پلت‌فرم Youtube یا Vimeo – کدام برای پخش فیلم در وردپرس بهتر است؟

۲۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
پلت‌فرم Youtube یا Vimeo – کدام برای پخش فیلم در وردپرس بهتر است؟

«یوتیوب» (YouTube) و «ویمیو» (Vimeo) دو پلت‌فرم (platform) بسیار محبوب در بازار هستند به همین دلیل وقتی بحث آپلود فیلم‌های آنلاین می‌شود، این پرسش پیش می‌آید که از بین یوتیوب یا ویمیو، کدام یک بهتر است؟ آن‌ها هر دو سیستم‌عاملی با مزایا و معایب خاص خود هستند. در این مقاله، ما یوتیوب و ویمیو را باهم مقایسه خواهیم کرد و مزایا و معایب آنها را در اختیار شما قرار می‌دهیم تا بتوانیم به شما در تصمیم‌گیری انتخاب پلت‌فرم ویدئوی‌تان کمک کنیم.

چرا یوتیوب یا ویمیو را برای ویدئوهای وردپرس انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید یک وبلاگ بنویسید، وردپرس محبوب‌ترین وبلاگ‌نویسی است که توسط کارشناسان توصیه می‌شود. شما می‌توانید به‌طور مستقیم ویدئوهای خود را در وردپرس آپلود کنید، اما این‌کار زیاد توصیه نمی‌شود، چون وردپرس برای پخش ویدئوها طراحی نشده است. فیلم‌ها فایل‌های بزرگی هستند و بیشتر ارائه‌دهندگان میزبانی وب وردپرس آپلود ویدئوها را در فضای وردپرس توصیه نمی‌کنند.
اگر چندین کاربر در یک لحظه ویدئوها را در وب‌سایت خود به اشتراک بگذارند، این امر می‌تواند سرور شما را کند یا متوقف کند. جدا از این‌ها هر کاربر نوع متفاوتی از اتصال به اینترنت را دارد که به‌ این‌ ترتیب فیلم‌های باکیفیت بالا برای کابران با سرعت اینترنت پایین بسیار دیر لود می‌شود.

از سوی دیگر، سیستم‌عامل‌های میزبانی ویدئو مانند «یوتیوب» (یوتیوب) و «ویمیو» (ویمیو) برای خلق ویدئوها طراحی‌شده‌اند. آنها نسبت به وردپرس منابع و فناوری بسیار قوی‌تری را برای نمایش فیلم ارائه می‌دهند. از همه مهمتر، شما می‌توانید با این روش به‌راحتی فیلم‌های‌تان را در WordPress جاسازی کنید.

حال بیاید نگاهی به تفاوت‌های یوتیوب و ویمیو بی‌اندازیم تا ببینیم کدام یکی از آنها برای ویدئوهای WordPress شما بهتر است.

1. قیمت‌گذاری

یوتیوب و ویمیو هر دو شرکت‌های سودآوری هستند. گزینه‌های قیمت‌گذاری آنها بر اساس چگونگی درآمد آنلاین آن‌ها می‌باشد.

قیمت‌گذاری در یوتیوب:

یوتیوب رایگان است عمدتاً به این دلیل که آنها درآمدشان را با پخش تبلیغات به‌دست می‌آورند. این تبلیغات در داخل دستگاه پخش ویدئو، در نوار کناری و در داخل برنامه یوتیوب نمایش داده می‌شود. یوتیوب همچنین یک اشتراک پولی به نام یوتیوب Red را برای بینندگان ارائه می‌دهد. این سرویس برای بینندگان امکان خلاص شدن از تبلیغات و همچنین دسترسی به نمایش‌های اصلی یوتیوب را فراهم می‌سازد.

با این‌ حال، شما به‌عنوان یک خالق محتوا، قادر خواهید بود به‌صورت رایگان تعداد زیادی از ویدئوهای موردنظراتان را اینجا آپلود کنید. در ابتدا شما قادر به آپلود ویدئوهای بیشتر از 15 دقیقه نخواهید بود، اما می‌توانید این محدودیت را با تأیید حساب خود افزایش دهید.

قیمت‌گذاری در ویمیو:

مدل کسب‌ و کار ویمیو کاملاً متفاوت از یوتیوب است. آن‌ها با فروش سرویس میزبانی ویدئو خود پول خود را می‌آورند، ویمیو به ناشران خود امکان ارائه رایگان ویدئوها و خدمات‌شان به بیننده‌های سایت را می‌دهد. آن‌ها طیف وسیعی از پلن های قیمت‌گذاری را ارائه می‌دهند که دارای محدودیتی از 500 مگابایت ذخیره در هر هفته و 25 گیگابایت در سال است. شما می‌توانید به ویمیو Plus ،ویمیو Pro، یا Business Plan بپیوندید. هر یک از آنها محدودیت‌های آپلود و ویژگی‌های مختلفی را ارائه می‌دهند.

طرح رایگان ازنظر ذخیره‌سازی و ویژگی‌های بسیار محدود است. شما می‌توانید با ویمیو Plus شروع کنید که 5 گیگابایت فضای ذخیره در هفته به شما ارائه می‌کند.

2. محدودیت آپلود

هر دو سیستم‌عامل، سیاست‌های مختلفی را برای محدود کردن میزان محتوای آپلود ویدئوها دنبال می‌کنند.

محدودیت آپلود در یوتیوب:

به‌طور پیش‌فرض شما می‌توانید تعداد ویدئوهای نامحدود آپلود کنید، اما هر ویدئو باید کمتر از 15 دقیقه باشد. با این وجود، پس از تأیید حساب خود، می‌توانید فیلم‌ها را با حداکثر 12 ساعت پخش یا یک فایل 128 گیگابایتی آپلود کنید. که این بسیار سخاوتمندانه و نسبتاً مورد قبول برای همه نوع سازندگان محتوا است.

محدودیت آپلود در ویمیو:

ویمیو دارای محدودیت‌های مختلف در اندازه آپلود برای هر پلن است.

  • رایگان: 500 مگابایت در هر هفته تا 25 گیگابایت در سال
  • Plus: ارائه 5 گیگابایت در هفته تا 250 گیگابایت در سال
  • Pro: ارائه 20 گیگابایت در هفته تا 1 ترابایت در سال
  • Business: بدون محدودیت در هفته و تا 5 ترابایت مجموع ذخیره‌سازی

3. میزان بازدید مخاطبین

هر دو سیستم‌عامل به دلیل ارائه خدمات قدرتمند اشتراک‌گذاری ویدئوها دارای بازدیدکننده‌های زیادی هستند.

میزان بازدید یوتیوب:

هنگامی‌که صحبت از اندازه تعداد مخاطبین و بیشترین بازدید مخاطبین در روز می‌شود، یوتیوب دارای ارجحیتی واضح است.

بنابراین مقدار قابل‌توجهی در همه‌ی محصولات آن برتری دیده می‌شود. تقریباً تمام گوشی‌های آندرویدی در جهان دارای برنامه یوتیوب از پیش نصب‌شده هستند. یوتیوب با رتبه الکسای 2 (Alexa) جامعه‌ای بیش از 1 میلیارد کاربر داشته که حدود یک‌سوم کل کاربران اینترنت است. یوتیوب دومین موتور جستجوگر محبوب دنیاست.

میزان بازدید ویمیو:

ویمیو پایه کاربری بسیار کوچک‌تری نسبت به یوتیوب دارد اما همچنان بسیار محبوب است. ویمیو بیش از 170 میلیون کاربر در دنیا دارد که با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد است. ویمیو خانه برخی از خلاق‌ترین سازندگان محتوا در جهان است.

به‌ غیر از کانال‌ها، ویمیو همچنین خدماتی مانند ایجاد گرو‌ه‌ها (Group) را تهیه کرده‌ است که کاربران می‌توانند گروه‌ها را ایجاد و یا در آن شرکت کنند. کاربران همچنین می‌توانند مشاهده محتوای گروه را برای افراد خارج از گروه محدود کنند.

ویمیو دارای یک ویژگی جستجو بسیار مناسب است که به کاربران اجازه می‌دهد تا نام فیلم‌ها، افراد، کانال‌ها و گروه‌ها را جستجو کنند. خدمات جستجوی محتوای آن‌ها ویدئوهای مرتبط را در نوار کناری نشان می‌دهد.

4. کنترل‌های حریم خصوصی

همه‌ی ناشران نمی‌خواهند محتوای آن‌ها توسط همه افراد دیده شود. به‌ عنوان‌ مثال، اگر شما در حال فروش دوره‌های آنلاین و یا صاحب یک وب‌سایت با اعضای رتبه‌بندی شده باشید، می‌خواهید دسترسی به ویدئو تنها به مشترکان خاصی تعلق گیرد. بیایید بررسی کنیم هر دو سیستم‌عامل چگونه ناشران را قادر به کنترل حریم خصوصی ویدئوهای خود می‌کنند.

حریم خصوصی در یوتیوب:

یوتیوب برای ویدئوهایی که آپلود می‌کنید سه تنظیمات حریم خصوصی ارائه می‌دهد.

  • عمومی - این ویدئوها توسط هرکسی قابل‌دسترسی است. آن‌ها می‌توانند با جستجو در لیست فهرستی و یا در سراسر پلت‌فرم یوتیوب نمایش داده شوند.
  • Unlisted - این فیلم‌ها می‌توانند توسط هرکسی که دارای URL باشد قابل‌دسترسی باشد. با این‌ وجود، آن‌ها در جستجوی یوتیوب یا ویدئوهای مرتبط نمایش داده نمی‌شوند.
  • خصوصی - این ویدئوها تنها برای کاربران خاصی که انتخاب می‌کنید و خود شما قابل‌مشاهده است.

به غیر از این تنظیمات، می‌توانید نظرات خود را در ویدئوهایتان غیرفعال کنید. یوتیوب به شما اجازه می‌دهد نمایش فیلم‌های خود را در هر وب‌سایت دیگری غیرفعال کنید، اما همچنین شما را از پخش ویدئوها در وب‌سایت تحت وردپرس خودتان منع می‌کند. اگر می‌خواهید ویدئوهای خصوصی را میزبانی کنید، یوتیوب یک پلت‌فرم ایده آل نیست.

حریم خصوصی در ویمیو:

ویمیو گزینه‌های حفظ حریم خصوصی بیشتری نسبت به یوتیوب ارائه می‌دهد. تنظیمات حریم خصوصی آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد ویدئوها را به‌صورت عمومی، خصوصی یا فهرست نشده قرار دهید. شما همچنین می‌توانید یک ویدئو را فقط با کاربران موردنظرتان اشتراگ‌گذاری کنید. کاربران ویژه نیز می‌توانند نمایش ویدئوها را تنها به وب‌سایت‌های خود محدود کنند. آنها حتی می‌توانند مشاهده ویدئوهای خود را در vimeo.com نیز غیرمجاز کنند.

شما همچنین می‌توانید ویدئوها را با رمز محافظت کنید تا کاربران برای مشاهده ملزم به وارد کردن این رمز عبور باشند. پس‌ از آن شما می‌توانید این ویدئوها را به پست‌های محافظت‌شده در وب‌سایت تحت وردپرس خود اضافه کنید. اگر می‌خواهید کنترل بیشتری بر روی کسانی که فیلم‌های شما را تماشا می‌کنند داشته باشید، ویمیو یک پلت‌فرم بسیار مناسب برای شما است.

5. ویرایش ویدئو

هر دو سیستم‌عامل ابزار فوق العاده ای برای آپلود، ویرایش و مدیریت ویدئوهای خود دارند.

ویرایش ویدئو در یوتیوب:

یوتیوب خدمات قدرتمندی را برای ویرایش ویدئوها ارائه می‌دهد. آن‌ها یک ویرایشگر ویدئویی ارائه می‌دهند که به شما اجازه می‌دهد فیلم‌های خود را با استفاده از ویدئوهای آپلود شده، عکس‌ها، عنوان‌ها و موارد دیگر خود ویرایش و خلق کنید. شما همچنین می‌توانید فیلم‌ها را با استفاده از فیلم‌ها و عکس‌های خود در Google Photos ایجاد کنید. ابزارهای «ویرایش ویدئو در وب» یوتیوب یک فرآیند ساده و آسان برای ایجاد ویدئوها را ارائه می‌دهند.

یوتیوب همچنین به شما اجازه می‌دهد لینک‌ها، حاشیه‌نویسی، و زیرنویس‌ها را به ویدئوهای خود اضافه کنید. همچنین قابلیت پخش زنده را فراهم می‌کند که در آن می‌توانید رویدادهای مهم و اخبار را پخش‌ کنید.

ویرایش ویدئو در ویمیو:

ویمیو به نسبت یوتیوب ویژگی‌های ویرایش زیادی ارائه نمی‌دهد. با این‌ حال، تمام ابزاری که معمولاً شما نیاز دارید را ارائه می‌دهد. ویراشگر آن امکان این‌ را می‌دهد که شما برای ویدئوتان، عنوان، توضیحات، رده، برچسب‌ها، مجوز، و رتبه‌بندی مخاطبان و ... را اضافه کنید. شما همچنین می‌توانید زیرنویس‌ها را به ویدئوهای خود آپلود کنید. ویمیو ویژگی‌های حاشیه‌نویسی ندارد، بنابراین شما نمی‌توانید لینک‌های قابل کلیک در فیلم‌های خود اضافه کنید.
هرچند بهترین بخش در مورد ویمیو این است که شما می‌توانید ویدئو خود را بدون نیاز به تغییر URL یا آمار ویدئو با یک نسخه جدیدتر جایگزین کنید. این چیزی است که شما نمی‌توانید در یوتیوب انجام دهید. آپلود یک ویدئو جدید در یک URL قدیمی. این ویژگی خاص واقعاً مفید است زیرا اگر شما اشتباه کردید یا فقط نیاز دارید که تصاویر را در آموزش‌های خود به‌روز کنید، می‌توانید به‌راحتی این کار را انجام دهید.

6. گزینه‌های کسب درآمد

هر دو سیستم‌عامل به کاربران خود اجازه می‌دهند تا از ویدئوهای خود، به صورت آنلاین درآمد کسب کنند.

کسب درآمد در یوتیوب:

یوتیوب سازندگان محتوا را قادر می‌سازد تا در «برنامه‌ی همکاری با یوتیوب»، با ثبت‌نام در Google Adsense برای کسب درآمد از فیلم‌های یوتیوب اقدام کنند. تولیدکنندگان ویدئو از آگهی‌های نمایش داده‌شده در هنگام پخش ویدئوهایشان کسب درآمد می‌کنند. با این‌ حال، قبل از اینکه بتوانید به برنامه بپیوندید، ابتدا باید حداقل 10،000 بازدید از یک پست در کانال شخصی خود، به‌دست آورید.

یوتیوب همچنین به سازندگان محتوا اجازه می‌دهد از سایر گزینه‌های کسب درآمد استفاده کنند. ناشران می‌توانند از فروش محصولات خود در فیلم‌های خود کسب درآمد کنند. آن‌ها همچنین از اضافه پرداخت‌های بازبینی، پیوستن به برنامه‌های وابسته و پیداکردن حمایت‌کننده‌ برای فیلم‌های خود، درخواست کمک‌های مالی و غیره، کسب درآمد می‌کنند. بسیاری از سازندگان ویدئو در یوتیوب، از سیستم‌عامل‌هایی مانند Patreon استفاده می‌کنند، که بیننده می‌تواند به‌طور مستقیم از کانال خود با کمک مالی حمایت کند.

کسب درآمد در ویمیو:

ویمیو خود را در زمینه ارائه یک پلت‌فرم ویدئویی رایگان تبلیغ می‌کند. آنها برنامه تبلیغاتی ندارند که شما بتوانید به آن ملحق شوید. با این‌ حال، آنها "ویمیو on Demand" را ارائه می‌دهند. یک پلت‌فرم که در آن شما می‌توانید فیلم‌ها را به‌طور مستقیم به بینندگان بفروشید. برای پیوستن به برنامه، حداقل به یک حساب کاربری ویمیو Pro نیاز دارید. از این می‌توانید به‌عنوان نسخه Netflix مختص خود یاد کنید. ویمیو همچنین به شما اجازه می‌دهد نام حامیان خود را در فیلم‌های خود اضافه کنید، لینک‌ها را در توضیحات ویدئو اضافه کرده و از کاربران بخواهید که از کانال شما مانند سیستم‌عامل Patreon پشتیبانی کنند.

نتیجه مقایسه بین یوتیوب و ویمیو:

یوتیوب و ویمیو هر دو سیستم‌عاملی عالی برای ویدئوهای وردپرس شما هستند. بسته به آنچه که می‌خواهید با فیلم‌هایتان انجام دهید، یک پلت‌فرم می‌تواند برای شما بهتر از دیگری باشد. اگر شما یک وبلاگ نویس یا شرکت کوچک هستید که مایل به استفاده از ویدئوها برای ساخت یک پایگاه مشترک و رسیدن به مخاطبان بسیار بزرگ‌تر است، پس یوتیوب برای اهداف شما بهتر خواهد بود. اگر شما در حال ایجاد یک وب‌سایت با گزینه‌های عضویت و یا فروش دوره‌ها هستید، پس شما نیاز به حفظ حریم خصوصی دارید.در این حالت ویمیو یک انتخاب بهتر است.

ما امیدواریم که این مقاله به شما در مورد انتخاب فضای مناسب برای ویدئوهای WordPress خود از بین یوتیوب و ویمیو تاثیرگذار بوده باشد.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲ دیدگاه برای «پلت‌فرم Youtube یا Vimeo – کدام برای پخش فیلم در وردپرس بهتر است؟»

سپاس از این توضیح کامل و جامع و وقتی که گذاشته اید جهت اطلاع رسانی به بازدیدکنندگان

موفق باشید

ممنون از مطلب مفیدتون. سوالم این هست که ایا این سایت امکان دانلود در اختیار کاربران قرار میده یا خیر؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *