خرید و قیمت انواع وال پست (گالوانیزه، منقطع و آماده)

۱۵۹۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
خرید و قیمت انواع وال پست (گالوانیزه، منقطع و آماده)
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

در این مطلب قصد داریم تا به بررسی قیمت و خرید انواع وال پست برند رادپست و وال پست گالوانیزه بپردازیم و در اینباره اطلاعات سودمندی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب مشاوره فنی می توانید با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۴۴۷۳ با کارشناسان ما در رادیاب تماس بگیرید.

997696

دستمزد و هزینه نصب وال پست چقدر است؟

قیمت پیاده‌سازی وال پست به قیمت تمام شده متریال استفاده شده در آن و همچنین قیمت اجرای آن بستگی دارد. با توجه به این که معمولا از مقاطع فولادی در سازه‌ها بهره برداری می‌گردد و اغلب اجزای تشکیل دهنده این وال پست نبشی و پلیت های فولادی است، متریال مورد استفاده در اکثر پروژه ها به همین موارد محدود می‌گردد. قیمت این متریال نیز بر حسب کیلوگرم و به قیمت روز محاسبه می‌شود.

در خصوص دستمزد و هزینه نصب وال پست برند رادپست نیز با توجه به فرآیند اجرای آن اغلب مقرون به صرفه است. لذا عامل مهم تعیین کننده قیمت وال پست، معمولا متریال مصرفی است که با توجه به پایین بودن سایز نبشی مورد استفاده و وزن پایین معمولا هزینه تمام شده بسیار پایین است.

در بعضی از پروژه های ساختمانی در مرحله اجرای وال پست، پیمانکاران برای کاهش هزینه های پروژه، در اجرای کلاف های افقی به جای میلگرد از نبشی استفاده می‌کنند، یکی دیگر اشتباهات مهم در اجرای سازه نگهدارنده دیوار عدم اجرای پشت به پشت نبشی‌های افقی و قائم است، عدم رعایت این مورد باعث می‌شود که دیوار تنها در یک سمت در داخل نبشی ها اجرا شود.

وال پست گالوانیزه چیست؟

وال پست منقطع گالوانیزه (ناودانی منقطع گالوانیزه) به همراه میلگرد بستر مارکت سازه به منظور تسلیح و مقاوم سازی دیوار در زمان زلزله (طبق پیوست ششم آیین نامه 2800 زلزله) استفاده می‌شود. اگرچه در سال‌های گذشته مقاوم‌سازی دیوار با نبشی‌‏کشی انجام می‌گرفت، ولیکن به بخاطر عدم رفتار مناسب نبشی‌ها در زمان زلزله به دلیل اتصال در منطقه حفاظت شده تیر و عدم تسلیح دیوار در حال منسوخ شدن است.

استفاده از وال پست منقطع گالوانیزه (ناودانی منقطع گالوانیزه) به همراه میلگرد بستر علاوه بر بهبود عملکرد دیوارهای غیر سازه‌ای، سبب کاهش هزینه ها می‌شود.

مزایای اجرای وال پست با ساختار گالوانیزه عبارتند از:

  • سیستم آن مدولار است.
  • برای تکمیل دستی نصب و راه‌اندازی از محصولات نیمه تمام و قطعات پیش ساخته صنعتی استفاده می‌کند.
  • وزن آن بسیار کم است.
  • دارای پشتیبانی ساده و اجزای به هم پیوسته است.
  • قاب مستقل است (نیازی به ساختار کمکی نیست).
  • تحمل و انتقال بارهای استاتیک اضافی (بار ثابت، بار زنده).
  • به دلیل سادگی و انعطاف‌پذیری اجزای مورد استفاده در سیستم، مکان‌یابی و نصب درها ، پنجره ها، تجهیزات بهداشتی و سایر لوازم جانبی آن آسان است.
  • قابل تجزیه و استفاده مجدد یا بازیافت است.
  • عایق صدا برای جلوگیری از انتقال سر و صدا در دیوار از داخل به خارج و بالعکس استفاده می‌شود و ممکن است به طور کامل از ساختمان جدا شود (برای جلوگیری از پل های صوتی).
  • مقاومت در برابر آتش در شرایط مختلف حتی توانایی دیوار، آتش را از داخل به خارج (به عنوان مثال، برای محفظه احتراق) و از خارج به داخل (به عنوان مثال، راه فرار) تضعیف می‌کند.

اهمیت نبشی‌کشی دیوارها

بر اساس آیین‌نامه ۲۸۰۰، مهار شدن لبه آزاد دیوارها اهمیت دارد. در واقع از وظایف مهم مهندس ناظر این است که مالک را ملزم به اجرای وال پست برند رادپست نماید، به این صورت که لبه‌های آزاد دیوارهای پیرامونی، در بازشوها و در قسمت‌هایی که دیوار ادامه ندارد و نیز در دیوار جان پناه باید دیوار مهار شود. این مورد باید در زمان شروع سفت‌کاری در دستور کار مالک قرار بگیرد.

وال پست چه ویژگی‌هایی دارد؟

این نوع المان غیر سازه‌ای در دو نوع فلزی و بتن آرمه تولید می‌شود، جنس فلزی آن به شکل پروفیل دو نبشی، ناودانی و قوطی است، محل قرار گیری آن در انتهای فریم با دهانه بلند نصب می‌گردد که موجب یکپارچه‌سازی سازه ساختمان و جلوگیری از آسیب دیدگی و ریزش دیوار می‌شود.

اجزاء تشکیل دهنده وال پست

وال پست برند رادپست از جنس‌های مختلفی تولید می‌شود. استفاده از چوب برای مقاوم‌سازی ساختمان به نوعی منسوخ شده است ولی باید توجه داشت وال پست‌های ابتدایی به صورت چوبی تولید می‌شوند . همچنین وال پست‌ها را می توان به شکل بتنی طراحی کرد. ضمن اینکه منظور بتن مسلح است. برای ساخت وال پست از جنس بتن مسلح نیز ابتدا قاب‌هایی را توسط نبشی تولید می‌کنند و سپس اقدام به ساخت وال پست برای نصب در دیوار ساختمان می‌کنند. ولیکن وال پست فلزی بیشترین کاربرد در طراحی و مهندسی را دارد.

وال پست فلزی باید قابلیت اتصال از دو سمت را در دیوار داشته باشد. بهترین گزینه برای تولید وال پست نبشی آهنی است. قوانین ملی ساختمان در رابطه با استفاده از وال پست می‌گوید علاوه بر نبشی می‌توانند از قوطی فلزی نیز تولید شوند. پروفیل‌های ساختمانی، قوطی ۴۰x40 و یا قوطی ۶۰x60 با ضخامت‌های ۲.۵ یا ۳ میلیمتر بهترین گزینه‌ها برای این کار به شمار می‌روند . بعضی مواقع امکان اتصال وال پست به طور مستقیم در ستون‌های اصلی ساختمان وجود ندارد که در این صورت از تسمه آهنی برای محکم نمودن وال پست برند رادپست بهره‌برداری می‌شود.

اجرای وال پست

همانگونه که گفتیم وال پست باعث افزایش استحکام دیوارها می شود و اجرای آن در واقع به معنی سفتکاری ساختمان است. به همین دلیل اجرای آن اهمیت زیادی دارد و تمام جزئیات باید مد نظر قرار گرفته شود از جمله عواملی که در اجرای وال پست برند رادپست مورد توجه قرار می‌گیرند، موارد زیر هستند:

  • نظارت صحیح بر اجرای وال پست و نبشی کشی توسط ناظر مربوطه
  • توجه به پیامدهایی حقوقی عدم اجرای وال پست
  • تعبیه ورق مدفون در بتن قبل از بتن‌ریزی
  • پروفیل مورد نیاز برای اجرای کار
  • روش نصب پلیت اتصال وال پست به تیرها
  • استفاده وال پست در دور چینی بام
  • توجه به عواقب عدم اجرای وال پست و وظیفه مهندس ناظر در صورت عدم اجرای وال پست

انواع وال پست

وال پست به معنای نگهدارنده دیوار و به ۲ صورت وال پست قائم و وال پست افقی است.

  1. این وال پست‌ها سبب درگیری دیوار با اسکلت و در نتیجه استحکام دیوار خواهند شد‌.
  2. وال پست قائم در زمانی که دهانه شما بزرگ باشد از روی تیر طبقه پایین به زیر تیر طبقه بالا در دهانه جوش می‌شود‌.

فاصله بین وال پست‌های قائم

طبق تعریف بند ۳-۷-۱ صفحه ۶۴ آئین نامه ۲۸۰۰ ویرایش دوم، حداکثر طول مجاز دیوار غیر سازه‌ای یا تیغه ای بین دو پشت بند، نباید از مقادیر زیر تجاوز کند:

  • ۴۰ برابر ضخامت دیوار و یا ۶ متر (هرکدام که کمتر باشد)
  • در صورت تجاوز از این مقدار دیوار باید به وسیله ستونک قائم wall post مهار گردند.

بنابراین، برای ضخامت‌های معمول دیوارهایی که در حال حاضر اجرا می‌شود، فاصله بین وال پست‌های قائم برابر است با‌:

  • دیوار با ضخامت ۱۰ سانتی‌متری: فاصله بین وال پست‌های قائم ۴ متر
  • دیوار با ضخامت ۱۵ سانتی‌متری: فاصله بین وال پست‌های قائم ۶ متر
  • دیوار با ضخامت ۲۰ سانتی‌متری: فاصله بین وال پست‌های قائم ۶ متر

اما در اجرا ، معمولا ناظرین، تمایل دارند که فاصله بین وال پست‌ها بیشتر از ۴ متر نباشد و در بسیاری از پروژه ها فاصله بین ۲/۵ تا ۳ متر است.

  • دکوراسیون آرایشگاه

انواع مختلف وال پست‌ها در اجرا

  • اجرا توسط انکربولت و نبشی
  • اتصال دیوار به ستون توسط میلگرد
  • اجرای تسمه دور تا دور ستون
  • قرار دادن میلگرد در داخل ستون‌های مجاور
  • عبور میلگرد در سوراخ قالب‌ها و مهار دیوار
  • اجرای وال پست جان پناه در بام

سخن پایانی

وال پست برند رادپست از اهمیت بالایی در سازه برخوردار است و عدم اجرای آن ممکن است سبب بروز حوادث ناگواری شود. بنابراین همواره باید نسبت به اجرای آن در ساختمان توجه کرد.

می توان اذعان داشت که وال پست یک عضو غیر سازه‌ای در یک ساختمان است که وظیفه مهار دیوار از نیروی جانبی ناشی از وزن آن را بر عهده دارد. همچنین این المان باعث ایجاد وحدت و یکپارچگی در امتداد دیوار خواهد شد. وال پست‌ها معمولاً در سازه‌های فولادی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با خرید وال پست برند رادپست و وال پست گالوانیزه با کارشناسان این مجموعه مشورت کنید.

بر اساس رای ۲۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *