اعتدالین چیست؟ — اعتدال بهاری و اعتدال پائیزی — به زبان ساده

۶۸۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
اعتدالین چیست؟ — اعتدال بهاری و اعتدال پائیزی — به زبان ساده

در این مطلب در مورد اعتدالین صحبت می‌کنیم. منظور از اعتدالین دو رویداد در یک سال است که در آن طول روز و شب در هر دو نیمکره شمالی و جنوبی تقریباً برابر است. این پدیده را در لاتین به نام equinox معرفی می‌کنند که از کلمه لاتین aequus به معنای مساوی و nox به معنای شب می‌آید. در این مطلب پدیده اعتدالین و ویژگی‌های آن را معرفی می‌کنیم.

اعتدالین چیست؟

اعتدالین هر یک از دو لحظه در سال که خورشید دقیقاً بالای خط استوا است و طول شب و روز برابر است و همچنین هر یک از دو نقطه آسمان که دایره البروج (مسیر حرکت سالانه خورشید) و خط استوا آسمانی با هم برخورد می‌کنند را اعتدالین می‌گویند.

اعتدال بهاری آغاز بهار در نیمکره شمالی، تقریباً در تاریخ 21 مارس (1 فروردین) هنگامی که خورشید از طریق خط استوا آسمانی به سمت شمال حرکت می‌کند، اتفاق می‌افتد. اعتدال پاییزی تقریباً در 23 سپتامبر (1 مهر) و هنگامی که خورشید از خط استوا آسمانی به سمت جنوب می‌رود، رخ می‌دهد. اعتدال بهاری مصادف با آغاز بهار و جشن نوروز ایرانیان نیز است.

اعتدالین و انقلابین
تصویر 1: اعتدالین و انقلابین

برخی از مختصات نجومی، به عنوان مثال انحراف به راست (مختصات شرق-غرب یک جرم سماوی) و طول آسمانی از اعتدال بهاری اندازه‌گیری می‌شوند. گاهی اوقات این نقطه اولین نقطه برج حمل نیز نامیده می‌شود زیرا حدود 2000 سال پیش در ابتدای صورت فلکی بوده است و این اصطلاح هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد، گرچه انحراف اعتدالین سبب شده است که اعتدال بهاری به صورت فلکی ماهی منتقل شود.

چه چیزی باعث اعتدالین می‌شود؟

زمین با شیب حدود 23/5 درجه به دور خورشید می‌چرخد. این موضوع بدان معنی است که قسمت‌های مختلف سیاره ما بسته به موقعیت خود در مدار چرخش به دور خورشید، در زمان‌های مختلف سال کم و بیش مقداری از تابش خورشید را دریافت می‌کنند.

مشاهده اعتدالین
تصویر 2: استون هنج، مکانی که در تصویر می‌بینید یکی از مقصدهای مورد علاقه برای مشاهده اعتدالین است. سالانه افراد زیادی در این مکان جمع می‌شوند تا برابری نور و تاریکی را در این مکان جشن بگیرند.

برای همه کشورهای کره زمین خورشید در شرق طلوع و در غرب غروب می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد که خورشید برای نیمه‌ای از سال به سمت شمال و برای نیمه دیگر سال بسته به جایی که هستید به سمت جنوب حرکت می‌کند. در حدود ماه جولای (تیر)، نیمکره شمالی دوره‌های طولانی‌تری از نور روز را تجربه می‌کند در حالی که نیمکره جنوبی دوره‌های کوتاهتری از نور روز را می‌بیند و تقریباً در ماه دسامبر (دی)، عکس این قضیه صادق است و ساعات روشنایی روز در نیمکره جنوبی بیشتر و در نیمکره شمالی کمتر است.

اعتدال بهاری
تصویر 3: در معبد Mnajdra در مالت، خورشید در طول اعتدال بهاری از یک راهرو مرکزی می‌تابد و مرکز ساختمان را روشن می‌کند.

اما سالانه دو بار در ماه مارس (اسفند) و ماه سپتامبر (شهریور) شیب سیاره ما با مدار خود به دور خورشید همسو می‌شود و طبق داده‌های انجمن ملی اقیانوسی و جوی، شیبی برای زمین نسبت به خورشید ملاحظه نمی‌شود. در این زمان از سال خورشید دقیقاً بالای خط استوا قرار دارد و هر دو نیمکره ساعات یکسانی از نور روز و شب را می‌گیرند. در این مواقع خطی که شب و روز را تقسیم می‌کند به نام خاتمه دهنده، خط خاکستری یا منطقه گرگ و میش، زمین را دو نیم کرده و از دو قطب شمال و جنوب عبور می‌کند.

با این حال طبق داده‌های موجود، مدت زمان روز و شب هنوز دقیقاً در هنگام اعتدال برابر نیستند گرچه بسیار به هم نزدیک هستند.

در هنگام اعتدال، زمین چند دقیقه بیشتر از تاریکی، نور می‌گیرد. دلیل این امر آن است که طلوع خورشید هنگامی رخ می‌دهد که نوک خورشید بر روی افق قرار دارد و غروب خورشید به عنوان لحظه ناپدید شدن لبه دیگر خورشید در زیر خط افق تعریف می‌شود و از آنجا که خورشید به جای منبع نقطه‌ای نور یک دیسک نوری است، زمین در هنگام اعتدال فقط چند دقیقه بیشتر از نور اضافی (به جای تاریکی) را می‌بیند. همچنین جو، نور خورشید را می‌شکند و حتی پس از پایین رفتن خورشید در زیر افق دوره شبانه زمین برای مدت کوتاهی ادامه می‌یابد.

در اعتدال و تا چند روز قبل و بعد از اعتدال، طول روز از حدود 12 ساعت و 6 تا 12 ساعت و 1/5 دقیقه در خط استوا، تا 12 ساعت و 8 دقیقه در عرض جغرافیایی 30 درجه و 12 ساعت و 16 دقیقه در عرض جغرافیایی 60 درجه طبق داده‌های سرویس ملی هواشناسی ایالات متحده تغییر می‌کند.

از سوی دیگر تعادل به معنی نور برابر اصطلاحی است برای زمانی که شب و روز دقیقاً با هم برابر هستند و به دلیل نحوه تعریف طلوع و غروب آفتاب، تعادل چند روز قبل از اعتدال بهار و چند روز پس از اعتدال پاییز اتفاق می‌افتد.

چه زمانی اعتدالین اتفاق می‌افتد؟

اعتدالین لزوماً هر سال در یک روز اتفاق نمی‌افتد بلکه در حوالی 20 مارس (29-30 اسفند ماه) یا 23 سپتامبر (اول مهر ماه) اتفاق می‌افتد. این جابه‌جایی تاریخ‌ها به این دلیل است که یک سال زمین دقیقاً 365 روز نیست و یک ربع روز یعنی 6 ساعت بیشتر از 365 روز است و باعث تغییر تاریخ اعتدال می‌شود. همچنین جهت‌گیری این سیاره یعنی زمین به سمت خورشید نیز به طور مداوم تغییر می‌کند و سبب می‌شود تا زمان اعتدال تغییر کند.

زمان اعتدالین
تصویر 4: گردشگران در حال تماشای سایه مار که در معبد کوکولکان در زمان اعتدال در 21 مارس 2011 در چیچن ایتزا مکزیک در حال خزیدن به سمت پایین معبد است.

اعتدالین بسته به نیمکره، آغاز نجومی بهار یا پاییز را مشخص می‌کند. با این حال شروع هواشناسی این فصول یک مارس و یک سپتامبر است. در نیمکره شمالی، اعتدال ماه مارس آغاز بهار را بشارت می‌دهد و از آن به عنوان اعتدال بهاری یاد می‌شود (بهار از اصطلاح لاتین ver آمده است). در همین زمان، نیمکره جنوبی به فصل پاییز تغییر آب و هوایی می‌دهد. عکس این موضوع در ماه سپتامبر (مهر) صادق است، زمانی که نیمه شمالی کره زمین به ماه‌های سرد پاییز تغییر می‌کند، نیمه جنوبی وارد بهار می‌شود.

سیاره زمین در تجربه اعتدالین و اتفاق آن تنها نیست. در حقیقت هر سیاره‌ای در منظومه شمسی که دارای مدار و شیب نسبت به خورشید است، اعتدالین را تجربه می‌کند و باعث می‌شود هر دو نیمکره مقدار تقریبی یکسانی از نور را دریافت کنند.

اعتدالین در سیارات دیگر
تصویر 5: همه سیاره‌هایی که در محور چرخش خود به دور خورشید کمی متمایل به سمت خورشید هستند، اعتدالین را تجربه می‌کنند. حلقه‌های عظیم و باشکوه سیاره زحل که از خورشید مشاهده می‌شوند، در هنگام اعتدال سیاره بسیار نازک به نظر می‌رسند.

چه کسی اعتدالین را کشف کرد؟

مردم هزاران سال است که حرکات خورشید را ردیابی می‌کنند و اغلب آن‌ها اعتدالین را در زمره سنت‌های فرهنگی و مذهبی قرار می‌دهند. برای بسیاری از تمدن‌های باستان این تغییرات خورشیدی نه تنها آغاز فصل‌ها بلکه زمان کاشت و برداشت محصولات را نیز مشخص می‌کند. در ژاپن و طبق داده‌های آکادمی ژاپن کوتو، هر دو اعتدالین به عنوان روز بزرگداشت و پرستش نیاکان، کسانی که از دنیا رفته‌اند و به عنوان تعطیلات رسمی است.

همچنین آثار باستانی بسیاری وجود دارد که اعتدالین را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال در هنگام اعتدال در مجموعه معابد هندو (آنگکور وات) «Angkor Wat» در کامبوج، خورشید مستقیماً بالای معبد مرکزی طلوع می‌کند. این مجموعه که بین سال‌های 1113 و 1150 پیش از میلاد ساخته شده است بزرگترین بنای مذهبی در جهان است. در سال 1976 دانشمندان گزارشی از ارتباط نجومی بین معماری آن و وقایع آسمانی را در مجله «ساینس» (Science) منتشر کردند.

معبد آنگکور وات
تصویر 6: خورشید بر فراز گنبد مرکزی معبد آنگکور وات طلوع می‌کند. در زمان اعتدال مسیر خورشید به سمت آسمان مستقیماً از روی گلدسته میانی معبد عبور می‌کند.

علاوه بر این معبد مایاها در «شیشن ایتزا» (Chichén Itzá) در مکزیک، معروف به معبد «کوکولکان» (Kukulcan) یا ال کاستیلو که به خدای مار معروف است، در هنگام اعتدال باریکه‌ای از نور را نشان می‌دهد گویی که یک مار در حال پایین آمدن از کنار معبد است و به دنیای زیرین سفر می‌کند. طبق تحقیقاتی که در سال 2018 در مجله علوم باستان شناسی منتشر شده است این معبد بین قرون 8 و 12 ساخته شده است.

اعتدال بهاری چیست؟

اعتدال مارس یا اعتدال بهاری لحظه عبور خورشید از خط استوای آسمانی (خط خیالی آسمان و بالای خط استوای زمین) از جنوب به شمال را نشان می‌دهد. این اتفاق هر سال در 28، 29 یا 30 اسفند (19، 20 یا 21 مارس) رخ می‌دهد. اعتدال ماه مارس سال 2020 در 28 اسفند یا 19 مارس در تمام مناطق زمانی در ایالات متحده رخ داد و این اعتدال را به اولین اعتدال بهاری در این تاریخ برای این کشور از سال 1896 تبدیل کرد.

همان طور که گفتیم در هر سال دو اعتدال وجود دارد که یکی در ماه مارس (فروردین) و دیگری در ماه سپتامبر (مهر) رخ می‌دهد و زمانی است که خورشید مستقیماً به خط استوا می‌تابد و طول شب و روز تقریباً برابر است. اعتدال بهاری در تهران، ایران برای سال آینده در 29 اسفند و در ساعت 19:03 رخ می‌دهد. این اعتدال به زمان جهانی یکشنبه در ساعت15:33 به وقوع می‌پیوندد.

اعتدال و انقلاب در دو طرف خط استوا مخالف یکدیگر هستند. اعتدال ماه مارس معادل با اعتدال بهاری (آغاز بهار) در نیمکره شمالی و آغاز بهار نجومی است. این در حالی است که این نقطه در نیمکره جنوبی، اعتدال پاییزی و آغاز پاییز است.

اعتدال بهاری
تصویر 7: اعتدال بهاری

اعتدال ماه مارس اغلب توسط ستاره شناسان برای اندازه‌گیری یک سال نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، یعنی مدت زمانی که زمین نیاز دارد تا یک دور حول خورشید چرخش انجام دهد. یک سال معمولی که به عنوان یک سال شمسی نیز شناخته می‌شود تقریباً 365 روز و 5 ساعت و 48 دقیقه و 45 ثانیه است. اختلاف زمان بین یک اعتدال ماه مارس و اعتدال ماه مارس بعدی می‌تواند هر سال از چند تا 30 دقیقه تغییر کند.

اعتدال ماه مارس یا اعتدال ماه اسفند مدت‌ها است که به عنوان زمان تولد دوباره در نیمکره شمالی جشن گرفته می‌شود. بسیاری از فرهنگ‌ها تعطیلات و جشن‌های بهاری مانند عید پاک و عید نوروز را در حوالی اعتدال ماه مارس جشن می‌گیرند.

حقایقی در مورد اعتدال ماه مارس یا ماه اسفند

  • اعتدال ماه مارس اعتدال بهاری یا آغاز بهار در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزی یا آغاز پاییز در نیمکره جنوبی است.
  • اعتدال بهاری در لاتین به عنوان vernal equinox شناخته می‌شود.
  • این اعتدال اولین اعتدال هر سال است. اعتدال دوم که به اعتدال شهریور معروف است هر سال در 22 سپتامبر یا حوالی آن رخ می‌دهد. این اعتدال به عنوان اعتدال بهاری در نیمکره جنوبی و اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی است.
  • این اعتدال اولین روز بهار را در نیمکره شمالی مشخص می‌کند. در نیمکره شمالی ستاره شناسان و دانشمندان از اعتدال ماه مارس به عنوان آغاز بهار استفاده می‌کنند که این اعتدال در انقلاب ماه خرداد یا ژوئن، هنگامی که تابستان نجومی آغاز می‌شود، پایان می‌یابد. از طرف دیگر برای هواشناسان، بهار در نیمکره شمالی سه هفته قبل از اعتدال مارس در اول مارس آغاز می‌شود و در 31 ماه می پایان می‌یابد.
  • این اعتدال در بسیاری از فرهنگ‌ها یک زمان خاص است. بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان کل روز را به عنوان اعتدال ماه مارس جشن می‌گیرند. با این حال و در واقعیت، این اعتدال در یک لحظه خاص و زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید از خط استوای آسمانی (خط خیالی آسمان بالای خط استوای زمین) از جنوب به شمال عبور می‌کند. در این لحظه محور زمین نه به دور خورشید و نه به سمت خورشید تمایل و انحرافی ندارد، بلکه عمود بر پرتوهای خورشید و همانطور است که در تصویر (7) نشان داده شده است. در سال 2022 این لحظه در تاریخ 29 اسفند (20 مارس) ساعت 15:33 به وقت استاندارد جهانی رخ می‌دهد. برای مکان‌هایی که 10 ساعت یا بیشتر از زمان استاندارد جهانی عقب هستند، این رخداد در 28 اسفند (19 مارس) است و این تفاوت به دلیل منطقه زمانی است.
  • تاریخ اعتدال می‌تواند متفاوت باشد، اعتدال در ماه مارس می‌تواند در 19، 20 یا 21 مارس رخ دهد. در قرن 21، اعتدال در ماه مارس فقط دو بار در 21 مارس (1 فروردین) و در سال‌های 2003 و 2007 رخ داده است. این اعتدال در دهه‌های انتهایی قرن بیشتر در تاریخ 19 مارس رخ می‌دهد. این تاریخ‌ها براساس زمان اعتدال در سازمان استاندارد جهانی تعیین می‌شود و به دلیل اختلاف منطقه زمانی مکان‌های جلوتر از ساعت استاندارد جهانی ممکن است یک روز بعد اعتدال مارس را جشن بگیرند و مکان‌های عقب‌تر از ساعت استاندارد جهانی نیز یک روز زودتر آن را جشن می‌گیرند.
  • در زمان اعتدال مدت زمان روز و شب با هم برابر هستند. بر اساس بررسی‌ها در زمان اعتدال همه در کره زمین یک شبانه روز با طول مساوی یعنی 12 ساعت نور روز و 12 ساعت بدون نور روز را تجربه می‌کنند. در واقع نام اعتدال از واژه‌های لاتین aequus به معنی برابر و nox به معنای شب گرفته شده است.
  • اما در واقعیت در زمان اعتدال بیشتر مکان‌های کره زمین بیشتر از زمان شب در اعتدالین نور روز را می‌بینند. این نابرابری به دو دلیل رخ می‌دهد: نحوه تعریف طلوع و غروب آفتاب و شکست نور خورشید در جو. بیشتر مکان‌های روی زمین، به جز مکان‌های موجود در خط استوا تقریباً دو بار در سال شبانه روز یکسان را تجربه می‌کنند. تاریخ این رویداد که به تعادل نیز معروف است به عرض جغرافیایی محل سکونت بستگی دارد و می‌تواند چند روز قبل یا بعد از اعتدال باشد.
  • این روز و لحظه تنها تاریخی نیست که می‌توان تخم مرغ را در انتهای آن متعادل نگه داشت. یک باور در میان عموم مردم وجود دارد که هر ساله در اعتدال بهار می‌شنویم و این است که این روز تنها روزی از سال است که تخم مرغ می‌تواند در آن کاملاً متعادل باشد. بسیاری افراد این موضوع را امتحان می‌کنند و به کسانی که در این آزمایش شکست می‌خورند گفته می‌شود که در زمان دقیق اعتدال آن را امتحان نکرده‌اند. با این حال حقیقت این است که هیچ چیز جادویی در مورد اعتدال یا زمان وقوع آن وجود ندارد و شما می‌توانید تخم مرغ را در پایان هر روز کاملا متعادل کنید.
  • انجام یک آزمایش خاص در روز اعتدالین. برای انجام این آزمایش شما به یک چوب مستقیم یا خط کش چوبی بلند، زاویه سنج و قطب نما نیاز دارید. یک فضای خالی مانند پارک یا پارکینگ را پیدا کنید که در آن ساختمان‌های بلند، درختان یا تپه‌ها برای جلوگیری از تابش نور آفتاب وجود نداشته باشد. عرض جغرافیایی مکان خود را پیدا کنید و این عدد را از 90 کم کنید. این زاویه‌ای خواهد بود که چوب را با آن زاویه در زمین قرار می‌دهید. اگر در نیمکره شمالی هستید، از قطب نما برای یافتن جنوب استفاده کنید و چوب را به آن سمت قرار دهید. اگر در نیمکره جنوبی هستید، چوب یا خط کش را به سمت شمال قرار دهید. با استفاده از زاویه یاب، چوب را در زاویه‌ای که محاسبه کرده‌اید در زمین ثابت کنید و یادتان باشد که آن را در جهت مخالف نیمکره‌ای که قرار دارید در زمین ثابت کنید. تا ظهر صبر کنید و می‌ببینید سایه چوب از بین می‌رود و در ظهر چوب اصلاً سایه‌ای نخواهد داشت. این آزمایش را فقط دو بار در سال و در اعتدال مارس و سپتامبر می‌توانید انجام دهید.
  • در شروع اعتدال بهاری یا اعتدال مارس در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان به مناسبت اعتدال ماه مارس مراسم و جشن‌هایی را برگزار می‌کنند و تعطیلات سراسری نیز در برخی کشورها مانند ایران وجود دارد.
اعتدال بهاری
تصویر 8: اعتدال مارس شروع فصل بهار در نیمکره جنوبی است.

اعتدال پاییزی چیست؟

همان طور که گفتیم در یک سال دو اعتدال بهاری و پاییزی وجود دارد. اعتدال زمانی رخ می‌دهد که خورشید مستقیم بر خط فرضی استوای زمین بتابد و طول روز و شب تقریباً با هم برابر باشند. با این حال همان طور که در اعتدال بهاری نیز بیان شد، در نیمکره‌های مختلف تغییر فصل متفاوت است. به این صورت که اعتدال پاییزی در نیمکره شمالی مقارن با شروع بهار در نیمکره جنوبی است.

اعتدال پاییزی در ایران و تهران مصادف با 31 شهریور و در ساعت 22:51 به وقت تهران در این سال (2021) رخ می‌دهد. به وقت استاندارد جهانی اعتدال پاییزی در 2021 در روز چهارشنبه و در ساعت 19:21 بیست و دوم سپتامبر رخ می‌دهد. اعتدال ماه سپتامبر یا شهریور در لحظه عبور خورشید از استوای آسمانی (خط خیالی در آسمان و بالای خط استوا) از شمال به جنوب اتفاق می‌افتد. این اتفاق هر سال در 31 شهریور، یکم یا دوم مهر (22، 23 یا 24 سپتامبر) رخ می‌دهد. همان طور که در پیدایش فصل‌ها بر روی زمین نیز گفتیم محور زمین نسبت به دایره البروج (صفحه خیالی ایجاد شده توسط مسیر زمین به دور خورشید) با زاویه متمایل در حدود 23/4 درجه حرکت می‌کند.

اعتدال پاییزی
تصویر 9: اعتدال پاییزی

در هر روز دیگر از سال، نیمکره جنوبی یا نیمکره شمالی کمی به سمت خورشید متمایل می‌شوند. اما در هر دو اعتدال شیب محور زمین، همانطور که در تصاویر نشان داده شده است عمود بر اشعه خورشید است. در اعتدال طول شب و روز در سراسر جهان تقریباً یکسان و برابر با 12 ساعت است و به همین دلیل است که آن را اعتدال می‌نامند. با این حال حتی اگر این مورد یعنی تساوی روز و شب به طور گسترده‌ای پذیرفته شده باشد اما کاملاً درست نیست. در حقیقت اعتدالین دقیقاً 12 ساعت نور روز ندارند.

در نیمکره شمالی، اعتدال شهریور ماه آغاز پاییز است و در بسیاری از فرهنگ‌ها و آیین‌ها برای این اعتدال جشن‌ها و تعطیلات مخصوصی وجود دارد. یک جشن معروف باستانی برای رویداد اعتدال، مراسم قربانی مایا توسط هرم اصلی در چیچن ایتزا، مکزیک بوده است. این هرم معروف به ال كاستیلو، دارای 4 ستون پله است كه از بالا به پایین وجه‌های هرم قرار گرفته و مشهور به فداکاری‌ها و رشادت‌های انسانی است كه قبلاً در این مکان رخ داده است. راه پله‌ها با زاویه‌ای دقیق محاسبه و ساخته شده‌اند و این موضوع باعث می‌شود که در روز اعتدال این تصور به وجود آید که انگار مار عظیمی از نور خورشید از پله ها پایین می‌رود.

حقایقی در مورد اعتدال ماه سپتامبر یا ماه شهریور

  • این اعتدال دومین اعتدال سال است. اعتدال ماه سپتامبر در 31 شهریور (22 سپتامبر) یا در حدود این تاریخ است. این در حالی است که اولین اعتدال سال، اعتدال اسفند یا مارس در 29 اسفند (21 مارس) هر سال اتفاق می‌افتد.
  • اعتدال پاییزی در انگلیسی با عنوان autumn equinox شناخته می‌شود.
  • این اعتدال مصادف با خداحافظی با تابستان در نیمکره شمالی است. از نظر نجومی، اعتدال در شهریور یا سپتامبر اعتدال پاییزی است که پایان تابستان و آغاز پاییز را نشان می‌دهد. فصل پاییز در انقلاب دی یا دسامبر که زمستان نجومی آغاز می‌شود به پایان می‌رسد. از طرف دیگر برای هواشناسان، پاییز در نیمکره شمالی حدود 3 هفته قبل از اعتدال شهریور و در 10 شهریور (اول سپتامبر) آغاز می‌شود و در 9 آذر (30 نوامبر) پایان می‌یابد.
  • این اعتدال آغاز بهار در نیمکره جنوبی است. در نیمکره جنوبی، اعتدال ماه شهریور یا سپتامبر اعتدال بهاری است. اعتدال شهریور ماه در نیمکره جنوبی به عنوان اعتدال بهاری شناخته می‌شود و توسط ستاره شناسان به عنوان اولین روز بهار در این نیمکره در نظر گرفته می‌شود.
  • اعتدالین یک لحظه در زمان هستند. در حقیقت اعتدالین حوادث یک روزه نیستند و حتی اگر بسیاری تصمیم بگیرند که تمام روز را جشن بگیرند این رویدادها یک لحظه هستند و زمان عبور خورشید از خط استوای آسمان (خط خیالی در آسمان بالای استوای زمین) رخ می‌دهند. در این لحظه محور چرخشی زمین نه متمایل به خورشید و نه به سمت آن است. در سال 2021، خورشید در 22 سپتامبر و در ساعت 19:21 به زمان استاندارد جهانی از خط استوای آسمانی از شمال به جنوب عبور خواهد کرد. به دلیل اختلاف زمانی مناطق مختلف، این اعتدال در 23 سپتامبر 2021 در مکان‌هایی رخ می‌دهد که حداقل از لحاظ زمانی 4:30 ساعت جلوتر از زمان جهانی استاندارد هستند. این مناطق شامل شهرهایی در نیوزیلند، فیجی و شرق روسیه هستند.
  • تاریخ رویداد اعتدال متفاوت است. در حالی که اعتدال ماه شهریور یا سپتامبر معمولاً در 22 یا 23 سپتامبر رخ می‌دهد، اما به ندرت می‌تواند در 21 یا 24 سپتامبر نیز به وقوع بپیوندد. اعتدال 21 سپتامبر برای چندین هزار سال اتفاق نیفتاده است. با این حال در قرن 21 این اتفاق دو بار رخ خواهد داد که در سال‌های 2092 و 2096 است. آخرین اعتدال 24 سپتامبر در سال 1931 اتفاق افتاد و بعدی در سال 2303 اتفاق می‌افتد. تاریخ اعتدال به دلیل تفاوت بین تعریف سال در تقویم و مدت زمانی که زمین برای انجام چرخش در مدار خود به دور خورشید لازم دارد یعنی در حدود 365 و یک چهارم روز متفاوت است. این موضوع بدان معنا است که هر اعتدال شهریور حدود 6 ساعت دیرتر از اعتدال سال قبل رخ می‌دهد و در نهایت تاریخ را به یک روز عقب‌تر یا جلوتر منتقل می‌کند. ذکر این نکته ضروری است که این تاریخ‌ها براساس زمان اعتدال در ساعت استاندارد جهانی تعیین می‌شوند و به دلیل اختلاف منطقه زمانی، مکان‌های جلوتر از UTC ممکن است یک روز بعد اعتدال ماه سپتامبر را جشن بگیرند و مکان‌های عقبتر از UTC نیز یک روز زودتر از آن را جشن بگیرند.
  • طول روز و شب در اعتدال برابر است. اصطلاح اعتدال از واژه‌های لاتین aequus به معنی برابر و nox به معنی شب گرفته شده است. این موضوع منجر به این تصور غلط و رایج شده که همه در کره زمین روز و شب برابر یعنی 12 ساعت از نور روز و 12 ساعت از شب را در روز اعتدال شهریور تجربه می‌کنند.
  • در حقیقت بیشتر نقاط روی زمین در این روز بیش از 12 ساعت از نور خورشید لذت می‌برند. این موضوع به دو دلیل اتفاق می‌افتد: نحوه تعریف طلوع و غروب خورشید و شکست نور خورشید در اتمسفر. مکان‌هایی که در خط استوا نیستند دو بار در سال، معمولاً چند روز قبل یا بعد از اعتدال، شبانه روز مساوی را تجربه می‌کنند. تاریخ این رویداد که به تعادل نیز معروف است، به عرض جغرافیایی یک مکان بستگی دارد. در حقیقت، ساکنین نزدیک به خط استوا چند روز قبل از اعتدال آن را جشن می‌گیرند.
  • ماه کامل نزدیک به اعتدال سپتامبر که به بدر یا Harvest moon نیز شناخته می‌شود، از نظر نجومی ویژه است. دلیل این امر نیز این است که زمان بین طلوع دو ماه در این دوره کوتاه‌تر است. به طور متوسط ماه هر روز در یک ماه قمری 50 دقیقه دیرتر طلوع می‌کند (دوره زمانی بین دو ماه کامل یا دو ماه نو). نزدیک به بدر یا Harvest moon، اختلاف زمانی بین دو طلوع ماه متوالی برای چند روز به کمتر از 50 دقیقه کاهش می‌یابد. این پدیده که به عنوان اثر «ماه هاروست» (Harvest moon) شناخته می‌شود به دلیل زاویه کم مدار ماه در اطراف زمین با افق در این زمان از سال رخ می‌دهد. اثر معکوس این پدیده در نیمکره جنوبی رخ می‌دهد، زیرا که در این نیمکره ماه بیش از 50 دقیقه دیرتر از روز قبل طلوع می‌کند. در زمان‌های قدیم، طلوع زود هنگام ماه برای چند روز در اطراف اعتدال در نیمکره شمالی به این معنی بود که کشاورزان می‌توانستند عصرها مدت بیشتری کار کنند و محصولات خود را برداشت کنند. برای آشنایی با فازهای مختلف ماه این مطلب را در مجله فرادرس مطالعه کنید.
  • با نزدیک شدن اعتدال ماه سپتامبر، شانس دیدن شفق قطبی برای کسانی که در عرض‌های جغرافیایی بالای نیمکره شمالی قرار دارند، افزایش می‌یابد. طبق گفته ناسا، زمان اعتدالین زمان اصلی نورهای شمالی است یعنی فعالیت‌های ژئومغناطیسی دو برابر بیشتر از تابستان یا زمستان احتمال دارد که در بهار و پاییز اتفاق بیفتند.
  • در زمان اعتدال شهریور در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان به مناسبت اعتدال ماه سپتامبر اعیاد و جشن‌های مختلفی را برگزار می‌کنند.
اعتدال پاییزی
تصویر 10: اعتدال شهریور یا سپتامبر شروع فصل پاییز در نیمکره شمالی است.

تفاوت میان اعتدالین و انقلاب خورشیدی چیست؟

ممکن است بدانید که انقلاب‌های خورشیدی و اعتدالین تغییر فصول روی زمین را نشان می‌دهند. برای آشنایی با چگونگی تغییر فصل در زمین مطلب فصل‌ها چگونه پدید می‌آیند؟ | به زبان ساده را در مجله فرادرس بخوانید. اما سوال اصلی در این بخش این است که آیا این دو پدیده فقط اسم‌های مختلفی برای یک نوع رویداد هستند؟ حقیقت این است که انقلاب و اعتدالین به نوعی نقطه مقابل یکدیگر هستند.

فصل‌ها روی زمین تغییر می‌کنند زیرا این سیاره هنگام گردش به دور خورشید کمی در محور چرخش خود به حول خورشید متمایل می‌شود. این بدان معنی است که نقاط مختلف کره زمین در زمان‌های مختلف سال کم و بیش نور خورشید را دریافت می‌کنند. اگر زمین کج نشود، خورشید همیشه مستقیماً بالاتر از خط استوا به نظر می‌رسد و میزان نوری که یک مکان مشخص دریافت می‌کند ثابت است و فصلی وجود نخواهد داشت. همچنین نیازی به صحبت در مورد نشانه‌های مربوط به اعتدالین یا انقلاب نیست.

دو انقلاب خورشیدی در 30 یا 31 خرداد (20 یا 21 ماه جون) و 30 آذر یا 1 دی (21 یا 22 ماه دسامبر) اتفاق می‌افتند. این رویدادها روزهایی هستند که در آن‌ها مسیر خورشید در آسمان در دورترین نقطه شمال یا جنوب از استوا است. انقلاب زمستانی یک نیمکره کوتاه‌ترین روز سال و انقلاب تابستانی آن طولانی‌ترین روز سال است. در نیمکره شمالی، انقلاب خرداد آغاز تابستان است و این زمانی است که قطب شمال در نزدیکترین فاصله به خورشید متمایل است و پرتوهای خورشید مستقیماً در بالای سر منطقه گرمسیری برج سرطان قرار دارند. انقلاب آذر آغاز زمستان است و در این مرحله قطب جنوب نزدیکترین فاصله را به خورشید دارد و پرتوهای خورشید مستقیماً در بالای سر منطقه گرمسیری برج جدی قرار دارند. در نیمکره جنوبی این موضوع برعکس است و فصول معکوس می‌شوند.

این در حالی است که اعتدال در ماه مارس (حدود 21 مارس) و سپتامبر (حدود 23 سپتامبر) اتفاق می‌افتد. این روزها، روزهایی هستند که خورشید دقیقاً بالاتر از خط استوا قرار دارد و طول روز و شب تقریباً برابر است. بنابراین در نیمکره شمالی:

  1. اعتدال بهاری حدود 1 فروردین رخ می‌دهد. طول روز و شب تقریباً برابر و آغاز بهار است.
  2. انقلاب تابستانی 30 یا 31 خرداد رخ می‌دهد. طولانی‌ترین روز سال و آغاز تابستان است.
  3. اعتدال پاییزی حدود 1 مهر رخ می‌دهد. طول روز و شب برابر و آغاز پاییز است.
  4. انقلاب زمستانی 30 آذر یا 1 دی رخ می‌دهد. این روز کوتاه‌ترین روز سال و آغاز زمستان است.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی و مطالعه اعتدالین پرداختیم. بدین منظور ابتدا معنای اعتدال را توضیح دادیم و سپس در مورد دلیل رویداد این پدیده صحبت کردیم. همچنین اعتدال بهاری و پاییزی را معرفی کردیم و تفاوت‌های میان این دو اعتدال را توضیح دادیم. در نهایت نیز به تفاوت میان اعتدالین و انقلاب خورشیدی پرداختیم.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BritannicaSpaceNationalGeographicTimeandDate
۴ دیدگاه برای «اعتدالین چیست؟ — اعتدال بهاری و اعتدال پائیزی — به زبان ساده»

باسلام بااین مطالبی که که توضیح داده بودین واقعا عالی بودن خیلی واضح هرکدام را جداگانه توضیح دادین تقدیر و تشکر از زحماتتون

عالی بود جامع و عالی

من مطالعه کردم ساده و عالی گفتین..ممنون…دبیر جغرافیا هستم که رشته م ج نیست

سلام و روز شما به خیر؛

از اینکه این مطلب برای شما مفید بوده است خوشحالیم و از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *