دستور END در پایتون چیست؟ – به زبان ساده با مثال و کد

۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
دستور END در پایتون چیست؟ – به زبان ساده با مثال و کد

دستور END را برای افزودن هر رشته‌ای به انتهای عبارت چاپ شده در پایتون با استفاده از تابع Print، به‌کار می‌بریم. در پایتون معمولا دستور Print با رفتن به خط جدید به پایان می‌رسد. اما در صورت ارسال کاراکتر فضای خالی به انتهای متن چاپ شده با استفاده از دستور end=' ' - بعد از اجرای دستور print() - به خط بعد نمی‌رویم. وقتی که با استفاده از زبان برنامه نویسی پایتون در حال تعامل با کامپیوتر هستیم یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای گرفتن اطلاعات از سیستم، چاپ داده‌ها بر روی کنسول برنامه در صفحه نمایش است. در این مطلب از مجله فرادرس با مفهوم دستور END در پایتون آشنا می‌شویم.

997696

پایتون به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در صنعت IT تبدیل شده و بنابراین فرصت‌های شغلی بسیار زیادی برای برنامه نویسان پایتون به وجود آمده است. آموختن پایتون برای توسعه‌دهندگان، برتری مشهودی نسبت به دیگران فراهم می‌کند. به خصوص اگر بدنبال روشی برای تقویت مهارت‌های برنامه نویسی خود هستند. پایتون همیشه به سمت بهتر شدن به پیش می‌رود. آخرین نسخه‌های پایدار پایتون که از پایتون ۳٫x به بالا را شامل می‌شوند، از دستور print() برای نمایش خروجی بر روی کنسول استفاده می‌کنند. دستور Print می‌تواند پارامتری به نام END را بپذیرد. در این مطلب می‌خواهیم که عملکرد دستور END در پایتون را در داخل تابع Print بررسی کنیم.

دستور END در پایتون چیست؟

به صورت پیش‌فرض، تابع Print در پایتون ۳٫x خروجی را در یک خط بر روی کنسول چاپ می‌کند و بعد از آن به طور خودکار به خط بعدی می‌رود. اما در نسخه‌های قدیمی‌تر پایتون مانند پایتون ۲٫x برای رفتن به خط جدید مجبور به استفاده از «n\» بودیم. پارامتر END در تابع Print به کاربر کمک می‌کند که موارد اضافه شده به انتهای خروجی را مدیریت کنند. برای مثال، می‌توان از آن برای ادامه چاپ داده‌ها در همان خط استفاده کرد یا حتی به کمک آن کاراکتر یا رشته‌ی خاصی را به انتهای خروجی چاپ شده اضافه کرد.

توجه: کاراکتر مربوط به ایجاد خط جدید «n\» به صورت نامحسوس و پیش‌فرض در دستور Print وجود دارد. اما با استفاده از دستور end=' ' می‌توانیم این کاراکتر را حذف کنیم و فقط یک «فضای خالی» (Whitespace) به انتهای کد اضافه کنیم. حتی می‌توانیم کاراکترهای خاصی را تعریف کنیم که در پایان هر بار اجرای عملیات Print به انتهای رشته‌های چاپ شده اضافه شوند.

نمایش فرضی از پنجره نرم افزاری و گزینه‌های انتخاب شده. - دستور END در پایتون

سینتکس استفاده از پارامتر END در تابع Print

در کادر زیر، سینتکس خام استفاده از پارامتر END در تابع Print را نمایش داده‌ایم.

1print("statement", end='whitespace')

در کد نمایش داده شده بالا تابع Print دو پارامتر پذیرفته است. این پارامترها را در فهرست زیر توضیح داده‌ایم.

  • statement : این پارامتر می‌تواند هر کاراکتری باشد. حتما به صورت رشته یعنی محصور در علامت کوتیشن یا متغیر حاوی داده به دستور Print ارسال شود.
  • whitespace : این پارامتر اختیاری است. در صورت وجود دستور end=' ' هر مقدار درون کوتیشن به انتهای پارامتر اول چسبیده و در خروجی چاپ می‌شود.

در ادامه مطلب با بررسی مثال‌های بیشتر سعی کرده‌ایم که به درک بهتر دستور Print و پارامتر END کمک کنیم.

آموزش پایتون در فرادرس برای نوجوانان

از آنجا که پایتون یکی از زبان‌های سطح بالا، انعطاف‌پذیر و تقریبا همه کاره در دنیای برنامه‌نویسی است، به یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی جهان تبدیل شده. در حال حاضر، تقریبا برای یادگیری تمام علوم می‌توان به منابع بسیار زیاد و متنوع دسترسی داشت. آموزش زبان برنامه‌نویسی پایتون هم شامل این ماجرا می‌شود. از کلاس‌های آنلاین و حضوری گرفته تا کتاب و فیلم‌های آموزشی، منابع متنوعی هستند که می‌توانیم برای یادگیری به آن‌ها مراجعه کنیم. در این میان می‌توان اشاره کرد که نسبت به سایر منابع، فیلم‌های آموزشی از امتیازهای بیشتری برخوردار هستند.

مجموعه آموزش پایتون برای نوجوانان – مقدماتی تا پیشرفته
«با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی مجموعه آموزش پایتون برای نوجوانان هدایت شوید.»

وب‌سایت فرادرس با تولید محتوی آموزشی به صورت روزانه و با کیفیت بالا به یکی از بهترین تولیدکنندگان محتوای آموزشی فارسی تبدیل شده است. محتواهایی آموزشی مربوط به زبان‌های برنامه‌نویسی یکی از گزینه‌های بسیار مورد توجه در فرادرس در تولید محتوا هستند. پایتون هم یکی از مهم‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی است. در نتیجه با تاکید بر کیفیت بالای فیلم‌ها و مطالب آموزشی مطرح شده در میان اهداف فرادرس، موارد بسیار خوبی در زمینه پایتون تهیه شده‌اند. از مجموعه آموزشی پایتون برای نوجوانان می‌توان به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای شروع آموزش این زبان برنامه‌نویسی، نام برد. یکی دیگر از گزینه‌های بسیار خوب برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی پایتون، مشاهده فیلم آموزش رایگان برنامه نویسی سریع و آسان پایتون در ۱۴۰ دقیقه از فرادرس است. موارد معرفی شده در زیر، مناسب کسانی است که دوره آموزش اولیه پایتون را گذرانده و به‌دنبال ارتقای سطح مهارت‌ خود هستند.

دستور END در پایتون نسخه ۲ (قبل از ۳)

در نسخه دوم پایتون، چنین استفاده‌ای از پارامتر END انجام نمی‌شود.

در مثال کدنویسی شده ساده زیر، می‌بینید که استفاده از دستور END در پایتون ۲٫x ضروری نیست.

1Print “ Hello world! ”
2
3Print “ Stay safe.

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

Hello, world! Stay safe.

برای اینکه مطالب چاپ شده در دو خط مجزا از هم نمایش داده شوند، باید به شکل زیر کدها را بنویسیم.

1Print “ Hello, world! \n”
2
3Print “ Stay safe.

خروجی حاصل از اجرای کد بالا نیز به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

Hello, world!

Stay safe.

دستور END در پایتون نسخه ۳ به بعد

در این بخش به بررسی عملکرد دستور END در پایتون ۳٫x پرداخته‌ایم. دستور END زیر مجموعه‌ای از تابع print() است. خود تابع print() هم جزئی از متدهای رشته در پایتون است. برای آشنا شدن با متدهای رشته، می‌توانید از فیلم آموزش رایگان رشته و متن در برنامه نویسی پایتون از فرادرس بهره‌مند شوید. برای کمک به مخاطبان مجله لینک مربوط به این فیلم را در پایین نیز قرار داده‌ایم.

در کدهای نمایش داده شده کادر زیر، برای کمک به درک روش و هدف استفاده از دستور END در پایتون ۳٫x مثالی را پیاده‌سازی کرده‌ایم. در این مثال بررسی می‌کنیم که کجا و چگونه از این پارامتر استفاده ‌می‌شود.

1print(“ Hello world !”)
2
3print(“ Stay safe.)

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

Hello world !

Stay safe.

توجه کنید که در این نسخه از پایتون، تابعprint() به صورت پیش‌فرض بعد از چاپ محتوای خود به خط بعد می‌رود و نیازی به استفاده از «\n » در انتهای عبارت نیست.

برای چاپ کردن عبارت‌های بالا با استفاده از دو دستور print() در یک خط لازم است که از دستور END در پایتون به شکل end=' ' استفاده کنیم.

1print("Hello world !",end = " ")
2
3print("Stay safe.")

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

Hello world ! Stay safe.

استفاده از پارامتر END برای اضافه کردن کاراکتر به انتهای رشته

رشته‌های پایتون، یکی از مهم‌ترین نوع‌های داده در این زبان برنامه‌نویسی هستند. برای حرفه‌ای شدن در کدنویسی به زبان پایتون لازم است که در کار با رشته‌ها نیز حرفه‌ای شوید. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم که مطلب متدهای رشته در پایتون، از صفر تا صد را در مجله فرادرس مطالعه کنید.

یک لپتاپ و مانیتور در کنار هم محیط برنامه نویسی را نشان می‌دهند. - دستور END در پایتون

برای اضافه کردن کاراکتر به انتهای رشته‌های چاپ شده نیز می‌توان از دستور END در پایتون استفاده کرد. در مثال زیر روش انجام این کار را با کدهای ساده‌ای شبیه‌سازی کرده‌ایم.

1print("Hello world !",end = " AppendThis ")
2
3print("Stay safe.", end = " Alsothis ")
4
5print("Stay home.")

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

Hello world ! AppendThis Stay safe. Alsothis Stay home.

مثال هایی درباره استفاده از پارامتر END در دستور Print

در این بخش از مطلب، مثال‌های مختلفی را درباره استفاده از پارامتر END در دستور Print بیان کرده و هر کدام را با نمایش کدهای مربوط به آن بررسی می‌کنیم.

بدون تغییر مقادیر پارامتر END

اگر مقادیر پارامتر END را تغییر ندهیم و دستور Print از پارامترهای پیش‌فرض خود استفاده کند، در نتیجه کاراکتر مربوط به خط جدید یا \n به صورت خودکار به انتهای خروجی دستور Print اضافه می‌شود. بنابراین دستور Print بعدی، اطلاعات خود را در خط جدیدی چاپ می‌کند.

1print("Hey!! Welcome")
2# here we are not writing end python so it will automatically take newline as end python
3print("Demonstration of python end with no change in values of the parameter")

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر در کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

Hey!! Welcome
Demonstration of python end with no change in the values of the parameter

استفاده از کاراکتر فضای خالی در جایگاه مقدار پارامتر END

اگر به عنوان کاراکتر آخر دستور Print از عبارت فضای خالی استفاده کنیم، در نتیجه به انتهای خروجی Print فضای خالی اضافه شده و پارامتر پیش‌فرض خط جدید به صورت خودکار از انتهای عبارت چاپ شده حذف می‌شود. در مثال پایین، عبارت فضای خالی را به روش بسیار ساده‌ای به پارامتر دستور END در پایتون اضافه کرده‌ایم. بنابراین عبارت بعدی که با دستور Print دیگری چاپ خواهد شد در ادامه عبارت اول نمایش داده می‌شود.

1print("Hey!! Welcome" , end = ' ') 
2# writing python print() statement with white-space as end python parameter
3print("Demonstration of python end with white space as end parameter values", end = ' ')

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر در کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

Hey!! Welcome Demonstration of python end with white space as end parameter values 

تغییر مقدار پیش فرض دستور END

داخل کوتیشن‌های دوگانه یا معمولی مربوط به دستور END در پایتون می‌توانیم‌ هر رشته دلخواهی را نیز اضافه کنیم. بنابراین رشته اضافه شده به انتهای خروجی دستور Print می‌چسبد. خروجی نهایی دستور Print ترکیبی از داده‌های ارسال شده در پارامتر اول و پارامتر دوم است. هر کاراکتری که به پارامتر END ارسال کنیم از افزوده شدن کاراکتر خط جدید - «\n» - به انتهای خروجی دستور Print جلوگیری می‌کند. در نتیجه عبارت چاپ شده توسط دستور بعدی Print در کدهای پایتون به ادامه مقدار مشخص شده در پارامتر END چسبیده و در امتداد عبارت‌های قبلی چاپ می‌شود.

نمونه کاغذ برای نوشتن اطلاعات در کنار دایره ها و مستطیل‌های رنگی کوچک.

در مثال زیر می‌توانید مطلب بیان شده بالا را به صورت کدنویسی شده، ببینید.

1print("Hey!! Welcome" , end = '$') 
2# writing python print() statement with $ as end python parameter
3print("Demonstration of python end by changing default value of python end", end = '$')

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر در کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

Hey!! Welcome$Demonstration of python end by changing the default value of python end$

شکل دادن به داده های چاپ شده در کنسول

با استفاده از پارامتر مربوط به دستور END در پایتون می‌توانیم داده‌های خروجی چاپ شده را در قالب مشخصی شکل بدهیم. به منظور به‌دست آوردن الگوی خاصی در داده‌های چاپ شده می‌توان از حلقه‌ها استفاده کرد.

برای مثال، می‌خواهیم اعداد را از ۱ تا ۱۰ به صورت پشت سر هم چاپ کنیم، به صورتی که بین اعداد با کاراکتر ویرگول فاصله ایجاد شود. برای حل کردن این مسئله می‌توان از کد زیر کمک گرفت. توجه کنید که اگر در کد زیر از مقدار در نظر گرفته شده انتهایی دستور Print، یعنی پارامتر END استفاده نکنیم، تمام اعداد به صورت یک به یک هر کدام در خط مجزایی چاپ خواهند شد. زیرا مقدار پیش‌فرض پارامتر END برابر با کاراکتر خط جدید «n\» است.

1
2for i in range (1,11):
3
4  print(i,end=",")

خروجی حاصل از اجرای کد بالا به صورت زیر در کنسول پایتون نمایش داده می‌شود.

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,

پایتون حرفه ای با فرادرس

بعد از ارتقاء مهارت‌های زبان برنامه‌نویسی پایتون، قبل از ورود به بازار کار باید به سراغ پیدا کردن کاستی‌های مهارتی خود برویم. برای تقویت مهارت‌ها و درک روش ارتباط تکنیک‌های مختلف، می‌توانیم به تماشای فیلم‌ آموزش‌های پروژه محور یا فیلم‌های مربوط به دور‌ه‌های حرفه‌ای برنامه‌نویسی بپردازیم. بنابراین، همزمان با آماده‌سازی خود به منظور ورود به دنیای برنامه‌نویسی متناسب با بازار کار، تماشای چند مورد از فیلم‌های آموزش تخصص‌های پیشرفته پایتون در فرادرس را پیشنهاد می‌کنیم.

در مجموعه آموزشی زیر، فیلم‌های مربوط به دوره‌های پروژه محور پایتون در انواع سطوح علمی موجود هستند. این دوره‌ها بهترین گزینه‌ ممکن برای آموزش ترکیب تکنیک‌های مختلف برنامه‌نویسی در کنار یکدیگر هستند.

مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون Python – مقدماتی تا پیشرفته
«با کلیک بر روی تصویر بالا می‌توانید به صفحه اصلی مجموعه آموزش برنامه نویسی پایتون Python هدایت شوید.»

جمع‌بندی

دستور END برای کار بر روی نوع داده رشته در پایتون استفاده می‌شود. این دستور با هدف اضافه کردن رشته دلخواه به انتهای خروجی عبارت Print به‌کار برده می‌شود. به صورت پیش‌فرض، خود تابع Print کاراکتر مربوط به خط جدید را به انتهای تمام عبارت‌های چاپ شده اضافه می‌کند. البته به عنوان مقدار پارامتر END می‌توان از کاراکتر فضای خالی هم استفاده کرد. به طور کل می‌توان از هر رشته‌ای به عنوان مقدار برای دستور END در پایتون استفاده کرد. دستور END از نسخه ۳ به بعد پایتون معرفی شد.

در این مطلب از مجله فرادرس دستور END در پایتون را بررسی کردیم. ابتدا دانستیم که دستور END در پایتون چیست و سپس این دستور را بین پایتون‌های نسخه ۲ و ۳ مقایسه کردیم. بعد از آن انواع کاربردهای دستور END را در پایتون ۳ به همراه مثال‌های کدنویسی شده‌‌ بررسی کردیم. این دستور یکی از پارامترهای بسیار مفید تابع Print در پایتون است و به طور خاص در زمان کار با اطلاعاتی مفید است که باید در کنسول پایتون چاپ شوند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SCALERtestbook
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *