پرکردن دندان چیست و چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

۱۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
پرکردن دندان چیست و چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

اخیرا به یک دندانپزشکی رفته‌اید و دندانپزشک به شما می‌گوید که نیاز به پرکردن دندان‌تان دارید؛ شما تنها نیستید. اکثر مردم در طول زندگیشان حداقل به یک بار پر کردن دندان‌شان نیاز دارند. ولی دقیقا پر کردن دندان یعنی چه؟ پرکردن دندان یعنی دوباره سلامتی و شکل اولیه را به دندان‌های پوسیده برگرداندن در حالی که از پوسیدگی مجدد آنها جلوگیری شود. البته در مطب ها و کلینیک‌های دندانپزشکی، پرکردن دندان بیشترین مراجعه کننده را دارد. پس نگران نباشید. مخصوصا اگر هر روز مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید.

چگونه متوجه شوم که آیا نیاز هست دندانم را پر کنم یا نه؟

دندانپزشکتان از آینه کوچکی برای معاینه و بررسی تک تک دندان‌هایتان استفاده میکند. و هر چیزی که غیر عادی جلوه کند، مثل کدر و بی رنگ شدن دندان‌ها، یا حساس بودن دندان نسبت به دمای محیط، سرما، گرما و.... توسط دندانپزشکتان معاینه و بررسی خواهد شد. ممکن است از دندان شما x-ray گرفته شود. سپس دندانپزشکتان با شما درباره جزئیات و کارهایی که قرار است در پر کردن دندان انجام شود، صحبت خواهد کرد.

بهترین نوع پر کردن دندان کدام است؟

گزینه و نوع مناسب برای پرکردن دندان شما به موارد مختلفی بستگی دارد مثل: هزینه ، موادی که بهترین دندانپزشک‌ تهران و دیگر شهرها می‌خواهد با آن دندانتان را پر کند، موقعیت مکانی دندانی که نیاز به پر کردن دارد در دهان، آلرژی و حساسیتی که شما ممکن است به مواد داشته باشید و مقدار خرابی و پوسیدگی دندانتان.

  • طلا: مراحل پر کردن دندان با طلا همانطور که از اسمش پیداست هزینه سنگینی دارد و در آزمایشگاه ساخته می‌شود. کسانی که می‌خواهند دندانی با دوام و مقاومت بسیار زیاد داشته باشند از طلا برای پر کردن استفاده می‌کنند، زیرا طلا از ورود هرگونه باکتری، مواد غذایی، بزاق دهان به درون حفره ناشی از پوسیدگی جلوگیری میکند. همچنین پر کردن دندان با طلا دچار خوردگی و تغییر رنگ نمی‌شود. پر کردن دندان با طلا بیشتر از 20 سال در دهان دوام می آورد و البته گران قیمت‌ترین گزینه برای پر کردن دندان است و با مراجعه‌های زیاد به دندانپزشکی کار انجام می‌شود.
  • آمالگام: این ماده ترکیبی از جیوه، نقره و قلع است. آمالگام قدیمی‌ترین ماده برای پرکردن دندان است. همانطور که می‌دانید جیوه ماده‌ای سمی است و به همین دلیل، استفاده از آن برای درمان به صورت اندک اندک مجاز نیست. آمالگام دارای مقاومت بیشتری نسبت به کامپوزیت است و چون دندان های عقبی برای جویدن نیاز به مقاومت زیادی دارند، گزینه مناسبی برای پر کردن دندان‌های عقبی است. آمالگام یا نقره در مقابل خوردگی و پوسیدگی مقاوم است و هزینه کمتری نسبت به پر کردن نقره‌ای دارد. ولی چون دندان‌هایی که به این روش پر شده‌اند رنگ تیره ای دارند، گزینه مناسبی برای ناحیه‌های قابل رویت در دهان نیست. طول عمر آمالگام حدود 12 سال است.
  • کامپوزیت: دندان پر شده با کامپوزیت طبیعی‌تر به نظر می‌رسد چون رنگ آن تقریبا با رنگ دندان یکی است. کامپوزیت مقاومت و پایداری کمتری دارد و ممکن است مثل دندان‌های طبیعی لکه‌دار شود. بنابراین، نسبت به بقیه گزینه‌ها برای پر کردن، ماندگاری و عمر کمتری دارد. در حالی که برای پر کردن دندان‌های کوچک و حجم کم مناسب است.
  • سرامیک: سرامیک برای پر کردن دندان در آزمایشگاه ساخته می‌شود. این مواد با رنگ دندان شما یکسان و در برابر خوردگی و لک شدن مقاوم است. هزینه آن با هزینه پر کردن طلا تقریبا یکی است. سرامیک به طور کامل دندان شما را پوشش می دهد. از معایب استفاده از سرامیک، تراشیدن بخش زیادی از دندان سالم و هزینه زیاد آن است.

شما برای پر کردن دندان‌تان شاهد چه اتفاقاتی خواهید بود؟

وقتی می‌خواهید دندانتان را پر کنید ابتدا دندانپزشک‌تان بی‌حسی موضعی به شما تزریق می‌کند. سپس، دندانپزشک‌تان از یک دریل برای سوراخ کردن مینای دندان برای از بین بردن پوسیدگی استفاده می‌کند. وقتی که دریل به عاج دندان یا دومین لایه دندان شما می‌رسد، دندانپزشکتان از یک دریل با سرعت کمتر استفاده می‌کند. این به این خاطر است که عاج دندان نسبت به مینای دندان نرم‌تر است. دندانپزشک درون حفره را برای پر کردن شکل میدهد .ممکن است دندانپزشکتان از یک پایه برای محافظت از مغز ساقه دندانتان استفاده و در موضع جایگذاری کند.

اگر دندانپزشکتان با کامپوزیت دندانتان را پر می‌کند، با یک ژل اسیدی دندانتان را سیاه قلم می‌زند. سیاه قلم زدن باعث ایجاد حفره‌های کوچک در مینای دندان می‌شود. و سپس دندانپزشک با مواد آن را پر می‌کند. همچنین مواد متصل کننده برای اتصال مواد پر کننده دندان از دو طرف استفاده می‌شوند. این کار باعث کاهش خطر پوسیدگی زیر مواد در دندان می‌شود.

مواد کامپوزیت در دندان با یک چراغ مخصوص حرارت می‌بینند و سخت و محکم می شوند. با این چراغ، دندانپزشک‌تان در حین پر کردن دندان‌تان بارها چراغ را روی کامپوزیت میگیرد تا مواد سخت و محکم شوند.

در آخر، دندانپزشکتان با استفاده از یک تیغچه مواد روی دندانتان را صاف میکند و برق می‌اندازد. ممکن است کمی روی دندانتان مواد تیز و اضافی باقی مانده باشد که به راحتی در جلسه بعدی قابل رفع است.

پس از پر کردن دندان چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است پس از پر کردن دندان‌تان کمی احساس تغییر روی دندانتان داشته باشید؛ ولی این نشانه در طول زمان رفع خواهد شد. برای مثال اکثر مردم پس از پر کردن دندانشان، احساس میکنند که دندان پر شده نسبت به غذاهای سرد، شیرینی ها، هوا و فشار حساسیت نشان می‌دهد. معمولا تا یک تا دو هفته اول این حساس شدن دندان از بین می‌رود. البته اگر پس از پر کردن دندان‌تان هنگام فشار دادن دندان‌تان برای جویدن و غذا خوردن احساس فشار کردید، مشاوره تلفنی با دندانپزشک این موضوع را توضیح خواهد داد که مواد اضافی روی دندان پر کرده‌تان بلند است و نیاز به کوتاه شدن دارد.

در نهایت، پر کردن دندان‌تان نباید باعث دزدیدن خنده‌تان شود، حتی اگر در آینده قصد دارید دندانتان را پر کنید، باید با افتخار و اعتماد به نفس لبخند بزنید.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *