یک رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد

۲۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
یک رزومه حرفه ای چه ویژگی هایی باید داشته باشد
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

چندین مؤلفه وجود دارد که در کنار هم یک رزومه را به سندی قوی تبدیل می‌کنند، اما به صورت کلی تمام رزومه‌ها باید شامل بخش اطلاعات تماس، هدف یا خلاصه، تجربه کاری، تحصیلات و مهارت‌ها باشند. اگر تمام این موارد را به درستی در رزومه خود قرار دهید، به کارفرما ثابت می‌کنید که شما فرد مناسب برای آن موقعیت شغلی هستید و از توانایی بالایی برخوردار هستید. برای کمک به شما برای ساخت یک رزومه خوب و حرفه‌ای، تصمیم داریم در این مقاله مهم‌ترین بخش‌های یک رزومه را نام ببریم.

چرا قسمت‌های مختلف یک رزومه مهم هستند؟

برای اینکه بتوانید صلاحیت، تجربه و تحصیلات خود را به کارفرمایان ثابت کنید، بسیار مهم است که بدانید ابتدا رزومه چیست؟ و بعد بخش‌های رزومه را جدی بگیرید. بخش‌هایی که معمولاً در رزومه شما مهم هستند و پیشنهاد می‌شوند عبارت‌اند از اطلاعات تماس، مشخصات یا خلاصه رزومه، سوابق کاری، تحصیلات و مهارت‌های شما.

همچنین اگر بخش‌های اختیاری مانند سرگرمی‌ها یا دستاوردهای خود را در رزومه بیاورید، می‌توانید یک مزیت رقابتی برای خود نسبت به دیگر کارجویان داشته باشید. هر قسمت از رزومه نقش مهمی در موفقیت شما دارد و می‌تواند بر شانس شما برای ورود به بخش مصاحبه تاثیر بگذارد. حذف بخش‌های مهم در رزومه می‌تواند شما را از رسیدن به شغل دلخواه‌تان باز دارد.

6 قسمتی که باید در رزومه خود بگنجانید

در حالی که رزومه‌ها بسته به میزان سابقه شغلی و تحصیلات افراد و همچنین نوع موقعیتی که برای آن درخواست می‌کنند متفاوت است، اما شش جزء زیر معمولاً باید در تمام رزومه‌ها گنجانده شوند:

۱. بخش اطلاعات تماس

بخش تماس باید در بالای رزومه شما باشد و شامل نام و نام خانوادگی، آدرس محل زندگی، آدرس ایمیل و شماره تلفن شما باشد. اگر با قرار دادن آدرس کامل خانه خود احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید تنها به شهر و استان خود اکتفا کنید. بسته به شغلی که برای آن درخواست می‌کنید، می‌توانید سراغ آدرس شبکه‌های اجتماعی خود نیز بروید. اطلاعات تماس شما در رزومه باید کامل باشد تا کارفرما برای برقراری تماس با شما مشکلی نداشته باشد و به سختی نیفتد.

2. هدف یا خلاصه رزومه

پس از اطلاعات تماس خود، می‌توانید بسته به اولویت‌ها و اهداف خود، نوع رزومه خود را مشخص کنید و هدف و خلاصه‌ای از خود بنویسید. به طور کلی اگر می‌خواهید خیلی سریع استخدام شوید، باید در بخش هدف و خلاصه، تمام موارد مهم درباره خود را بیان کنید. به عنوان مثال خلاصه‌ای مهارت‌ها، سوابق کاری و تحصیلات را بیان کنید تا کارفرما در اولین نگاه پی به تمام آنها ببرد. برخی افراد به جای خلاصه و هدف، از نامه پوششی استفاده می‌کنند.

3. سوابق کاری

رزومه باید شامل یک بخش از سوابق کاری شما باشد که به وضوح تمام تجربیات و سوابق کاری مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست می‌دهید را نشان دهد. شما باید شرکت‌هایی را که برای آنها کار کرده‌اید، عنوانی که در هر شرکت داشته‌اید و وظایف خاصی که در سمت خود داشته‌اید را لیست کنید. شما همچنین می‌توانید هر گونه دستاورد یا کارهای قابل توجهی را که در مشاغل قبلی خود داشته‌اید را، درج کنید.

اگر چندین شغل داشته‌اید که بیشتر از یک صفحه می‌شوند، فقط 10 تا 15 سال گذشته حرفه‌ای خود را در این بخش قرار دهید. اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، می‌توانید دوره‌های کارآموزی و کارهای داوطلبانه خود را نیز در نظر بگیرید. به یاد داشته باشید که در لیست کردن سوابق خود، آنها را از جدید به قدیم ذکر کنید.

4. تحصیلات

بخش تحصیلات نیز بخشی ضروری از رزومه شما است. این بخش از رزومه، پیشینه تحصیلی شما و همچنین هر گونه دستاورد تحصیلی یا جوایزی را که دریافت کرد‌ه‌اید را شامل می‌شود. شما باید نام دانشگاهی را که در آن تحصیل کرده‌اید، مدارک تحصیلی و افتخارات یا دستاوردهایی که کسب کرده‌اید را ذکر کنید. اگر به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید، می‌توانید اطلاعات دبیرستان خود را نیز درج کنید.

5. مهارت‌ها

در این بخش از رزومه خود، می‌توانید مهارت‌های خاصی که در ارتباط با شغلی است که برای آن درخواست می‌کنید را فهرست کنید. مهارت‌های رایجی که می‌توانید در این بخش قرار دهید شامل مهارت‌های کار با کامپیوتر، مهارت‌های فنی و مهارت‌های نرم می‌شود که به طور خاص با موقعیت شغلی درخواستی شما مرتبط هستند. می‌توانید از شرح شغلی برای لیست کردن مهارت‌های مرتبط کمک بگیرید.

6. قسمت‌های اختیاری برای درج در رزومه

ممکن است اطلاعات مهم دیگری نیز داشته باشید که در بخش‌های دیگر رزومه گنجانده نمی‌شوند. به عنوان مثال، مقالاتی که در مجلات و وب‌سایت‌های بزرگ دنیا منتشر شده و یا جوایزی که به واسطه فعالیت علمی کسب کردید. با این حال، قبل از اضافه کردن اطلاعات اضافی، حتما از خود بپرسید که آیا گنجاندن این اطلاعات برای کارفرما جذاب است یا خیز. اگر پاسخ شما منفی است، از آوردن آنها در رزومه خودداری کنید.

این اطلاعات می‌توانند شامل موارد زیر شوند:

  • جوایز یا دستاوردها
  • زبان‌هایی که به آنها مسلط هستید
  • فعالیت‌های اجتماعی
  • سرگرمی‌ها

رزومه خود را به صورت آنلاین بسازید

اگر فکر می‌کنید که انجام تمام این کارها و رعایت بایدها و نبایدهای یک رزومه برای شما سخت است، راحت‌ترین و البته مطمئن‌ترین کار این است که سراغ استفاده از رزومه ساز آنلاین بروید.

یک رزومه حرفه‌ای باید به شکلی طراحی شود که اطلاعات مرتبط با شغل و ویژگی‌های شخصی شما را برجسته کند و نقاط ضعف شما را بپوشاند. رزومه آنلاین سندی است که شما از آن برای برجسته کردن سوابق تحصیلی، شغلی و موفقیت‌ها استفاده می‌کنید، که در بهترین حالت این سند باید حاوی اطلاعاتی متناسب با موقعیت شغلی باشد.

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *