ایجاد اینترانت وردپرس برای سازمان

۱۹۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
ایجاد اینترانت وردپرس برای سازمان

چگونگی ایجاد اینترانت وردپرس برای یک سازمان

آیا در پی ایجاد یک «اینترانت وردپرس» (WordPress intranet) برای سازمان خود هستید؟ وردپرس یک پلت‌فرم قدرت‌مند با چندین گزینه انعطاف‌پذیر است که آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای استفاده به عنوان اینترانت شرکت شما تبدیل می‌کنند. در این مقاله، ما نحوه ایجاد یک اینترانت وردپرس خصوصی و امن برای سازمان را به شما آموزش می‌دهیم.

اینترانت یا اکسترانت و استفاده از وردپرس

«اینترانت» (Intranet) یا «اکسترانت» (Extranet) یک پلت‌فرم ارتباطی است که توسط یک سازمان برای ارتباطات، اشتراک فایل، اعلان‌ها و سایر فعالیت‌های سازمانی استفاده می‌شود. وردپرس یک پلت‌فرم عالی برای ساخت اینترانت یا اکسترانت سازمانی شما است. نگه‌داری از آن آسان و منبع باز (open source) است و در صورت نیاز به اضافه کردن ویژگی‌های جدید، می‌توان به هزاران پلاگین وردپرس دسترسی یافت.

اینترانت بر روی یک شبکه خصوصی سازمانی اجرا می‌شود. به طور معمول یک سیستم IT اداری از طریق کابل یا آداپتورهای شبکه بی‌سیم متصل می‌شود. یک رایانه در شبکه می‌تواند به عنوان وب سرور مورد استفاده قرار گیرد و یک وب سایت وردپرس را میزبانی کند. بنا به نیاز خود برای شروع اینترانت وردپرس دستورالعمل‌های داخل راهنما را در مورد چگونگی نصب وردپرس روی یک شبکه ویندوزی با استفاده از WAMP یا نصب وردپرس بر روی یک کامپیوتر دارای سیستم عامل Mac با استفاده از MAMP را جستجو کنید.

از سوی دیگر، یک extranet یک پلت‌فرم اینترانت است که برای یک شبکه بزرگ‌تر یا اینترنت عمومی قابل دستیابی است. به زبان ساده، اين پلت‌فرم مي‌تواند يك وب‌سايت عمومی باشد اما دسترسی به آن، تنها محدود به كاربران مجاز است. چنان‌چه سازمان شما در مکان‌های مختلف جغرافیایی توزیع شده باشد، این امر می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد. برای ایجاد اکسترانت وردپرس خود، نیاز به یک حساب میزبانی وردپرس و یک نام دامنه دارید. پس از آن، شما می‌توانید وردپرس را نصب کنید و سپس از آن به عنوان اینترانت سازمان خود استفاده کنید.

به محض این‌که وردپرس را به عنوان اینترانت خود نصب کردید، گام بعدی این است که آن را به یک مرکز ارتباطی برای سازمان خود تبدیل کنید. برای انجام این کار، شما باید از چندین پلاگین وردپرس استفاده کنید. ما راه‌اندازی اولیه را که می‌تواند به عنوان اساس اینترانت وردپرس برای رشد و رسیدن به اهداف سازمانی شما به کار گرفته شود، نشان خواهیم داد.

راه‌اندازی بادی‌پرس به عنوان مرکز اینترانت وردپرس

بادی‌پرس (BuddyPress) خواهر پروژه‌ای وردپرس است. بادی‌پرس وب‌سایت وردپرس شما را به یک شبکه اجتماعی تبدیل می‌کند. برخی از چیزهایی که می‌توان با یک اینترانت راه‌اندازی شده توسط بادی‌پرس انجام داد عبارتند از:

  • شما می‌توانید از کاربران برای ثبت نام در اینترانت شرکت دعوت کنید.
  • کاربران قادر به توسعه پروفايل‌هاي کاربري خود خواهند بود.
  • جریان فعالیت‌ها به کاربران اجازه می‌دهد تا آخرین به‌روز‌ رسانی‌ها مانند توییتر و فیس‌بوک را دنبال کنند.
  • شما می‌توانید برای دسته‌بندی کاربران به بخش‌ها یا تیم‌ها، گروه‌های کاربری ایجاد کنید.
  • کاربران می‌توانند یکدیگر را به عنوان دوست دنبال کنند.
  • کاربران می‌توانند به یکدیگر پیام‌های خصوصی ارسال کنند.
  • شما می‌توانید با افزودن دسته سوم پلاگین‌ها، ویژگی‌های جدیدی اضافه کنید.
  • شما گزینه‌های طراحی زیادی با تم‌های وردپرس برای بادی‌پرس دارید.

برای شروع، ابتدا باید افزونه BuddyPress را نصب و فعال کنید. برای جزئیات بیشتر، مراحل گام به گام نحوه نصب پلاگین وردپرس را ببینید.

پس از فعال‌سازی، برای پیکربندی تنظیمات پلاگین به صفحه Settings » BuddyPress بروید.

اینترانت وردپرس خود را با All-in-One Intranet امن کنید.

اگر شما اینترانت وردپرس را روی سرور محلی اجرا می‌کنید، می‌توانید از طریق فایل htaccess. آن را با محدود کردن دسترسی به IP‌های داخلی، ایمن کنید. با این حال، در صورتی که شما در حال اجرای یک اکسترانت هستید، ممکن است کاربران شما از شبکه‌ها و IP آدرس‌های مختلف به اینترانت دسترسی داشته باشند. برای اطمینان از اینکه تنها کاربران مجاز به اینترانت شرکت شما دسترسی دارند، شما باید اکسترانت خود را خصوصی کنید و فقط به کاربران ثبت نام شده اجازه دسترسی بدهید.

برای این کار، شما باید پلاگین All-in-One Intranet را نصب و فعال کنید. برای جزئیات بیشتر، مراحل گام به گام نحوه نصب یک پلاگین وردپرس را ببینید. پس از فعال‌سازی، برای پیکربندی تنظیمات پلاگین به صفحه Settings » All-in-One Intranet بروید.

ابتدا باید کادر کنار گزینه "Force site to be completely private" را بررسی کنید. شما با فعال کردن این گزینه می‌توانید تمام صفحات سایت وردپرس خود را کاملا خصوصی کنید. تنها چیزی که این پلاگین خصوصی نخواهد کرد، فایل‌های موجود در پوشه آپلود شما است. اما نگران نباشید، در ادامه این مقاله نحوه‌ی محافظت از آن را به شما نشان خواهیم داد. سپس، شما باید یک URL تهیه کنید تا کاربران هنگام ورود، به جایی که می‌خواهید هدایت شوند. که این می‌تواند هر یک از صفحات اینترانت شما باشد. در نهایت، شما می‌توانید کاربران غیر فعال را پس از زمانی معین به طور خودکار از سیستم خارج کنید. فراموش نکنید که برای ذخیره تنظیمات خود روی دکمه Save Change کلیک کنید.

آپلود ایمن فایل‌های رسانه‌ای بر روی اینترانت وردپرس

ساخت یک وب‌سایت کاملا خصوصی تأثیری روی فایل‌های رسانه‌ای ندارد. اگر کسی URL دقیق یک فایل را بداند، می‌تواند بدون هیچ محدودیتی به فایل مورد نظر دسترسی پیدا کند. پس برای تغییر آن با ما همراه باشید. برای حفاظت بهتر، ما تمام درخواست‌های ارسال شده به پوشه آپلودها را به یک اسکریپت ساده PHP هدایت خواهیم کرد. این اسکریپت PHP ورود یا عدم ورود کاربر به سیستم را بررسی خواهد کرد. اگر کاربر وارد شده باشد، فایل را در اختیار او قرار خواهد داد. در غیر این صورت، کاربر را به صفحه ورود هدایت خواهد کرد.

ابتدا لازم است با استفاده از یک ویرایشگر متنی ساده مانند Notepad یک فایل جدید روی رایانه خود ایجاد کنید. پس از آن شما باید کد زیر را کپی کرده و در فایل متنی قرار دهید و آن را با عنوان download-file.php بر روی دسکتاپ خود ذخیره کنید.

<?php
require_once('wp-load.php');
is_user_logged_in() ||  auth_redirect();
list($basedir) = array_values(array_intersect_key(wp_upload_dir(), array('basedir' => 1)))+array(NULL);
$file =  rtrim($basedir,'/').'/'.str_replace('..', ', isset($_GET[ 'file' ])?$_GET[ 'file' ]:');
if (!$basedir || !is_file($file)) {
    status_header(404);
    die('404 — File not found.');
}
$mime = wp_check_filetype($file);
if( false === $mime[ 'type' ] && function_exists( 'mime_content_type' ) )
    $mime[ 'type' ] = mime_content_type( $file );
if( $mime[ 'type' ] )
    $mimetype = $mime[ 'type' ];
else
    $mimetype = 'image/' . substr( $file, strrpos( $file, '.' ) + 1 );
header( 'Content-Type: ' . $mimetype ); // always send this
if ( false === strpos( $_SERVER['SERVER_SOFTWARE'], 'Microsoft-IIS' ) )
    header( 'Content-Length: ' . filesize( $file ) );
$last_modified = gmdate( 'D, d M Y H:i:s', filemtime( $file ) );
$etag = '"' . md5( $last_modified ) . '"';
header( "Last-Modified: $last_modified GMT" );
header( 'ETag: ' . $etag );
header( 'Expires: ' . gmdate( 'D, d M Y H:i:s', time() + 100000000 ) . ' GMT' );
// Support for Conditional GET
$client_etag = isset( $_SERVER['HTTP_IF_NONE_MATCH'] ) ? stripslashes( $_SERVER['HTTP_IF_NONE_MATCH'] ) : false;
if( ! isset( $_SERVER['HTTP_IF_MODIFIED_SINCE'] ) )
    $_SERVER['HTTP_IF_MODIFIED_SINCE'] = false;
$client_last_modified = trim( $_SERVER['HTTP_IF_MODIFIED_SINCE'] );
// If string is empty, return 0. If not, attempt to parse into a timestamp
$client_modified_timestamp = $client_last_modified ? strtotime( $client_last_modified ) : 0;
// Make a timestamp for our most recent modification...
$modified_timestamp = strtotime($last_modified);
if ( ( $client_last_modified && $client_etag )
    ? ( ( $client_modified_timestamp >= $modified_timestamp) && ( $client_etag == $etag ) )
    : ( ( $client_modified_timestamp >= $modified_timestamp) || ( $client_etag == $etag ) )
    ) {
    status_header( 304 );
    exit;
}
readfile( $file );

حالا با استفاده از یک کلاینت FTP به وب‌سایت خود متصل شوید. به محض اتصال، فایلی را که پیش از این ایجاد کرده بودید در مسیر/ wp-contents / uploads / folder روی وب سایت خود آپلود کنید. سپس، شما نیاز به ویرایش فایل htaccess. موجود در پوشه اصلی وب‌سایت خود دارید. کد زیر را به انتهای فایل htaccess. اضافه کنید:

RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} -s
RewriteRule ^wp-content/uploads/(.*)$ download-file.php?file=$1 [QSA,L]

فراموش نکنید که تغییرات خود را ذخیره و فایل را روی وب‌سایت خود آپلود کنید. اکنون تمام درخواست‌های کاربران برای پوشه رسانه شما، به یک اسکریپت پروکسی فرستاده می‌شود تا احراز هویت آن‌ها بررسی شود و کاربران غیرمجاز به صفحه ورود هدایت شوند.

اضافه کردن فرم‌ها به اینترانت وردپرس با WPForms

 

هدف اصلی اینترانت شرکت، ارتباطات است. BuddyPress با جریان‌های فعالیت، نظرات و پیام خصوصی کار فوق‌العاده‌ای انجام می‌دهد. با این وجود، گاهی اوقات شما نیاز به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه از طریق یک نظر‌سنجی یا آمارگیری دارید. همچنین شما باید این اطلاعات را برای استفاده در آینده مرتب و ذخیره کنید. این همان جایی است که WPForms وارد می‌شود. WPForms بهترین سازنده فرم وردپرس موجود در بازار است. WPForms نه تنها به راحتی برای شما امکان ایجاد فرم‌هایی زیبا را فراهم می‌کند، بلکه پاسخ کاربر را نیز در پایگاه داده ذخیره می‌کند. شما می‌توانید پاسخ‌های هر فرم را به صورت یک فایل CSV ذخیره کنید. این به شما امکان می‌دهد تا پاسخ‌های فرم را در صفحات گسترده سازماندهی کنید، آن‌ها را پرینت کنید و آن‌ها را در میان همکاران خود به اشتراک بگذارید.

گسترش اینترانت وردپرس

تا اینجا باید یک اینترانت کاملا قدرتمند برای سازمان خود ساخته باشید. با این حال، همان‌طور که شما پلت‌فرم را آزمایش می‌کنید یا آن را برای کاربران باز می‌کنید، ممکن است بخواهید ویژگی‌های جدیدی اضافه کنید یا آن را امن‌تر کنید. پلاگین‌های وردپرس زیادی وجود دارد که برای انجام آن می‌توانند به شما کمک کنند. در اینجا چند ابزار وجود دارند که ممکن است بخواهید آن‌ها را بلافاصله به وب‌سایت خود اضافه کنید.

  • Sucuri - برای بهبود امنیت وردپرس، با کمک این پلاگین از دسترسی غیر‌مجاز و حملات DDoS مخرب می‌توانید در امان بمانید.
  • Envira Gallery - برای ایجاد گالری‌های زیبای عکس.
  • Google Drive Embedder - به راحتی اسناد Google Drive را در هر نقطه از اینترانت وردپرس خود جاسازی کنید.

ما امیدواریم که این مقاله در راستای ایجاد یک اینترانت وردپرس برای سازمان شما مفید باشد. همچنین شما می‌توانید لیستی از ابزارک‌های مفید وردپرس برای سایت خود را در اینجا ببینید. لطفا نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید و نیازمندی‌های خود را برای ما بنویسید تا در کارهای آتی روی آن‌ها تمرکز کنیم.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «ایجاد اینترانت وردپرس برای سازمان»

چندین سایت میاید یه مطلبی رو ترجمه یا از رو دست هم کپی میکنید بلکه محتوایی توی سایتتون باشه . به جاش مراحل این مقاله رو برید و چیزی بنویسید که واقعا مشکل رو حل کنه و کمکی کرده باشین.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *