مقایسه Xamarin ،React Native و Flutter برای توسعه چند پلتفرمی — راهنمای کاربردی

۳۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مقایسه Xamarin ،React Native و Flutter برای توسعه چند پلتفرمی — راهنمای کاربردی

اصطلاح «توسعه چند پلتفرمی» یا (Cross-Platform Development) در طی سال‌های اخیر شهرتی منفی به دست آورده است، چون واقعاً هیچ فناوری خاصی وجود ندارد که بتواند این کار را به درستی انجام دهد و حتی آن فناوری‌هایی که ادعای چنین کاری را دارند نیز همچنان محدودیت‌های زیادی پیش پای توسعه‌دهندگان قرار می‌دهند. با توجه به همه این مشکلات، امکان توجیه کردن توسعه چند پلتفرمی وجود ندارد؛ اما افراد مختلف همچنان به آن چسبیده‌اند و از سه فناوری عمده در این حوزه یعنی زامارین (Xamarin)، «ری‌اکت نیتیو» (React Native) و فلاتر (Flutter) استفاده می‌کنند. پیش از آن که اقدام به مقایسه زامارین و ری‌اکت و فلاتر و همچنین تعیین مزایا و معایب هر کدام بکنیم، باید ابتدا به دلایل این نکته بپردازیم که اصولاً چرا باید یک نفر چیزی مانند این‌ها را انتخاب کند.

997696

دلایل انتخاب توسعه چند پلتفرمی

توسعه چند پلتفرمی چهار مزیت عمده دارد که در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح داده‌ایم.

توسعه بهینه: امکان اشتراک تقریباً همه کد میان پلتفرم‌های مختلف وجود دارد و این بدان معنی است که نیاز به زمان کمتری برای توسعه نرم افزار وجود دارد و کافی است یک اپلیکیشن واحد ایجاد شود و سپس کد بین سیستم‌های عامل مختلف به اشتراک گذارده شود. بدین ترتیب امکان ایجاد تعدیل‌های خاص پدید می‌آید.

صرفه‌جویی در پول: از آنجا که در زمان توسعه چند پلتفرمی به تعداد توسعه‌دهندگان کمتری نیاز داریم، تعداد ساعت‌های کاری نیز کاهش می‌یابد و پول زیادی صرفه‌جویی می‌شود که این مسئله برای اغلب استارتاپ‌ها نکته‌ای حیاتی محسوب می‌شود.

تنها به یک تیم نیاز دارید: در فرایند توسعه چند پلتفرمی نیازی به استخدام دو تیم متفاوت برای توسعه اپلیکیشن iOS و اندروید وجود ندارد.

فرایند تست آسان‌تر می‌شود: از آنجا که کد کوچک‌تر است، دیگر لازم نیست تست‌های زیادی صورت بگیرد و می‌توان از زمانی که روی تست کردن صرفه‌جویی شده است، برای تمرکز روی عناصر دیگر اپلیکیشن استفاده کرد.

اکنون که همه نکات شگفت‌انگیز در مورد توسعه چند پلتفرمی را مشاهده کردیم، نوبت به مقایسه فناوری‌های عمده این حوزه یعنی زامارین، ری‌اکت نیتیو و فلاتر رسیده است.

Xamarin, React Native, Flutter

فلاتر در برابر ری‌اکت نیتیو

فلاتر از سوی گوگل ایجاد شده و سرویس‌دهی می‌شود و از «دارت» (Dart) همراه با چندین ویجت نیتیو دیگر برای ایجاد اپلیکیشن‌های چند پلتفرمی خارق‌العاده بهره می‌گیرد.

فلاتر با بهره‌گیری از دارت، دیگر نیازی به ایجاد ارتباط بین پلتفرم نیتیو و اپلیکیشن با استفاده از کانکتورهای جاوا اسکریپت ندارد. با این که این امر برای ایجاد اپلیکیشن‌های پیچیده مناسب است؛ اما برحسب اندازه اپلیکیشن عوارضی نیز دارد. اپلیکیشن‌های فلاتر به طور میانگین اندازه‌ای برابر با 4.7 مگابایت دارند و این حجم بسیار بالا شناسه منحصربه‌فردی برای فریمورک فلاتر محسوب می‌شود.

اگر این وضعیت را با ری‌اکت نیتیو مقایسه کنیم می‌بینیم که اپلیکیشن‌های ری‌اکت نیتیو به لطف UI بومی آن تقریباً با اپلیکیشن‌های نیتیو برابر هستند. همه توسعه‌دهندگان در ری‌اکت نیتیو، برای ایجاد رابط کاربری تنها کاری که باید انجام دهند این است که فرایند گام به گام طرز کار همه چیز را توضیح دهند و باید از این فرایند به دقت تبعیت کنند.

کانکتور جاوا اسکریپت که در بخش فوق اشاره کردیم یک عیب مهم است، زیرا تأثیر منفی زیادی روی عملکرد اپلیکیشن دارد. دلیل این مسئله آن است که همه تعامل‌های کاربر باید به پلتفرم نیتیو انتقال پیدا کنند و مشخص است که هر چه تعامل‌ها بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری باید رد و بدل شوند. این وضعیت می‌تواند باعث کندتر شدن عملکرد اپلیکیشن شود و بر چیزهایی مانند زمان آغاز به کار حتی روی دستگاه‌های پیشرفته‌تر تأثیر منفی بگذارد، زیرا خود کانکتور برای عملیاتی شدن به زمانی نیاز دارد.

برخلاف فلاتر نباید از ری‌اکت نیتیو برای ساخت اپلیکیشن‌های پیچیده که نیازمند چندین صفحه برای تعامل کاربر و انیمیشن‌های پیچیده هستند استفاده کرد. با این که می‌توان گفت هر پلتفرمی محدودیت‌های خاص خود را دارد؛ اما در ری‌اکت نیتیو شما به افرادی نیاز دارید که واقعاً دانش خوبی از کارکرد درونی ری‌اکت نیتیو داشته باشند، چون در غیر این صورت نمی‌توانید همه مشکلات پیش آمده را درون تیم خود رفع کنید. این عامل می‌تواند موجب هراس بسیاری از مدیران پروژه و توسعه‌دهندگان شود، زیرا احتمال زیادی وجود دارد که بودجه پروژه در صورت استخدام نیروهای کمکی خارج از تیم اصلی به پایان برسد.

Flutter vs Xamarin

فلاتر در برابر زامارین

زامارین امکانات زیادی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد که شامل API های فراوان، متدهای احراز هویت، موتورهای runtime و دیگر سرویس‌ها و ویژگی‌های مفید می‌شود. زامارین ترکیبی از #C و کتابخانه‌های پلتفرم نیتیو است که همگی در یک لایه NET. گرد هم آمده‌اند و یک پلتفرم تست خودکار برای تأیید کارکردهای اپلیکیشن و شناسایی خطاها یا کارکردهای نادرست درون اپلیکیشن در اختیار توسعه‌دهنده قرار می‌دهد.

زامارین از C# استفاده می‌کند که به طور خودکار آن را از دیگر فریمورک‌های لیست ما جدا می‌کند. زامارین دارای API-های فراوانی است که امکان یکپارچه‌سازی آن با دیگر اجزای سخت‌افزار را تسهیل می‌کند و از این رو تجربه کاربری بهتری ارائه می‌کند. ویژگی جذاب دیگر زامارین این است که امکان آنلاین بودن اپلیکیشن‌ها را فراهم ساخته است، زیرا این کاری است که تنها اپلیکیشن‌های نیتیو می‌توانند داشته باشند. اگر بخواهیم عملکرد زامارین را با اپلیکیشن‌های نیتیو مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که عملکرد این دو، تا حدود زیادی به هم نزدیک است و این نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت زامارین است.

در نهایت باید گفت وقتی می‌خواهیم بررسی کنیم کدام فریمورک برای کار ما مناسب‌تر است، نخستین کاری که باید انجام دهیم این است که باید قابلیت‌های اپلیکیشن خود را مشخص کنیم. همچنین باید افرادی که هم اینک در تیم خود دارید را در نظر بگیرید. هر یک از این فریمورک‌ها مزیت‌های خاص خود را دارند؛ اما برای رسیدن به آن‌ها باید برخی ویژگی‌های موجود در فریمورک‌های دیگر را فدا کنید. این همان جایی است که باید وزن همه چیز را مشخص بکنید و تشخیص دهید که می‌خواهید از چه چیزهایی دست بکشید و کدام موارد را حتماً می‌خواهید داشته‌ باشید. اگر در حال ساخت یک اپلیکیشن پیچیده هستید، در این صورت احتمالاً ویژگی‌های زیادی در اپلیکیشن خود دارید که باید بدون به مخاطره انداختن عملکرد، پشتیبانی شوند و از این رو باید بر همین مبنا برنامه‌ریزی کنید. مهم نیست که از کدام یک از فناوری‌های مورد اشاره در فوق استفاده می‌کنید، زیرا هر کدام از این فناوری‌ها موجب بهینه‌سازی چرخه توسعه شما می‌شوند و زمان تست شما کاهش می‌یابد که موجب افزایش صرفه‌جویی می‌شود. بنابراین اگر بودجه محدودی دارید، توسعه چند پلتفرمی چیزی است که باید در نظر داشته باشید.

اگر این نوشته برای شما مفید بوده است، پیشنهاد می‌کنیم از آموزش‌های زیر نیز استفاده کنید:

==

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
datadriveninvestor
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *