رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب — راهنمای کاربردی

۳۰۳۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب — راهنمای کاربردی

گاهی، افراد نیاز دارند که محتوای متنی یک وب‌سایت را کپی و یا تصاویر موجود در آن را ذخیره کنند. به همین منظور، روی صفحه وب و یا تصاویر موجود در آن کلیک راست می‌کنند؛ اما با پیغام خطایی مبنی بر ممنوعیت کلیک راست در صفحه مواجه می‌شوند. گاهی نیز با وجود کلیک راست کردن در صفحه، هیچ واکنشی به وقوع نمی‌پیوندد و «منو محتوا» (Context Menu | منو میان‌بر) باز نمی‌شود. این یعنی مالکان آن وب‌سایت، قابلیت کلیک راست کردن را در آن بسته‌اند. در این مطلب، به چگونگی رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب پرداخته خواهد شد.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

اگرچه در سال‌های اخیر غیر فعال کردن قابلیت کلیک راست در صفحات وب کمتر مشاهده می‌شود، اما هنوز هم وب‌سایت‌هایی هستند که با استفاده از «جاوا اسکریپت» (JavaScript) یا «خصیصه‌های اچ‌تی‌ام‌ال» (HTML Attributes)، قابلیت کلیک راست در آن‌ها غیر فعال شده است. این کار خیلی خوشایند و درست نیست و امید است تا روزی، دیگر در وب‌سایت‌ها از آن استفاده نشود.

اما در حال حاضر این ویژگی در برخی از وب‌سایت‌ها وجود دارد. بسیاری از صاحبان این وب‌سایت‌ها بر این باور هستند که غیر فعال کردن منوی محتوا (منویی که با کلیک راست قابل مشاهده است یا همان Context Menu)، راهکار خوبی برای ممانعت کردن از سرقت محتوای وب‌سایت آن‌ها محسوب می‌شود. اما غیرفعال کردن منو محتوایی در مرورگر وب، کاربر را از قابلیت‌ها و ابزارهای زیاد دیگری نیز محروم می‌کند. بنابراین، کاربران زیادی تمایل دارند که از چگونگی رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب آگاه شوند. غلبه بر این مشکل کار خیلی پیچیده‌ای نیست. در ادامه، روش‌های گوناگونی برای رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب بیان شده است.

غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر وب

با وجود آنکه غیرفعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر وب کاربر به عنوان یک گزینه انتحاری می‌تواند منجر به فعال کردن راست کلیک در صفحات وب شود، اما منجر به محدود کردن کارکردهای بسیاری از وب‌سایت‌هایی نیز می‌شود که از جاوا اسکریپت برای تحویل دادن ویژگی‌های مفید استفاده می‌کنند.

غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر کروم

غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر کروم، به صورت زیر انجام می‌شود.

گام اول: روی دکمه منو در بالا و سمت راست گوگل کروم کلیک می‌شود. سپس، از منو باز شده، روی گزینه Setting کلیک می‌شود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

گام دوم: javascript در نوار جستجویی که در تصویر زیر نشان داده شده، نوشته می‌شود. این امر منجر به آن می‌شود که گوگل کروم بخشی با عنوان Privacy را نمایش دهد. از این بخش، روی دکمه‌ای به نام Content settings کلیک می‌شود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

گام سوم: گزینه‌ای با عنوان Do not allow any site to run JavaScript که در تصویر زیر نمایش داده شده است، انتخاب می‌شود. سپس، دکمه Done را زده و کار غیر فعال کردن جاوا اسکریپت به پایان می‌رسد.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در مرورگر اینترنت اکسپلورر

برای غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در «اینترنت اکسپلورر» (Internet Explorer) نیز می‌توان به صورتی عمل کرد که در ادامه بیان شده است.

روی دکمه منو و سپس از منو نمایش داده شده، روی گزینه Internet Options کلیک می‌شود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

سپس به مسیر Security tab > Select Internet zone رفته و روی Custom level کلیک می‌شود. در صفحه باز شده، می‌توان روی گزینه Apply/OK کلیک و سپس، مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را بازنشانی کرد.

غیر فعال کردن جاوا اسکریپت در سایر مرورگرها

در دیگر مرورگرها نیز به روش‌های تقریبا مشابهی می‌توان اجرای جاوا اسکریپت وب‌سایت‌ها را، به طور کلی در مرورگر غیر فعال کرد. شاید بتوان گفت که غیر فعال کردن جاوا اسکریپت، ساده‌ترین راه برای فعال کردن کلیک راست در صفحات وب است، اما متاسفانه یا خوشبختانه، این راه ساده، بهترین راه نیست. بنابراین، توصیه می‌شود که از دیگر روش‌های بیان شده در این مطلب که آن‌ها نیز واقعا ساده هستند استفاده شود.

کپی کردن یک اسکریپت ساده در نوار آدرس مرورگر وب

روشی که در اینجا برای فعال کردن راست کلیک در صفحات وب بیان شده، احتمالا بی‌دردسرتر از روش بیان شده در بخش پیشین است. یک کد جاوا اسکریپت در ادامه ارائه شده است که صرفا مقدار منو محتوا را برای یک صفحه وب بازنشانی می‌کند.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

هنگام مراجعه به صفحه‌ای از وب که کلیک راست روی آن غیر فعال شده، کافی است که کاربر کدی را که در ادامه آمده در نوار آدرس بنویسد و کلید Enter را بزند. کاربر حتی نیاز به بارگذاری مجدد صفحه وب ندارد. کلیک راست باید فورا فعال شود.

کد جاوا اسکریپت رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب:

1javascript:void(document.oncontextmenu=null);

برای سادگی بیشتر، می‌توان یک بوکمارک از این کد ساخت تا همیشه با صرفا یک کلیک بتوان از آن استفاده کرد. می‌توان کد بالا را انتخاب و در نوار ابزار مرورگر وب (یا هر جای دیگری که بوکمارک‌ها ذخیره می‌شوند) درگ کرد. همچنین، کاربر می‌تواند نام آن را به چیزی که برای خودش معنادارتر است تغییر دهد.

استفاده از کد منبع وب‌سایت

می‌توان کد منبع یک وب‌سایت را با فشردن کلیدهای CTRL+U مشاهده کرد. این کلیدهای ترکیبی برای مرورگرهای مختلف یکسان است. شایان توجه است که قابلیت کلیک راست را نمی‌توان برای کد منبع یک وب‌سایت غیر فعال کرد. در ادامه، مراحل لازم برای مشاهده کد منبع یک صفحه وب در ادامه بیان شده است.

گام اول: مراجعه به وب‌سایت مورد نظری که قابلیت کلیک راست در آن غیر فعال شده است. فشردن هم‌زمان کلیدهای CTRL+U در این وهله، منجر به باز شدن کد منبع آن صفحه وب می‌شود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

گام دوم: کد منبع شبیه به چیزی است که در اسکرین‌شات زیر نمایش داده شده است. کاربر اکنون می‌تواند از ویژگی کلیک راست برای کپی کردن متن مورد نظر خودش استفاده کند.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

ذخیره کردن صفحه وب

می‌توان صفحه وب را با استفاده از کلیدهای ترکیبی CTRL+S ذخیره کرد.

هنگامی که صفحه وب ذخیره شد، می‌توان صفحه وب ذخیره شده را باز و از کلیک راست برای کپی کردن محتوای آن استفاده کرد؛ زیرا کلیک راست برای صفحات وب ذخیره شده غیر فعال نمی‌شود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

 استفاده از افزونه‌های مرورگر

در حالی که بوکمارک جاوا اسکریپت برای رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب گزینه مناسبی است، اما گاهی ممکن است کاربر به راهکار جامع‌تری نیاز داشته باشد و استفاده مدام از این اسکریپت برای او خسته کننده و سخت باشد. در این راستا، یک راهکار، استفاده از «افزونه‌های مرورگر وب» (Browser Extension) است.

افزونه‌های فعال کردن کلیک راست در صفحات وب برای مرورگر کروم

در مرورگر کروم، استفاده از افزونه  Absolute Enable Right Click & Copy [+] توصیه می‌شود. همانطور که از نام این افزونه مشخص است، کاری بیش از فعال کردن کلیک راست انجام می‌دهد. در واقع، افزونه Absolute Enable Right Click & Copy انتخاب متن و کپی کردن را در سایت‌هایی فعال می‌کند که این کارکردها را غیر فعال کرده‌اند.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

گزینه دیگری که می‌توان در مرورگر کروم از آن استفاده کرد، Enable Right Click [+] است. با استفاده از این افزونه، می‌توان محدودیت‌های اعمال شده روی منوی کلیک راست و کپی متن را، به حالت عادی و پیش‌فرض برگرداند. اغلب اوقات، فعال‌سازی گزینه نخستی که در تصویر زیر نمایش داده شده است، کار را انجام می‌دهد. اما اگر کار نکرد و مشکل حل نشد، دو مورد بعدی را هم می‌توان به ترتیب فعال کرد. البته با فعال شدن مورد آخر، کلا جاوا اسکریپت از کار خواهد افتاد و امکان ندارد محدودیتی باقی بماند؛ اما عملکردهای صفحه هم ناقص خواهد بود.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

افزونه‌های فعال کردن کلیک راست در صفحات وب برای مرورگر فایرفاکس

افزونه Allow Right-Click [+]، منو محتوا را در وب‌سایت‌هایی فعال می‌کند که آن را غیر فعال کرده‌اند.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

از افزونه Absolute Enable Right Click & Copy [+] می‌توان برای فعال کردن کلیک راست در صفحات وب برای مرورگر فایرفاکس استفاده کرد. این افزونه فایرفاکس، محافظت از کپی کردن متن را در همه وب‌سایت‌هایی حذف می‌کند که کاربر به آن‌ها مراجعه دارد. همچنین، امکان کپی کردن یا انتخاب کردن بخشی از متن را به کاربر می‌دهد. این افزونه، جعبه پیام‌های آزاردهنده (برای مثال: امکان کپی کردن محتوا از این وب‌سایت وجود ندارد) را غیر فعال می‌کند. دارای یک حالت «Absolute Mode» نیز برای حذف هر نوع محافظتی است.

افزونه‌های فعال کردن کلیک راست در صفحات وب برای مرورگر اپرا

افزونه Right Mouse Enabler [+] منو محتوا را در وب‌سایت‌هایی فعال می‌کند که آن را غیر فعال کرده‌اند.

بنابراین کاربر می‌تواند متن موجود در یک صفحه وب را به راحتی کپی و یا تصاویر موجود در آن را در کامپیوتر خود ذخیره کند.

رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب

افزونه‌هایی مانند NoScript [+] برای فایرفاکس و ScriptSafe [+] برای کروم وجود دارند. این افزونه‌ها همه اسکریپت‌های در حال اجرا روی یک صفحه وب را بلوک می‌کنند و کاربر اگر تمایل به اجرای آن‌ها داشته باشد، باید آن‌ها را فعال کند. چنین افزونه‌هایی، در وب‌سایت‌هایی که از اسکریپت‌ها برای ارائه قابلیت‌های مفید استفاده می‌کنند مشکل‌ساز می‌شوند.

در مجموع باید گفت که غیر فعال بودن قابلیت کلیک راست در صفحات وب یک مشکل سطحی و قابل رفع است؛ با این وجود گاهی واقعا آزاردهنده می‌شود.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowtoGeekMerabhejaThe Windows Club
۷ دیدگاه برای «رفع محدودیت کلیک راست در صفحات وب — راهنمای کاربردی»

اون کد جاوا رو که داخل آدرس بار بزنیم و اینتر بزنیم میره تو گوگل سرچش میکنه. سایت مورد نظر هم برام ذخیره نمیشه.

در واقع سایت ذخیره شده، هم کلیک راست نداره

تا اینجا که برای من کار نکرد تا ببینیم بعدا چی میشه

مطلب خوبی بود ممنون

سلام طبیعتا بیشتر به خاطر این از کپی کردن جلو گیری میکنن برخی از سایتها مطالب را کپی میکنن و به جای اینکه نام منبع مطلب را ذکر کنن به نام خود ثبت میکنن

ممنون خیلی عالی بود

خیلی ممنون

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *