آموزش زبان انگلیسی با روش ان ال پی (NLP)

۳۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
آموزش زبان انگلیسی با روش ان ال پی (NLP)
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

در سال‌های گذشته تقاضا برای یادگیری زبان‌های خارجی مانند، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و... به طرز شگفت انگیزی افزایش یافته و تکنیک‌های بخاطر سپاری و کد گذاری مختلفی جهت یادگیری ابداع شده است. یکی از بهترین روش هایی که در سال‌های اخیر مورد توجه شرکت کنندگان دوره های یادگیری زبان قرار گرفته است، روش تصویر‌سازی و کد گذاری با متد ان ال پی NLP است. یکی از دغدغه‌های ما انسان‌ها، بخاطر سپردن و یادگیری موثر است. چگونه می‌توانیم ظرفیت مغز را افزایش دهیم و اعداد و ارقام و اسامی را بخاطر بسپاریم؟ تکنیک های زیادی برای بخاطر سپاری اطلاعات وجود دارد که تکنیک رمزگذاری اعداد یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌شود.

ابتدا به ظرفیت یادگیری مغز می‌پردازیم. دانشمندان ثابت کرده‌اند اگر متن یا جمله‌ای را بخوانیم، پس از بیست دقیقه 42 درصد از مطالب فراموش شده و پس از یک ساعت این میزان به 56 درصد می‌رسد. اگر یک روز از زمان مطالعه همان متن بگذرد، مقدار فراموشی به 66 درصد می‌رسد و در نهایت یک پنجم آن برای همیشه در ذهن ما می‌ماند. پس ما وقت زیادی برای بخاطر سپاری نداریم.

ان ال پی چیست؟

قبل از اینکه به تکنیک های یادگیری زبان با استفاده از متد ان ال پی بپردازیم، ابتدا با روش ان ال پی و رویکرد آن آشنا شویم. ان ال پی (Neuro-linguistic programming) به معنای برنامه ریزی عصبی کلامی است و در دهه هفتاد میلادی با هدف الگوبرداری از انسان‌های موفق و تغییر برنامه‌ریزی ذهن به دنیا معرفی شد.

پدید آورندگان این روش اعتقاد دارند باتوجه به اینکه سیستم ذهن انسان‌ها از نظر ساختاری با یکدیگر مشابه است، با تغییر برنامه‌ریزی آن می‌توان به نتایجی مشابه نتایج افراد موفق دست یافت. در روش NLP تلاش بر این است که انسان‌ها علاوه بر اینکه با قدرت ذهن خود آشنا شوند، بتوانند عادات و رفتارهای خود را شناسایی و در صورت لزوم آنها را تغییر دهند.

«تکرار کارهای قبلی مساویست با نتایج قبلی، انجام کارهای جدید مساویست با نتایج جدید»

مغز ما چگونه یاد می‌گیرد؟

بطور خلاصه می توان گفت هر سلول عصبی به محض دریافت اطلاعات جدید از حواس پنجگانه تحریک شده و اطلاعات را در قالب پالس‌های الکتریکی به سلول مجاور منتقل می‌کند. به همین ترتیب پس از مدتی یک مسیر عصبی حاوی اطلاعات شکل می‌گیرد. در روزهای ابتدایی این مسیر بسیار نازک و ضعیف است اما پس از مدتی و با تکرار آن اطلاعات، مسیر ضخیمم‌تر شده و تبدیل به یک عادت و رفتار جدید می‌شود. اگر به سال‌های اولیه دوران مدرسه توجه کنید، خواهید دید ما برای یادگیری کلمات و حتی جدول ضرب تلاش زیادی را انجام می‌دادیم، اما پس از تکرار این اطلاعات اکنون بدون هیچ زحمتی می‌توانیم آنها را بیاد بیاوریم.

بخاطر سپاری کلمات با روش NLP

با این مقدمه توانستیم با یکی از قابلیت‌های ذهن آشنا شویم. حال باید به قابلیت دیگر آن بپردازیم و آن درک تصاویر و ربط دادن آن به یک احساس است. ذهن ما اطلاعاتی که حاوی تصاویر باشد را بهتر می‌تواند پردازش کند و با ربط دادن آن به احساسات گذشته (تعمیم دادن) بخوبی می‌تواند یادگیری جدیدی داشته باشد. در ان ال پی به دنبال چنین قابلیت ذهنی هستیم تا با بکار گیری آن بتوانیم یادگیری اثربخشی داشته باشیم. به جملات زیر دقت کنید:

  • توسعه صنعت الزامی است.
  • من بیمه عمر دارم.
  • تو مهربان هستی.
  • من خیلی گیلاس تازه و شیرین را دوست دارم.

کدامیک از جملات بالا حاوی احساسات تجربه شده در گذشته و تصاویری قابل درک بودند و توانستند تصویر واضح‌تری در ذهن شما بسازند؟ قطعا جمله سوم، زیرا با برانگیختن احساسات شما و مرتبط ساختن آن با دیگر حس‌ها (حس دیداری و چشایی) توانست یکی از مسیرهای عصبی شما را تحریک کند.

نشانه‌گذاری (انکورینگ)

اصطلاح انکورینگ از علوم مهندسی وارد ان ال پی شده است و به معنای لنگر اندازی است. در NLP عمل اتصال یک خاطره به احساسات و شرطی شدن فرد نسبت به آنرا آنکورینگ گویند. به جملات زیر دقت کنید در مواجه با چنین شرایط چه چیزی در ذهن شما تداعی میشود؟

  • استشمام بوی یک عطر خاص
  • شنیدن صدای ترمز ماشین
  • صدای گریه کودک

شاید با شنیدن صدای ترمز شدید ماشین به یاد یک صحنه تصادف بیفتید و ناگهان مضطرب شوید. همچنین صدای گریه کودک یک حادثه را تداعی کند و استشمام بوی یک عطر خاص شما را به سالهای دور و یک فرد خاص بیاندازد.

چگونه بین کلمات و تصاویر ارتباط برقرار کنیم؟

بیایید با یک تمرین شروع کنیم. عبارت زیر را که در ظاهر معنی خاصی ندارد را در نظر بگیرید. 10 ثانیه فرصت دارید آنرا بخاطر بسپارید. شاید در این زمان بتوانید آنرا حفظ کنید، اما بدلیل اینکه رابطه خاصی بین آنها برقرار نیست، خواهید دید در روزهای آینده یادآوری آن مشکل خواهد بود.

Z22V714F

ابتدا هر حرف یا اعداد را بصورت تکی یا چندتایی از هم جدا کنید زیرا ذهن هشیار نمی‌تواند این مجموعه را بعنوان حرف و اعداد جدا از هم در نظر بگیرد. برای به یاد آوردن این اعداد و حروف، باید آنرا به اجزای کوچکتری تقسیم کنید. مثلا ابتدا Z را به یک خاطره و تصویر ذهنی مرتبط کنید یا حرف اول زمان یا آخرین حرف الفبای انگلیسی. سپس عدد 22 شاید سال اخذ گواهینامه. سپس حرف V که شاید اول حرف یکی از دوستانم باشد. عدد 7 میتواند زمان خروج من از منزل برای رسیدن به سرکار باشد. همچنین زمان ورود اتوبوس به ایستگاه راس ساعت 7:14 دقیقه را میتوان در نظر گرفت و حرف F که اول حرف فوتبال است.

شاید این تکنیک کمی عجیب باشد اما با ارتباط دادن کلمات و اعداد به تصاویر ذهنی می توانیم آنها را بطور زنجیره ای و پیوسته یاد بگیریم. حتی می‌توانیم از آنها داستان بسازیم. مثلا به این داستان توجه کنید: «من در زمان 22 سالگی با برادرم وحید در دانشگاه قبول شدیم و الان هر روز ساعت 7:14 دقیقه به سر کار میروم و بعد از آن فوتبال تماشا می‌کنم».

در این نوع یادگیری بدنبال داستان کامل و منطقی نباشید. فقط کاری کنید اعداد و حروف در ذهن ثبت شوند. حتی میتوانید از جنبه طنز استفاده کنید و یا حروف و اعداد را از هم جدا کنید و اندازه آنها را در ذهن بزرگ و کوچک کنید. تصاویر بزرگتر ماندگاری بیشتری در ذهن خواهند داشت. افرادی که دارای حافظه قوی هستند، از یک استراتژی منحصر بفرد خود برای بخاطر سپاری استفاده می‌کنند.

ریچارد بندلر در یکی از کتاب های خود از زنی یاد می‌کند که در همایش او، فقط با نگاه کردن به صورت شرکت کنندگان و بخاطر سپاری نام آنها توانست نام 800 نفر را بخاطر بسپارد. وقتی راز این مهارت را از او پرسیدند، او گفت من به مشخصات بارز چهره هر فرد توجه می‌کنم و در حین بخاطر سپاری نام او، مشخصات چهره را به اسم مرتبط می‌کنم. متاسفانه در نظام آموزشی، کمتر از این تکنیک‌های یادگیری استفاده می‌شود و مدارس بیشتر به موضوعات درسی توجه دارند تا فرآیند یادگیری. حال بدون اینکه به جمله ذکر شده در تمرین نگاه کنید، آیا میتوانید با داستان ساختگی آنها را بیاد بیاورید؟ یادگیری موثر را می‌توانید در دوره های آموزش تحلیل رفتار متقابل و آموزش ان ال پی (NLP) و با استفاده از کدگذاری کلمات بیاموزید.

بر اساس رای ۲۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۱ دیدگاه برای «آموزش زبان انگلیسی با روش ان ال پی (NLP)»

ممنون از مقاله خوبتون. من دوره های ان ال پی رو شرکت کردم و نحوه کد گذاری برای یادگیری زبان رو بلدم خیلی بهم کمک کرد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *