ال ای دی SMD چیست؟ — راهنمای کاربردی به زبان ساده

۱۰۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ال ای دی SMD چیست؟ — راهنمای کاربردی به زبان ساده

در آموزش‌های پیشین مجله فرادرس با انواع لامپ آشنا شدیم. همچنین، فناوری‌هایی مانند ال ای دی را بررسی کردیم که امروزه در موارد زیادی برای روشنایی از آن‌ها استفاده می‌شود. در این آموزش با ال ای دی SMD آشنا می‌شویم.

لامپ‌های ال ای دی در طول زمان و به طور مداوم بهبود یافته‌اند و استفاده از آن‌ها بهتر، انعطاف‌پذیری‌شان بیشتر و مصرف انرژی‌شان بهینه‌تر شده است. مدل‌های مختلف چراغ‌های LED در مقایسه با چراغ‌های رشته‌ای سنتی بسیار محبوب هستند و دلیل اصلی آن این است که با مصرف انرژی کمتر تقریباً 25 برابر بیشتر دوام دارند.

چراغ‌های LED در مدل‌های مختلفی ارائه می‌شوند. دو نوع معروف آن‌ها ال ای دی COB و ال ای دی SMD هستند. بسته به نیاز، برای بهره‌وری و انعطاف‌پذیری انرژی، می‌توانید بین انواع ال ای دی SMD و COB یکی را انتخاب کنید. چراغ‌های COB در مقابل SMD از نظر مشخصات و نیمه‌هادی‌ها متفاوت هستند.

ال ای دی SMD چیست؟

ال ای دی SMD یا "Surface Mounted Device" به معنی «قطعه نصب سطحی» از رایج‌ترین LEDهای موجود در بازار است.

تراشه LED به طور دائم در صفحه مدار چاپی جوش خورده است، و به دلیل قابلیت کاربردی بودن بسیار محبوب است. می‌توانید این نوع ال ای دی را در لامپ‌ها و چراغ‌های رشته‌ای و حتی در چراغ اعلان‌های تلفن همراه خود پیدا کنید.

ال ای دی SMD

مونتاژ ال ای دی SMD روی PCB توسط یک فرایند قطبش در قسمت جلوی ماژول LED انجام می‌شود. مهم است که این فرایند با تجهیزات با کیفیت بالا انجام شود تا از مشکلات آینده مانند LEDهای شل و یا غیرفعال جلوگیری شود.

تراشه‌های ال ای دی SMD در اندازه‌های مختلفی ارائه می‌شوند. ال ای دی SMD می‌تواند تراشه‌هایی با طرح‌های پیچیده مانند SMD 5050 را که دارای عرض 5 میلی‌متر است، در خود جای دهد. از طرف دیگر، SMD 3528 دارای عرض 3٫5 میلی‌متر است. اندازه ال ای دی SMD کوچک است و تقریباً نزدیک به طراحی تراشه رایانه‌ای مسطح و مربع.

ال ای دی SMD

یکی از ویژگی‌های بارز تراشه‌های SMD LED تعداد اتصالات و دیودهای آن‌هاست. تراشه‌های ال ای دی SMD می‌توانند بیش از دو اتصال داشته باشند (که همین عامل تفاوت آن‌ها با ال ای دی DIP کلاسیک است). همچنین می‌تواند تا 3 دیود در یک تراشه وجود داشته باشد که هر دیود دارای یک مدار جداگانه است. هر مدار دارای یک کاتد و یک آند است که منجر به 2، 4 یا 6 اتصال در یک تراشه می‌شود.

این پیکربندی دلیل همه‌کاره بودن تراشه‌های ال ای دی SMD است. این تراشه می‌تواند شامل یک دیود قرمز، سبز و آبی باشد. با استفاده از این سه دیود، می‌توانید با تنظیم سطح خروجی، تقریباً هر رنگی را ایجاد کنید. تراشه‌های SMD در حد قابل قبولی نورانی هستند و می‌توانند 50 تا 100 لومن در هر وات تولید کنند.

ساختار ال ای دی SMD

شکل ال ای دی SMD مستطیل است و از سه سلول تشکیل شده. این سلول‌ها حاوی یک عنصر لومینسانس یا تابناکی (کریستال نیمه‌هادی) هستند که هنگام عبور جریان از آن، نور تولید می‌کنند.

برای محافظت از سلول‌های SMD، از رزین برای پوشاندن کامل قسمت فوقانی استفاده می‌شود. این رزین‌ها برای SMD در رنگ‌ها و سایه‌های مختلف وجود دارد.

ال ای دی SMD

بسته به تعداد سلول‌های ال ای دی SMD تعداد مشخصی اتصال برای جوشکاری خواهد داشت. برای یک LED تک‌رنگ، یکی از آن‌ها همیشه آند (+) است و دیگری کاتد (-) است. در مورد RGB ال ای دی SMD معمولاً یک کنتاکت کاتدی و یک آند برای هر عنصر لومینسانس وجود دارد. بسته به سازنده و مشخصات LED، پیکربندی و تعداد نقاط اتصال ممکن است متفاوت باشد.

ال ای دی SMD

اندازه ال ای دی SMD

انواع ال ای دی SMD بسته به اندازه‌شان با یک عدد چهاررقمی دسته‌بندی می‌شوند: 2 رقم اول برای طول و 2 رقم بعدی برای ارتفاع LED برحسب دهم میلی‌متر. به عنوان مثال، مدل 5050 دارای ابعاد 5x5mm است. جدول زیر اندازه رایج‌تراین انواع ال ای دی SMD را نشان می‌دهد.

اندازه ال ای دی SMD

تفاوت ال ای دی SMD و ال ای دی COB

یکی از پیشرفت‌های اخیر در فناوری ال ای دی COB یا "Chip on Board" به معنی «تراشه روی برد» یک گام به جلو برای استفاده بهینه از انرژی است. مانند ال ای دی SMD، تراشه‌های COB نیز دارای چندین دیود در یک سطح هستند. اما تفاوت ال ای دی COB با ال ای دی SMD در این است که LEDهای COB دارای دیودهای بیشتری هستند.

ال ای دی COB

تراشه‌های COB به طور معمول دارای 9 دیود یا بیشتر هستند. این تراشه‌ها صرف‌نظر از تعداد دیودها فقط 1 مدار و 2 اتصال دارند. این طراحی مدار ساده دلیل ظاهر صفحه‌مانند چراغ ال ای دی COB است (در مقابل، چراغ SMD مانند مجموعه‌ای از چراغ‌های کوچک‌تر به نظر می‌رسد).

اما برخلاف SMD، از چراغ‌های COB نمی‌توان برای ایجاد لامپ یا چراغ تغییر رنگ استفاده کرد. دلیل این امر این است که فقط 2 کنتاکت و 1 مدار وجود دارد. برای ایجاد اثر تغییر رنگ، به چندین کانال برای تنظیم نیاز است. به همین دلیل، چراغ‌های ال ای دی COB در کاربردهای تک‌رنگ کارآمد هستند، اما در فناوری همه‌کاره‌تر، کارایی ندارند.

جنبه دیگر تفاوت COB در مقابل چراغ‌های ال ای دی SMD در استفاده از انرژی است. COB به دلیل نسبت‌های بهتر لومن در وات و بازده گرمایی شناخته شده است. این مسئله ارتباط زیادی با طراحی LEDهای COB و بستر سرامیکی خنک‌کننده تراشه‌ها دارد.

پیش از این، فناوری‌هایی مانند چراغ‌های نقطه‌ای و چراغ‌های سیل ساخته شده با LED غیراستاندارد بود، زیرا برای تولید چنین نوع خروجی بالای لومن به چندین منبع LED نیاز بود.

اما اکنون، تراشه‌های COB می‌توانند مقدار زیادی لومن با انرژی کمتری تولید کنند. می‌توانید این نوع را در انواع لامپ‌ها و کاربردهای دیگر، مانند نور تلفن همراه یا دوربین عکاسی، پیدا کنید.

معرفی فیلم آموزش تاسیسات الکتریکی (نور و صدا)

آموزش تاسیسات الکتریکی (نور و صدا)

فیلم آموزش تاسیسات الکتریکی (نور و صدا) یکی از آموزش‌هایی است که در ارتباط با سیستم روشنایی تأسیسات مختلف توسط فرادرس تهیه شده است. این آموزش در ۹ ساعت و ۲۳ دقیقه‌ای شامل ۵ درس است.

در درس اول مفاهیم مربوط به نور معرفی شده و درس دوم درباره برنامه‌ریزی و طراحی تاسیسات نور و صدا است. در درس سوم، مبحث نورپردازی معرفی شده است. سیم‌کشی موضوع مهم درس چهارم است و در نهایت، در درس پنجم درباره تاسیسات صدا مباحثی بیان شده است.

معرفی فیلم آموزش روشنایی فنی

آموزش روشنایی فنی

فیلم آموزش روشنایی فنی یکی دیگر از آموزش‌های تأسیسات فرادرس است که در ۳ ساعت و ۵۲ دقیقه تدوین شده و از ۵ درس تشکیل شده است.

در درس اول، لامپ‌ها و منابع نور به طور کامل معرفی شده‌اند و در درس دوم کمیت‌های روشنایی مورد بحث قرار گرفته‌اند. محاسبات روشنایی داخلی و محاسبات روشنایی خارجی نیز به ترتیب در درس‌های سوم و چهارم معرفی شده‌اند. در نهایت، در درس پایانی، یعنی درس پنجم، مباحث مربوط به اندازه‌گیری روشنایی بیان شده است.

معرفی فیلم آموزش طراحی روشنایی و نورپردازی با نرم افزار DIALux

فیلم آموزش طراحی روشنایی و نورپردازی با نرم افزار DIALux

شاید بتوان گفت معروف‌ترین نرم‌افزار طراحی روشنایی، نرم‌افزار DIALux است. به دلیل اهمیت این نرم‌افزار، فرادرس آموزش جامعی را برای آن تهیه کرده است. فیلم آموزش طراحی روشنایی و نورپردازی با نرم افزار DIALux در ۳ ساعت و ۲۷ دقیقه و در قالب ۵ درس تدوین شده است.

در درس اول، مطالبی برای آشنایی با DIALux بیان شده است. در درس دوم، مباحث تئوری و راهنمای نصب برنامه ارائه شده است. کار با نسخه اصلی در درس سوم آموزش داده شده است. طراحی محیط بیرونی و معابر در درس چهارم ارائه شده و در درس آخر، نمونه پروژه‌های اجرا شده توسط نرم‌افزار بررسی شده است.

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
SunMasterVisual Led
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *