بیانیه مشکل چیست؟ – توضیح Problem Statement در کسب و کار

۱۸۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
بیانیه مشکل چیست؟ – توضیح Problem Statement در کسب و کار

بیانیه مشکل، شرح مختصری از یک مشکل یا چالش خاص است که کسب و کار به‌دنبال پیدا کردن راه‌حل برای آن است. بسیاری از ایده‌های بزرگ برای راه‌اندازی کسب و کار یا توسعه محصول و ویژگی جدید در آن بر اساس حل یک مشکل یا نیاز شکل می‌گیرند. در این مسیر، کسب و کارهایی که با عجله و بدون برنامه فقط به فکر رفع سطحی مشکل مشتری با طراحی یک محصول نوآورانه هستند، موفق نخواهند بود. زیرا در عرصه رقابت، درک عمیق مشکل از جنبه‌های مختلف با هدف پیدا کردن بهترین راه‌حل بسیار اهمیت دارد. بر همین اساس نوشتن بیانیه مشکل یکی از بهترین روش‌ها برای ارزیابی دقیق نیاز یا چالشی است که کسب و کار به‌دنبال پیدا کردن راه‌حل برای رفع آن است. در این مطلب از مجله فرادرس قصد داریم با ارائه تعریفی کامل از اینکه بیانیه مشکل چیست، کاربرد و مراحل تنظیم آن برای کسب و کارها را بررسی کنیم. با هدف درک بهتر موضوع نیز در انتهای بحث به شکل گام به گام دو بیانیه مشکل را طراحی می‌کنیم.

997696

بیانیه مشکل چیست؟

«بیانیه مشکل» (Problem Statement) توصیف خلاصه‌ای از مشکل و چالش موجود در مسیر فعالیت‌های کسب و کار است که مدیران و اعضای تیم به‌دنبال برنامه و راه‌حل برای برطرف کردن آن هستند. در این بیانیه توضیحی ساده، کوتاه و دقیق در مورد دلایل ایجاد و اهمیت مشکل، مخاطبان درگیر با آن، تاثیر چالش بر مخاطبان یا عملکرد کسب و کار و راه‌حل‌های پیشنهادی برای رفع آن نوشته می‌شود.

به این شکل مدیران و بنیان‌گذاران قادر خواهند بود تا به‌راحتی ضرورت طراحی محصول جدید یا بازنگری فرایندهای کاری برای برطرف کردن این نیاز را با ذینفعان و اعضای تیم به اشتراک بگذارند. چون تنظیم این بیانیه نقش مهمی در بهبود و حل چالش‌های موجود در فرایندهای کسب و کار دارد، پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی اولیه فیلم آموزش بهبود فرایندهای کسب و کار در فرادرس را مشاهده کنید. لینک این فیلم در ادامه آورده شده است:

اما برای درک بهتر اینکه اهمیت بیانیه مشکل چیست، باید اشاره کنیم که این توصیف مختصر، چارچوبی مشخص و فرمول‌بندی شده برای تفکر بیشتر در مورد جزئیات چالش و همچنین برنامه‌ریزی بهتر برای طراحی محصول یا بهبود فرایندهای اجرایی شرکت ایجاد می‌کند.

مدیران کسب و کار با توجه به دید کاملی که از تنظیم این بیانیه به‌دست می‌آورند، قادر خواهند بود بر عوامل نیازمند تغییر در داخل شرکت متمرکز شوند. همچنین آن‌ها امکان نظارت بهتری بر فعالیت اعضای تیم حین یافتن راه‌حل برای مشکل و پیاده‌سازی آن‌ خواهند داشت.

ویژگی‌های اصلی یک بیانیه مشکل چیست؟

یک بیانیه مشکل زمانی راهنمای موثری خواهد بود که به شکلی شفاف و حساب‌شده زمینه درک و پرداختن به چالش‌های موجود یا مشکلات بعدی کسب و کار را فراهم کند. برای این منظور لازم است موارد زیر را در تنظیم آن مورد توجه قرار دهیم.

  • استفاده از زبانی ساده، قابل فهم و بدون پیچیدگی
  • عدم استفاده از اصطلاحات فنی با هدف درک کامل آن توسط ذینفعان
  • پرداختن کاملا شفاف و بدون قضاوت‌ به مشکل
  • دوری از شاخ و برگ دادن‌های غیر مفید و بیهوده برای توصیف مشکل
  • استفاده از شواهد و مستندات کافی در بیان فرضیه‌ها
جلسه تیمی بین اعضای شرکت در سالن جلسه

کاربرد بیانیه مشکل چیست؟

بیانیه مشکل می‌تواند برای ارزیابی هر نوع چالشی حین راه‌اندازی یا توسعه کسب و کار مانند بهبود فعالیت‌های اجرایی تا طراحی بهینه محصول مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس در فهرست زیر کاربردهای اصلی این بیانیه را آورده‌ایم.

  • بازنگری پیشنهاد پروژه‌ها
  • توسعه محصول
  • شفاف کردن دستاوردهای حل مشکل
  • فراهم کردن زمینه‌های همکاری مشترک
  • بهبود تجربه کاربری

برای اینکه بفهمیم کاربردهای اصلی بیانیه مشکل چیست، پنج مورد متداول را در این خصوص بررسی می‌کنیم.

بازنگری پیشنهاد پروژه‌ها

پیشنهاد پروژه توصیف اولیه‌ای از راه‌حل‌های مورد نظر کسب و کار برای برطرف کردن مشکلات کاربران و مخاطبان است. در این مسیر با نوشتن بیانیه مشکل پیشنهادات به شکلی موثرتر و شفاف‌تر به ذینفعان یا مدیران ارائه می‌شوند. همچنین اهداف، برنامه‌ها و رویکردهای اجرایی مورد اشاره در آن تطابق بهتری با واقعیت خواهند داشت.

توسعه محصول

بسیاری از استارت‌‌آپ‌ها، مدل کسب و کار خود را برای برطرف کردن و حل یک مشکل یا نیاز طولانی مدت مخاطب تنظیم می‌کنند. در این مسیر، نوشتن بیانیه مشکل به بنیان‌گذارن کمک می‌کند تا جزئیات طراحی محصول نهایی را شفاف‌تر درک کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر نحوه توصیف مشکل در مدل کسب و کار فیلم آموزش بوم کسب و کار در فرادرس را مشاهده کنید.

شفاف کردن دستاوردهای حل مشکل

بیانیه مشکل، مزیت‌های دراز مدت حل چالش را مشخص می‌کند. بنابراین چارچوب‌بندی چالش به این شکل، دیدگاهی واضح برای ذینفعان و سرمایه‌گذاران ترسیم خواهد کرد. در نتیجه امکان جلب اعتماد آن‌ها و موفقیت جذب سرمایه بالاتر می‌رود.

فراهم کردن زمینه همکاری مشترک

اشتراک‌گذاری بیانیه مشکل در داخل شرکت و بین اعضای تیم، گردآوری نظرات همه افراد با هدف پیدا کردن راه‌حلی موثرتر را ساده‌تر می‌کند. این همکاری و طرز فکر جمعی باعث بررسی چالش از دیدگاه‌های مختلف و رسیدن به نتیجه یا راه‌حلی بهتر می‌شود.

بهبود تجربه کاربری

در تنظیم بیانیه مشکل، نقاط درد مخاطب و همچنین راه‌های بهبود محصول یا فرایندهای کاری به شکلی شفاف و دقیق مشخص می‌شوند. در نتیجه اعضای تیم با امکان تمرکز بهتر بر هر یک، قادر به بهبود تجربه کاربری محصول در سطحی بالاتر هستند.

اجزای اصلی بیانیه مشکل چیست؟

ساختارهای مختلفی به‌عنوان اجزای اصلی بیانیه مشکل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در متداول‌ترین مدل، این بخش‌ها به شرح زیر تعریف می‌شوند.

  • شکاف که همان چالش، مشکل یا نقطه دردی است که کسب و کار برای رفع و برطرف کردن آن تلاش می‌کند.
  • جهت‌گیری که در برگیرنده توصیفی از زمان، مکان و روندی است که مشکل در به‌وجود آمدن آن نقش دارد یا دنبال می‌کند.
  • تاثیر مشکل که در آن اثرگذاری چالش یا نیاز بر هزینه، زمان، کیفیت زندگی و تجربه شخصی مخاطب توصیف می‌شود.
  • اهمیت مشکل که در آن دلایل و چرایی توجه به چالش از دید کسب و کار و مخاطبان هدف تشریح می‌شود.

قبل از پرداختن به دومین ساختار پیشنهاد می‌کنیم برای درک بهتر نحوه رفع مشکل در فرایندهای کسب و کار، فیلم آموزش مدیریت فرایندهای کسب و کار در فرادرس را مشاهده کنید.

در ساختار دوم، با بیان پنج سوال معروف، مشکل را از جنبه‌های مختلف توضیح می‌دهیم. این پنج سوال به شرح زیر هستند.

  • چه کسی یا چه کسانی با مشکل درگیر هستند؟
  • وضعیت فعلی و مطلوب در مورد چالش یا مشکل چه چیزی است؟
  • مشکل در چه زمانی رخ می‌دهد یا محدوده زمانی اتفاق افتادن آن چیست؟
  • مشکل در چه مکان، منطقه یا محدوده خاصی اتفاق می‌افتد؟
  • به چه علت حل مشکل اهمیت دارد؟

این دو ساختار تفاوتی اساسی با یکدیگر ندارند و تقریبا سوالاتی مشابه را با کلماتی متفاوت برای تنظیم بیانیه مشکل استفاده می‌کنند. بنابراین هیچ کدام از لحاظ اجرایی و عملکرد بر دیگری برتری ندارد.

مردی در حال تایپ کردن با لپ تاپ در پس زمینه دفتر کار

مراحل اصلی تنظیم بیانیه مشکل چیست؟

تنظیم بیانیه مشکل بر اساس اجزای اصلی آن در پنج مرحله به شرح زیر انجام می‌گیرد.

  • شناسایی مشکل
  • چارچوب‌بندی مشکل در واقعیت
  • شناسایی دلیل اصلی مشکل
  • توصیف نتایج مورد انتظار از حل مشکل
  • پیشنهاد راه‌حل و مزیت‌های آن

هر یک از این مراحل دیدگاه مناسبی از مشکل مخاطب که کسب و کار با هدف رفع آن راه‌اندازی می‌شود و همچنین بهبود فرایندهای اجرایی داخلی شرکت در اختیار بنیان‌گذاران و مدیران می‌گذارد. مجموعه فیلم‌های آموزش تکنیک‌های راه‌اندازی کسب و کار در فرادرس، راهنمای جامعی در خصوص مفاهیم پایه شروع یک فعالیت اقتصادی دارد که مشاهده آن‌ها می‌تواند به تعریف دقیق‌تر بیانیه مشکل کمک کند.

حال در این بخش از مطلب، پاسخ دقیق‌تری به مراحل اصلی تنظیم بیانیه مشکل می‌دهیم.

۱. مشکل را شناسایی کنید

در این مرحله از طریق بازدیدهای میدانی و گفتگو با بخش‌های مختلف کسب و کار، اطلاعات مربوط به مشکل را جمع‌آوری می‌کنیم. اگر مشکل مربوط به فرایندهای اجرایی شرکت است، بازدید مستقیم و حضور در محل ایجاد چالش، درک بهتری را در اختیار تنظیم‌کننده بیانیه قرار می‌دهد. همچنین از طریق گفتگو با پرسنل درگیر با مشکل یا بخش‌هایی که به‌طور مستقیم با مشتری هدف در تماس هستند و همچنین سهام‌داران و ذینفعان کسب و کار می‌توان داده‌های دقیقی را جمع‌آوری کرد. همه این موارد راهنمای خوبی برای هدایت به سمت دلیل و ریشه اصلی مشکل هستند.

۲. تاثیرهای مشکل در واقعیت را چارچوب بندی کنید

در این گام، تاثیر مشکل بر مشتریان و ذینفعان را بررسی می‌کنیم. دوری از هر نوع تعصب و اعمال دیدگاه شخصی، تمرکز بر شفاف‌سازی بحث از نکات اصلی و ضروری در این میان است. به این شکل می‌توان نگرانی‌های مخاطبان در خصوص مشکل را اولویت‌بندی کرد. استفاده از سوالات زیر برای چارچوب‌بندی مشکل بسیار کمک کننده است.

  • آیا مشکل هزینه مالی اضافی (برای مشتری یا شرکت)، هزینه لجستیکی و اعتباری (برای شرکت) دارد؟
  • آیا دلیل این مشکل، وجود چالشی بزرگتر در فرایندهای کسب و کار است؟
  • آیا اعضای تیم پیش از این فعالیتی را برای حل مشکل انجام داده‌اند؟
  • اگر پیش از این فعالیتی برای رفع مشکل انجام شده است، چرا آن‌ها مفید نبوده‌اند؟
  • چه داده‌های قطعی در مورد دلیل ایجاد این مشکل وجود دارد؟

۳. علت اصلی مشکل را پیدا کنید

در بسیاری موارد فرضیه‌های اولیه‌ای که در ذهن داریم، مانع پیدا کردن دلیل اصلی مشکل است. بنابراین باید با تغییر دیدگاه و جمع‌آوری اطلاعات بیشتر ریشه ایجاد آن را بررسی کنیم.

استفاده از تکنیک‌های زیر می‌تواند به درک بهتر موضوع از این دیدگاه کمک کند:

  • تکنیک «پنج چرا»
  • تکنیک طوفان فکری معکوس
  • الگوی DMAIC
  • نقشه ذهنی

در ادامه در مورد هرکدام توضیح می‌دهیم.

تکنیک «پنج چرا»

این روش، با حداقل پنج سوال «چرا» برای شناسایی دلیل ایجاد مشکل شروع می‌شود. برای رسیدن به نتایج دقیق، باید پاسخ‌هایی کاملا واقعی و دور از حدس و گمان به سوالات داد. پرسش‌ها تا رسیدن به دلیل اصلی مشکل ادامه پیدا می‌کند. البته این تکنیک برای پیدا کردن علت مشکلات ساده یا نسبتا دشوار به‌کار می‌رود.

مغز انسان پر از چرخ دنده که با یک سیم به لامپ زردرنگ وصل شده است-بیانیه مشکل چیست

تکنیک طوفان فکری معکوس

در این تکنیک، بر خلاف روش معمول که به‌دنبال حل مشکل است، دلیل ایجاد چالش را بررسی می‌کنیم. به این شکل که طی جلسه‌ای، ایده‌های افراد و اعضای تیم در خصوص علت به‌وجود آمدن مشکل با استفاده از جریان آزادانه فکری جمع‌آوری می‌شود. توجه به همه پیشنهادها، بدون قضاوت یا رد کردن و ارزیابی دقیق آن‌ها از اصول اولیه این روش است.

الگوی DMAIC

این مدل مخفف پنج کلمه «Define»، «Measure»، «Analyze»، «Improve»، «Control» است. الگوی «دی مک» چرخه مشهوری برای تعریف، اندازه‌گیری، تجزیه و تحلیل، بهبود و کنترل فرایندهای کسب و کار به‌حساب می‌آید. به این شکل که بعد از بیان مشکل، ویژگی‌های آن اندازه‌گیری می‌شود و علت اصلی ایجاد آن از طریق روش‌های خاص تجزیه و تحلیل و علت‌یابی، مانند نمودار استخوان ماهی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت بعد از ارائه راه‌حل، روش‌های نظارتی و کنترل آن نیز تدوین می‌شوند. همان‌طور که مشخص است این مدل برای ریشه‌یابی مشکلات پیچیده مفید است.

نقشه ذهنی

«نقشه ذهنی» (Mind Map) نموداری درختی برای درک بهتر مشکل به شکل دقیق است. معمولا این نقشه تصویری، برای ایده‌پردازی خلاقانه و ساختاردهی به افکار و اطلاعات در مورد یک مساله خاص استفاده می‌شود. مطلب راهنمای رسم نقشه ذهنی در مجله فرادرس نکات جالبی در این خصوص بیان می‌کند.

۴. نتیجه و انتظارات مورد نظر خود برای رفع مشکل را توصیف کنید

بعد از درک مشکل، نوبت توصیف نتیجه‌ای است که از رفع مشکل انتظار داریم به آن دست پیدا کنیم. در اینجا باید توجه کنیم که انتظار کسب نتایج کوتاه مدت و موقتی برای حل مشکلات و نیازهای مخاطب در مورد محصول یا فرایندهای داخلی کسب و کار چالش‌ها را بیشتر خواهد کرد. در حقیقت برطرف کردن سطحی ریشه مشکل و عدم پرداختن به اصل موضوع، در نهایت می‌تواند مشکلات بیشتری را در بخش‌های دیگر کسب و کار ایجاد کند.

۵. راه‌حل و مزیت‌های آن را ارائه دهید

در این مرحله، راه‌حل مورد نظر برای رفع مشکل و مزیت‌های آن را تشریح می‌کنیم. برای این کار بهتر است چندین راه حل به ترتیب اولویت مشخص شوند تا ذینفعان کسب و کار و اعضای تیم گزینه‌های بیشتری برای انتخاب داشته باشند. بیان مزایا و برجسته کردن تاثیر آن بر روند فعلی کسب و کار یا کاهش زمان و هزینه‌ها، تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص را ساده می‌کند. برای رسیدن به بهترین راه‌حل توجه به نکات زیر راهنمای خوبی است.

  • از اعضای تیم سوال کنید آیا راه‌حل پیشنهادی با درک آن‌ها از مشکل تطابق دارد یا خیر.
  •  بعضی اوقات می‌توان با توجه به نظر گروه، چندین راه حل را برای اجرا به شکل هم‌زمان انتخاب کرد.
  • مزیت های مالی، عملیاتی و حتی غیر مشهود راه‌حل در بلند مدت را در نظر بگیرد.
  • بررسی کنید که آیا راه‌حل‌های پیشنهادی و تغییرات ناشی از آن منجر به مشکلات بیشتری می‌شود یا خیر.

مسیر آموزشی پایه برای تنظیم بیانیه مشکل با فرادرس

مجموعه آموزش کسب و کار در فرادرس-problem statetment
برای مشاهده فیلم‌های آموزش فرادرس در حوزه کسب و کار بر روی تصویر کلیک کنید

دلیل اصلی تنظیم بیانیه مشکل رفع چالش‌های فرایندی کسب و کار و همچنین موارد پیش آمده هنگام توسعه محصول است. بنابراین کسب اطلاعات پایه در این دو زمینه به شناسایی دقیق مشکل و پیدا کردن راه حل مد نظر کمک می‌کند. بر همین اساس فیلم‌های آموزشی تهیه شده در فرادرس به شرح زیر راهنمای خوبی در این مسیر است.

همچنین می‌توانید کلیه این فیلم‌ها را در قالب مجموعه‌‌های آموزشی زیر نیز مشاهده کنید.

بررسی چند مثال در مورد تنظیم بیانیه مشکل

برای درک بهتر اینکه نحوه نوشتن بیانیه مشکل چیست، مراحل اجرایی تنظیم آن را با دو مثال از چالش‌های شرکت‌های فرضی تشریح می‌کنیم. در هر یک از این موارد به ترتیب بعد از مشخص کردن اجزای اصلی مشکل، مراحل قالب‌بندی آن به‌طور کامل بررسی می‌شوند.

مشکل اول: طولانی شدن مدت انتظار مشتریان برای دریافت پاسخ تیکت‌های پشتیبانی

مدیر پشتیبانی یک شرکت فرضی با مشکل عدم پاسخ‌گویی سریع پرسنل خود به درخواست‌های مشتریان روبرو است. برای ارزیابی این چالش، و تنظیم بیانیه مشکل به صورت زیر عمل می‌کنیم.

مشخص کردن اجزای مشکل

در ابتدا برای بررسی همه جانبه مشکل، اجزای پنج‌گانه آن را مشخص می‌کنیم.

  • شکاف: مشتریان در دریافت پاسخ به تیکت‌های پشتیبانی خود مدت زیادی در انتظار می‌مانند.
  • جهت‌گیری و روند: این مشکل از چند ماه گذشته شروع شده است و به آهستگی به سمت بدتر شدن پیش می‌رود.
  • تاثیر: مشتریان از کیفیت خدمات‌دهی راضی نیستند. از طرفی اعضای تیم نیز قادر به پاسخ‌گویی سریع نیستند.
  • اهمیت: حفظ مشتریان از طریق خدمات پشتیبانی مناسب، برای دوام کسب و کار ضروری است.

چارچوب‌بندی مشکل

بعد از شناسایی اجزا، بیانیه مشکل را به شکل چارچوب‌بندی شده زیر تنظیم می‌کنیم.

شناسایی مشکل

زمان انتظار برای رسیدگی به تیکت‌های پشتیبانی بالا است. بنابراین لازم است با پیگیری و ارزیابی مدت زمان انتظار در چند ماه گذشته و صحبت با مشتریان، داده‌های مورد نیاز را جمع‌آوری کنیم.

تجسم اتفاقات در صورت بروز مشکل در واقعیت

نارضایتی مشتریان باعث روی آوردن آن‌ها به رقبا می‌شود. تصور بر این است که علت انتظار طولانی مدت مشتریان، افزایش تقاضای فصلی است. با این حال عدم توجه به این موضوع به شهرت شرکت آسیب وارد می‌کند. همچنین ضرر و زیان مالی را نیز برای کسب و کار به دنبال دارد.

جستجوی علت اصلی

در ابتدا تصور بر این بود که افزایش تقاضای فصلی برای خرید بلیط باعث طولانی شدن زمان انتظار شده است. اما در عمل ضعف در کارکرد سیستم پشتیبانی خودکار پاسخ‌گویی مبتنی بر هوش مصنوعی، دلیل اصلی مشکل تشخیص داده شد. این سیستم قادر به پاسخ‌گویی سوالات پیچیده‌تر مشتریان نیست و تنها بر اساس الگویی مشخص، سوالات جزئی را پاسخ می‌دهد.

نتیجه ایده‌آل مد نظر

سیستم پشتیبانی هوش مصنوعی باید بتواند به سوالات پیچیده‌تر مشتریان نیز پاسخ دهد. به این شکل پرسنل می‌توانند به تیکت‌هایی که سیستم قادر به جواب دادن آن‌ها نیست، رسیدگی کنند.

پیشنهاد راه حل

بازنگری سیستم پاسخ‌گویی هوش مصنوعی، اصلاح فرایند گردش کار پرسنل پشتیبانی با هدف تمرکز آن‌ها بر ارتباط مستقیم با مشتری، از راه‌حل‌های اولویت‌دار رفع مشکل است. همچنین می‌توان برای طراحی سیستم هوشمند جدید دیگری به منظور پاسخ‌گویی به تیکت‌ها سرمایه‌گذاری کرد.

مردی کت و شلواری، کتاب به دست و خوشحال که در اطراف او المان‌های مربوط به کسب و کار مانند نمودار مالی قرار دارد-problem statement

مشکل ۲: توسعه ویژگی جدید برای محصول

مدیر پروژه یک شرکت فناوری، پلتفرمی را در اختیار دارد که با ردیابی اهداف تعریف شده برای پروژه‌های شرکت، نقاط ضعف و ناکارآمدی‌های موجود در فرایند کاری برنامه‌نویسان را مشخص می‌کند. مدیر عامل شرکت در نظر دارد ویژگی را اضافه کند که مبلغی به‌ازای هر مشکل شناسایی شده در برنامه‌نویسی پلتفرم توسط مشتریان، به حساب آنان واریز شود. به این شکل که مشتری درصدی از سود حاصله شرکت در نتیجه رفع مشکل را دریافت می‌کند. در حال حاضر مدیر عامل تخمینی از منابع لازم برای اجرای کار را در اختیار ندارد. بیانیه مشکل برای این چالش به شکل زیر تنظیم می‌شود.

مشخص کردن اجزای مشکل

برای بررسی مشکل، اجزای پنج‌گانه مختلف آن را به شکل زیر بررسی می‌کنیم.

  • شکاف: برای اضافه کردن این ویژگی نیاز به تعریف یک ابزار محاسبه کننده برای تخمین میزان بازگشت سرمایه حاصل از رفع مشکل جهت پرداخت به مشتری داریم. اما منابع لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اجرا را در اختیار نداریم.
  • جهت‌گیری: مشکل مدیر پروژه از زمان ارجاع کار توسط مدیر عامل به وی آغاز شده است. هر اندازه او زمان بیشتری را صرف تحقیق برای تامین منابع در این خصوص کند، زمان کمتری برای اجرا در اختیار خواهد داشت.
  • تاثیر: اجرا نکردن این ویژگی باعث برتری رقبا می‌شود.
  • اهمیت: برای متمایز شدن از رقبا و جذب مشتریان بالقوه، به این ویژگی نیاز است.

چارچوب‌بندی مشکل

حال با در دست داشتن اطلاعات کافی در مورد مشکل، آن را به شکل زیر چارچوب‌بندی می‌کنیم.

شناسایی مشکل

تیم اجرایی، منابع لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای طراحی و اضافه کردن ویژگی جدید به پلتفرم را در اختیار ندارد. بنابراین برای پیدا کردن راه‌حل، با ذینفعان و افرادی که تجربه کاری در این خصوص دارند صحبت می‌کنیم. آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی برای اضافه کردن این ویژگی را ارائه دهند.

تجسم اتفاقات در صورت بروز مشکل در واقعیت

اضافه نکردن این ویژگی باعث برتری رقبا می‌شود. همچنین مشتریانی که علاقه‌مند به دریافت جایزه بعد از پیدا کردن مشکلات پلتفرم هستند را از کسب و کار دور می‌کند.

نتیجه ایده‌آل مد نظر

توسعه‌دهندگان و طراحان تیم، این ویژگی را به پلتفرم اضافه می‌کنند. در نتیجه این کار علاوه بر حفظ مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی نیز جذب می‌شوند.

پیشنهاد راه حل

با استفاده از مشاوران با تجربه و جذب منابع سخت افزاری، اطلاعات لازم برای نحوه اجرایی کردن افزونه محاسبه‌گر تخمین بازگشت سرمایه به پلتفرم جمع‌آوری می‌شود. با این اطلاعات مدیر پروژه می‌تواند نقشه اجرایی راه برای اضافه کردن این ویژگی را تهیه کند.

جمع‌بندی پایانی

همه کسب و کارها در مسیر فعالیت خود حین طراحی محصول یا فرایندهای اجرایی آن با مشکلات و چالش‌هایی مواجه هستند. در این مسیر تنظیم بیانیه مشکل روشی برای بیان مختصر چالش‌ها از دیدگاه‌های مختلف با هدف پیدا کردن بهترین راه حل است. این توصیف به ‌عنوان ابزاری ارزشمند برای تصمیم‌گیری دقیق مدیران، دیدگاهی شفاف و همه جانبه نسبت به مشکل دارد. در این مطلب از مجله فرادرس آموختیم که بیانیه مشکل چیست و چه اهمیتی دارد. توصیف‌های ارائه شده در این مطلب در خصوص اجزا و مراحل پنج گانه تنظیم این بیانیه، راهنمایی مناسب برای موفقیت صاحبان کسب و کار است. همچنین با توجه به نقش تنظیم بیانیه مشکل در بهبود فرایندهای کسب و کار و بهینه‌سازی طراحی محصول، علاقه‌مندان می‌توانند از فیلم‌های آموزشی تهیه شده در فرادرس در این حوزه‌ها استفاده کنند.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
FigmaBetterUp
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *