راهنمای مقدماتی Buildbox؛ به سادگی بازی ویدئویی بسازید

۸۶۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
راهنمای مقدماتی Buildbox؛ به سادگی بازی ویدئویی بسازید

افکار مبتکرانه ممکن است زمانی که انتظار آن را نداشته باشید، در ذهن جاری شوند. ایده‌ی ساخت یک بازی عالی می‌تواند در طول زندگی روزمره به فکر شما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای خطور کند. با این حال شاید تصور کنید که نمی‌توانید این ایده را دنبال کنید؛ زیرا  هیچ تجربه‌ای در ساخت بازی ندارید.

هرچه هزینه‌ی توسعه‌ی بازی بیشتر و بیشتر و هم‌زمان بازار اشباع می‌شود، یک کاربر عادی فکر می‌کند برای این کار ساخته نشده است. با این که ممکن است ایده این فرد معمولی برای ساخت بازی بسیار خوب باشد. خبر خوب این‌که تعدادی ابزار توسعه بازی رایگان در دسترس کاربران وجود دارد. با این وجود این نرم‌افزارها می‌توانند برای کسی که هیچ زمینه‌ای در برنامه‌نویسی ندارند، پیچیده و سخت باشند.

اما روحیه‌ی خود را سریع نبازید! برنامه‌ای وجود دارد که کار کردن با آن حتی برای افرادی که تجربه طراحی بازی‌های ویدئویی را ندارند، فوق‌العاده آسان است. این برنامه «Buildbox» نامیده می‌شود.

Buildbox: ساخت راحت بازی

Buildbox یک ابزار بازی‌سازی همه‌جانبه و کامل به نظر می‌رسد. این بسته به‌صورت کاملا «کاربرپسند» (user-friendly) طراحی شده است. حتی افرادی که هیچ تجربه برنامه‌نویسی ندارند نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. با استفاده از این ابزار، بازی‌ها را می‌توان در عرض چند روز یا حتی چند ساعت طراحی کرد و ساخت.

هسته اصلی Buildbox یک رابط کاربری «کشیدن و رها کردن» (drag-and-drop interface) است. می‌توانید یک فایل را از جای دیگری در رایانه خود بکشید و در جعبه کار قرار دهید. سپس برنامه این امکان را به شما می‌دهد تا تصمیم بگیرید که آن را به‌عنوان یک «شیء» (object)، «‌پس‌زمینه» (background)، «کاراکتر» (character) یا «عمل» (action) طبقه‌بندی نمایید. در این قسمت، می‌توانید به‌محض اراده، فایل را حرکت دهید. ساختن بازی در این محیط به‌آسانی سرهم کردن یک مدل یا کشیدن یک تصویر  است.

Buildbox GameMaker

از آنجا که کار با Buildbox بسیار ساده است، ممکن است تصور کنید که نتیجه‌ی درخوری از نظر کیفیت کار به دست نمی‌دهد. به این معنی که نمی‌توان بازی‌های پیچیده با آن ساخت. اما این بسته، مجهز به ابزارهایی مخصوص ساخت بازی با پیچیدگی بالا است. همان‌طور که از یک ابزار بازی‌سازی انتظار دارید، می‌توانید بازی خود را در ابعاد مختلف بسازید، انیمیشن‌های پیشرفته‌ اضافه و حتی از بازی خود کسب درآمد کنید.

در ادامه، به صورت مختصر نحوه‌ی ساخت یک بازی در Buildbox توضیح داده شده است. بعد از خواندن این متن، متوجه می‌شوید ساخت بازی با این نرم‌افزار تا چه حد ساده و شهودی است.

شروع کار

طراحی بازی ممکن است با چیزی شبیه یک تصویر آغاز شود. این شروع می‌تواند یک طرح از کاراکتر، یک پس‌زمینه زیبا یا یک شیء در بازی باشد. با این حال در ابتدا توصیه می‌شود با دید وسیع کار را طراحی و تصور کرد. بهتر است در ابتدا برخی از مدل‌های اولیه‌ی بازی را بسازیم و یادداشت برداری کنیم. برای نمونه، بهترین جهت برای بازی چیست؟ افقی یا عمودی؟ کاربر چگونه مراحل مختلف را ادامه می‌دهد؟ دشمنان چگونه هستند (اگر وجود داشته باشند) و چگونه با شخصیت اصلی ارتباط برقرار می‌کنند؟ سوالاتی از این دست باید در ابتدا پاسخ داده شوند. کاربرپسند بودن و عدم نیاز به کدنویسی این امکان را به شما می‌دهد تا در مورد اینکه چه نوع بازی‌‌‌ای را طراحی کنید، به فکر فرو روید.

این نرم‌افزار با دارا بودن امکانات پیش‌ساخته‌ کافی، نیازی برای ایجاد شخصیت‌های اضافی، پس‌زمینه‌ها یا اشیاء برای کاربر ایجاد نمی‌کند. این بسته دارای امکاناتی است که در «Adobe Illustrator» ساخته شده‌اند. اما قبل از شروع به جمع کردن سرنخ‌ها و پیچ‌وخم بازی، مجبوریم برخی از برنامه‌ریزی‌ها و چرک‌نویس‌‌های قبل از آغاز به طراحی را مرور کنیم. این بازی با ایده‌ی یک بازی «cave platformer» شروع می‌شود. در چنین بازی‌هایی، کاربر باید در نهایت راه نجات از یک غار تودرتو را از میان بسیاری از موانع طی کند.

ایده ساخت بازی از زبان چند نفر و به‌صورت مکالمه بین آن‌ها در ادامه آورده شده است.

  • کیان: یک سفینه فضایی یا شخصیتی در یک لباس عجیب‌وغریب، به نظر من خیلی جذاب است. شاید اضافه کردن یک موسیقی سنتی کاملا مناسب باشد.
  • کوروش: ما به یک داستان، شخصیت و.. نیاز داریم. اصلا باید چه کاری در غار انجام دهیم؟ شخصیت اصلی ما چه کسی است؟ دشمنان چه کسانی هستند؟ هدف ما چیست؟
  • سیما: شخصیت ما حافظه خود را از دست داده و در غار گیر کرده است. دشمنان زیادی وجود ندارد. اما بازی یک پلتفرم پازل‌گونه است که کاربر باید از محیط اطراف خود برای فرار استفاده کند. هدف این است که او راهی برای خروج پیدا نماید و بفهمد چه اتفاقی افتاده است. یا این که کاراکتر ما در غاری بر روی مریخ یا سیاره دیگر در تلاش است تحقیقاتی انجام دهد. دشمنان هم شامل انواع فضایی‌ها با شکل‌های عجیب‌ و غریبی که می‌توان تصور کرد، هستند. درنهایت هدف پیدا کردن چهار نوع وسیله مصنوعی یا چیزی شبیه به آن از این سیاره است.
  • تیام: شاید شخصیت اصلی داستان از اعضای یک عملیات در معدن است و باید پس از فروریختن غار، همکاران خود را نجات دهد. می‌توانیم یک سیستم روشنایی محدود طراحی کنیم. یعنی پس‌زمینه بازی کمی تاریک باشد. همچنین، هرچه شخصیت پیش می‌رود، دشمنان بیگانه، وحشتناک‌تر می‌شوند.

از این طریق، داستانی در مورد یک فضانورد یا معدنچی که در یک غار گیر افتاده است، به دنیا می‌آید. کاراکتر اصلی به دنبال منابع اکسیژن است در حالی که هم‌زمان همکاران خود را نجات می‌دهد. او باید بفهمد که در واقع چه اتفاقی افتاده است. به همین منظور کاربر باید سرنخ‌هایی جمع کند و با دقت برای یافتن راه خروج تلاش نماید.

پس از اینکه ایده‌ی اساسی داستان به دست آمد، باید سعی کرد جزئیات درک شوند. در بعضی مواقع کمی دلسرد می‌شوید، اما تمام ایده‌ها به لحاظ نظری ممکن است با Buildbox به یک بازی پرفروش تبدیل شوند. بهتر است تعداد زیادی ایده در سر بپرورانید.

بازی‌سازی

هنگامی‌که تمام برنامه‌ریزی‌ها شکل گرفت، زمان ساخت بازی واقعی فرا می‌رسد.

Buildbox GameMaker

 اگر از امکانات در دسترس استفاده کنید کار بسیار آسان‌تر است. می‌توان با آموزش‌های ویدیویی که در وب‌سایت رسمی موجود است، شروع کرد. «تری» (Trey)، (فردی که Buildbox را ایجاد کرده است) اصول اولیه نحوه استفاده از Buildbox را توضیح می‌دهد. این آموزش‌های ویدیویی بسیار کوتاه و ساده هستند، اما برای شروع به‌اندازه کافی مناسب به نظر می‌رسند.

هنگامی‌که یک پروژه جدید در Buildbox ایجاد می‌کنید، به شما این اجازه داده می‌شود به‌عنوان یک‌ راه برای شروع کار، نوع بازی موردنظر خود را انتخاب کنید. گزینه‌هایی برای انجام مراحل بازی توسط بازی‌کننده‌ها وجود دارد. سپس یک صفحه‌نمایش در قسمت منو در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

هنگامی‌ که تصمیم گرفتید و منوها را باز کردید، می‌توانید از اصول اولیه شروع کنید. این اصول شامل پس‌زمینه، شخصیت‌ها، اشیاء و انیمیشن‌ها است. زمانی که پروژه آغاز شد، می‌توانید برای نمونه با انتخاب ابعاد هواپیمایی که می‌خواهید در بازی پرواز کند، شروع کنید. سپس یک تصویر پس‌زمینه را انتخاب نمایید و آن را در محل مناسب قرار دهید.

گاهی اوقات اصول اولیه کافی نیستند. وقتی نیاز به انجام کار پیچیده‌تری دارید، ممکن است سرگیجه بگیرید. خوشبختانه Buildbox مجهز به یک جامعه بزرگ کاربری و مورد استقبال است. در این فروم تقریبا در مورد هر چیزی صحبت شده است و می‌شود. می‌توانید در قسمت جست‌و‌جو سؤالات و جواب‌های خود را بیابید.

همان‌طور که گفته شد، رفتن به Buildbox بدون در نظر گرفتن کامل جزییات می‌تواند استفاده از آن را دچار مشکل کند.

توجه به جزئیات

بهتر است تنها به Buildbox اکتفا نشود. مثلاً امکان این وجود دارد که شخصیت‌های اصلی بازی را در Adobe Illustrator ایجاد نمایید. البته خود Buildbox دارای پکیج کاملی است؛ به‌ شکلی که نیازی به نرم‌افزارهای خارجی ندارد.

Buildbox GameMaker

کاراکترهای Buildbox را می‌توان با انیمیشن‌های گوناگون ساخت. به این معنی که باید مدل شخصیت مورد نظر را در ابعاد مختلفی طراحی کنید. برای مثال حرکات کاراکتر را باید شبیه‌سازی نمایید. البته ساختن انیمیشن‌هایی که حرکت می‌کنند و می‌پرند برای یک تازه‌کار بسیار سخت است. ممکن است اولین کاراکتری که خلق می‌کنید بسیار مسخره حرکت کند!

Buildbox GameMaker

علاوه بر این، امکان سفارشی‌سازی کاراکترها به مقدار زیادی وجود دارد. می‌توانید همه‌چیز را از سایه گرفته تا صدای کارکترها، زمانی که پرش و یا با زمین برخورد می‌کنند، تنظیم کنید. اشیاء را نیز تا حد زیادی می‌توان تغییر داد. امکان تنظیم رفتار آن‌ها هنگام ثابت یا درحرکت بودن یا برخورد با بازیگر امکان‌پذیر است.

Buildbox GameMakerنسخه‌ی شماره‌ی ۲.۰

در حال حاضر، Buildbox با نسخه‌ی 2.0 ارائه می‌شود. یکی از جالب‌ترین تغییرات در این نسخه، تنظیمات کاراکتر چندگانه است. هم‌اکنون می‌توانید بازی‌هایی با بیش از یک کاراکتر با قابلیت کنترل با تنظیمات و قدرت‌های مختلف داشته باشید. همچنین ممکن است آن‌ها را طوری بسازید که برخی از کاراکترها، تنها تحت شرایط خاصی باز شوند. کاربران را شاید بتوان به خرید کاراکتر بازی به عنوان یک راه درآمد ترغیب کرد.

Buildbox GameMaker

امکاناتی وجود دارد که در حال حاضر روند ساخت بازی را در Buildbox بهبود می‌بخشند:

  • اکنون غنائم را به عنوان پاداش می‌توان از دشمنان شکست‌خورده گرفت.
  • گزینه‌هایی برای خاموش کردن جلوه‌های صوتی و موسیقی وجود دارد.
  • امکان مشاهده‌ی نام آیتم موردنظر هنگام انتخاب آن در ویرایشگر در اختیار کاربر قرار دارد.
  • گزینه‌ی قفل کردن آیتم‌‌ها یا پنهان کردن آن‌ها مانند پس‌زمینه اضافه شده است.
  • امکان انتخاب چند آیتم متفاوت وجود دارد.

حتی پس از به‌روزرسانی نرم‌افزار به نسخه‌ی 2.0 (که به‌روزرسانی واقعا بزرگ و عالی بود)، Buildbox هنوز هر بار خراب می‌شود! اما خوشبختانه این نسخه دارای یک ویژگی ذخیره خودکار است. بنابراین وقتی Buildbox را باز می‌کنید، از شما می‌پرسد آیا مایلید از آخرین فایل ذخیره استفاده کنید یا خیر.

محصول نهایی

لازم به ذکر است که این بازی (که تصاویر آن را مشاهده می‌‌کنید) فقط با اصول اولیه در ذهن ایجاد و در یک دوره کوتاه‌مدت بدون هیچ‌گونه تجربه قبلی بازی‌سازی ساخته شده است. بنابراین اگر بشود این کار را با این محدودیت‌ها انجام داد، تصور کنید که چه‌کاری می‌توانید با زمان بیشتر و اهداف پیچیده‌تر در ذهن انجام دهید.

Buildbox GameMaker

انتقال یک بازی از Buildbox به سیستم‌های عامل، به سادگی دیگر کارها انجام می‌شود. این کار از طریق منوی کشویی که گزینه‌هایی برای iOS ،Android ،Mac و PC ارائه می‌دهد، قابل‌دسترس است. پشتیبانی مناسب از هر دو پلتفرم موبایل و دسکتاپ بسیار به جذابیت کار می‌افزاید.

همین حالا شروع کنید

Buildbox یک ابزار واقعاً عالی و قدرتمند است. هرکسی که می‌خواهد یک بازی مخصوص به خود بسازد، می‌تواند از این نرم‌افزار استفاده کند. کاربران زیادی با ایده‌های عالی در سر، نمی‌توانند به دلیل فقدان دانش برنامه‌نویسی و تجربه، فکر خود را به منصه‌ی ظهور برسانند. اما با چنین نرم‌افزاری این رویه تغییر خواهد کرد.

اگر همیشه به ایجاد یک بازی فکر کرده‌اید، این موضوع را متوجه خواهید شد. مهم نیست که چه مقدار تجربه‌ در کدنویسی، برنامه‌نویسی یا ساخت بازی دارید. می‌توانید با Buildbox شروع و خود را در حین ساخت یک بازی بزرگ تصور کنید.

معروف‌ترین بازی Buildbox موجود در بازار در حال حاضر «Color Switch» است. البته چندین بازی دیگر نیز وجود دارند که موفقیت قابل‌توجهی را به دست آورده‌اند. ازجمله آن‌ها می‌توان به «Trump on the Run» ،«Color Dotz» و «APEX» اشاره کرد.

در این زمینه مطالعه کنید:

^^

بر اساس رای ۱۰۰۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۳۳ دیدگاه برای «راهنمای مقدماتی Buildbox؛ به سادگی بازی ویدئویی بسازید»

سلام
آیا پرداخت درون برنامه ای یا قرار دادن سیستم نمایش تبلیغ از سایت رو میشه توش پیاده کرد برای در آمد؟؟

فقط لازم بود بگم که Buildbox تو ساخت بازی های 2D کاربرد بیشتری داره.

سلام به همگی
Buildbox یک نرم افزار بسیار عالی که هر روز در حال پیشرفته و قابلیت های بسیار خوبی رو داره چند وقته که به این نرم افزار قابلیت ساخت بازی 3D و از همه مهم تر قابلیت Offline Mod به این نرم افزار اضافه شده خیلی عالیه
کار کردن باهاش خیلی راحته فکر کنم قابلیت برنامه نویسی هم اضافه شده احتمالا جاوا اسکریپت هست
خیلی امکانات خوبی داره پیشنهاد میکنم از این نرم افزار استفاده کنین
اگه بخوام از خوبی هاش بگم خیلی زیاد میشه حتما خودتون کار کنید ببینید چه چیز هایی داره
تشکر از همه شما.

ببخشید در شروع کار برنامه از من لایسنس کد میخواد از کجا باید بزنمش؟

باید کرکش رو دانلود کنی و بعد کرکش کنی .

علیه سایتتون من هزار تا برنامه ریختم انقد سخت بود سرم گیج رفت الان این خیلی عالیه

سلام من نمیتونم داخل برنامه login کنم ، لطفا کمکم کنید

چرا ارور میده

سلام
ببخشید میدونید از کجا میشه نسخه 3 رو کرک شده دانلود کرد؟

سلام من این برنامه رو نصب کردم نسخه 3.1.2 ولی هرکاری میکنم لایسنس کی رو نمیدونم باید از کجا گیر بیارم ممنون میشم جواب بدید

داداش واقعا دمت گرم

این برنامه 2 بعدی هستش واقعا عالیه اما کاشکی 3 بعدی بود اگر 3 بعدی بود قطعا خیلی عالی میشد

حاجی ناموسا بازی 2بعدی فروش میره XD من با Unreal و unity با استدیو ها بازی سازی کار میکنم امیدی ندارم بش ت با اینا میخای بسازی. بازی ساختن مگه کشکه

مرسییییییییییییییییییییییییییییی من یه بازی ساختم و 500 میلیون فروش رفت

بازی ساختن مگه کشکه. پونصد میلیون فروش؟ XD

ببخشید اسم بازی شما چیه

اگه میشه اسم بازی رو بگید

مگه کشکه پابجی هم این همه فروش نداش داداش چرت نگو

اسم بازیتون چیه؟

اگه راست میگی اسم بازیت چیه؟

ببخشید من ۱۱ سالمه یه فکر به ذهنم زد و شروع کردم فکری که به ذهنم زد برنامه درست کنم ولی یه مشکلی دارم فیلم های آموزش برنامه سازی هر چی دانلود کردم خارجی بود یا بد تو ضیح می دادن می خواستم شما یه سایت مخصوص برای برنامه نویسی باشه که نه پولی نه زبان خارجی داشته باشه و یه در خواست دیگه آن داشتم لطفا یه برنامه معرفی کنید تا بتونم محتویات برنامه رو بسازم ممنون میشم

سلام؛

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید، از شما سپاسگزاریم. برای شروع، می‌توانید از دوره‌های آموزش ویدیویی فرادرس که در ادامه آمده‌اند و به صورت رایگان عرضه شده‌اند بهره بگیرید:

آموزش آشنایی با زبان برنامه نویسی Microsoft Small Basic – (رایگان)
آموزش اصول و مبانی برنامه نویسی – (رایگان)

15 سال پیش با fps creator بازی میساهتیم اونم بازی شوتر کدهاشم مینوشتیم این جنگولک بازیا هم نبود

آفرین به تو…

چطوری میشه بازی رو در گوشی اجراع کرد

باید خروجی اندروید بگیری برای بازیت

سلام یه سوال اساسی دارم ببین کاری ندارم که کدوم راحترند و سریعتر میخوام ببینم بین بیلد باکی و کانسترکت کدوم حرفه ای ترن و دست یوزر بیشتر باز هستش

سلام دوست عزیز . یک سوالی که برای من پیش اومده اینه که مایی که تو ایرانیم میتونیم از تبلیغ درون برنامه ای در بازی هایی که با buildbox میسازیم درآمد داشته باشیم ؟

سلام کاش نحوه خروجی گرفتن برنامه رو توضیح می دادید

واقعا ممنون به خاطر این مطالب ارزنده ومفید.خواهشمندم با قدرت ادامه دهید ومطالب بهتری قراردهید ومابهره ببریم.سپاس

ممنون از دلگرمی.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *