدام از این دلایل می‌توانند انگیزه یادگیری او را دوچندان کرده باشند به نحوی که آقای «میم» را برای یادگیری صحیح دروس ریاضی مصمم کنند.

اما با پایه ضعیف ریاضی نمی‌توان همراه کلاس درس شد. چرا که یادگیری درس ریاضی به دلیل پیوستگی مباحث برای فردی که پایه ضعیف ریاضی دارد، ممکن نیست. آنطور که این دانشجو می‌گوید: استفاده از کلاس‌های خصوصی هم به دلیل هزینه سنگین از انتخاب‌های آقای «میم» خط خورده است.

نهایتا جستجو در وب او را به سایت «فرادرس» رسانده و آموزش موردنیاز خود را از این سایت تهیه کرده است. آموزش ریاضی و کاربرد آن در حسابداری که توسط دکتر حمزه ابراهیمی؛ دکتر تخصصی ریاضی تهیه شده، مورد توجه آقای «میم» قرار گرفته است. آموزشی که مفاهیم مختلف را از پایه و به ساده‌ترین شکل برای دانشجویان شرح داده. این خصوصیتی است که کاربر «میم» هم به آن اشاره کرده.

او معتقد است این آموزش متمایز از سایر آموزش‌هاست چون مدرس از پایه، شروع به تدریس می‌کند. استفاده از این آموزش منجر به دو اتفاق مثبت در دوره تحصیل آقای «میم» شده است. او توانسته درس ریاضیات کاربردی را با نمره خوبی بگذراند و در ترم بعد نیز آموزش ریاضیات و کاربرد آن در حسابداری، مدیریت و اقتصاد «فرادرس» را برای گذراندن ریاضی کاربردی 2 تهیه کند.

آقای «میم» گذشته از این موارد، برای تقویت زبان انگلیسی هم از آموزش‌های «فرادرس» استفاده کرده. نظر او پس از استفاده این است که آموزش زبان انگلیسی سطح پایه A1 - به زبان فارسی، مباحث گرامر را به صورت پایه‌ای و مطلوب آموزش می‌دهد. اشاره این کاربر به آموزش گرامر توسط زهرا دلاور در «فرادرس» است که در 13 درس به همراه مثال و تمرین تهیه شده است.

آخرین توصیه کاربر «میم» مختص دانشجویانی است که از رشته ادبیات و علوم انسانی دبیرستان وارد رشته‌های دانشگاهی حسابداری، اقتصاد و مدیریت شده‌اند. او معتقد است دو آموزشی که در تجربه یادگیری‌اش از آنها نام برده، برای تقویت دروس زبان انگلیسی و ریاضی این دانشجویان کارآمد خواهد بود.

تجربه یادگیری کاربر «میم» می‌تواند به تجربه آموختن بسیاری از همراهان آموزش‌های مجازی تبدیل شود. اما می‌توان برای این تغییرِ مسیر حتی زودتر هم دست به کار شد و شکاف میان آموزش‌های دبیرستان و دروس دانشگاهی را قبل از مواجهه با سد کنکور پر کرد. به عبارتی دانش‌آموزان رشته ادبیات و علوم انسانی می‌توانند در سال‌های دهم و یازدهم و دوازدهم نیز برای تقویت درس ریاضی اقدام کنند.

این کار با تهیه آموزش‌های مجازی درس ریاضیات رشته علوم انسانی در دوران متوسطه دوم «فرادرس» امکان‌پذیر است. بد نیست برای آنکه از سرفصل‌ها و نحوه آموزش این دروس مطلع شوید، آموزش‌ ریاضی و آمار 3 - پایه دوازدهم علوم انسانی با تدریس دکتر اسحاق اسفندیار، آموزش ریاضی و آمار 2 - پایه یازدهم علوم انسانی با تدریس محمدمهدی قرایی و آموزش ریاضی و آمار 1 - پایه دهم علوم انسانی با تدریس علی آقابالایی توفیقی را در «فرادرس» جستجو کنید.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *