با تکنولوژی‌های برتر خودروهای مرسدس بنز در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

۶۸۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
با تکنولوژی‌های برتر خودروهای مرسدس بنز در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید

بعضی از خودروها فقط برای این ساخته شده‌اند تا شما را به مقصد برسانند. اما از دید مرسدس بنز خودرو تنها یک وسیله برای جابه‌جایی نیست، بلکه می‌بایست حداکثر امکانات و ایمنی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. به‌طوریکه در طول سفر با لذت بردن از زیباییهای مسیر، هیچگونه ناراحتی و خستگی برای مسافران ایجاد نگردد. بنابراین بهره‌گیری از تکنولوژی‌ها و فنآوری‌های مختلف میتواند در رسیدن به این مقصود گزینه مناسبی باشد. در این مطلب قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر ده نوآوری مهم ستاره نقره‌ای که توانست استانداردهای جدیدی در تمامی کلاس‌ها و سگمنت‌ها پیاده کند.

Energizing Comfort Control

مرسدس بنز سرآمد دانش ارگونومی در صنعت خودروسازی است و تاکنون خودروهای بسیاری با کابین فوق‌العاده راحت و مناسب را طراحی کرده است؛ اما گویی برای نسل تازه خودروهای لوکس این شرکت این موارد کافی نبوده‌اند و از همین رو مهندسان مرسدس بنز به ساخت سیستمی تحت عنوان ECC روی آورده‌اند.

این سیستم که در نسل فعلی کلاس S دیده می‌شود، وظیفه دارد با تنظیم سیستم اطلاعات و سرگرمی، پخش موسیقی، گرمکن و ماساژور صندلی، نورهای تزیینی کابین و سیستم تهویه مطبوع بهترین شرایط ممکن را برای سرنشینان خودرو به ارمغان بیاورد. درمجموع این سیستم با شش برنامه متفاوت خود اعم از طراوت، گرما، شادی‌آور، انرژی‌زا، راحت و تمرینی میتواند فضای کابین را به شکلی دلخواه در بیاورد.

هریک از این برنامه‌ها موسیقی، خوشبوکننده و تغییرات مختص به خود را دارند. برای مثال در حالت انرژی‌زا ترانه خاصی با ضرب آهنگ تند پخش میشود، نورپردازی داخل کابین تغییر و ماساژور صندلی عضلات شما را فعال می‌کند. این دقیقا همان چیزی است که باید از برترین خودرو لوکس جهان انتظار داشت.

سیستم کنترل بدنه جادویی (Magic Body Control)

این سیستم تلفیقی هنری از دانش مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و البته مهندسی نرم‌افزار به حساب می آید و قادر است با استفاده از دوربین استریو در بالای شیشه جلو، به تشخیص پستی‌ها و بلندی‌ها بپردازد. درواقع Road Surface Scan که خود جزیی از سیستم کنترل بدنه جادویی مرسدس به‌شمار می‌رود، قادر است تا فاصله 15 متری جلوی خودرو و ناهمواری بیشتر از 3 میلیمتر را اسکن نماید. به‌طوریکه کارایی آن تا سرعت 130 کیلومتر بر ساعت بسیار دقیق است.

کنترل بدنه جادویی در صورت تشخیص ناهمواری، با تغییرات در سیستم تعلیق میتواند آرامش را همچنان در کابین حفظ نماید. استفان سیترنسکی، مدیر لهستانی پروژه Magic Body Control از لفظ «قالیچه پرنده» برای توصیف آن استفاده کرده است.

اِیرماتیک (Air Matic)

این سیستم در همکاری با Magic Body Control که به اسکن سطح جاده میپردازد، به ناهمواری‌ها پاسخ میدهد تا حداکثر ثبات و آرامش در خودرو برقرار شود. علاوه بر این، بسته به شرایط جاده، همانند سیستم فنربندی پنوماتیک (تعلیق بادی) می‌تواند ارتفاع کف خودرو را تا 4 سانتیمتر افزایش دهد.

رفتار این سیستم براساس مودهای مختلف رانندگی تغییر می‌کند؛ برای نمونه هنگامی که خودرو در حالت اسپرت پلاس قرار بگیرد، Air Matic واکنش کمتری به پستی‌ها و بلندی‌ها نشان می‌دهد تا در نتیجه این اتفاق، سفتی سیستم تعلیق بیشتر و حس سواری اسپرت‌تری به راننده منتقل شود.

روشنایی دیجیتال (Digital Light)

طی سال‌های گذشته خودروسازان پیشتاز سرمایه ویژه‌ای را برای ساخت نسل تازه چراغ‌های اصلی خودرو به کار گرفته‌اند و حتی در این زمینه با یکدیگر نیز به رقابت می‌پردازند. روشنایی دیجیتال که از جمله فنآوری‌های جدید مرسدس بنز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین اقدامات این شرکت برای افزایش ایمنی سرنشینان و عابرین پیاده است.

پروژکتور به‌کار رفته در این سیستم توانایی انعکاس تصاویر با رزولوشن HD را بر روی سطح جاده دارد. سیستم یاد شده اولین بار در سال 2015 و برای کانسپت F 015 توسعه یافت و در حقیقت جزیی از سامانه رانندگی هوشمند تلقی می‌شود. لازم به ذکر است این سیستم در همکاری با سامانه ناوبری (GPS) می‌تواند تصادفات و باریک شدن مسیر را به‌صورت کاملا واضح روی سطح جاده نمایش دهد. بعید نیست که Digital Light در آینده به رقیبی قدرتمند برای هدآپ دیسپلی (نمایش اطلاعات بر روی شیشه جلو) مبدل شود.

در واقع دقت پرتاب‌نور در سیستم روشنایی دیجیتالی مرسدس بنز آنچنان بالاست که این چراغ‌ها می‌توانند حتی نوشته‌های قابل خواندن را نیز بر روی مسیر پیش‌روی راننده بتابانند، شاید بتوان این نسل از چراغ‌های خودرو را چیزی بیشتر از یک سیستم برای روشن کردن محیط دانست، چرا که این چراغ‌ها می‌توانند در نقش تابلو اعلانات و هشدارهای مسیر عمل نمایند و به شکل هوشمندانه‌ای نسبت به رسیدن به پیچ‌ها، مواجه شدن با موانع جاده‌ای و راننده‌های در حال گذر از لاین روبه‌رو، واکنش نشان دهند.

پدآفند اورژانسی پیشبینی شده (Predictive Emergency Defense)

در بعضی تصادفات منجر به فوت، این راننده نیست که با اشتباه خود حادثه می‌آفریند. بلکه سکته قلبی، حمله مغزی و مواردی از این دست باعث ایجاد سانحه می‌شود. بنابراین ستاره نقرهای تصمیم گرفت با این مشکل با روش پیشگیری مقابله کند. سامانه «Predictive Emergency Defense» یا «پدآفند اورژانسی پیشبینی شده»، وظیفه دارد علائم حیاتی راننده را در طول رانندگی بررسی کند و در صورت بروز هرگونه اتفاق خطرناک برای او، سیستم هشدار خطر را فعال می‌کند و سریعا با مراکز درمانی تماس می‌گیرد.

پایش الکتروکاردیوگراف (عملکرد الکتریکی قلب) با استفاده از سنسورهای ECG از جمله وظایف آن است. بااینحال، این سیستم هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. در مراحل بعدی پیش‌بینی بروز خطر برای راننده و یا هدایت خودکار خودرو به حاشیه مسیر در صورت بروز حادثه برای راننده در دستور کار مرسدس بنز قرار خواهد گرفت و بدین ترتیب علاوه بر مراقبت دائمی از راننده خودرو، خطر بروز تصادفات شدید ناشی از سکته قلبی راننده مرسدس بنز برای سایر خودروهای موجود در مسیر نیز از بین می‌رود و ایمنی رفت و آمد به‌طور کلی بهبود خواهد یافت.

رانندگی هوشمند (Intelligent Drive)

سیستم «رانندگی هوشمند» یکی از قدم‌های مثبت صنعت خودروسازی به سمت تحقق رانندگی خودران براساس دانش هوش مصنوعی تلقی میشود. دوربین‌ها و رادارهای پیشرفته در کنار نرم‌افزار دقیق مرسدس می‌تواند وسیله نقلیه را در بین خطوط نگاه دارد، تغییر لاین بدهد، با استفاده از سیستم ناوبری سرعت را بر اساس شرایط جاده تنظیم کند یا در هنگام بروز اتفاقی پیشبینی نشده، قبل از وقوع حادثه خودرو را متوقف کند.

با این‌وجود مرسدس بنز هنوز برای رسیدن به یک سیستم خودران مطلق، راه درازی در پیش دارد. در شرایط فعلی خودروسازانی مانند مرسدس بنز به لطف تکنولوژی کروز کنترل تطبیق‌پذیر و سیستم حفظ خودرو بین خطوط می‌توانند شرایطی شبیه به رانندگی خودکار را تا سطح 3 یا 4 (الزام به نگه داشتن فرمان خودرو توسط راننده و تمرکز بر روی مسیر پیش رو) ارائه دهند، اما هنوز تا دست‌یابی به تکنولوژی رانندگی کاملا خودکار در تمامی شرایط چند سال فاصله زمانی وجود دارد.

Race Start

این سیستم در واقع یک تکنولوژی الکترومکانیکی است که در اغلب خودروها تحت عبارت «لانچ کنترل» معرفی می شود و در بسیاری از خودروهای اسپرت و سوپراسپرت امروزی وجود دارد. درحقیقت با تنظیمات دقیق، کلاچ خودرو با هدف دست‌یابی به بیشترین شتاب در لحظه مناسب درگیر می‌شود.

شاید با خود فکر می‌کنید برای مثال، کلاس S چه نیازی به لانچ کنترل دارد؟ اما واقعیت این است، همین سوپرلوکس سنگین وزن در نسخه +S63 4Matic می‌تواند در عرض 3.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست یابد. این یعنی سریعتر از خودروهایی که نصف وزن کلاس S را هم ندارند.

کافی است برای خلق چنین اتفاقی، خودرو را در حالت اسپرت یا اسپرت پلاس قرار بدهید و سپس روی پدال‌های گاز و ترمز با هم فشار دهید. بعد با رها کردن پدال ترمز، کامپیوتر همه چیز را برای 3.5 ثانیه پیش‌رو آماده می‌کند تا شما با گشتاور 900 نیوتن متر، شتابی خارق العاده را تجربه کنید!‌ هرچند این سیستم کاربرد محدودی دارد، اما در جدال‌ها و رقابت‌های خیابانی بسیار کاربردی است، خصوصا زمانیکه با سوپراسپرتی انگلیسی با نام آستون مارتین ونتیج مسابقه بدهید.

Curve-Tilting

در هنگام گردش خودرو به یک جهت، نیروی گریز از مرکز باعث می‌شود تا سرنشینان و سایر اجزای داخل خودرو تمایل حرکت در سمت مخالف را داشته باشند. برای مثال وقتی خودرو به سمت راست می‌پیچد، شما احساس می‌کنید که نیرویی شما را به سمت چپ متمایل می‌کند.

هر چقدر با سرعت بالاتری وارد پیچ شوید، این احساس تقویت می‌گردد. اگرچه در رانندگی اسپرت این اتفاق لذت بخش است اما سرنشینان ردیف عقب چندان از آن رضایت نخواهند داشت. ستاره نقره‌ای برای حل این مشکل، سیستمی تحت عنوان Curve-Tilting را برای کلاس S توسعه داده است؛ این سیستم وظیفه دارد در هنگام چرخش، تا 2.65 درجه خودرو را به داخل پیچ متمایل کند.

با این کار، نیروی G وارد شده به سرنشینان کاهش می‌یابد و کمتر به سمت خارج پیچ متمایل می‌شوند. این سیستم از سرعت 15 تا 180 کیلومتر بر ساعت فعال است و برای تغییرات زاویه از سامانه فنربندی Air Matic منطبق بر تکنولوژی بالشتک‌های بادی کمک می‌گیرد.

4MATIC+ all-wheel drive

مرسدس بنز در اغلب مدل های چهار چرخ محرک (اصطلاحا دو دیفرانسیل) خود از تکنولوژی ای موسوم به 4 MATIC استفاده می‌کند. +4MATIC که در مدل های مختلفی از جمله E63 و S63 دیده می‌شود، گشتاور تولید شده توسط پیشرانه را بین هر چهار چرخ توزیع می‌کند.

البته این بدان معنا نیست که هر کدام از چرخ‌ها سهم مساوی از گشتاور را در اختیار می‌گیرند، بلکه به تناسب شرایط و حفظ حداکثر پایداری، ممکن است به یکی از آنها گشتاور بیشتری اختصاص یابد. همین مسئله باعث میشود تا عملکرد این سامانه در مقایسه با نمونه‌های مشابه کاملا قویتر و کارآمدتر باشد. این عمل توسط یک کلاچ الکترومغناطیسی کنترل می‌شود.

سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX

سیستم اطلاعات و سرگرمی جدید مرسدس بنز با نام MBUX که در نسل جدید کلاس A به‌کار گرفته شده، توانسته است ارتباط تکنولوژی با صنعت خودروسازی را به‌خوبی نمایش دهد. این سامانه با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌تواند با سنجش اطلاعات راننده، محیط و همچنین خودرو، تصمیماتی مناسب و راهکارهایی منطقی را ارائه دهد. این سیستم با استفاده از صفحه نمایش تمام لمسی داخل کابین و دستیار صوتی مخصوص به خود که با گفتن «هی مرسدس» فعال می‌شود و تجربه‌ای لذت بخش از کار با MBUX را به شما هدیه می‌دهد.

^^

بر اساس رای ۸۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «با تکنولوژی‌های برتر خودروهای مرسدس بنز در سال ۲۰۱۸ آشنا شوید»

پراید منم زه داره☺

من که با خوندنش لذت بردم ایشالله اونی که داره از خود واقعیش بهترین لذتو ببره

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *