آموزش تنظیمات دوربین عکاسی

۳۵۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش تنظیمات دوربین عکاسی
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

با توجه‌ به پیشرفت تکنولوژی، کیفیت دوربین‌های تولید شده نیز افزایش چشمگیری داشته است و بسیاری از مواقع، می‌توانید با تنظیمات اتوماتیک دوربین، عکس‌های بسیار باکیفیتی بگیرید، اما گاهی اوقات استفاده از تنظیمات پیش‌فرض موجب می‌شود تا کیفیت عکس به‌صورت محسوسی کاهش پیدا کند، به همین دلیل در این مقاله قصد داریم آموزش کاملی درمورد چگونگی انجام تنظیمات دوربین عکاسی را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید کیفیت عکس‌های خود را افزایش دهید.

بررسی نوردهی در تنظیمات دوربین عکاسی

اگر قصد دارید در محیط‌های مختلف عکاسی کنید، بهتر است با تنظیمات دوربین آشنا باشید. یکی از مهم‌ترین تنظیمات در هنگام عکاسی نوردهی است. اگر قصد دارید در حالت دستی عکاسی کنید، باید از نورسنج برای اندازه‌گیری نور محیط استفاده کنید. شما می‌توانید این عدد را در LCD پشت دوربین مشاهده کنید. اگر نور محیط برای عکاسی مناسب باشد، نشانگر عدد صفر را نمایش می‌دهد. اگر نور کم باشد، عدد منفی روی صفحه نشان داده می‌شود و اگر نور بیشتر از حد استاندارد باشد، عدد مثبت روی صفحه به نمایش درمی‌آید.

توجه داشته باشید که نمایش عدد صفر روی صفحه، همیشه به منزله بهترین نور برای عکاسی نیست. گاهی ممکن است با توجه به نوع عکاسی، نور را کمی تغییر دهید. برای انجام بهتر این کار، می‌توانید از هیستوگرام دوربین استفاده کنید. اگر به‌درستی نور را تنظیم کرده باشید، گراف نباید خیلی به چپ یا راست متمایل باشد.

تنظیمات دستی فلاش

شاید در نگاه اول تنظیمات فلاش بیهوده به نظر برسد، اما اگر در عکاسی با فلش مهارت بالایی داشته باشید و تنظیمات دوربین عکاسی در این بخش را به‌درستی انجام دهید، کیفیت عکس‌ها به میزان چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. برای تنظیم این قسمت، ابتدا باید دوربین را در حالت M یا دستی قرار دهید، سپس عدد فلش را روی ۱٫۴ قرار داده و عکاسی را آغاز کنید. با بررسی عکس‌های گرفته شده، متوجه می‌شوید باید توان فلش بیشتر یا کمتر شود، سپس تغییرات لازم را انجام دهید.

اهمیت فوکوس در تنظیمات دوربین عکاسی

گاهی مواقع ممکن است تنظیمات خودکار دوربین عکاسی به‌دلیل فضای اطراف سوژه یا نور محیط به‌خوبی کار نکند، درنتیجه باید فوکوس به‌صورت دستی تنظیم شود. انتخاب درست می‌تواند از تار شدن عکس‌های شما جلوگیری کند. شما باید در هنگام تغییر دستی، به تنظیمات دیافراگم نیز توجه داشته باشید. به‌طور مثال، اگر انتخاب شما عدد 2.5 است، باید عدد دیافراگم را روی f8 قرار دهید تا هرچه که در بازه ۲٫۵ متر قرار دارد، به‌صورت شفاف ثبت شود.

تنظیمات سرعت شاتر

تنظیمات این بخش تأثیر مستقیمی بر نوردهی و عوامل متحرک در عکس دارد. اگر در تنظیمات دوربین عکاسی سرعت شاتر را کاهش دهید، سوژه‌های متحرک حذف و اگر سرعت را زیاد کنید، سوژه‌های متحرک را بدون حرکت و ثابت می‌کند. از این ترفند برای نشان دادن حرکت در عکاسی و کشیدگی عناصر استفاده می‌شود. به‌طور مثال، اگر قصد دارید در یک خیابان شلوغ و از میان ماشین‌ها عکسی را ثبت کنید، باید سرعت شاتر را کم کرده تا این حس در مخاطب ایجاد شود که ماشین‌ها در حال حرکت هستند.

حالت‌ های عکاسی دوربین

به‌طورکلی می‌توان حالت‌ های عکاسی دوربین را در سه دسته تقسیم‌بندی کرد:

  1. دستی
  2. نیمه‌خودکار
  3. خودکار

حالت دستی

حالتی که تمام تنظیمات دوربین عکاسی توسط عکاس و به‌صورت دستی مشخص می‌شود. بهتر است از این حالت فقط زمانی استفاده کنید که کیفیت عکس شما با استفاده از حالت خودکار و نیمه‌خودکار مناسب نباشد.

حالت نیمه‌خودکار

در حالت نیمه‌خودکار تمام تنظیمات براساس نیاز قابل‌تغییر است و عکاس می‌تواند یکی از سه حالت زیر را انتخاب کند:

  1. تقدم دیافراگم: تمامی تنظیمات دوربین عکاسی به جز سرعت شاتر، توسط عکاس انجام می‌شود، اما دوربین سرعت شاتر را براساس نور محیط تنظیم و تغییرات لازم را اعمال می‌کند.
  2. تقدم سرعت شاتر: در این حالت تمامی تنظیمات به جز دیافراگم توسط عکاس اعمال می‌شود، اما عدد این تنظیم توسط دوربین و بسته به نور محیط انتخاب می‌شود.
  3. پروگرام: از این روش زمانی استفاده می‌شود که عکاس قصد دارد فقط مقدار حساسیت را به‌صورت دستی تغییر دهد و تعیین عدد دیافراگم و سرعت شاتر را به دوربین واگذار می‌کند.

حالت خودکار

در حالت خودکار عکاس می‌تواند ۸ نوع تنظیم مختلف را برای دوربین مشخص کند که در ادامه به آن‌ها اشاره و موارد استفاده از آن را بیان می‌کنیم:

  1. تمام‌اتوماتیک: تمام تنظیمات دوربین عکاسی ازجمله عدد حساسیت، سرعت شاتر، میزان نور فلش و ... به‌صورت خودکار و توسط دوربین انجام می‌شود.
  1. حالت خودکار بدون فلش: تنها تفاوت این حالت باحالت تمام‌اتوماتیک، این است که عکاس می‌تواند فلش را غیرفعال کرده و عکاسی خود را انجام دهد.
  1. حالت عکاسی خلاقانه: Creative Auto یا حالت عکاسی خلاقانه به کاربر دوربین این اجازه را می‌دهد تا برخی از تنظیمات، نظیر استفاده از فلش و عمق میدان را به‌صورت دستی تغییر دهد.
  1. حالت Portrait: در این حالت دوربین عمق میدان و عدد دیافراگم را کاهش می‌دهد تا امکان گرفتن عکس پرتره با پس‌زمینه محو برای عکاس محیا شود.
  1. حالت Landscape: حالت لنداسکیپ در تنظیمات دوربین عکاسی به عکاس اجازه می‌دهد تا عمق میدان و عدد دیافراگم را افزایش دهد. این حالت برای عکاسی از منظره مناسب است، زیرا فضای بیشتری از عکس واضح خواهد بود.
  1. حالت ورزشی: حالت ورزشی مناسب زمانی است که عکاس قصد دارد از یک سوژه متحرک با وضوح‌بالا و به‌صورت پیاپی عکاسی کند.
  1. عکاسی در شب: در این حالت دوربین با بررسی شرایط محیط (نور) سرعت شاتر را کم، دهانه دیافراگم را باز و حساسیت را افزایش می‌دهد. طبق توصیه عکاسان حرفه‌ای، بهتر است در هنگام استفاده از این حالت، دوربین را روی سه‌پایه قرار دهید.
  1. حالت ماکرو: حالت ماکرو زمانی مناسب است که عکاس قصد دارد بک‌گراند را محو کند تا سوژه به‌صورت واضح در عکس دیده شود. در این حالت بسته به نور محیط، اندازه دیافراگم تغییر می‌کند تا عمق میدان کمتر شود.

بررسی ISO در تنظیمات دوربین عکاسی

ISO تنظیمی است که میزان نویز موجود در تصویر را کم‌وزیاد کرده و تأثیر مستقیمی روی کیفیت عکس دارد. هرچه میزان ایزو بیشتر باشد، نویز عکس بیشتر بوده و از کیفیت آن کاسته می‌شود، به همین دلیل بهتر است این میزان را روی حالت پایه (۱۲۰) قرار دهید و تغییری در آن ایجاد نکنید.

جمع‌بندی

تنظیمات دوربین عکاسی می‌تواند تأثیر چشمگیری روی کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط عکاس داشته باشد، به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم تمامی تنظیمات مهمی که می‌تواند موجب بهبود کیفیت عکس شود را بررسی کرده و راهنمایی جامع در اختیارتان قرار دهیم تا در هنگام عکاسی با چالش مواجه نشوید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «آموزش تنظیمات دوربین عکاسی»

پیچیده توضیح دادید . بالاخره نفهمیدم چگونه تنظیم دستی انجام دهم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *