انواع برد الکترونیکی و کاربرد های آن ها — به زبان ساده

۷۹۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
انواع برد الکترونیکی و کاربرد های آن ها — به زبان ساده

افرادی که در زمینه الکترونیک کاربردی کار می‌کنند، به‌احتمال زیاد با انواع برد الکترونیکی آشنایی دارند. اما کسانی نیز هستند که با این بردها آشنایی ندارند. در این مطلب، با انواع برد الکترونیکی آشنا می‌شویم. برد الکترونیکی یک قطعه مستقل و فیزیکی است که به‌صورت مکانیکی قطعات الکترونیکی را روی خود نگه می‌دارد و با استفاده از مسیرهای رسانا اتصال الکتریکی آن‌ها را ممکن می‌سازد. بنابراین، بردها زیربنای هر دستگاه یا سخت‌افزار الکترونیکی را تشکیل می‌دهند و مانند هر قطعه الکترونیکی مهم، انواع مختلفی از آن‌ها وجود دارد. انواع برد الکترونیکی گاهی به‌طور ویژه برای تعبیه در دستگاه‌های خاص طراحی می‌شوند.

انواع برد الکترونیکی

انواع برد الکترونیکی در سه دسته عمده زیر قرار می‌گیرند:

  • برد بورد (Breadboard)
  • استریپ بورد (Strip Board)
  • بورد وایر رپ (Wire Wraps)
  • برد مدار چاپی (Printed Circuit Board)

در ادامه، با این بردها آشنا می‌شویم.

برد بورد

ساده‌ترین بردهای مدار، برد بوردها هستند. این نوع بردها به‌عنوان یک ابزار عالی برای نمونه‌سازی اولیه مدارها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که این بردها معمولاً توسط دانش‌آموزان و دانشجویان و افراد تازه‌کاری که به لوازم الکترونیکی علاقه دارند مورد استقاده قرار می‌گیرند. دلیل محبوبیت بردبوردها در تست مدارها به این دلیل است که هنگام کار با برد بود نیازی به لحیم کردن هیچ قطعه‌ای نیست. بنابراین تمام قطعات یک مدار برد بورد می‌توانند در پروژه‌های دیگر مورد استفاده مجدد قرار گیرند.

اگرچه مشخصات برد بوردهای مختلف ممکن است متفاوت باشد، اما طراحی آن‌ها یکسان است. برد بورد از یک بلوک پلاستیکی سوراخ‌دار با گیره های فنری فلزی در زیر سوراخ تشکیل شده است. این گیره‌های فنری عموماً از نقره نیکل یا برنز ساخته شده‌اند و نقاط اتصالی را تشکیل می‌دهند که پایه قطعات الکترونیکی را در بین خود جای می‌دهند. این نوارهای فلزی نقش مهمی به‌عنوان پین‌های اتصال روی برد بورد نیز دارند. چیدمان برد بورد به‌طور کلی از دو ناحیه مجزا تشکیل شده است: نوارهای ترمینال و نوارهای باس.

نوارهای ترمینال‌ بخش اصلی برد بورد را تشکیل می‌دهند. در این ناحیه است که پایه‌های قطعات الکترونیکی در هنگام نمونه‌سازی قرار می‌گیرند. در این قسمت، یک شکاف که خط مرکزی ناحیه نوار ترمینال را مشخص می‌کند، تعبیه شده است. در هر طرف سوراخ‌ها، ردیف‌هایی با حروف مشخص شده است. هر دو طرف شکاف نیز با استفاده از یک الگوی شعاعی به هم متصل می‌شوند. نوار باس یا شین به‌عنوان منبع تغذیه برد بورد عمل می‌کند و این بدان معنی است که اساساً برق را به کل مدار وارد می‌کند. نوار باس ​​نیز معمولاً از دو ردیف تشکیل شده است: یک ردیف به‌عنوان زمین و یکی به‌عنوان ولتاژ تغذیه.

انواع برد الکترونیکی

در نهایت، سیم‌های جامپر کل ساختار روی برد مدار را به هم متصل می‌کنند. این اتصالات سیمی با توجه به کدهای رنگی یا نیازهای خاص طراحی به‌کار می‌روند. انواع برد الکترونیکی بدون لحیم گزینه‌هایی عالی برای نمونه‌سازی و مدارهای ساده هستند که البته محدودیت‌های خود را نیز دارند. این محدودیت ها شامل موارد زیر است:

  • بردهای فاقد لحیم‌کاری محدود به کار در فرکانس‌های پایین‌تر هستند. این به دلیل ظرفیت بزرگ‌تر و اندوکتانس بالای برخی از اتصالات آن است.
  • برد بورد معمولی به‌طور طبیعی نمی‌تواند قطعات نصب سطحی (SMD) را بدون فاصله شبکه 0٫1 اینچ در خود جای دهد. در این صورت یک PCB مورد نیاز خواهد بود.
  • برد بوردها برای اجرای طرح‌ها یا پروژه‌های پیچیده مدار ساخته نشده‌اند.

علی‌رغم محدودیت‌های مربوط به برد بوردها، مزایایی که به کاربر ارائه می‌دهند، آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای نمونه‌سازی تبدیل می کند. برد بوردها نسبتاً ارزان هستند و می‌توانند به‌دلخواه مجدداً مورد استفاده قرار گیرند.

برای آشنایی بیشتر با برد بورد، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «برد بورد (Breadboard) چیست؟ — به زبان ساده» را مطالعه کنید که در آن، به‌طور کامل به ساختار برد بورد پرداخته شده است.

استریپ بورد (فیبر سوراخ‌دار)

فیبر سوراخ‌دار گزینه دیگری است که می‌توانید هنگام ساخت برد مدار برای پروژه الکترونیکی خود در نظر بگیرید. این بردها برای نمونه‌سازی و تولید بردهای مدارهای کاربردی عالی هستند. فیبرهای سوراخ‌دار با سوراخ‌های مشبک مستطیلی 0٫1 اینچی و نوارهای مسی موازی در یک طرف مشخص می‌شوند. برخلاف برد بورد، برای کار با این بردها باید تکنیک لحیم‌کاری خود را تقویت کنید، زیرا قطعات الکترونیکی باید روی این بردها لحیم شوند. با توجه به سوراخ 0٫1 اینچی، به قطعاتی با پین‌های 0٫1 اینچی نیاز است.

قطعاتی که به‌احتمال زیاد از آن‌ها برای فیبرهای سوراخ‌دار استفاده می‌کنید، مدارهای مجتمع DIP، کانکتورها و سایر قطعات با پین‌های 0٫1 اینچی هستند. این قطعات همیشه در یک طرف بورد قرار می‌گیرند، در حالی که انتهای پایه آ‌ن‌ها در انتهای دیگر بیرون می‌آید. سپس محل برخورد بورد و پایه قطعات باید لحیم شوند. لحیم‌کاری باید به‌گونه‌ای باشد که اطمینان حاصل شود که پایه‌ها به مسیرهای مسی در طرف دیگر نوار وصل هستند. در مواردی که نیاز به اتصال سیم دارید، استفاده از سیم‌های 0٫1 اینچی توصیه می‌شود. سیم‌هایی با این ابعاد می‌توانند از سوراخ‌ها عبور کرده و در طرف دیگر لحیم شوند.

انواع برد الکترونیکی

استریپ بوردها برای ساخت مدارهای کوچک عالی هستند و همچنین این قابلیت وجود دارد که برای داشتن سوراخ‌های بیشتر در پروژه‌های پیچیده از تعداد بیشتری از آن‌ها استفاده کرد. همچنین، نیاز به انجام طرح‌های پیچیده‌تر مدار، منجر به تغییراتی در اندازه استاندارد آن‌ها شده است. این تغییرات عبارتند از: Tripad و +perf. بورد TriPad یک استریپ بورد با مسیرهای رسانای شکسته یا مقطعی است. هر مسیر شکسته شامل سه سوراخ است و اتصال چندین قطعه را ممکن می‌کند. در مورد +perf، تمام سوراخ‌های آن به صورت نواری متصل نیستند، بلکه به باس نیز متصل هستند. به همین دلیل است که بوردهای +perf را فیبرهای سوراخ‌دار انتخابی نیز می‌نامند. اگرچه استریپ بورد و انواع آن برای نمونه‌سازی عالی هستند، اما محدودیت‌هایی نیز دارند. این محدودیت‌ها عبارتند از:

  • ساخت فیبرهای سوراخ‌دار با تعداد سوراخ‌های زیاد ممکن است گیج‌کننده باشد.
  • این بوردها بهترین گزینه برای پیاده‌سازی مدارهای پیچیده نیستند.

بورد وایر رپ

سیم‌پیچ‌ها یا وایر رپ‌ها (Wire Wraps) در ابتدا برای تغذیه خطوط تلفن ساخته شدند و موفقیت‌های ثبت‌شده در آن کاربرد منجر به استفاده آن‌ها با بوردهای مدار شد. به همین دلیل است که امروزه ما این گزینه را داریم که با یک بورد وایر رپ کار کنیم تا از مزایای آن بهره ببریم. وایر رپ شامل یک بورد است که سوکت‌هایی روی آن نصب شده است. سوکت‌ها و اجزایی که بورد پشتیبانی می‌کنند، از طریق چندین لایه سیم پیچیده‌شده حول قطعات، سوکت‌ها و پایانه‌ها به هم متصل می‌شوند. این سیم‌ها را می‌توان با دست یا ماشین پیچاند و آن را به یک برد مدار بدون لحیم‌کاری تبدیل کرد.

انواع برد الکترونیکی

با وجود نامعلومی نسبی اندازه بوردهای وایر رپ، این بوردها بسیار قابل اعتماد هستند و می‌توان از آن‌ها برای کاربردهای پیچیده استفاده کرد. دلیل این امر آن است که اتصالات وایر رپ برخلاف اتصالات لحیم‌شده یا بردبورد تحت تأثیر ارتعاش قرار نمی‌گیرند. نبود عناصر لحیم‌کاری نیز به این معنی است که آن‌ها کمتر در معرض خوردگی هستند و مقاومت الکتریکی کمتری دارند.

از نظر کاربرد، بردهای وایر رپ به‌صورت صنعتی در مدارهای مایکروویو و در اَبَررایانه‌ها استفاده می‌شوند. اما علی‌رغم نکات مثبت، بردهای وایر رپ گزینه‌های گران‌تری نسبت به سایر مواردی هستند که درباره آن‌ها بحث کردیم. همچنین، انجام کارهای نمونه‌سازی با استفاده از سایر گزینه‌ها نسبت به وایر رپ آسان‌تر است.

برد مدار چاپی (PCB)

متداول‌ترین انواع برد الکترونیکی در دنیای پرسرعت امروز، برد مدار چاپی (Printed Circuit Board) یا PCB است که طبیعت سازگار، انعطاف‌پذیری طراحی و سهولت استفاده، آن را به گزینه‌ای ارجح برای اکثر مهندسان برق، تولیدکنندگان و علاقه‌مندان تبدیل کرده است. به همین دلیل است که ده‌ها نرم‌افزار و ابزار طراحی PCB وجود دارد. برد مدار چاپی متشکل از اتصال مسیرهای مسی حک‌شده روی بورد است. سپس قطعات الکتریکی بر اساس طرح شماتیک بر مسیرهای روی بورد لحیم می‌شوند.

انواع برد الکترونیکی

PCBها در حال حاضر به دلیل توانایی‌شان در ادغام طرح‌های پیچیده و ساده‌تر، در هر دستگاه الکترونیکی، استفاده می‌شوند. انواع مختلفی از PCB وجود دارد و هر نوع برای رفع نیازهای خاص ارائه شده‌اند. انواع مختلف آن‌ها عبارتند از:

بردهای مدار چاپی یک‌طرفه: این PCB به‌عنوان یک‌طرفه شناخته می‌شود، زیرا فقط یک لایه از مواد پایه دارند یا زیرلایه روی بورد پوشانده شده است. این بدان معنی است که تمام قطعات الکتریکی مورد استفاده روی آن سطح لحیم‌کاری می‌شوند. بوردهای یک‌طرفه برای استفاده در کاربردهای ساده ساخته‌شده‌اند و همچنین برای کارهای نمونه‌سازی عالی هستند. قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه نیز آن‌ها را به یکی از بوردهای مداری رایج مورد استفاده دانش‌آموزان و سایر علاقه‌مندان تبدیل کرده است.

بردهای مدار چاپی دوطرفه: PCB دوطرفه دارای دو لایه مسی در دو طرف است. سوراخ‌هایی روی بورد ایجاد می‌شود و اجازه می‌دهد مدارهای هر طرف به هم متصل شوند. قطعات الکتریکی روی PCB‌های دوطرفه را می‌توان با استفاده از فناوری نصب سوراخ کامل یا نصب سطحی لحیم کرد. سوراخ کامل به این معنی است که سرب از سوراخ عبور می‌کند و انتهای آن را به سطح لحیم می‌کند. نصب سطحی شامل نصب قطعه و لحیم‌کاری به برد است. این نوع PCB رایج‌ترین نوع مورد استفاده دانش‌آموزان و سایر علاقه‌مندان به الکترونیک است.

بردهای مدار چاپی صلب: یک PCB صلب اساساً یک بورد مدار است که در آن از فایبرگلاس استفاده می‌شود. ادغام فایبرگلاس تضمین می‌کند که PCB در هنگام انجام کارها پیچ نخورد یا تغییر شکل ندهد. PCBهای صلب معمولاً در آن دسته از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند که به‌طور منظم از اجزای متحرکی که در اطراف آن‌ها قرار گرفته‌اند استفاده می‌شود.

بردهای مدار چاپی انعطاف‌پذیر: در این نوع PCBها از بوردهای انعطاف‌پذیر یا پلاستیکی به‌عنوان پایه استفاده می‌شود. توانایی چرخش این PCBها در دستگاه‌های الکترونیکی خاصی که انعطاف‌پذیری لازم است، نقش مهمی ایفا می‌کند. بردهای انعطاف‌پذیر نیز در قالب‌های یک‌طرفه، دوطرفه و چندلایه عرضه می‌شوند.

بردهای مدار چاپی انعطاف‌پذیر صلب: این نوع PCB‌ها انواع صلب و انعطاف‌پذیر را که قبلاً مورد بحث قرار گرفت یکپارچه کرده‌اند. یک PCB انعطاف‌پذیر صلب به‌طور همزمان از یک برد صلب تشکیل شده که به برد انعطاف‌پذیر متصل می‌شود تا مدار کامل را تشکیل دهد.

برد مدار  چاپی نسبت به سایر انواع برد الکترونیکی اهمیت بیشتری دارد. به دلیل این اهمیت، این برد را با جزئیات بیشتری معرفی خواهیم کرد و برخی از اصطلاحات رایج در دنیای PCBها را بیان می‌کنیم.

برد مدار چاپی رایج ترین نام PCB است، اما ممکن است در موارد نادری به نام‌های «برد سیم‌کشی‌شده چاپی» (Printed Wiring Board) یا «کارت سیم‌کشی‌شده چاپی» (Printed Wiring Card) نیز برخورد کنید. قبل از ظهور PCBها، مدارها با فرایند پرزحمت سیم‌کشی نقطه به نقطه ساخته می‌شدند. این کار منجر به خرابی‌های مکرر در اتصالات سیم‌ها و اتصال کوتاه می‌شد و عایق سیم شروع به استهلاک و ترک‌خوردگی می‌‌کرد. شکل زیر نمونه‌ای از این سیم‌کشی را نشان می‌دهد.

مدار سیم‌کشی

همان‌طور که گفتیم یک پیشرفت قابل توجه توسعه وایر رپ بود، که در آن یک سیم کوچک به دور یک پایه در هر نقطه اتصال پیچیده می‌شود و یک اتصال محکم ایجاد می‌کند که بسیار بادوام است. با انتقال الکترونیک از لوله‌ها و رله‌های خلاء به سیلیکون و مدارهای مجتمع، اندازه و هزینه قطعات الکترونیکی شروع به کاهش کرد. الکترونیک در کالاهای مصرفی رایج‌تر شد و فشار برای کاهش اندازه و هزینه‌های تولید محصولات الکترونیکی، تولیدکنندگان را به دنبال راه‌حل‌های بهتر سوق داد. به همین دلیل بود که PCB وارد بازار شد.

مدار pcb

PCB بردی است که دارای خطوط و پدهایی است که نقاط مختلف را به هم متصل می کند. در تصویر بالا خطوطی وجود دارد که اتصالات و قطعات مختلف را به‌صورت الکتریکی به یکدیگر متصل می‌کند. PCB این قابلیت را می‌دهد که سیگنال‌ها و توان بین دستگاه‌های فیزیکی هدایت شود. لحیم‌کاری فلزی است که اتصالات الکتریکی بین سطح PCB و قطعات الکترونیکی را ایجاد می‌کند. از آنجا که لحیم‌کاری فلزی است، به‌عنوان یک چسب مکانیکی قوی نیز عمل می‌کند.

ساختار PCB

PCB به نوعی شبیه کیک لایه‌ای یا لازانیا است و لایه‌هایی از مواد مختلف دارد که با گرما و چسب به هم چسبانده می‌شوند تا نتیجه یک جسم واحد باشد.

ساختار PCB

در ادامه، هریک از بخش‌ها را معرفی می‌کنیم.

زیرلایه یا بستر (FR4)

مواد پایه یا بستر معمولاً از جنس فایبرگلاس است. از نظر تاریخی، متداول‌ترین علامت برای این فایبرگلاس "FR4" است. این هسته جامد به PCB استحکام و ضخامت لازم را می‌دهد. همچنین PCBهای انعطاف‌پذیری وجود دارند که روی پلاستیک انعطاف‌پذیر با دمای بالا (کاپتون یا معادل آن) ساخته شده‌اند. می‌توانید تعداد زیادی PCB با ضخامت‌های مختلف پیدا کنید.

زیرلایه یا بستر (FR4)

PCBها و بردهای perf ارزان‌تر (نشان داده شده در بالا) با مواد دیگری مانند اپوکسی‌ها یا فنولیک‌ها ساخته می‌شوند که دوام FR4 را ندارند، اما بسیار ارزان‌تر هستند. وقتی به این نوع PCB چیزی را لحیم می‌کنید، متوجه خواهید شد که با این نوع خاص از PCB کار می‌کنید، زیرا بوی بد بسیار مشخصی دارد. این نوع بسترها معمولاً در لوازم الکترونیکی با مصرف کم نیز یافت می‌شوند. فنولیک‌ها دمای تجزیه حرارتی پایینی دارند که باعث می‌شود وقتی هویه لحیم‌کاری برای مدت طولانی روی بورد نگه داشته شود، لایه‌لایه شده، دود کند و زغال شود.

مس

لایه بعدی یک فویل مسی نازک است که با حرارت و چسب روی تخته لمینت می‌شود. روی PCBهای معمولی دوطرفه، مس روی هر دو طرف بستر اعمال می‌شود. در گجت‌های الکترونیکی ارزان‌تر، PCB ممکن است فقط در یک طرف مس داشته باشد. وقتی به یک بورد دوطرفه یا دولایه اشاره می‌کنیم، در واقع منظورمان تعداد لایه‌های مسی است. این تعداد می‌تواند به 1 لایه یا 16 لایه یا بیشتر برسد.

مس در PCB

ضخامت مس می‌تواند متفاوت باشد و بر حسب وزن (اونس در فوت مربع) مشخص می‌شود. اکثریت قریب به اتفاق PCBها وزنی معادل با یک اونس مس در هر فوت مربع دارند، اما برخی از PCBها که توان بسیار بالایی دارند ممکن است از 2 یا 3 اونس مس استفاده کنند. هر اونس در هر مربع حدود 35 میکرومتر یا 1٫4 هزارم اینچ ضخامت دارد.

محافظ قلع‌کاری

لایه روی فویل مسی لایه ماسک لحیم یا محافظ قلع‌کاری نامیده می‌شود. این لایه به PCB رنگ سبز (یا رنگ‌های دیگر مثل قرمز) می‌دهد. محافظ روی لایه مسی پوشانده می‌شود تا آثار مس را از تماس تصادفی با سایر فلزات، لحیم‌کاری یا قطعات رسانا عایق کند. این لایه به کاربر کمک می‌کند تا در مکان‌های صحیح لحیم‌کاری کند و از پرش‌های لحیم‌کاری جلوگیری شود.

در مثال زیر، محافظ سبز روی اغلب قسمت‌های مدار چاپی اعمال شده و آثار کوچک را می‌پوشاند، اما حلقه‌های نقره‌ای و پدهای SMD را در معرض دید قرار می‌دهد تا بتوان آن‌ها را لحیم کرد.

محافظ قلع‌کاری

محافظ قلع‌کاری معمولاً سبز است، اما تقریباً هر رنگی می‌تواند داشته باشد.

چاپ سیلک

چاپی سیلک در بالای لایه محافظ لحیم قرار داده می‌شود. روی این صفحه حروف، اعداد و نمادهایی به PCB اضافه می‌شود که امکان مونتاژ آسان‌تر و راهنماها را برای افراد جهت درک بهتر فراهم می‌کند. اغلب از برچسب‌های چاپ سیلک برای نشان دادن عملکرد هر پین استفاده می‌کنیم.

توری مشبک 

چاپ سیلک معمولاً سفید است، اما می‌توان از هر رنگی استفاده کرد. رنگ‌های سیاه، خاکستری، قرمز و حتی زرد برای این کار در دسترس هستند. با این حال، استفاده از بیش از یک رنگ در یک برد غیرمعمول است.

معرفی فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی

آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی

برای آشنایی با مقدمات الکترونیک، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی مراجعه کنید که در قالب ۱۳ درس و در مدت زمان ۱۲ ساعت و ۴ دقیقه تهیه شده است.

در درس اول این آموزش، مفاهیم اساسی و قطعات بنیادی الکترونیک بیان شده است. درس‌های دوم و سوم درباره دیودها و یکسوسازی، چندبرابرکنندگی و تغییر سیگنال با آن‌هاست. در درس‌های چهارم تا ششم، ترانزیستور، تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری یک‌طبقه و چندطبقه معرفی شده‌اند. ترانزیستورهای اثر میدان در درس هفتم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. تقویت‌کننده قدرت، تقویت‌کننده تفاضلی و تقویت‌کننده‌های عملیاتی، به ترتیب، موضوعات درس‌های هشتم تا دهم هستند.

در درس یازدهم آموزش، درباره تنظیم‌کننده‌های ولتاژ بحث شده است. به گیت‌های منطقی در درس دوازدهم پرداخته شده و در نهایت، در درس سیزدهم، مطالبی درباره آی‌سی 555 ارائه شده است.

  • برای مشاهده فیلم آموزش مبانی ​الکترونیک – مفاهیم تئوریک به همراه شبیه سازی عملی و کاربردی + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها

آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها

برای آشنایی بیشتر با انواع برد الکترونیکی و مدارهای الکترونیکی، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه و تدوین شده است. مدت این آموزش ویدیویی ۴ ساعت و ۳ دقیقه است و در ۱۰ فصل تدوین شده است. در درس اول آموزش، با تجهیزات و ابزارآلات مورد نیاز برای تعمیرات آشنا می‌شوید و در درس دوم مقدمات الکترونیک را فرا می‌گیرید. درس سوم درباره آشنایی با دستگاه‌های اندازه‌گیری است و قطعه‌شناسی و نحوه آزمایش سالم بودن قطعه در درس چهارن ارائه شده است. آشنایی با آی‌سی‌های اصلی موبایل و وظایف آن‌ها، مبحث مهم درس پنجم است. نقشه‌خوانی از مهارت‌های لازم برای تعمیرات است که در درس ششم ارائه شده است.

مخابرات و شبکه موبایل نیز از مباحث تخصصی تعمیرات است که به طور کامل در درس هفتم مورد بحث قرار گرفته است. عیب‌یابی و تست جریان‌کشی از مهم‌ترین مباحث این آموزش هستند و به ترتیب در درس‌های هشتم و نهم به طور کامل معرفی شده‌اند. در نهایت، در درس دهم، با اصول و مهارت‌های فنی تعمیرات موبایل و تبلت آشنا خواهید شد.

  • برای مشاهده فیلم آموزش آشنایی با سخت افزار موبایل و تبلت و عیب یابی آن ها + اینجا کلیک کنید.

معرفی فیلم آموزش الکترونیک ۱ فرادرس

آموزش الکترونیک 1

برای آشنایی با الکترونیک، پیشنهاد می‌کنیم به فیلم آموزش الکترونیک 1 مراجعه کنید که توسط فرادرس تهیه شده است. این آموزش در ۱۱ ساعت و ۲۷ دقیقه و در قالب ۶ درس تدوین شده است. در درس اول، درباره فیزیک الکترونیک بحث شده است. دیود و مدارهای دیودی موضوع مهم درس دوم است. مباحث ترانزیستور پیوندی دوقطبی و ترانزیستورهای اثر میدان، به ترتیب، در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. در درس پنجم تقویت‌کننده‌های ترانزیستوری چندطبقه مورد بحث قرار گرفته و در نهایت در درس ششم آنالیز و طراحی مدارات آنالوگ با استفاده از نرم افزار OrCAD ارائه شده است.

بر اساس رای ۲۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Tutorial45SparkFun Electronics
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *