رکورد CNAME چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

۵۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
رکورد CNAME چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

رکورد CNAME چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

اگر یاد گرفته‌اید که یک وب‌سایت راه‌اندازی کنید و برای وب‌سایت خود یک سرویس هاست انتخاب کردید، قطعا اولویت بعدی شما پیکربندی دامنه با رکورد (CNAME) خواهد بود.

رکورد CNAME چیست؟

CNAME مخفف نام کانون (canonical name) است و هدف اولیه آن ایجاد یک نام مستعار یا تغییر نام یک دامنه به دامنه‌ای دیگر است.

رکورد CNAME را می‌توان دامنه مستعار نامید. بیشتر سرورها وظیفه‌های چندگانه‌ای را انجام می‌دهند. رکورد CNAME برای تخصیص چند نام مستعار و جداگانه به یک سرور استفاده می‌شود. گاهی شرکت‌ها با نام‌های تجاری متفاوت تمایل دارند حجم ترافیک را به سایت اصلی خود اختصاص دهند، در این صورت از رکورد CNAME استفاده می‌کنند.

به عنوان مثال، شما اسناد خود را روی سرور خود و با نام دامنه خود ذخیره می‌کنید، شاید پیکربندی زیر دامنه خود را به صورت زیر ایجاد کرده باشید:

my_private_documents.my_website.com

این زیر دامنه خوب است، ‌اما طولانی است و تعداد حرف‌ها زیاد است. می‌توانید زیر دامنه را تغییر دهید، این یک راه است، اما اگر بخواهید آن را ساده‌تر کنید می‌توانید از یک رکورد CNAME استفاده کنید.

docs.my_website.com

این توسط سیستم نام دامنه (DNS) اجرا می‌شود. بنابراین حتی اگر تا کنون اقدام به گرفتن هاست نکرده باشید،‌ قادر خواهید بود چنین رکوردهایی را به پیکربندی وب‌سایت خود اضافه کنید.

تغییر مسیر دامنه تنها به یک دامنه دیگر محدود نمی‌شود. می‌توانید از رکورد CNAME برای هدایت وب‌سایت خود به کانالی مانند یوتویوب استفاده کنید. هر دامنه‌ای که قابل دسترسی در مرورگر باشد، این شرایط را داراست که وب‌سایت خود را به آن هدایت کنید.

به صورت نامحدود می‌توانید از رکوردهای CNAME در پیکربندی وب‌سایت استفاده کنید، فقط مطمئن شوید که یک لوپ تکراری ایجاد نکنید، چون در این صورت چرخه تا بی‌نهایت تکرار خواهد شد.

اجزای رکورد CNAME چیست؟

رکورد CNAME دارای دو قسمت اصلی‌ به شرح زیر است:

نام هاست: هر هاستی که به عنوان منبع در اختیار این رکورد قرار دهید قابل قبول است، می‌تواند یک دامنه یا زیرمجموعه‌ای از یک دامنه باشد، همه این‌ها امکان‌پذیر و قابل قبول است.

مقصد: این قسمت هم دقیقا جایی است که می‌خواهید مسیر ترافیک وب‌سایت را به آن منتقل کنید، که می‌تواند هر جایی باشد؛ یک دامنه دیگر یا بخش‌های دیگری از وب سایت.

این رکورد بسیار ساده است. در واقع رکورد CNAME یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیکربندی DNS وب‌سایت است.

چگونه رکورد CNAME را تغییر دهیم؟

تغییر یا اضافه کردن رکورد CNAME بسیار آسان است. ابتدا، وارد پنل کنترل دامنه شوید. حال باید صفحه مدیریت DNS یا کلمات مربوط به آن را پیدا کنید. با توجه به اینکه ارائه‌دهنده وب‌سایت شما می‌تواند تفاوت داشته باشد، اما معمولا این بخش راباید تحت عنوان نام دامنه پیدا کنید.

هنگامی که صفحه مدیریت DNS را پیدا کردید، از دامنه‌ای که تمایل دارید مدیریت کنید، مطمئن شوید. اگر تنها یک دامنه دارید، اسم همان دامنه را در این بخش خواهید دید.

بیشتر ارائه‌دهندگان، برای آسان‌تر شدن کار یک DNS ساده در اختیار شما قرار می‌دهند. چون با پیشرفته شدن DNS کار با آن نیز پیچیده‌تر و سخت‌تر خواهد شد.

در حالی که صفحات مدیریت DNS برای انجام امور پیچیده‌تر طراحی شده‌اند، اما ثیت رکورد CNAME به قدری ساده است که ساده‌ترین پنل‌ها هم قادر به انجام آن هستند.

صفحه کنترل پنل شما چیزی شبیه به تصویر زیر خواهد بود:

یک جدول ساده وجود دارد که تمام رکوردهای DNS در آن ثبت شده است. دکمه‌های مختلف برای اضافه کردن، ویرایش و حذف موارد ایجاد شده وجود دارد. دکمه اضافه کردن رکورد جدید را که در پایین صفحه تعبیه شده است پیدا کنید. (جای این دکمه ممکن است بر اساس ارائه‌دهنده وب‌سایت شما، در پنل مدیریت متفاوت باشد، اما به طور معمول در پایین صفحه است.)

با نام هاست شروع کنید، دامنه یا زیر دامنه‌ای که مایل به هدایت آن هستید را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که واجد شرایط مدیریت این دامنه یا زیر دامنه هستید. به عنوان مثال شما نمی‌توانید گوگل را مدیریت کنید یا به دامنه دیگری منتقل کنید.

سپس نوع این رکورد را به CNAME تغییر دهید. ممکن است گزینه‌های مختلفی در نوع انتخاب شما وجود داشته باشد که برای انجام امور پیچیده‌تری در DNS طراحی شده‌اند.

در نهایت آدرس IP مقصد خود را وارد کنید. به طور معمول برای وارد کردن این اطلاعات از URL آدرس مورد نظر استفاده می شود. اما این نیز از اموری است که ممکن است بسته به ارائه‌دهنده شما متفاوت باشد.

این IP آدرس‌ها معمولا با فرمت IPv4 مورد نیاز است (به جای IPv6) اگر شما از تفاوت این دو به قدر کافی اطلاع ندارید تنها مطمئن شوید که فرمت IPv4 را وارد کرده‌اید. در نهایت کلید اضافه کردن را بزنید.

اگر اشتباه کردید یا تصمیم‌تان عوض شد، در همین صفحه می‌توانید این رکورد یا رکوردهای قبلی که ثبت کرده‌اید را تغییر دهید یا حذف کنید. برای این کار به سادگی روی دکمه حذف یا ویرایش کلیک کنید.

چند نکته دیگر درباره تغییر رکوردهای CNAME

تغییر رکوردهای CNAME کاری بسیار ساده است، اما مواردی هست که ممکن است این کار را پیچیده کند و فرآیند مدیریت پنل را برای شما سخت کند.

اولین موردی که ممکن است مشکل ایجاد کند، انتشار رکورد است. هر زمانی که رکوردی را تغییر دهید، زمان کوتاهی طول می‌کشد تا این تغییر در وب‌سایت انجام شود و به کار افتد. معمولا یک ساعت تا یک روز طول می‌کشد، اما به طور معمول بیش از این زمان نخواهد برد.

مثلا اگر پس از تغییر رکورد به وب‌سایت مراجعه کنید، امکان دارد مرورگر شما نسخه قبلی را ذخیره کرده باشد و نتوانید نتیجه تغییر رکورد را ببینید. پاک کردن حافظه پنهان مرورگر، این مشکل را بر طرف خواهد کرد. آسان ترین راه پاک کردن کش حافظه در گوگل کروم است.

به عنوان آخرین مسئله باید گفت، رکوردهای CNAME ممکن است باعث شود عملکردهای شما در سرور کندتر شود. این به این معنی است که ممکن است، هنگامی که کاربران وب‌سایت از دامنه یا زیر دامنه‌ها بازدید می‌کنند، هدایت آن‌‌ها به لینک جدید کمی زمان ببرد. باید گفت این چندان مسئله مهمی نیست، مگر اینکه شما بازدیدی بالای ده میلیون داشته باشید یا روزانه صدها هزار دامنه را هدایت کنید. با این حال این مسئله جزو مواردی است که باید از آن آگاهی داشته باشید.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *