دکمه عمق میدان (DOF) در دوربین‌ها چه کارکردی دارد؟

۴۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
دکمه عمق میدان (DOF) در دوربین‌ها چه کارکردی دارد؟

آیا تاکنون کنجکاو شده‌اید که بدانید دکمه کنار ضامن نصب لنز بر روی بدنه دوربین‌های DSLR به چه کار می‌آید؟ البته منظور ما دکمه‌ای که برای جدا کردن لنز استفاده می‌شود نیست؛ بلکه دکمه کنار آن را مورد اشاره قرار داده‌ایم. این دکمه پیش‌نمایش عمق میدان است و در این نوشته کارکرد آن را با هم مرور خواهیم کرد.

معنی اصطلاح عمق میدان

منظور از عمق میدان یک تصویر چیزی به جز نقطه فوکوس آن نیست. در عکسی مانند تصویر زیر که عمق میدان کمی دارد به جز سوژه چیز دیگری در حالت فوکوس قرار ندارد.

در عکسی مانند تصویر زیر با عمق میدان زیاد تقریباً همه چیز در حالت فوکوس قرار دارد.

عمق میدان از طریق تنظیمات دیافراگم بر روی لنز قابل تنظیم است. گشودگی بالای دیافراگم باعث می‌شود که عمق میدان کاهش یابد و تنگ‌تر کردن دیافراگم آن را افزایش می‌دهد. گشودگی بالای دیافراگم باعث می‌شود نور بیشتری وارد لنز شود و از این رو باید سرعت شاتر بالاتری انتخاب شود.

آنچه در ویوفایندر می‌بینید چه ارتباطی با دکمه پیش‌نمایش عمق میدان دارد؟

زمانی که از ویوفایندر اپتیکی دوربین نگاه می‌کنید، دقیقاً همان تصویری که در دوربین ثبت خواهد شد را مشاهده نمی‌کنید. از آنجا که شما همه چیز را به صورت زنده تماشا می‌کنید، مواردی مانند تأثیر سرعت شاتر بر روی عکس‌ها ملموس نیست. همچنین نمی‌توانید تأثیر گشودگی دیافراگم را مشاهده کنید.

زمانی که از یک ویوفایندر اپتیکال استفاده می‌کنید، گشودگی دیافراگم در حالت بیشترین عرض لنز قرار دارد. تنها زمانی که عکس می‌گیرید، گشودگی دیافراگم تا میزانی که تعیین کرده‌اید بسته می‌شود. بدین ترتیب بیشترین نور ممکن را در ویوفایندر دریافت می‌کنید تا مشاهده آن چه از آن عکاسی می‌کنید، راحت‌تر باشد. اما این وضعیت به قیمت از دست رفتن دقت عمق میدان به دست می‌آید.

اگر دکمه پیش‌نمایش عمق میدان را هنگام تماشا از دریچه ویوفایندر فشار دهید؛ دیافراگم تا مقداری که تعیین کرده‌اید بسته می‌شود. بدین ترتیب ایده‌ای از میزان عمق میدان منظره به دست می‌آورید؛ اما همچنان همه چیز تاریک به نظر می‌رسد. این وضعیت در تصویر زیر شبیه‌سازی شده است.

توجه داشته باشید که بدون استفاده از پیش‌نمایش عمق میدان، عکس روشن‌تر است؛ اما پس‌زمینه و پیش‌زمینه تار هستند. در حالی که وقتی دکمه پیش‌نمایش عمق میدان فشرده شود، تصویر تیره‌تر می‌شود؛ ولی پس‌زمینه و پیش‌زمینه واضح‌تر می‌شوند.

ویوفایندرهای الکترونیک و صفحه‌نمایش‌های مشاهده زنده

دکمه عمق میدان یک فناوری است که عمر آن به روزهایی بازمی‌گردد که تنها راه برای داشتن پیش‌نمایشی از آنچه عکاسی می‌کنید از طریق ویوفایندر بود. این امکان برای عکاسان منظره و عکاسان پرتره بسیار حائز اهمیت بود چون می‌خواستند مطمئن شوند که فوکوس دستی را به طور صحیحی انجام داده‌اند. به همین دلیل است که همچنان نقش برجسته‌ای در دوربین‌های DSLR دارند.

اما در حال حاضر واقعاً نیازی به دکمه پیش‌نمایش عمق میدان ندارید. هم ویوفایندرهای الکترونیک (که در دوربین‌های پیشرفته و بی آینه وجود دارند) و هم صفحه‌نمایش‌های مشاهده زنده (که تقریباً بر روی هر نوع دوربینی وجود دارند) پیش‌نمایشی دقیق از عمق میدان تصویر بدون اثر تاریک شدن همانند ویوفایندرهای اپتیکال ارائه می‌دهند.

امروزه اکثر عکاسان منظره دیگر از دکمه پیش‌نمایش عمق میدان استفاده نمی‌کنند و صفحه‌نمایش مشاهده زنده که همه چیز را آسان‌تر ساخته است، ترجیح می‌دهند.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً مورد توجه شما قرار خواهند گرفت:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *