آی سی LM317 — راهنمای کاربردی

۴۸۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آی سی LM317 — راهنمای کاربردی

آی سی LM317 یک آی‌سی سه‌پایه است که با استفاده از آن می‌توان یک ولتاژ تنظیم‌نشده ۴۰ ولت جریان مستقیم را به ولتاژ ۱٫۲ تا ۳۷ ولت متغیر و قابل‌تنظیم تبدیل کرد. در این مطلب با این آی‌سی‌ معروف آشنا خواهیم شد.

فهرست مطالب این نوشته

فیلم آموزشی آی‌سی LM317

دانلود ویدیو

در قدم اول باید یک ولتاژ جریان‌مستقیم تنظیم‌نشده تولید کرد، یعنی دامنه ولتاژ مثلا بین ۴۰ تا ۴۵ ولت تغییر کند. این کار توسط مدار زیر که به یکسوساز تمام‌موج با صافی خازنی معروف است، انجام می‌شود.

دامنه ولتاژ ضربان (ریپل) بستگی به ظرفیت خازن دارد و در عمل مقدار ظرفیت خازن طوری انتخاب می‌شود که ولتاژ ضربان قابل قبول باشد.

مدار یکسوساز تمام‌موج با صافی خازنی
شکل 1: مدار یکسوساز تمام‌موج با صافی خازنی
موج ولتاژ خروجی
شکل 2: شکل موج ولتاژ خروجی مدار شکل ۱

حال می‌توان از این ولتاژ تنظیم‌نشده یک ولتاژ کاملا تنظیم‌شده و قابل تغییر تولید کرد. برای این کار از آی‌سی LM317 استفاده می‌کنیم. این آی‌سی و دیاگرام‌ پین‌های آن در شکل ۳ نشان داده شده است. از سمت چپ به راست، اولین پین پایه تنظیم، دومین پین ولتاژ تنظیم‌شده خروجی و پایه سوم نیز ولتاژ ورودی را مشخص می‌کند.

آی‌سی LM317
شکل 3: آی‌سی LM317

مطابق شکل ۴، ولتاژ خروجی صافی خازنی وارد آی‌سی می‌شود.  بین پایه‌های تنظیم و خروجی آی‌سی مقاومت R1 و بین پایه تنظیم و زمین نیز یک پتانسیومتر R2 نصب می‌شود. جهت حذف نویزهای فرکانس‌بالا و عملکرد پایدار مدار، در ورودی و خروجی آی‌سی از خازن‌های پلی‌استر C1 و C2 استفاده می‌کنیم.

منبع ولتاژ متغیر با آی‌سی LM317
شکل 4: منبع ولتاژ متغیر با آی‌سی LM317

ولتاژ خروجی از رابطه زیر تعیین می‌شود:

بنابراین، با تغییر پتانسیومتر می‌توان ولتاژ خروجی را بین ۱٫۲ تا ۳۷ ولت تغییر داد. دقت کنید که در عمل ممکن است ولتاژ جریان مستقیم بین ۵ تا ۱۰ ولت لازم داشته باشیم. در چنین شرایطی لازم نیست ولتاژ ۴۰ ولت به ورودی آی‌سی اعمال شود. به عنوان یک قاعده سرانگشتی بهتر است دامنه ولتاژ ورودی (همان خروجی صافی خازنی) حدود ۲ ولت بالاتر از بیشترین ولتاژ تنظیم‌شده لازم باشد. در نهایت مدار کامل منبع تغذیه متغیر در شکل ۵ رسم شده است.

مدار کامل منبع تغذیه متغیر
شکل 5: مدار کامل منبع تغذیه متغیر

در صورتی که مطلب بالا برای‌ شما مفید بوده است، آموزش‌ها و مطالبی که در ادامه آمده‌اند نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۹۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
۸ دیدگاه برای «آی سی LM317 — راهنمای کاربردی»

استاد زندی مثل همیشه عالی با آموزش های کاربردی

مهندس زندی عزیز توفیق روزافزون شمارا ارزو دارم

سلام با تشکر از مطالب اموزنده و مفیدتان .میخواستم اگه امکان داره بدونم چی میتونه باعث بشه این ای سی بترکه در حالی که مقاومت هایی که ولتاژ مرجعو تولید میکنن سالمن و ولتاژ ورودی هم 12 ولته.ممنون

من از روش بیان جناب زندی که بسیار روان و بدون کوچکترین مکثی که نشان از تسلط کامل ایشان در موضوع مربوطه دارد به معنای واقعی نه یک کلمه کم نه یک کلمه بیش سپاسگزاری میکنم و امیدوارم عمر پربار و درازی داشته باشند.

این آی سی رو اگر در نزدیکی ما جایی نباشد که برویم و بخریم ، در آن صورت ممکن هست بفرمایید که احتمالا در چه دستگاههایی ممکن است یافت شود که برویم و آن آی سی را از روی مدار آن دستگاه باز و استفاده کنیم؟

سلام.این ای سی را میتونی از رسیورهای قدیمیHDکه از رده خارج هستند در بیاری استفاده کنی.

سلام من این مدارو ساختم ولی کار نکرد خازن 100 میکروهم بشدت داغ میشه از پتانسومتر 10 کیلو و مقاومت 235 اهم استفاده کرده بودم حتما باید از پتانسیومتر 3.2 و مقاومت 240 استفاده بکنم ؟

عالی و واقعا مفید بود.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *