راهنمای خرید پنکه سقفی + بررسی نکات مهمی که باید بدانید

۲۴۲۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ فروردین ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
راهنمای خرید پنکه سقفی + بررسی نکات مهمی که باید بدانید
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

پنکه سقفی مناسب به خنک شدن اتاق در ظهرهای داغ تابستان کمک می‌کند و جلوه‌ای زیبا به هر اتاقی می‌بخشد. پنکه‌های سقفی زیبا و اقتصادی هستند. آنها یکی از معدود لوازم خانگی هستند که در هزینه شما صرفه‌جویی می‌کنند. درحقیقت، پنکه‌های سقفی باعث می‌شوند انرژی کم‌تری مصرف کنیم. این پنکه‌ها از قدیمی‌ترین انواع پنکه هستند و در طول سال‌ها تغییرات زیادی را به خود دیده‌اند و اکنون در انواع مدل‌ها، با ویژگی‌های خاص و طیف مختلفی از قیمت‌ها در بازار موجود هستند. در راهنمای خرید پنکه سقفی نکاتی را بررسی می‌کنیم که به خرید بهتر و هوشمندانه‌تر شما کمک می‌کند.

997696

پنکه سقفی چیست؟

همان‌طور که از نام محصول مشخص است، پنکه سقفی پنکه‌ای است که بر روی سقف اتاق نصب می‌شود. معمولاً این محصولات با برق شهری (۲۲۰ ولت) کار می‌کنند و از تیغه‌های چرخان تعبیه شده در یک میله متصل سقف برای گردش هوا بهره می‌برند. این پنکه با افزایش سرعت گردش هوا، به طور موثری اتاق را خنک می‌کند. پنکه‌ها برخلاف تجهیزات تهویه مطبوع، دمای هوا یا رطوبت نسبی را کاهش نمی‌دهند، اما با کمک به تبخیر عرق و افزایش تبادل گرما از طریق همرفت، یک اثر خنک کننده ایجاد می‌کنند. پنکه‌های سقفی ممکن است مقدار کمی گرما را به اتاق اضافه کنند که عمدتاً به دلیل گرمای هدر رفته از موتور است، هرچند تا حدی به دلیل اصطکاک نیز است.

پنکه سقفی به طور قابل توجهی انرژی کمتری نسبت به سیستم تهویه مطبوع مصرف می‌کند. پنکه تنها برای روزهای گرم سال نیست. مدل‌هایی از این محصول چهار فصل است، یعنی در روزهای سرد موجب گرمایش بهتر می‌شوند. جهت چرخش پره‌ها در زمستان برعکس تابستان است و دستگاه هوای گرم را که به طور طبیعی بالا می‌رود، به قسمت پایین بر می‌گرداند. بسیاری از پنکه‌های سقفی جدید دارای لامپ هستند. این مدل‌ها که به عنوان پنکه لوستر در بازار شناخته می‌شوند، به عنوان چراغ‌های روشنایی عمل می‌کنند و نیاز به چراغ‌های سقفی جداگانه در اتاق را از بین می‌برند.

تاریخچه پنکه سقفی

اولین پنکه سقفی در اوایل دهه ۱۸۶۰ در ایالات متحده ظاهر شد. آنها فقط دو تیغه داشتند و با برق کار نمی‌کردند. در عوض، جریانی از آب جاری همراه با یک توربین، سیستمی از تسمه‌ها را به حرکت در می‌آورد که پره‌های چندین واحد فن را می‌چرخاند. پنکه‌های اولیه در فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و ادارات محبوب شدند. تا دهه ۱۸۸۰ بود که پنکه‌های سقفی برقی شدند. مخترع فیلیپ دیهل یک موتور الکتریکی را که برای چرخ خیاطی سینگر طراحی کرده بود را در یک پنکه سقفی نصب کرد.

با ورود جریان متناوب در سال ۱۸۹۶، عصر پنکه سقفی مدرن آغاز شد. در مواجهه با رقابت شدید، دیهل یک لامپ را با پنکه سقفی ادغام کرد که بی‌شباهت به برخی از فن‌های فانتزی امروزی نبود. در دهه ۱۹۲۰، فن سقفی چهار پره ظاهر شد. این مدل‌ها صدای کمتری داشتند و هوای بیشتری را به گردش در می‌آوردند. با ورود تهویه مطبوع در دهه ۱۹۵۰، پنکه‌های سقفی از ایالات متحده ناپدید شدند اما در آسیا و آفریقا محبوب گشتند.

سپس فن‌هایی با موتور الکتریکی جریان مستقیم بدون جاروبک (موتورهای BLDC) وارد بازار شده‌اند. آنها تا ۵۰ درصد بازده انرژی بیشتر و در عین حال نیاز به نگهداری کمتری دارند. همچنین گرما و صدای کمتری تولید می‌کنند. پنکه‌های سقفی امروزی حتی امکان ادغام شدن با گوشی همراه را دارند. در نهایت، یک نکته جالب وجود دارد، فن‌ها در واقع اتاق را خنک نمی‌کنند! آن‌ها هوا را به اطراف می‌دمند و باعث می‌شوند عرق روی پوست شما راحت‌تر تبخیر شود. این کار گرمای بدن را از بین می‌برد و شما را خنک می‌کند.

کاربرد پنکه سقفی

از آنجایی که فن‌های سقفی دما و رطوبت هوا را تغییر نمی‌دهند، بلکه آن را به اطراف منتقل می‌کنند، می‌توانند هم به گرمایش و هم به سرمایش فضا کمک کنند. به همین دلیل، پنکه‌های سقفی اغلب به عنوان سیستم‌های تهویه مطبوع کم مصرف، خنک کننده غیرفعال یا سیستم‌های تهویه طبیعی در ساختمان‌ها در نظر گرفته می‌شوند. براساس مصرف انرژی سیستم، فن‌ها می‌توانند روشی کارآمد برای بهبود شرایط دمایی محیط باشند. پنکه‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب یک انتخاب اقتصادی هستند.

اتاق‌های بزرگ را می‌توان همزمان با چند پنکه سقفی و پنکه رومیزی یا ایستاده خنک کرد و محیط کوچک را با یک پنکه که در مرکز اتاق نصب می‌شود، خنک می‌کنند. در یک محیط اداری، پنکه‌های سقفی با کنترل جداگانه می‌توانند تأثیر مثبت قابل توجهی بر آسایش حرارتی داشته باشند. در کل استفاده از پنکه‌های سقفی بهره وری و رضایت را در محیط‌های اداری افزایش می‌دهد. فن‌های سقفی به توزیع هوای تازه در فضاهای دارای تهویه مکانیکی و تهویه طبیعی کمک می‌کنند. در فضاهای دارای تهویه طبیعی، پنکه‌های سقفی در جذب و گردش هوای تازه در فضای باز موثر هستند. در فضاهای دارای تهویه مکانیکی، فن‌ها را می‌توان برای هدایت و گردش هوای مطبوع در اتاق متمرکز کرد.

برای سرمایش محیط‌های باز بهتر است از پنکه های مه پاش استفاده کرد. یک پنکه معمولی تنها هوا را جابه‌جا می‌کند ولی پنکه مه پاش، دستگاهی است که در فصل گرم تابستان، امکان نشستن و لذت بردن از فضای باز را برای ما فراهم می‌کند. رطوبت ساز مانند یک سیستم خنک‌کننده برای خنک‌کردن محیط استفاده می‌شود و ذرات کوچک آب را مانند مه در محیط پخش می‌کند. این ذرات آب برای بخار شدن از اطراف گرما می‌گیرند در نتیجه دمای محیط کاهش پیدا می‌کند. پنکه مه پاش علاوه بر اینکه ذرات آب را به محیط پخش می‌کنند می‌توانند مواد ضدعفونی‌کننده یا خوشبوکننده را نیز در محیط پخش کنند و گردوغبار و بوی نامطبوع را کاش می‌دهند. برخلاف تصور افراد، پنکه رطوبت ساز باعث خیس شدن نمی‌شود؛ چون ذرات آب تولیدشده خیلی کوچک هستند و زود تبخیر می‌شوند.

مزایای پنکه سقفی

در ادامه، مزایای پنکه سقفی آورده شده است.

کاهش دمای محیط

پنکه‌های سقفی می‌توانند به روشی عالی در بهبود دمای واقعی اتاق شما کمک کنند. صرف نظر از شرایطی، فن‌ها می‌توانند دمای اتاق شما را حدود چهار تا پنج درجه کاهش دهند و از این رو تحمل ماه‌های گرم را برای شما کمی راحت می‌کنند. آنها با حرکت دادن هوای خنک موجود در اتاق به سمت پایین، یک اثر خنک کننده ایجاد می‌کنند؛ بنابراین دمای خانه شما را تا حد زیادی خنک و مطبوع می‌کنند.

گرمایش محیط در زمستان

پنکه‌های سقفی می‌توانند به گرم نگه داشتن خانه شما در ماه‌های سرد کمک کنند. در این حالت، پنکه تحت مکانیزم متفاوتی کار می‌کند که به موجب آن حرکت پره‌ها معکوس می‌شود یا به عبارتی جهت چرخش تغییر می‌کند. از آنجایی که هوای گرم معمولاً بالا می‌رود، فن‌های معکوس هوای خنک را به سمت بالا می‌کشند. با انجام این کار، هوای گرم به سمت پایین حرکت می‌کند و در نتیجه گرما در تمام اتاق پخش می‌شود و در نهایت باعث ایجاد احساس گرما در شما می‌شود.

کاهش هزینه‌های سرمایش و گرمایش

توانایی این فن‌ها برای ایجاد احساس خنکی و گرما در اتاق با متعادل نگه داشتن دمای محیط، به شما این امکان را می‌دهد که با حفظ دمای اتاق خود در هزینه‌های بیشتری صرفه جویی کنید. فن‌های سقفی کم مصرف هستند و معمولاً دارای توان مصرفی ۹۰ تا ۱۱۰ وات هستند. بنابراین در هزینه‌های انرژی شما صرفه جویی زیادی می‌شود.

استفاده به عنوان منبع نور

پنکه‌های سقفی لوستری کار یک چراغ آویز را نیز انجام می‌دهند. مدل‌های چراغ‌دار دو مدل هستند، بعضی نمونه‌ها دارای چند سرپیچ هستند و می‌توان با توجه به میزان روشنایی مورد نیاز، لامپ‌های دلخواه را به کار برد. در بعضی مدل‌ها نیز، چراغ‌های ال ای دی از پیش نصب شده‌اند. بنابراین با خرید پنکه چراغ‌دار، علاوه بر داشتن یک منبع سرمایشی عالی، منبع نور مناسبی به اتاق اضافه کرده‌اید.

معایب پنکه سقفی

در ادامه، معایب پنکه سقفی آورده شده است.

پر سر و صدا بودن

فن‌های سقفی به مرور زمان قدیمی می‌شوند و سر و صدای زیادی ایجاد می‌کنند. این صداها می‌تواند برای برخی افراد آزاردهنده باشد. محیط پر سر و صدا تا حد زیادی حواس شما را پرت می‌کند و به سختی می‌توانید هم در خانه و هم در محل کار تمرکز کنید. البته در مدل‌های جدید، این مشکل رفع شده است. اشاره به این نکته ضروری است که گاهی این مشکل، نتیجه نصب نادرست پنکه است.

خطرناک بودن

اگر این فن‌ها در ارتفاع کم نصب شوند، ایمنی شما را با چالش بزرگی مواجه می‌کنند. هنگام نصب آنها، بسیار مهم است که قد اعضای خانواده و بازدیدکنندگان از خانه خود را در نظر بگیرید. اگر این کار را انجام ندهید، فن‌ها می‌توانند با اعضای بدن شما به ویژه سر تماس بگیرند. همچنین، اگر بچه‌های شما در اتاق بازی کنند، پنکه سقفی می‌تواند برای آنها خطرناک باشد.

نحوه انتخاب پنکه سقفی

هنگام خرید پنکه، باید بدانید که چه اندازه و سبکی برای اتاق شما مناسب است و آیا هر یک از ویژگی‌های اختیاری، مانند وسایل روشنایی یا کنترل از راه دور (ریموت)، برای آن محیط منطقی هستند یا خیر. اندازه پنکه‌ها بر اساس طول ‌پره‌ها یا تیغه‌ها تعیین می‌شود که باید با اندازه اتاق مطابقت داشته باشد. ‌پره‌های روی پنکه‌های مسکونی بین ۷۳ تا ۱۳۷ سانتی‌متر است. اندازه ‌پره‌ را بر اساس اتاقی که می‌خواهید خنک کنید، انتخاب نمایید. اگر در یک منطقه سه یا چهار فصل زندگی می‌کنید، خرید پنکه چهار فصل انتخاب هوشمندانه‌تری است.

با یک فن سقفی در مصرف برق صرفه جویی می‌کنید، بدون اینکه آسایش فضا را به خطر بیندازید. پنکه در حالت سرمایشی، در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. در زمستان، فن را به آرامی در جهت معکوس روشن کنید؛ حرکت در جهت عقربه‌های ساعت، هوای گرمی که در سقف جمع می‌شود را می‌شکند و آن را به داخل اتاق می‌راند.

جنس بدنه پنکه سقفی

انواع جنس پنکه در ادامه آورده شده است.

پنکه فلزی

پنکه‌های سقفی فلزی از بادوام‌ترین گزینه‌های موجود در بازار هستند و در حال حاضر محبوبیت زیادی دارند. آنها همچنین با مقاومت بسیار کمی هوا را جابه‌جا می‌کنند که جریان هوای قوی‌تری را فراهم می‌کند. پنکه‌های سقفی فلزی برای فضاهای بزرگتر یا در اتاق‌هایی با ارتفاع سقف بالاتر از حد متوسط ایده آل هستند. تیغه‌های فن فلزی فوق العاده بادوام هستند و سال‌های طولانی عمر خواهند کرد. تمیز کردن آنها نیز بسیار آسان است و اغلب با یک پوشش محافظ، معمولاً از روی و سیلیکون عرضه می‌شوند. این پوشش طیف وسیعی از ظاهر زیبا و گزینه‌های رنگی را امکان پذیر می‌کند. از آنجایی که تیغه‌های فن فلزی می‌توانند تحت دمای شدید قرار گیرند، این امر باعث می‌شود که آنها برای محیط‌های صنعتی محبوب شوند.

اگرچه بدنه و تیغه‌های پنکه سقفی فلزی با روکش رنگ آمیزی شده‌اند، اما همچنان مستعد زنگ زدگی و خوردگی هستند. در نتیجه، پنکه‌های سقفی فلزی در فضای باز باید به خوبی نگهداری شوند و همیشه باید رتبه IP را قبل از خرید بررسی کنید. تیغه‌های پنکه سقفی فلزی معمولاً سر و صدای بیشتری تولید می‌کنند، به همین دلیل پنکه‌های سقفی فلزی را برای اتاق‌هایی مانند اتاق خواب توصیه نمی‌کنیم. تیغه‌های پنکه سقفی فلزی سنگین‌تر هستند و به موتور قوی‌تر و بلندتری نیاز دارد تا فن به درستی کار کند. در نهایت، فن‌های سقفی فلزی می‌توانند گران‌تر از سایر گزینه‌ها مانند پلاستیک یا چوب باشند.

پنکه پلاستیکی

پنکه‌های پلاستیکی مزایای زیادی نسبت به پنکه‌های سقفی فلزی دارند. تولید کنندگان می‌توانند آنها را در طول ساخت و ساز به اشکال مختلف درآورند. به طور کلی، پنکه‌های سقفی پلاستیکی از پلیمر ABS و رزین‌های مشابه ساخته شده‌اند که آنها را برای استفاده داخلی و خارجی ایده آل می‌کند. قابل حدس است که پنکه‌های پلاستیکی وزن کمتری دارند، به این معنی که موتور لازم نیست آنقدر قدرتمند باشد. این باعث می‌شود که تیغه‌های پنکه سقفی پلاستیکی برای اتاق‌هایی که به فضایی آرام‌تر نیاز دارند، مانند اتاق خواب و اتاق مطالعه، ایده‌آل باشد. تمیز کردن آنها نیز بسیار آسان است و نسبت به سایر پنکه‌های سقفی مانند فلز یا چوب ارزان‌تر هستند.

تیغه‌های پنکه سقفی

جنس تیغه‌ها می‌تواند پلاستیکی، فلزی یا چوبی باشد. در صورت انتخاب پنکه با تیغه‌های چوبی (MDF)، از آب بندی آنها برای جلوگیری از تاب برداشتن اطمینان حاصل کنید. فن‌هایی که برای استفاده در مکان‌های مرطوب مانند ایوان یا حمام تولید می‌شوند، معمولاً دارای تیغه‌های پلاستیکی هستند. از آنجایی که به صورت یکپارچه تولید می‌شوند، نمی‌توانید تیغه‌های را تعویض کنید.

بسیاری از تیغه‌ها نیز برگشت پذیر و دارای سطوح مختلف در دو طرف ‌پره‌ هستند. به نوع پره‌ها توجه کنید، زیرا که شکل پره‌ها تعیین می‌کند، فن چقدر خوب خنک می‌کند. هرچه پره شیب بیشتری داشته باشد، فن به طور موثرتری هوا را به اطراف منتقل می‌کند. به دنبال زوایای بین ۱۱ تا ۱۶ درجه باشید. این اطلاعات در کاتالوگ سازنده یا روی بسته بندی محصول درج شده است. پنکه‌های کوچک‌تری که برای مکان‌های تنگ مانند حمام طراحی شده‌اند، جایی که گردش هوا و تخلیه آن به جلوگیری از تشکیل کپک در فضای بسته و اغلب بخارآلود کمک می‌کند، دارای تیغه‌های آن تا ۲۲ درجه خمیده هستند.

موتور پنکه سقفی

قدرت موتور در پنکه‌های سقفی بین ۱٫۳ تا ۱٫۶ اسب بخار و ۸۰ تا ۱۱۰ وات است. هر چقدر قدرت بیشتر باشد، توانایی خنک کردن پنکه نیز افزایش می‌یابد. موتورهای سنگین در برابر گرمای بیش از حد مقاوم‌تر هستند. موتوری با یاتاقان‌های آب‌بندی شده که هرگز نیازی به روغن کاری ندارند از جمله مواردی است که نشان دهنده کیفیت در فن است. یکی دیگر از چرخ فلایویل لاستیکی است که به کنترل گشتاور کمک می‌کند، فن را تثبیت می‌کند و در عین حال از انتقال نویز به سقف، جایی که تقویت می‌شود، جلوگیری می‌کند. پنکه‌های ارزان قیمت اغلب فاقد این اجزای میرایی صدا هستند.

روشنایی پنکه سقفی

بیشتر فن‌های سقفی مدرن برای قرار دادن چراغ‌های اختیاری طراحی شده‌اند. اینها می‌توانند از لامپ‌های رشته‌ای ساده گرفته تا نورهای‌هالوژنی یا لامپ‌های ال ای دی با دست ساخته شده باشند. برای اتصال یک چراغ به فن، ممکن است مجبور شوید یک فیتر را انتخاب کنید که به پایین بدنه فن متصل می‌شود.

کنترل‌های پنکه سقفی

کنترل‌های استاندارد برای موتور فن و چراغ‌ها شامل یک زنجیر کششی از محفظه هستند. برای راحتی و به حداقل رساندن فرسودگی کلید زنجیری، فن را به یک کلید دیواری در نظر بگیرید. برای راحتی بیشتر، به دنبال یک کنترل از راه دور باشید. این دستگاه چه به صورت دیواری یا یک دستگاه بی‌سیم دستی، باید چراغ‌ها و سرعت فن را کنترل کند. برخی پنکه‌ها دارای حالت شبانه برای استفاده در اتاق خواب هستند که در آن سرعت به طور خودکار در طول زمان کاهش می‌یابد. سایر موارد شامل یک تنظیمات امنیتی خواهند بود که چراغ‌ها را با استفاده از الگوهای تصادفی شبیه سازی یک خانه اشغال شده خاموش می‌کنند.

مدل‌های پنکه سقفی

قبل از شروع خرید پنکه‌های سقفی، بهتر است ببینید چه سبکی را می‌خواهید. پنکه‌های سقفی می‌توانند در سبک‌های سنتی، انتقالی، معاصر، گرمسیری، صنعتی باشند.

  • کلاسیک: پنکه‌های سقفی سنتی اغلب دارای جزئیات تزئینی هستند.
  • مدرن: پنکه‌های سقفی انتقالی، جزئیات تزئینی ندارند تا ظاهر فضا را ساده و مینیمال نشان دهند.
  • معاصر: پنکه‌های سقفی به سبک معاصر دارای طرح‌های مبتکرانه و منحصر به فرد هستند.

انواع و کاربردهای پنکه سقفی

پنکه‌های سقفی عمدتاً بر اساس استفاده در داخل یا خارج از منزل تقسیم می‌شوند.

  • فضای داخلی: پنکه‌های سقفی داخلی طیف وسیعی از سبک‌ها، اندازه‌ها و مواد را شامل می‌شوند. چه بخواهید یک اتاق کوچک یا یک فضای بزرگ را بسازید، یک پنکه سقفی داخلی برای رفع نیازهای شما وجود دارد.
  • فضای باز: پنکه‌های سقفی در فضای باز با مواد بادوام‌تری ساخته می‌شوند. ۲ نوع پنکه مخصوص فضای باز وجود دارند. یکی برای استفاده در فضاهای سرپوشیده مانند ایوان و پاسیو مناسب است، دیگری برای استفاده در آلاچیق‌ها کاربرد دارد.
  • فندلیر: ترکیبی منحصر به فرد از عملکرد پنکه سقفی و ویژگی‌های یک لوستر است. آنها وظیفه خنک سازی و روشنایی فضا را بر عهده دارند.

انواع لوازم جانبی پنکه سقفی

انواع لوازم جانبی پنکه در زیر آورده شده است.

  • تیغه‌های فن: تیغه‌های جداگانه‌ای که می‌توانند جایگزین تیغه‌هایی شوند که قبلاً روی پنکه سقفی قرار دارند و ظاهر جدیدی به اتاق می‌بخشند. این تیغه‌ها در رنگ‌ها، بافت‌ها و اشکال مختلف وجود دارند. مطمئن شوید که تیغه‌هایی را از همان سازنده‌ای که فن خود را انتخاب می‌کنید انتخاب نمایید!
  • کنترل‌های دیواری: مانند کلید پریز عمل می‌کند، اما با عملکرد بیشتر! کنترل‌های دیواری به شما امکان می‌دهند پنکه سقفی را خاموش و روشن کنید، سرعت فن را تغییر دهید، نورها را کم کنید و جهت پره را معکوس نمایید.
  • کنترل از راه دور: کنترل ‌کننده‌های دستی که کارهای مشابه کلید پریزهای دیواری را انجام می‌دهند. شما در هر جایی از منزل یا فضای اداری هستید، با کنترل از راه دور می‌توانید عملکرد پنکه را مدیریت کنید.

بهترین مارک پنکه سقفی

در بازار انواع و اقسام برندهای مختلف وجود دارند که می‌توانید از بین آنها محصول مناسب را خریداری کنید. برندهای معتبر بازار در تولید و فروش پنکه سقفی عبارتند از:

  • پنکه سقفی سیماران
  • پنکه سقفی ارشیا
  • پنکه سقفی لونا
  • پنکه سقفی البرز
  • پنکه سقفی فلامینگو
  • پنکه سقفی هانتر

کلام آخر

پنکه‌های سقفی راهی برای افزایش ارزش، راحتی و زیبایی خانه شما هستند. آنها منبع عالی برای خنک کنندگی بالای سر هستند، اما به شما در صرفه جویی در انرژی نیز کمک می‌کنند! سبک‌ها و مدل‌های بیشتری از پنکه سقفی نسبت به قبل وجود دارند، به این معنی که مطمئناً پنکه‌های سقفی متناسب با نیاز خود پیدا خواهید کرد. برای خرید بهترین پنکه‌ها با شرایط فروش ویژه می‌توانید از وبسایت آرتا الکتریک اقدام کنید.

بر اساس رای ۱۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «راهنمای خرید پنکه سقفی + بررسی نکات مهمی که باید بدانید»

سلام .ممنون بابت این مطالب.ببخشید برای یک اتاق 12 متری چه مدل پنکه سقفی با چه اندازه و قدرتی مناسب و کافی است؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *