۸ ترفند طلایی که در ساخت قالب پاورپوینت پایان نامه باید رعایت کرد

۶۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۸ ترفند طلایی که در ساخت قالب پاورپوینت پایان نامه باید رعایت کرد
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

اگر به فکر خواندن این مقاله افتاده‌اید، حتما ارائه پایان‌نامه در پیش دارید. جلسه دفاع از پایان‌نامه مهمترین ارائه دوران تحصیل شما به عنوان دانشجوست و تم پاورپوینت پایان‌نامه مهم‌ترین قالب پاورپوینتی است که شما می‌سازید. طراحی قالب پاورپوینت پایان‌نامه همانند ساخت یک ساختمان است و شما در نقش معمار آن، که باید با نهایت دقت و سلیقه اجزای آن را در کنار هم بچینید. ما در این مقاله مهم‌ترین نکات و ترفندهایی که هنگام ساخت قالب پاورپوینت پایان‌نامه باید رعایت کرد را گفته‌ایم. این نکات به حرفه‌ای و استاندارد بودن پاورپوینت جلسه دفاع شما کمک می‌کنند. پس در این راه حتما این 8 نکته اساسی را رعایت کنید.

تصاویر این مقاله از اسلایدهای قالب‌های پاورپوینت وبسایت گام98 برداشته شده‌اند، برای مشاهده همه تمپلیت‌های آماده پاورپوینت این وبسایت بر روی دانلود تم پاورپوینت کلیک کنید و یا عبارت قالب پاورپوینت گام98 را در اینترنت جستجو کنید.

1. قالبی با تم واحد = نمایی هماهنگ

اولین نکته از نکات آموزش ساخت قالب پاورپوینت برای پایان‌نامه، انتخاب یک قالب پاورپوینت مناسب با تم واحد است. تم پاورپوینت مانند نمای ساختمان است که باید هماهنگ به نظر برسد. یعنی در تمام اسلایدهای آن از رنگ‌ها و المان‌های گرافیکی مشخصی استفاده شده باشند. به عنوان مثال در ادامه، تصویر چند قالب پاورپوینت جلسه دفاع آورده شده است، همانطور که مشاهده می‌کنید در بیشتر اسلایدهای آن از یک طیف رنگی و اشکال گرافیکی استفاده شده است.

ساخت یک تم پاورپوینت جلسه دفاع از پایه کار راحتی نیست، زیرا علاوه بر زمان‌بر بودن، نیازمند تسلط به پاورپوینت و مهم‌تر از آن سلیقه برای طراحی است. گذشته از این‌ها نیاز نیست شما برای استفاده از چرخ، آن را از اول بسازید! پس چاره کار چیست؟ قالب آماده پاورپوینت. ویژگی این تمپلیت‌های پاورپوینت این است که کاملا آماده هستند و شما تنها کافیست یکی از این قالب‌های پاورپوینت را انتخاب کنید و محتوای خود را به آن انتقال دهید و به نوعی آن را شخصی‌سازی کنید.

امروزه سایت‌های ایرانی و خارجی زیادی هستند که تم‌های پاورپوینت جذاب و متنوعی مطابق سلیقه و رشته شما ارائه می‌دهند؛ یکی از این سایت‌ها، وبسایت گام98 است. شما می‌توانید برای مشاهده همه تمپلیت‌های آماده پاورپوینت این وبسایت بر روی دانلود تم پاورپوینت برای پایان نامه کلیک کنید و یا عبارت قالب پاورپوینت پایان نامه گام98 را در اینترنت جستجو کنید.

2. اسلاید عنوان = زیربنای پاورپوینت

دومین نکته از سری ترفندهای آموزش طراحی پاورپونت پایان نامه مربوط به اسلاید اول است. اسلاید عنوان اولین اسلاید از پاورپوینت شماست که حاضرین آن را مشاهده می‌کنند. اگر این اسلاید نامناسب باشد و یا غلطی در آن وجود داشته باشد تا آخر ارائه بر ذهن مخاطب شما تاثیر می‌گذارد. و یا برعکس اگر شما یک اسلاید زیبا، مناسب و استاندارد برای اسلاید عنوان طراحی کنید، زیربنای پاورپوینت خود را محکم کرده‌اید و نظر مثبت حاضرین را جلب خواهید کرد. در ساخت اسلاید عنوان، همانند تصاویر زیر، محیطی مثل صفحه اول پایان نامه درست کنید و به ترتیب موارد زیر را بیاورید:

  • لوگو و عنوان دانشگاه
  • نام دانشکده و گروه آموزشی
  • عنوان پایان نامه
  • نام خود و استاد راهنما و استاد مشاور
  • و تاریخ دفاع

از گذاشتن یک بسم الله زیبا نیز در کنار این طرح غافل نشوید که هر کاری بدون نام خدا ابتر است.

3. فونت پاورپوینت = ستون‌های پاورپوینت

اگر اسلاید عنوان زیربنای پاورپوینت محسوب شود، بی‌شک فونت متن پایه‌ها و ستون پاورپوینت جلسه دفاع به حساب می‌‌آیند. پیشنهاد می‌شود:

  • برای متون فارسی از فونت ب نازنین و ب تیتر (رسمی) ایران سنس (غیر رسمی)
  • و برای متون انگلیسی از فونت تایمز (رسمی)

استفاده شود.

4. نوشته‌های پاورپوینت = پنجره‌های پاورپوینت

نکته‌ای که هنگام تهیه پاورپوینت جلسه دفاع نباید از آن غافل شد، متن آن است. نوشته‌های پاورپوینت همانند پنجره‌های یک ساختمان هستند که به وسیله آن می‌توان به محتوای پاورپوینت پی برد. طبیعتا نوشته‌های طولانی و یا بسیار کوتاه همانند پنجره‌های خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک، نامناسب بوده و کارایی خود را از دست می‌دهند.

به یاد داشته باشید بکار بردن متن به صورت جملات و پاراگراف‌های طولانی در پاورپوینت باعث می‌شود مخاطب، خود به خواندن متن روی آورده و به ارائه شما بی توجه باشد. در این شرایط شما توجه مخاطب خود را از دست داده‌اید. بالعکس، استفاده از عناوین بسیار کوتاه باعث می‌شود مخاطب به درستی منظور شما را درک نکند. سعی کنید از عناوین تیتروار، واضح و قابل فهم در پاورپوینت خود استفاده کنید و اگر متن زیادی دارید، آن را به صورت اینفوگرافی ارائه دهید تا به زیبایی آن بیافزایید.

5. پاورپوینت بدون منو = ساختمان بدون آسانسور

شاید مهم‌ترین نکته در آموزش طریقه ساخت قالب پاورپوینت پایان نامه وجود منو یا فهرست است. منظور ما از منو، فهرست ابتدای پاورپوینت نیست (آن را که حتما بگذارید!)، بلکه فهرستی است که در تمام اسلایدهای پاورپوینت وجود دارد و مشخص می‌کند شما در حال حاضر کجا هستید. این منو همانند آسانسور یک ساختمان عمل می‌کند و در هر لحظه با نگاه به آن می‌توان فهمید الان کجا هستید و موضوع بعدی چیست.

علاوه بر آن به کمک این منو به راحتی می‌توان به طبقات و فصل‌های دیگر پاورپوینت رفت. وجود این فهرست به ذهن شما و مخاطب‌تان نظم می‌بخشد و به درک و انتقال مفاهیم به مخاطب کمک می‌کند. شما و مخاطب در هر بار نگاه به این منو می‌توانید بفهمید کدام عناوین گفته شده، در حال حاضر بر روی کدام مبحث قرار دارید و چه مباحثی پیش روست. در ساخت منوی پاورپوینت به این نکات دقت کنید:

  • تم فهرست هماهنگ با تم کلی پاورپوینت باشد.
  • عناوینی که گفته شده و از آن عبور کردید را کدر و یا کمرنگ کنید.
  • عنوانی که بر روی آن قرار دارید را بولد و یا پر رنگ کنید.
  • سایر عناوین پیش رو نیز عادی و همرنگ باشند.

در ادامه چند طرح منوی جذاب و متنوع آورده شده است تا شما در طراحی قالب پاورپوینت جلسه دفاع خود از آن استفاده کنید. برای دریافت اصل این قالب‌های پاورپوینت منودار به وبسایت گام98 مراجعه کنید.

6. شماره‌گذاری اسلایدها = پلاک هر اسلاید

بعضی از نکات آموزش تهیه ساخت پاورپوینت دفاع پایان نامه، کیفیت آن را بهبود می‌بخشند و یا صرفا سلیقه‌ای هستند، اما بعضی نکات جزو اصول یک پاورپوینت استاندارد به شمار می‌آیند و نباید از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. شماره‌گذاری اسلایدهای پاورپوینت نیز جزو همین دسته‌اند.

شماره‌گذاری اسلایدها در واقع نقش پلاک را ایفا می‌کنند. همچنین اگر شخصی سؤال و یا نکته‌ای در مورد یکی از اسلایدهای پاورپوینت شما داشته باشد، می‌توان با شماره آن اسلاید، اسلاید مورد نظر را پیدا کرد، اما در غیاب شماره‌گذاری، پیدا کردن این اسلاید در وسط جلسه دفاع زمانبر و پیچیده خواهد شد.

بهتر است در کنار شماره اسلاید، تعداد تمامی اسلایدها را نیز ذکر کنید. مثلا اگر پاورپوینت شما 20 اسلاید دارد و شما در اسلاید 3 هستید، بنویسید 20/3 تا حاضرین بدانند ارائه شما تا چه حدی پیش رفته و چند اسلاید آن باقیمانده است.

7. ذکر عنوان و لوگوی دانشگاه در تمامی اسلایدها

اگر دقت کرده باشید، در کتب درسی، عنوان و یا بعضا لوگوی ناشر در تمامی صفحات کتاب ذکر می‌شود. شما هم بهتر است در نواری بالا یا پایین اسلایدها، عنوان پایان نامه و لوگوی دانشگاه خود را قرار دهید.

با وجود سه نکته بالا یعنی وجود منو، شماره‌گذاری و عنوان پایان نامه در هر اسلاید، اگر کسی وسط ارائه شما هم وارد جلسه دفاع شود و یا لحظاتی حواسش پرت شود، با یک نگاه به اسلاید پاورپوینت پایان نامه شما، به راحتی به موضوع ارائه شما پی می‌برد.

8. افکت‌های انیمیشنی

آخرین نکته از سری نکات آموزش ساخت پاورپوینت برای ارائه پایان نامه، افکت‌های انیمیشنی است. چون جلسه دفاع پایان نامه یک جلسه مهم و رسمی است و مخاطب شما نیز بزرگسال است، بهتر است حتی‌المقدور از افکت‌های انیمیشنی کم استفاده کنید و یا استفاده نکنید. برای گذر از اسلایدها نیز بهتر است از افکت‌های ترنزیشن ساده استفاده شود.

9. سخن پایانی = اعتدال و سادگی

مهمترین نکته‌ای که هنگام طراحی هر قسمت از پاورپوینت پایان نامه خود باید به یاد داشته باشید عدم افراط و تفریط است. پس در هر قسمت از کار اعتدال را رعایت کنید.

حتما شما هم این عبارت را شنیده‌اید: «زیبایی، در عین سادگی»

بله درست است، چیزهای ساده همیشه زیبا به نظر می‌رسند. به همین شکل یک قالب پاورپوینت پایان نامه ساده اما با رعایت اصول فوق، قطعا زیباتر از یک پاورپوینت شلوغ و پر زرق و برق که حواس مخاطب را از تمرکز بر محتوای پایان نامه شما پرت می‌کند، به نظر می‌رسد.

در این مقاله 8 نکته مهم که در ساخت قالب پاورپوینت برای ارائه پایان نامه باید رعایت کرد گفته شد. این‌ها صرفا نکاتی هستند که باید رعایت کرد، اما بخش اصلی کار، طراحی قالب پاورپوینت پایان نامه است که به وقت و سلیقه شما برمی‌گردد. شما هم اگر نکته مهمی که هنگام طراحی پاورپوینت جلسه دفاع باید رعایت کرد در نظر دارید، آن را در پایین همین مقاله با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

منبع: gam98

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «۸ ترفند طلایی که در ساخت قالب پاورپوینت پایان نامه باید رعایت کرد»

کاش درمورد رنگبندی و ترکیب رنگ‌ها در پاورپوینت دفاع هم صحبت می‌کردید، اینجوری عالی میشد.

با سلام و درود
نکاتی که برای ساخت پاورپوینت پایان نامه گفتید، خیلی خوب و مفید بود.
ممنونم

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *