بهترین کتاب آموزش جاوا — معرفی منابع کاربردی برای شروع یادگیری

۲۲۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۸ دقیقه
بهترین کتاب آموزش جاوا — معرفی منابع کاربردی برای شروع یادگیری

برای یادگیری هنر برنامه نویسی در زبان جاوا (Java)، نیاز است که ابتدا قوانین برنامه نویسی این زبان آموخته شوند و سپس به صورت عملی در برنامه‌های کاربردی مورد استفاده قرار بگیرند. جاوا به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی در جهان شناخته شده است زیرا می‌توان از آن برای طراحی انواع گوناگون برنامه‌ها و کاربردهای مختلف استفاده کرد. در مقاله بهترین کتاب آموزش جاوا سعی شده است که بهترین کتاب‌های این حوزه از سطح مبتدی و تازه‌کار گرفته تا سطح متوسط و پیشرفته به علاقه‌مندان و برنامه نویسان جاوا معرفی شوند. همچنین در بخش‌های نهایی این مقاله برخی از بهترین کتاب‌هایی که برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی سودمند هستند به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

بهترین کتاب آموزش جاوا چیست؟

تعداد کتاب‌های مناسب برای یادگیری جاوا زیاد هستند و انتخاب یکی از آن‌ها به عنوان بهترین کتاب کار دشواری است اما با این وجود می‌توان کتاب «جاوای تاثیر گذار» (Effective Java) را با توجه به تعداد امتیاز کاربران و فروش آن در وب سایت آمازون بهترین کتاب جاوا در نظر گرفت. به طور کلی، یکی از روش‌های یادگیری هر زبان برنامه نویسی مطالعه کتاب است. برای کسانی که قصد یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا را از پایه‌ترین مفاهیم آن دارند، کتاب یک روش بسیار مناسب به حساب می‌آید. تعداد کتاب‌های زبان جاوا به دلیل محبوبیت این زبان زیاد است.

در این مقاله سطوح مختلف کتاب‌ها مشخص شده‌اند و برای افراد تازه‌کار و خبره به صورت جداگانه کتاب‌هایی معرفی می‌شود. همچنین سعی شده است که از میان آن‌ها بهترین کتاب برنامه نویسی جاوا مشخص شود. ابتدا در بخش بعدی مقاله «بهترین کتاب آموزش جاوا» به معرفی بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد مبتدی و تازه‌کار پرداخته شده است.

بهترین کتاب های آموزش جاوا

بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد مبتدی کدام است؟

از جمله بهترین کتاب های جاوا در سطح مقدماتی می‌توان به کتاب شیرجه در جاوا: یک راهنمای ساده»، «شروع برنامه نویسی با جاوا برای افراد تازه‌کار» و «جاوا: مبانی برنامه نویسی برای مبتدیان مطلق» اشاره کرد. کتا‌ب‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، منابعی هستند که می‌توانند برای شروع برنامه نویسی جاوا از صفر مفید باشند.

در هر یک از کتاب‌هایی که در این بخش به عنوان بهترین کتاب‌های جاوا برای افراد تازه‌کار معرفی شده‌اند، از رویکرد متفاوتی برای بیان مفاهیم مقدماتی جاوا استفاده شده است. هر یک از این رویکردها ممکن است برای یک فرد کارآمد باشند اما برای فرد دیگر روش مناسبی محسوب نشوند. در این بخش با معرفی هر یک از بهترین کتاب‌های آموزش جاوا سعی شده است تا حد امکان اطلاعاتی پیرامون هر کتاب ارائه شود تا امکان انتخاب دقیق‌تر فراهم شود.

اگرچه ممکن است باز هم نیاز به بررسی هر یک از این کتاب‌ها توسط خواننده برای یافتن بهترین گزینه وجود داشته باشد. ممکن است که موضوع خاصی در یک کتاب به خوبی بیان نشود و خواننده کتاب با یادگیری آن موضوع به مشکل بخورد، اما همان موضوع در کتاب دیگری بهتر بیان شده و از رویکرد مناسبی برای توضیح آن استفاده کرده باشد. به همین دلیل بررسی همه یا اکثر کتاب‌های معروف و محبوب برنامه نویسی جاوا به علاقه‌مندان و آموزندگان توصیه می‌شود.

بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد مبتدی کدام است؟

در ادامه این بخش از مقاله «بهترین کتاب آموزش جاوا» به عنوان اولین کتاب معرفی شده در این مقاله به شرح کتاب برنامه نویسی جاوا «شروع برنامه نویسی با جاوا برای افراد تازه‌کار» (Beginning Programming with Java For Dummies) پرداخته شده است.

کتاب Beginning Programming with Java For Dummies

کتاب «شروع برنامه نویسی با جاوا برای افراد تازه‌کار» (Beginning Programming with Java For Dummies) بهترین کتاب آموزش جاوا برای افرادی به حساب می‌آید که قصد یادگیری زبان جاوا را از مبتدی‌ترین مفاهیم تا پیشرفته‌ترین سطح به صورت حرفه‌ای و عمیق دارند. در این کتاب به چگونگی ایجاد یک برنامه در جاوا، چگونگی قرار دادن عناصر گوناگون جاوا در کنار یکدیگر، چگونگی رسیدگی به چالش‌های گوناگون برنامه نویسی جاوا و موارد دیگر پرداخته شده است.

کتاب «شروع یادگیری برنامه نویسی جاوا برای Dummies» به علاقه‌مندان جاوا کمک می‌کند تا زبان جاوا را از مفاهیم پایه‌ای مانند متغیرها (Variable)، متُدهای جاوا (Method)، حلقه‌ها (Loop)، آرایه در جاوا (Array)، اشیا (Object)، کلاس‌ها (Class) و سایر موارد بیاموزند. مثال‌های این کتاب با استفاده از نسخه نهم جاوا بروز رسانی شده است.

کتاب Beginning Programming with Java For Dummies

کتاب Head First Java: A Brain-Friendly Guide

اگر یک برنامه نویس جاوا علاقه‌ای به استفاده از راهنماهای اختصاصی جاوا را نداشته باشد، کتاب «کتاب شیرجه در جاوا: یک راهنمای ساده» (Head First Java: A Brain-Friendly Guide) راهی برای رسیدن به راهنمای برنامه نویسی جاوا به حساب می‌آید. این کتاب همان‌طور که از نامش پیداست راهنمایی مناسب برای هوش برنامه نویسی است. همچنین بخش‌های تصویری و عملی بسیاری دارد و تا جایی که امکان داشته در آن از ایجاد بخش‌های متنی حوصله سر بر جلوگیری شده است.

کتاب شیرجه در جاوا: یک راهنمای ساده، آموزش جاوا را از پایه‌ای‌ترین مباحث شروع می‌کند و به تدریج به مفاهیم پیشرفته از جمله نخ‌ها (Thread)، سوکت شبکه (Network Socket)، برنامه نویسی توزیع شده (Distributed Programming) با RMI و سایر موارد می‌رسد. بنابراین، این کتاب، منبعی چند حسی (Multi Sensory) است که تجربه یادگیری مفیدی با استفاده از بخش‌های تصویری در کنار بخش‌های متنی برای خوانندگان آن ایجاد می‌کند.

کتاب Head First Java: A Brain-Friendly Guide | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Java: Programming Basics for Absolute Beginners

ممکن است جاوا زبانی دلهره‌آور به نظر برسد، اما می‌توان با استفاده از کتاب «جاوا: مبانی برنامه نویسی برای مبتدیان مطلق» (Java: Programming Basics for Absolute Beginners) این احساس را از بین برد. در این کتاب از ابتدایی‌ترین مفاهیم ممکن، زبان جاوا آموزش داده می‌شود و می‌توان در کمترین زمان با استفاده از آن برنامه‌ای نوشت و خطاهای آن را برطرف کرد. در حین کار و یادگیری زبان جاوا با این کتاب به وسیله ۵۷ مثال کاربردی مفاهیم کلیدی برنامه نویسی جاوا به خوانندگان کتاب آموزش داده می‌شود.

کتاب جاوا «مبانی برنامه نویسی برای مبتدیان مطلق» همان‌طور که از نامش پیداست به طور خاص برای برنامه نویسان تازه‌کار جاوا به صورت گام به گام و با استفاده از راهنمای داخلی کیت توسعه جاوا (Java Development Kit | JDK) و محیط زمان اجرا جاوا (Java Runtime Environment | JRE) نوشته شده است. همچنین برای توضیح و نشان دادن هر کدام از مفاهیم برنامه نویسی جاوا مانند انواع داده‌ها، متغیرها، مقادیر ثابت (Constant)، عملگرها، تبدیل انواع داده به یکدیگر، حلقه‌ها، تصمیم‌گیری و سایر موارد، این کتاب به عنوان یکی از بهترین کتاب‌های آموزش برنامه نویسی جاوا پیشنهاد می‌شود.

کتاب Java: Programming Basics for Absolute Beginners

کتاب Core Java Volume I – Fundamentals

برای یادگیری برای یادگیری کلیدی‌ترین مباحث بنیادی جاوا کتاب «مباحث اساسی جاوا – جلد اول – مقدمات» (Core Java Volume I – Fundamentals) بهترین کتاب آموزش جاوا به حساب می‌آید. این کتاب به یادگیری عمیق جاوا و مفاهیم ساخت API با استفاده از مثال‌های بسیاری کمک می‌کند. اکثر این مثال‌ها به صورت «Modularization» هستند و نشان می‌دهند که مدیریت و تکامل کدها می‌توانند آسان‌تر باشند.

کتاب Core Java Volume I دارای بخش‌هایی با مفاهیم ساده و اولیه از جمله متغیرها، ساختمان داده‌ها (Data Structure)، اشیا و کلاس‌ها، همچنین مفاهیم و سرفصل‌های پیشرفته‌تری در زمینه مباحث اشیا، جنریک‌ها (Generic)، مجموعه‌ها (Collection)، عبارت‌های لاندا (Lambda Expression) در جاوا، طراحی «Swing»، همزمانی (Concurrency) و برنامه نویسی تابعی (Functional Programming) است.

کتاب Core Java Volume I – Fundamentals | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Java: A Beginner’s Guide

کتاب «جاوا: راهنمایی مقدماتی» (Java: A Beginner’s Guide) نوشته شده توسط Herbert Schildt جزء سه یا حداکثر پنج کتاب برتر آموزش جاوا در سطح مبتدی به حساب می‌آید. با این تفاوت که این کتاب نسب به کتاب‌های قبلی نیازمند درک بهتری از برنامه نویسی برای فهم آن است. این کتاب درک برنامه نویسان را از مفاهیم زبان جاوا و روابط آن با سایر زبان‌های برنامه نویسی عمیق‌تر می‌کند.

این کتاب درک عمیقی از مفاهیم اولیه جاوا و همچنین توضیح کدهای مثال‌ها به صورت خط به خط درباره انواع داده‌ها، کلاس‌ها، اشیا و مفاهیم پیچیده‌تری مانند عبارت‌های لاندا و اینترفیس در جاوا به خوانندگان آن می‌دهد. بخش خاص و پر طرفدار این کتاب خودآزمایی‌هایی است که در آخر هر فصل وجود دارند. کتاب «جاوا: راهنمایی مقدماتی» توضیحات توضیحات هسته جاوا (Core Java) را به طور کامل پوشش می‌دهد و تنها ایراد آن برای برنامه نویسان مبتدی این موضوع است که باید مقدار بسیار کمی با برنامه نویسی آشنایی داشته باشند.

کتاب Java: A Beginner’s Guide | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Think Java: How to Think Like a Computer Scientist

در این کتاب نحوه فکر کردن برای شروع کدنویسی به برنامه نویسان جاوا تازه کار آموزش داده شده است. کتاب «فکر کردن در جاوا مثل یک دانشمند کامپیوتر» (Think Java: How to Think Like a Computer Scientist) مانند خیلی از کتاب‌های دیگر برنامه نویسی با فصل معرفی برنامه نویسی شی گرا (Object Oriented Programming | OOP) آغاز می‌شود. هر بخش این کتاب دارای فهرستی از واژگان و تمرین‌هایی برای درک کامل مباحث تئوری و تسلط بر مهارت فکر کردن برای برنامه نویسی است. سطح آموزش‌های این کتاب بیشتر برای مبتدیان در برنامه نویسی جاوا در نظر گرفته شده و شروع خواندن آن سرگرم کننده و ساده است.

اما این کتاب را به دلیل سادگی نمی‌توان به عنوان مرجع کاملی برای یادگیری کل زبان جاوا در نظر گرفت و همچنین سطح پیچیدگی همه تمرینات آن یکسان است و پیچیدگی آن به سطح بالاتر و پیشرفته نمی‌رسد. می‌توان گفت که این کتاب منبعی برای تمرین روش کدنویسی و توضیحات کامل و واضح مفاهیم اولیه به حساب می‌آید.

کتاب Think Java: How to Think Like a Computer Scientist | بهترین کتاب آموزش جاوا

تا به این جای مقاله «بهترین کتاب آموزش جاوا» چند کتاب مناسب برای آموزش برنامه نویسی جاوا به برنامه نویسان تازه‌کار و مبتدی معرفی شد. در بخش بعدی این مقاله پیش از پرداختن به موضوع بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد در سطوح متوسط و پیشرفته، برخی از دوره‌های آموزش برنامه نویسی جاوا معرفی شده‌اند که می‌توانند منابع کاربردی مناسبی برای یادگیری برنامه نویسی جاوا باشند.

بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد در سطوح متوسط و پیشرفته کدام است؟

از جمله بهترین کتاب های آموزش جاوا در سطح متوسط و پیشرفته می‌توان به «جاوای تاثیر گذار»، «جاوا: بازگشت به اصول اساسی» و «فکر کردن به زبان جاوا» را نام برد. در این بخش جهت معرفی بهترین کتاب آموزش جاوا برای افراد در سطوح متوسط و پیشرفته، کتاب‌ها و منابعی ارائه شده‌اند که می‌توان از آن‌ها به عنوان مهم‌ترین و بهترین کتاب‌های آموزش جاوا در دنیا به حساب آورد.

همچنین در بخش قبلی این مقاله به بررسی بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی جاوا در سطح مبتدی پرداخته شد. اولین کتابی که در این بخش به معرفی آن پرداخته شده، کتاب «Effective Java» است.

کتاب Effective Java

اگر پیش از این اصول بنیادی برنامه نویسی جاوا برای آموزندگان آن به طور کامل درک شده باشند، اکنون در سطح بالاتر زمان انجام پروژه‌های کاربردی و نزدیک به واقعیت فرا می‌رسد و در این راستا می‌توان از کتاب «جاوای تاثیر گذار» (Effective Java) استفاده کرد. این کتاب با استفاده از ۷۸ قانون و قاعده برای توسعه دهندگان، زبان برنامه نویسی جاوا را آموزش می‌دهد. این برنامه نویسان راه حل‌هایی برای چالش‌های مختلف برنامه نویسی ارائه کرده‌اند.

موضوعاتی که بیشتر در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است شامل الگوهای طراحی جدیدی می‌شوند که بهترین ویژگی‌های گوناگون از جنریک تا متغیرهای شمارشی (Enum)، حاشیه نویسی (Annotation) و «Autoboxing» را نشان می‌دهند. همه مفاهیم در این کتاب آموزش جاوا به صورت کاملاً واضح و مختصر با استفاده از مثال‌های متعدد توضیح داده شده‌اند. طبق میزان محبوبیت فروش کتاب جاوای تاثیر گذار در وب سایت آمازون می‌توان این کتاب را به عنوان بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی جاوا در نظر گرفت.

کتاب Effective Java | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Java: The Complete Reference

اگر برنامه نویسی در سطح متوسط یا ارشد زبان جاوا باشد و بخواهد رویکرد «جاوا: بازگشت به اصول اساسی» (Back To The Basics) را دنبال کند، این کتاب منبعی برای پیشبرد این رویکرد به حساب می‌آید؛ زیرا اصولی کاملاً ساختار یافته و جامع در خصوص برنامه نویسی جاوا به همراه مثال‌هایی از دنیای واقعی برای هر یک از مفهوم‌ها در این کتاب ارائه شده است. کتاب «مرجع کامل جاوا» (Java: The Complete Reference) همه منابع جاوا از جمله مفاهیم اصلی مانند سینتکس (Syntax)، کلمات کلیدی و اصول برنامه نویسی پایه را به طور کامل پوشش می‌دهد.

همچنین این کتاب مفاهیم پیچیده‌تری مانند کتابخانه API جاوا، مفاهیم همزمانی، Swing ،JavaBeans ،servlets و سایر موارد را شامل می‌شود. در کتاب «یک مرجع کامل جاوا» مقدمه‌ای برای «JShell» نیز ارائه شده است که یک ابزار برنامه نویسی تعاملی جاوا به حساب می‌آید.

کتاب Java: The Complete Reference | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Thinking in Java

اگر توسعه دهنده‌ای علاقه به فکر کردن با زبان جاوا را دارد، می‌تواند از کتاب «فکر کردن به زبان جاوا» (Thinking in Java) استفاده کند. همان‌طور که از نام این کتاب پیداست روشی برای فکر کردن به وسیله زبان جاوا در آن ارائه شده است. کتاب فکر کردن به زبان جاوا یک راهنمای عملی به حساب می‌آید که به طور کامل به برنامه نویسان آموزش می‌دهد تا با استفاده از بهترین ویژگی‌های جاوا، کدها و برنامه‌های خوبی ایجاد کنند. کتاب فکر کردن در جاوا شامل بیش از ۵۰۰ برنامه جاوا و ۷۰۰ فایل کامپایل است که با استفاده از جدیدترین نسخه جاوا در این کتاب نوشته شده‌اند.

این کتاب با فصل معرفی شی گرایی در جاوا برای برنامه نویسان سطوح مختلف یعنی هم افراد تازه‌کار و هم برنامه نویسان متوسط و پیشرفته شروع می‌شود و سپس مفاهیم دیگری مانند طراحی الگوها، معرفی XML، همزمانی و سایر موارد را پوشش می‌دهد. در مجموع، این کتاب یکی از بهترین کتاب‌های برنامه نویسی جاوا به حساب می‌آید و حتی برای برنامه نویسانی که سا‌ل‌ها مطالعه و کدنویسی کرده‌اند نیز دارای نکات مهم و خوبی است.

کتاب Thinking in Java | بهترین کتاب برنامه نویسی جاوا

کتاب Java 8 in Action

اگر برنامه نویسی به طور اختصاصی به دنبال یادگیری جاوا ۸ باشد، کتاب «جاوا ۸ در عمل» (Java 8 in Action) بهترین کتاب آموزش جاوا نسخه هشتم به حساب می‌آید. اگر خواننده این کتاب از قبل پیشینه‌ای در زمینه برنامه نویسی جاوا داشته باشد، درک مطالب این کتاب برای آن آسان‌تر خواهد بود. به همین دلیل است که این کتاب در گروه کتاب‌های سطح متوسط و حتی پیشرفته قرار می‌گیرد. آن‌چه که باعث شده است تا این کتاب بسیار قدرتمند و جذاب باشد، تمرین‌های چند جانبه و گوناگون آن برای هر بخش است. مثال‌های کتاب، شامل نمونه کدهای صحیح و اشتباه می‌شود تا خوانندگان کتاب با انواع کدهای متفاوت در جاوا آشنا شوند.

برنامه نویسان و خوانندگان کتاب جاوا ۸ در عمل باید همیشه به این نکته توجه داشته باشند که این مثال‌ها را با هم اشتباه نگیرند. این کتاب روی تمرین‌ها تأکید بسیاری دارد و برای مطالعه در کنار کتاب دیگری جهت تقویت برنامه نویسی جاوا پیشنهاد می‌شود.

کتاب Java 8 in Action | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Learning Java by Building Android Games

امروزه سیستم عامل اندروید تقریباً محبوب‌ترین سیستم عامل تلفن‌های همراه به حساب می‌آید و جاوا یکی از زبان‌هایی است که برای ساخت برنامه‌های این سیستم عامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر هدف شخصی تبدیل شدن به یک توسعه دهنده موبایل باشد، یادگیری زبان جاوا به وسیله کتاب «یادگیری جاوا به وسیله ساخت بازی‌های اندروید» (Learning Java by Building Android Games) یکی از منابع مهم برنامه نویسی جاوا به شمار می‌رود، همچنین می‌توان این نکته را نیز در نظر گرفت که مطالعه این کتاب آموزشی، نیازمند مهارت جاوا در سطوح دیگری نیست. سطح دشواری این کتاب به تدریج و با شرح موضوعات کلیدی مانند متغیرها، حلقه‌ها، متدها، برنامه نویسی شی گرا و سایر موارد افزایش پیدا می‌کند.

پس از آموزش هر بخش در کتاب یادگیری جاوا به وسیله ساخت بازی‌های اندروید، یک وظیفه (Task) به توسعه دهنده برای ساخت بازی در پلتفرم اندروید داده می‌شود. این کتاب حدوداً شامل شش عدد است. یکی از معایب این کتاب می‌تواند این باشد که تنها به آموزش ساخت بازی با جاوا اختصاص دارد و بیش‌تر برای افرادی مناسب است که می‌خواهند زبان جاوا را با هدف یادگیری نحوه ساخت بازی‌های کامپیوتری یاد بگیرند.

کتاب Learning Java by Building Android Games | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Java in a Nutshell

کتاب «جاوا به صورت خلاصه» (Java in a Nutshell) را نیز می‌توان به عنوان بهترین کتاب آموزش جاوا در نظر گرفت. این کتاب فقط مختص برنامه نویسان با تجربه نیست و چون همه مفاهیم از پایه در آن بررسی شده است، می‌توان آن را کتابی برای افراد تازه‌کار و مبتدی هم در نظر گرفت. در آخرین و جدیدترین نسخه کتاب جاوا به صورت خلاصه، یعنی نسخه هفتم، برنامه نویسی جاوا ۱۱ آموزش داده شده است. در این کتاب همه مسائلی شرح داده می‌شوند که یک برنامه نویس تازه‌کار باید آن‌ها را بداند. در کتاب جاوا به صورت خلاصه، برنامه نویسان می‌توانند اصول اولیه زبان جاوا و همچنین روش‌های برنامه نویسی مفید و مسائل جدید در جاوا را بیاموزند.

برخی از ویژگی‌های این کتاب در ادامه ارائه شده است:

  • مباحث ارائه شده در کتاب جاوا به صورت خلاصه، مختصر و مفید هستند
  • هر مسئله‌ای که برای یادگیری زبان جاوا نیاز باشد در این کتاب وجود دارد.
  • در این کتاب توضیحات کامل و مفیدی از ابزارهای جدید زبان جاوا ارائه شده است.
  • در این کتاب مثال‌های خوب و مناسبی ارائه می‌شود. اما به نظر می‌رسد که برخی از مثال‌های این کتاب نیازمند دانش ریاضی است و برای دانش آموزانی با دانش ریاضی اندک، مناسب نیست.

کتاب Java in a Nutshell | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Core Java for the Impatient

کتاب «اصول اصلی جاوا برای افراد عجول» (Core Java for the Impatient)، بهترین کتاب آموزش جاوا برای توسعه دهندگان نرم افزاری است که پیش از آن با دیگر زبان‌های برنامه نویسی کار کرده‌اند. این کتاب برای افرادی که برای یادگیری زبان جاوا عجله دارند به عنوان بهترین کتاب آموزش جاوا سریع شناخته شده است. برای مثال می‌توان از این کتاب به عنوان راهنمایی برای پیدا کردن جواب سؤال‌های خاص و نکات برنامه نویسی فراموش شده توسعه دهندگان استفاده کرد.

همچنین این کتاب راهنمای مناسبی برای افرادی است که برنامه نویسانی به زبان‌های دیگر هستند و قصد یادگیری زبان جاوا را دارند. این کتاب دارای تسک‌های کوتاهی است و فقط اطلاعات مهم را ارائه می‌دهد. همچنین، کتاب اصول اصلی جاوا برای افراد عجول، مباحثی از جمله عبارت‌های لاندا، جریان‌های ورودی و خروجی و ماژول‌ها را به خوبی شرح داده است.

با این حال، این نکته را نباید فراموش کرد که این کتاب برای افراد تازه‌کار مناسب نیست چون هیچ توضیحی درباره مسائل پایه برنامه نویسی مانند متغیرها ندارد. بلکه این کتاب حاوی اطلاعات و توضیحات مفیدی درباره مسائلی مانند ساختارهای اساسی، مجموعه‌ها، حاشیه نویسی، جنریک‌ها، لاگ‌ها (Log) و چند نخی (Multi-Threading) است. برخی از ویژگی‌های این کتاب به صورت زیر هستند:

  • این کتاب به صوت خاص و کوتاه مسائل را توضیح داده است.
  • کتاب اصول اصلی جاوا برای افراد عجول دارای موضوعاتی مرتبط با موضوعات پایه برنامه نویسی جاوا است که برای مطالعه برنامه نویسان تازه‌کار نیز مناسب هستند.
  • این کتاب جاوا مثال‌های خوبی ارائه کرده است.کتاب Core Java for the Impatient | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Learning Java

کتاب «آموزش جاوا و مقدمه‌ای برای برنامه نویسی در دنیای واقعی با جاوا» (Learning Java: An Introduction to Real-World Programming with Java) برای برنامه نویسان تازه‌کار و مبتدی اصلاً مناسب نیست. این کتاب برای توسعه دهندگانی مناسب است که مفاهیم پایه جاوا را می‌دانند و می‌توانند برنامه‌های ساده‌ای با استفاده از این زبان برنامه نویسی بنویسند. با این حال اگر خوانندگان این کتاب آموزش جاوا دانشی در این سطح داشته باشند، مفاهیمی از جمله کلاس‌ها، کتابخانه‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها، ارتباط این زبان با دنیای وب و سایر موارد برای آن‌ها در این کتاب ارائه می‌شود.

یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به کتاب آموزش جاوا این است که همه مفاهیم و مثال‌های آن با آخرین نسخه جاوا یعنی جاوا ۱۱ طراحی شده‌اند و شامل بررسی امکانات نخ‌ها (Thread)، همزمانی و عبارات منظم در این نسخه می‌شوند. کتاب آموزش جاوا و مقدمه‌ای برای برنامه نویسی در دنیای واقعی با جاوا، دارای مثال‌های واقع‌بینانه و جالبی است و در طراحی آن‌ها سعی شده که از ویژگی‌های معمولی همه کتاب‌های دیگر اجتناب شود.

مثال‌ها بسیار ساده و کاربردی هستند و توضیحاتی در این باره که هر کدام در دنیای واقعی چه استفاده‌ای دارند برای آن‌ها ارائه شده است. در انتهای این کتاب اطلاعات مفیدی برای برنامه نویسان تازه‌کار وجود دارد. همچنین در فصل آخر به استفاده مستقیم زبان جاوا در اپلیکیشن‌ها و سرورهای تحت وب و مفید بودن آن‌ها برای برنامه نویسان مبتدی اشاره شده است.

کتاب Learning Java | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Grokking the Java Interview

«Javing Paul» که همراه محبوب همه توسعه دهندگان سطح متوسط و پیشرفته زبان جاوا به حساب می‌آید، مهم‌ترین نکات مصاحبه برنامه نویسی جاوا در این سطوح را در کتاب «مصاحبه جاوا گروکینگ» (Grokking the Java Interview) جمع‌آوری کرده است. به دلیل رقابت بالا برای استخدام در موقعیت شغلی برنامه نویسی جاوا، قبولی در این موقعیت دشوار به حساب می‌آید. علاوه بر این، مصاحبه کردن و قبولی در آن یک مهارت جدا مانند اجرا روی صحنه است که متقاضی استخدام باید برای آن آمادگی داشته باشد. نویسنده در این کتاب به شرح حال افرادی نیز می‌پردازد که به خوبی با مفاهیم اساسی جاوا و نحوه نوشتن برنامه‌ها و الگوریتم‌های آن آشنا هستند، اما روی مسائلی که برای مصاحبه نیاز است تمرکز و مهارت ندارند.

کتاب مصاحبه جاوا گروکینگ، حاوی سؤالات بسیاری در رابطه با مفاهیم شی گرایی، مجموعه‌ها، چند نخی، کار روی پایگاه داده‌ها (Database)، بازیافت حافظه (Garbage Collector) و طراحی الگوها است. در این کتاب آموزش جاوا مصاحبه‌های تلفنی نیز به طور جداگانه در بخشی خاص بررسی می‌شود. با اینکه این کتاب تقریباً همه سؤالات پرسیده شده در یک مصاحبه جاوا را پوشش می‌دهد، اما برخی از پاسخ‌ها بسیار سطحی هستند و درک و توضیح درستی از موضوع پرسیده شده ارائه نمی‌کنند.

کتاب Grokking the Java Interview

در دو بخش پیشین، کتاب آموزش جاوا برای افراد تازه‌کار و پیشرفته به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. بخش بعدی مقاله «بهترین کتاب آموزش جاوا» به معرفی برخی از کتاب‌های کامل و همه منظوره برای برنامه نویسی اختصاص دارد.

بهترین کتاب های همه منظوره آموزش برنامه نویسی کدامند؟

برخی از کتاب‌ها وجود دارند که برای یادگیری برنامه نویسی و انجام پروژه‌های کدنویسی بهتر است که در فهرست منابع برنامه نویسان موجود باشند. این کتاب‌های همه‌منظوره دامنه دانش برنامه نویسان را در زمینه‌های اصلی برنامه نویسی مانند ایجاد کدهای تمیز و شروع مسیر شغلی جدید گسترش می‌دهند.

در این بخش بهترین کتاب‌های برنامه نویسی ارائه شده است که برای همه افراد مفید هستند. این کتاب‌ها صرف نظر از زبانی که شخص قصد یادگیری آن را دارد برنامه نویسی را آموزش می‌دهند. ابتدا در بخش بعدی به بررسی کتاب «یادگیری شیرجه در کدها» (Head First Learn to Code by Eric Freeman) پرداخته شده است.

کتاب Head First Learn to Code

سری کتاب‌های «شیرجه» (Head First) به عنوان بهترین کتاب آموزش زبان جاوا و هر زبان برنامه نویسی دیگری در نظر گرفته می‌شوند. به طور کلی کتاب «یادگیری شیرجه در کدها» (Head First Learn to Code by Eric Freeman) به یادگیری برنامه نویسی اختصاص دارد. اگر شخصی به یادگیری مفاهیم برنامه نویسی و کدنویسی علاقه داشته باشد، می‌تواند با روشی آسان و جالب که در این کتاب ارائه شده است به یادگیری آن‌ها بپردازد. تنها عیب این کتاب این است که مطالب جالب و جامع برنامه نویسی را با مثال‌هایی از زبان پایتون (Python) ارائه کرده است تا برای برنامه نویسان تازه‌کار ساده‌تر باشد.

کتاب Head First Learn to Code

کتاب Clean Code

زمانی که افراد در یادگیری برنامه نویسی مبتدی هستند به ظاهر کدهای خود اهمیت زیادی نمی‌دهند و بیبشتر به این موضوع فکر می‌کنند که دچار اشتباهات و خطاهای واضحی نشوند. اما به مرور زمان و پیشرفت در برنامه نویسی، افراد متوجه این موضوع می‌شوند که توجه به ظاهر کدها نیز حائز اهمیت است.

کتاب «کدهای تمیز: کتابچه راهنمای نرم افزار چابک» (Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship) تفاوت بین کدهای خوب و بد را در زمینه نوشتن کدهای خوانا و تمیز بررسی و نشان می‌دهد و همچنین از مثال‌ها و تمرین‌های کاربردی خوبی برای یادگیری اصول کدنویسی تمیز و مرتب استفاده می‌کند. کتاب کدهای تمیز: کتابچه راهنمای نرم افزار چابک، برای توسعه دهندگان مبتدی به شدت توصیه می‌شود.

کتاب Clean Code: A Handbook of Agile Software Craftsmanship | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Code

کتاب «کدها: زبان پنهان سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر» (Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software)، بهترین کتاب آموزش جاوا نیست اما هر توسعه دهنده‌ای بهتر است که آن را مطالعه کند. این کتاب به علاقه‌مندان کمک می‌کند تا روش کار کامپیوتر را از مسیر سخت افزار تا نرم افزار متوجه شوند.

نویسنده کتاب «زبان مخفی سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر» مجموعه گسترده‌ای از موضوعات مانند برق، مدارها، رله‌ها (Relay)، مقادیر دودویی (Binary)، مقادیر منطقی (Logic)، گیت‌ها (gate)، ریز پردازنده‌ها (Microprocessor)، کدها و سایر موارد را در کتاب خود پوشش داده است تا درک درستی از روش کار کامپیوترها برای خوانندگان کتاب ایجاد کند. به طور کلی این کتاب دارای خلاصه خوبی از فناوری کامپیوترها به همراه تعداد بسیاری مثال است و تنها مشکلی که دارد پیچیدگی برخی از مثال‌های آن است.

کتاب Code: The Hidden Language of Computer Hardware and Software | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Cracking the Coding Interview

کتاب «به انجام رساندن مصاحبه کدنویسی» (Cracking the Coding Interview)، بهترین کتاب آموزش برنامه نویسی جاوا برای کسانی است که هدفشان یادگیری زبان جاوا در راستای استخدام شدن در سمت شغلی توسعه دهنده نرم افزار باشد. این کتاب مجموعه‌ای گسترده از سؤالات کاربردی و پاسخ‌های آن‌هاست که امکان دارد در حین مصاحبه کدنویسی پرسیده شوند.

با اینکه با گذشت زمان نوع سؤالات مصاحبه برنامه نویسی تغییر می‌کنند اما این کتاب به برنامه نویسان تازه‌کار کمک می‌کند تا درک خوبی از سؤالات مصاحبه به دست بیاورند. به طور کلی باید در مورد این کتاب به این موضوع نیز توجه داشت که مطالعه و یادگیری آن تنها در کنار منابع دیگر سودمند است و بدون مطالعه کتاب آموزش جاوا دیگر نمی‌توان به تنهایی برنامه نویسی جاوا را به وسیله آن آموخت.

کتاب Cracking the Coding Interview

کتاب Grokking Algorithms

اگر برنامه نویسی نیازمند کتابی مناسب درباره الگوریتم‌ها باشد، کتاب «الگوریتم‌های گروکینگ: راهنمای تصویری برای برنامه نویسان و سایر افراد کنجکاو» (Grokking Algorithms: An illustrated guide for programmers and other curious people) بهترین انتخاب به حساب می‌آید. این کتاب برای خوانندگان در سطوح دانش اولیه قابل درک است و الگوریتم‌های محبوبی از جمله مرتب‌سازی (Sorting) و جستجو را به صورت گرافیکی ارائه می‌دهد.

کتاب الگوریتم‌های گروکینگ: راهنمای تصویری برای برنامه نویسان و سایر افراد کنجکاو، با استفاده از رویکردهای بصری انواع الگوریتم‌ها را برای برنامه نویسان تازه‌کار آموزش داده است. این کتاب به فصل‌های کوچکی همراه با مثال‌های گوناگون تقسیم می‌شود تا هر کدام از الگوریتم‌ها به درستی شرح داده شوند.

همچنین، این کتاب افراد تازه‌کار را با استفاده از مفاهیم ساده به گونه‌ای راهنمایی می‌کند که برای یادگیری الگوریتم‌ها و مفاهیم پیشرفته برنامه نویسی آماده شوند. کتاب الگوریتم‌های گروکینگ نیز به تنهایی برای یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا یا هر زبان برنامه نویسی دیگری کافی نیست و در کنار کتاب آموزش جاوا دیگری باید مورد استفاده قرار بگیرد.

کتاب Grokking Algorithms: An illustrated guide for programmers and other curious people

کتاب Introduction to Algorithms

کتاب «مقدمه‌ای برای الگوریتم‌ها» (Introduction to Algorithms) نیز برای معرفی و شرح انواع الگوریتم‌های گوناگون نوشته شده است با این تفاوت که مثال‌های آن با استفاده از شبه‌کدها (Pseudocode) توضیح داده شده‌اند. با اینکه نام کتاب با کلمه «معرفی» شروع شده است اما برخلاف آن، حجم وسیعی از مفاهیم ساختمان داده‌ها و الگوریتم‌ها به طور کامل در آن توضیح داده می‌شود.

در این کتاب بیشتر به توصیف الگوریتم‌ها پرداخته شده است و محتوای کمتری برای طراحی الگوریتم‌ها در آن ارائه می‌شود. به طور کلی کتاب مقدمه‌ای برای الگوریتم‌ها، دارای فهرست کاملی از الگوریتم‌های برنامه نویسی به همراه شرح آن‌هاست. از معایب این کتاب می‌توان به این موضوعات پرداخت که خوانندگان آن باید برای مطالعه و یادگیری این کتاب، پیش‌زمینه‌ای از الگوریتم‌ها و برنامه نویسی داشته باشند. همچنین، این کتاب تمرینی برای آموزندگانش ندارد.

کتاب Introduction to Algorithms | بهترین کتاب آموزش جاوا

کتاب Think Data Structure

کتاب «فکر کردن درباره ساختمان داده‌ها: الگوریتم‌ها و بازیابی اطلاعات در جاوا» (Think Data Structures: Algorithms and Information Retrieval in Java)، کتابی بسیار مفید برای استفاده از ساختمان داده‌ها در برنامه نویسی جاوا است. همچنین، خواندن آن برای توسعه دهندگان با تجربه ساده خواهد بود. کتاب فکر کردن درباره ساختمان داده‌ها: الگوریتم‌ها و بازیابی اطلاعات در جاوا، مباحث اصلی ساختمان داده از جمله اینترفیس‌ها، آرایه‌ها، نقشه‌های هش (Hashmap)، jsoup و سایر موارد را به طور کامل پوشش می‌دهد.

هر فصل این کتاب شامل معرفی موضوع آن، مثال‌ها و توضیحات اضافی همراه با تمرین‌هایی برای درک کامل مفهوم مورد نظر می‌شود. با این حال نوع توضیحات و نگارش این کتاب به گونه‌ای است که امکان دارد برای افراد تازه‌کار و مبتدی سخت باشد.

کتاب Think Data Structures

به این ترتیب، در این مقاله سعی شد تا حد امکان به طور جامع به این سوال پاسخ داده شود که بهترین کتاب آموزش جاوا کدام است و به انواع گوناگون کتاب‌ها در سطوح مختلف در جاوا پرداخته شد. اکنون در بخش پایانی این مقاله، برای آشنایی و یادگیری بیشتر زبان برنامه نویسی جاوا، تعدادی از دوره‌های فرادرس به علاقه‌مندان معرفی شده‌اند.

جمع بندی

مقاله بهترین کتاب آموزش جاوا با هدف معرفی کتاب‌های کاربردی و محبوب برای یادگیری مفاهیم برنامه نویسی زبان جاوا ارائه شده است. در این مقاله کتاب‌های آموزش زبان جاوا به سه دسته تقسیم شدند. در بخش اول کتاب‌های مناسب برای افراد تازه‌کار و مبتدی معرفی شده که شامل شش کتاب هستند و در بخش دوم کتاب‌های مختص به توسعه دهندگان سطح متوسط و پیشرفته معرفی می‌شوند که ۹ کتاب را شامل شده‌اند.

در نهایت در بخش سوم معرفی بهترین کتاب جاوا، کتاب‌هایی معرفی شدند که برای برنامه نویسی به هر زبانی مناسب هستند و در کنار دیگر کتاب‌ها به پیشرفت برنامه نویسان در کدنویسی کمک می‌کنند، کتاب‌های معرفی شده در این بخش هفت عدد هستند. به طور کل در این مقاله ۲۲ کتاب مناسب برای یادگیری زبان جاوا در سطوح متفاوت ارائه شده است.

همه کتاب‌های ارائه شده جزئی از بهترین کتاب‌های برنامه نویسی در نظر گرفته می‌شوند، همچنین می‌توان کتاب «جاوای تاثیر گذار» (Effective Java) را بر اساس محبوبیت فروش آن در سایت آمازون بهترین کتاب آموزش جاوا در نظر گرفت. در بخش نهایی مقاله «بهترین کتاب آموزش جاوا» به معرفی برخی از دوره‌های جاوا فرادرس برای درک و یادگیری بهتر این زبان برنامه نویسی نیز پرداخته شده است.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
GeeksforGeeksCODEGYM
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *