۱۰ ترفند برای افزایش سرعت دانلود تورنت

۲۵۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۱۰ ترفند برای افزایش سرعت دانلود تورنت

دانلود‌ فایل‌های مورد نیازتان از BitTorrent آنقدرها که دوست دارید سریع نیست؟ چه در حال دانلود فیلم‌های دامنه عمومی باشید، چه سیستم‌های عامل لینوکس و چه هرچیز دیگری که به صورت قانونی در شبکه تورنت توزیع شده، اصلی‌ترین دلیل استفاده از این نرم‌افزار همتا-به-همتا این است که به سریع‌ترین شکل ممکن قادر به دانلود فایل‌ها باشید. اما چنین اتفاقی همیشه رخ نمی‌دهد. بنابراین چطور می‌توان سرعت دانلود را افزایش داد؟ به مطالعه این مقاله ادامه دهید تا به شما از ۱۰ ترفند موثر در افزایش سرعت دانلود تورنت بگوییم.

پیش از اینکه مقاله را آغاز کنیم اما باید خاطر نشان کرد که فرادرس استفاده از شبکه تورنت برای دانلود غیر قانونی را توصیه نمی‌کند. چنین کاری ریسک‌های مخصوص به خود را دارد و لازم است همواره برای دریافت فایل‌ها به صورت قانونی به سراغ تورنت بروید.

دریافت سرویس از یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی جدید

افزایش سرعت دانلود تورنت

این ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی (یا ISP) شما است که سرعت اتصال اینترنت شما را تعیین می‌کند. اکثر ارائه‌دهندگان چنین خدماتی پهنای باندی مشخص برای آپلود و دانلود دارند. بنابراین سرعت دانلود شما از تورنت، از جایی به بعد بالاتر نمی‌رود. برای تشخیص اینکه بیشینه سرعت دانلود شما چقدر است، به سراغ یکی از ابزارهای تست سرعت اینترنت مانند وب‌سایت Speedtest (+) بروید و سرعت آپلود و دانلود خود را تماشا کنید. اگر حس می‌کنید اعداد و ارقام نهایی برای رسیدگی به نیازهای شما کافی نیستند، لازم است به سراغ یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی جدید بروید که پهنای باند بیشتری در اختیار مشتریان می‌گذارد.

افزایش سرعت دانلود تورنت با ابزار تغییر آی‌پی

ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی از تکنیکی به نام «شکل‌دهی ترافیک» برای اولویت‌بندی ترافیک در شبکه‌های خود استفاده می‌کنند. این یعنی شرکت خدمات‌دهنده قادر به تشخیص این است که چه دیتایی ارسال می‌شود و بسته به اینکه دیتای مورد نظر را چقدر مهم تلقی به حساب می‌آورد، مسیر رسیدن آن به مقصد را تعیین می‌کند. به صورت معمول، فایل‌های تورنت جزو داده‌هایی هستند که اولویت و اهمیت پایین‌تری دارند.

کلاینت‌های BitTorrent معمولا ابزارهای برای مدیریت فایل‌ها و تشخیص اینکه رمزگذاری شده‌اند یا خیر دارند. اما در مواجهه با یک ISP، این ابزارها کاربرد چندانی ندارند. در چنین مواردی، پیشنهاد می‌شود به سراغ یک نرم‌افزار وی‌پی‌ان بروید. اگر نرم‌افزاری سازگار با BitTorrent را انتخاب کنید، شکل‌دهی ترافیک تاثیری روی سرعت دانلود شما نخواهد گذاشت. اما باید در جریان باشید که تمام نرم‌افزارهای این چنینی با دانلود از تورنت سازگاری ندارند.

انتخاب کلاینت مناسب BitTorrent

افزایش سرعت دانلود تورنت

در حال حاضر کلاینت‌های متعددی می‌توان برای BitTorrent یافت که روی پلتفرم‌های ویندوز، MacOS، لینوکس، اندروید و حتی iOS در دسترس قرار گرفته‌اند. پیشنهاد ما این است که به سراغ کلاینت‌های بهتر مانند qBittorrent یا Transmission بروید. بنابر آنچه در وب‌سایت ویکی‌پدیا درج شده، حداقل ۲۵ کلاینت مختلف برای BitTorrent داریم. فرقی ندارد به سراغ کدام‌یک می‌روید، مهم‌ترین مسئله این است که کلاینت مورد نظر تنظیماتی انعطاف‌پذیر و گسترده داشته باشد و به شما در دستیابی به بیشترین بهینگی هنگام دانلود و اشتراک‌گذاری فایل‌ها کمک کند.

به‌روز نگه داشتن کلاینت BitTorrent

هنگامی که یک کلاینت BitTorent روی دستگاه خود نصب کرده‌اید، بهترین رویکرد این است که همیشه آن را به‌روز نگه دارید. مشکلات عملکرد در چنین نرم‌افزارهایی می‌توانند منجر به کاهش سرعت دانلود شوند. به‌روز نگه داشتن تمام نرم‌افزارها می‌تواند عاملی موثر در افزایش سرعت دانلود تورنت باشد و از طرف دیگر، به شکلی موثرتر قادر به مقابله با مشکلات امنیتی خواهید بود.

بنابراین هر زمان که اعلان دریافت یک به‌روزرسانی را در کلاینت BitTorrent خود مشاهده می‌کنید که می‌گوید امکان دانلود نسخه‌ای جدید فراهم شده، باید فورا به دانلود و نصب آن بپردازید.

افزایش سرعت دانلود تورنت با سیدها و پیرهای سالم

افزایش سرعت دانلود تورنت

یک پیر (Peer) هر کامپیوتری است که در روند دانلود و آپلود یک فایل تورنت مشارکت دارد. یک سید (Seed) یا سیدر (Seeder) هم هرکسی است که ورژنی کامل از فایلی که در سراسر شبکه تورنت به اشتراک گذاشته شده را در اختیار دارد. از سوی دیگر مفهومی به نام لیچ (Leech) یا لیچر (Leecher) هم داریم که به معنای کسی است که هنوز فایل کامل را در اختیار ندارد اما به شبکه پیوسته تا آن را دانلود کند. به محض اینکه دانلود به پایان برسد، لیچر تبدیل به سیدر می‌شود و تمام فایل را می‌توان در سراسر شبکه به اشتراک گذاشت.

برای افزایش سرعت دانلود تورنت، بهترین رویکرد این است که به سراغ تورنت‌های محبوب بروید. هرچه شمار سیدرها بیشتر باشد، تورنت مورد نظر سالم‌تر خواهد بود و به احتمال بیشتری با سرعت بالا دانلود می‌شود. طوری دیگر هم می‌توان به موضوع نگاه کرد: هرچه نسبت سیدرها به لیچرها بیشتر باشد، شاهد اشتراک‌گذاری و دانلود سریع‌تر فایل‌ها خواهید بود.

تنظیم صحیح فایروال

نرم‌افزارهای مدرن فایروال امکان بهره‌گیری از اتصالات مبتنی بر BitTorrent را فراهم می‌آورند. این اتفاق یا به صورت مخفیانه رخ می‌دهد یا باید اعلانی دریافت کنید و به مسدود شدن اتصالات از سوی فایروال واکنش نشان دهید. اگر هیچ‌یک از این دو حالت رخ نمی‌دهد، می‌توانید کلاینت BitTorrent را به عنوان یکی از موارد استثنا به نرم‌افزار فایروال خود معرفی کنید. برای باخبر شدن از چگونگی این کار نیز لازم است به سراغ دستورالعمل‌های مربوط به فایروال خود برسوید.

علاوه بر این، ممکن است لازم باشد روتر اینترنت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که دسترسی به BitTorrent را امکان‌پذیر سازد. این تنظیمات معمولا از طریق قابلیتی به نام Port Forwarding در دسترس قرار می‌گیرند. دستورالعمل استفاده از روتر شما هم به طور یقین اطلاعاتی راجع به چگونگی کار با Port Forwarding را در خود جای داده است.

ارتقای سخت‌افزار کامپیوتر

اگرچه پهنای باند اینترنت اهمیتی شگرف در افزایش سرعت دانلود تورنت دارد، اما سرعت و عملکرد کلی کامپیوتر شما هم کلید موفقیت به حساب می‌آید. کامپیوترهای قدیمی‌تر و کندتر که حافظه داخلی و حافظه رم کمتر دارند و از پردازنده‌های نه‌چندان بهینه بهره می‌برند، همانند همتایان جدیدتر خود قادر به دانلود سریع نخواهند بود.

حافظه رم بیشتر و پردازنده سریع‌تر به صورت خاص از اهمیت فراوان برخوردار هستند. حافظه‌های فوق سریع SSD هم می‌توانند به شما در افزایش سرعت دانلود تورنت یاری برسانند.

افزایش سرعت دانلود تورنت با محدود کردن نرخ آپلود

در یک شبکه همتا-به-همتا، همه‌چیز راجع به اشتراک‌گذاری داده است. اما نرخ آپلود بی‌نهایت می‌تواند بر سرعت دانلود تاثیر بگذارد. بنابراین باید حتما به سرعت آپلود در کلاینت خود توجه نشان دهید و آن را به گونه‌ای تنظیم کنید که سرعت بیشتر دانلود را با خود به همراه آورد.

۱. برای این کار از یک ابزار تست سرعت اینترنت بهره بگیرید تا بیشینه سرعت آپلود خود را بیابید.

۲. درون کلاینت تورنت خود، نرخ آپلود را روی ۸۰ درصد از همان سرعت تنظیم کنید.

سرعت‌های دانلود متغیر هم ایده‌ای هوشمندانه به حساب می‌آیند و می‌توانید کار را با بیشینه سرعت آغاز کنید و به مرور زمان سرعت را به نصف رقم اولیه کاهش دهید.

در نظر داشته باشید که واحدهای اندازه‌گیری سرعت اینترنت می‌توانند هم به صورت کیلوبیت بر ثانیه (kb/sec) نوشته شوند و هم به صورت کیلوبایت بر ثانیه (kB/sec). تفاوت در این است که هر ۱ کیلوبایت با ۸ کیلوبیت برابری می‌کند.

اگر در حال دانلود چندین فایل به صورت همزمان هستید نیز، متوقف کردن فایل‌هایی که تکمیل شده‌اند ایده خوبی به حساب آمده و می‌تواند به بهبود شرایط برای فایل‌هایی که همچنان در حال دانلود هستند منجر گردد.

چطور پهنای باند و اتصالات تورنت را تنظیم کنیم؟

افزایش سرعت دانلود تورنت

گزینه‌های موجود در تنظیمات کلاینت BitTorrent به شما اجازه می‌دهند که اعداد و ارقام مربوط به بیشینه اتصالات را تعیین کنید. پیکربندی‌های گوناگون را می‌توان به کار گرفت تا شاهد افزایش سرعت دانلود تورنت باشیم. بسته به اینکه از چه کلاینتی استفاده می‌کنید، این تنظیمات می‌توانند لیبل‌های متفاوتی داشته باشند. برای مثال بیایید نگاهی بیندازیم به تنظیمات موجود در qBittorrent:

Global Maximum Number of Connections: این گزینه به تعیین بیشینه شمار اتصالاتی می‌پردازد که کلاینت BitTorrent می‌تواند برای هر تبادلی به صورت همتا-به-همتا به کار بگیرد. اگر این رقم را بیش از حد بالا بگذارید قرار نیست شاهد دستیابی به سرعت دانلود بالاتر باشید. قرار دادن این گزینه روی رقمی بیش از اندازه بالا باعث می‌شود پهنای باندی بی‌مصرف به دست آورید و ارقام بیش از اندازه پایین هم باعث از دست رفتن پیرها می‌شوند.

Maximum Number of Connections per Torrent: این گزینه بیشینه شمار پیرهایی که کلاینت می‌تواند برای هر مبادله همتا-به-همتا به آن‌ها متصل شود را تعیین می‌کند. هنگام آزمون و خطا با این تنظیمات، پیشنهاد می‌کنیم عدد را نزدیک به تعداد پیرهای در دسترس برای یک تورنت مشخص قرار دهید.

Global Maximum Number of Upload Slots: این گزینه بیشینه شمار پیرها برای آپلود به ازای هر تورنت واحد را کنترل می‌کند. کلاینت‌ها معمولا به اولویت‌بندی پیرهایی می‌پردازند که در حال اشتراک‌گذاری فایل‌ها با شما هستند.

Number of Upload Slots per Torrent: این گزینه به تنظیم بیشینه شمار پیرهایی می‌پردازد که کلاینت BitTorrent به ازای هر مبادله همتا-به-همتا آپلود می‌کند. عددهای پایین در این تنظیمات می‌توانند بر سرعت دانلود تاثیر بگذارند.

می‌توان بحث کرد که موارد بالا مهم‌ترین تنظیماتی هستند که در هریک از کلاینت‌های BitTorrent خواهید یافت، بنابراین حتما سراغ آن‌ها را در نرم‌افزار خود گرفته و به آزمون و خطا با گزینه‌ها بپردازید.

وای‌فای را فراموش کرده و به سراغ اترنت بروید

اگر به هنگام استفاده از شبکه اشتراک‌گذاری همتا-به-همتای فایل‌ها به صورت بی‌سیم به اینترنت متصل شده‌اید، با سوییچ کردن به اینترنت سیمی می‌توانید شاهد افزایش سرعت دانلود تورنت به شکل چشمگیر باشید.

تمام روترها از پورت اترنت برخوردار شده‌اند که به شکلی تضمین‌شده، سرعت و اتکاپذیری هرچه بیشتر هنگام اتصال به اینترنت را با خود به همراه می‌آورد. اترنت ضمنا تاخیر (یا لتنسی) کمتری هم نسبت به اینترنت بی‌سیم دارد. افزون بر این‌ها، یک کابل اترنت به احتمال کمتری از مشکل تداخل رنج می‌برد و بنابراین باثبات‌تر عمل می‌کند. اکثر کامپیوترهای شخصی امروزی هم پورت اترنت دارند. این پورت را در برخی لپ‌تاپ‌ها نمی‌توان یافت، اما این کمبود را نیز می‌توان به کمک تبدیل USB به اترنت برطرف ساخت.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use of
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *