چرا باید از طرح هایلایت سایت Schema.org استفاده کنیم؟

۴۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چرا باید از طرح هایلایت سایت Schema.org استفاده کنیم؟

چرا باید از طرح هایلایت سایت Schema.org استفاده کنیم؟

موتورهای جستجو به طرز شگفت‌انگیزی قدرتمند هستند. آنها می‌توانند حتی زبان‌های نامفهومی که ما جستجو می‌کنیم تفسیر کرده، بهترین منبع را برای پاسخ به سوالات ما مشخص کنند و در کسری از ثانیه آنها را به ما نشان دهند.

گوگل حتی در پاسخ به سوالات در صفحه‌ی نتایج جستجو بهتر از دیگران عمل می‌کند و نیاز به کلیک کردن روی هر چیزی را از بین می‌برد. حتی امکان شخصی‌سازی نتایج جستجو نیز وجود دارد. این سیستم به شمت کمک می‌کند تا اطلاعاتی که دنبال آن هستید سریعتر پیدا کنید.

اما موتورهای جستجو، این کار را خودشان انجام نمی‌دهند و به کمک مدیران وب‌سایت ها و توسعه‌دهندگان دارند. استفاده از ماژیک هایلایت یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به سایت خود کمک کنید.

ماژیک (هایلایت) سایت (Schema.org) چیست؟

طرح هایلایت روشی از هایلایت کردن بخشی از یک داده‌ی ساختاربندی شده است. داده یا اطلاعات ساختارمند چیست؟ اطلاعاتی است که سازمان‌دهی و تگ‌گذاریی شده است و در نتیجه درک آن توسط ماشین‌ها ساده‌تر است. اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، طرح ماژیک اطلاعاتی است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند انواع مشخصی از اطلاعات را در صفحه‌ی وب شما پیدا کنند. به مثال زیر دقت کنید تا موضوع ساده‌تر شود.

گوگل نمونه‌ی تعاملی (ابزار داده‌های ساختارمند گوگل) خودش از طرح هایلایت دارد که جزئیاتی از دستور پخت پای سیب را نشان می‌دهد.

در قسمت بالا جاوااسکریپتی را می‌بینید که زمان مقدماتی، زمان نهایی، نتیجه‌ی دستور پخت و خواص این دستور را نشان می‌دهد.

باید اینجا اشاره کنیم که دو روش اصلی برای برجسته‌کردن اطلاعات ساختارمند وجود دارد؛ یکی استفاده از (JSON) و دیگری بهره‌گیری از تگ‌های (HTML) داخلی. گوگل روش (JSON) را پیشنهاد می‌کند ولی ما در این مطلب درباره‌ی هر دو روش صحبت می‌کنیم. در ادامه می‌بینیم گوگل چگونه از اطلاعات مواد مغذی در دستور پخت استفاده می‌کند.

(Schema.org) هزاران نوع متفاوت از هایلایت کردن دارد که می‌توانید برای نمایش بهتر اطلاعات صفحه‌ی سایت خود به موتورهای جستجو از آنها استفاده کنید. برای مثال نوع (TechArticle) شامل موارد زیادی است که در زیر اشاره شده است:

  • proficiencyLevel سطح حرفه‌ای بودن
  • wordCount تعداد کلمات
  • audience تعداد بازدیدها
  • Creator ایجاد کننده
  • dateCreated تاریخ ایجاد
  • dateModified تاریخ ویرایش
  • datePublished تاریخ انتشار
  • publishingPrinciples قواعد انتشار
  • typicalAgeRange محدوده سنی

طرح کاملی برای کتابخانه‌ها، کسب و کارهای مربوط به املاک، آپارتمان‌ها، رویدادهای مربوط هنرهای بصری، کانال‌های خبری، روش‌های انتقال و تحویل، وضعیت سرورهای بازی و... وجود دارد.

ایده‌ی اصلی این است که مطمئن شوید موتورهای جستجو می‌فهمند کدام بخش از اطلاعات صفحه‌ی شما نمایش داده می‌شود و در نتیجه همان بخش به افرادی که جستجو کرده‌اند نشان داده شود.

مزایای استفاده از طرح هایلایت

طرح هایلایت به موتور جستجو می‌گوید چه چیزی در صفحه‌ی شماست، اما مشکل اصلی چیست؟

گوگل این موضوع را به صورت زیر نشان می‌دهد:

«زمانی که اطلاعات خیلی ساختارمند و قابل پیش‌بینی باشد، موتورهای جستجو به سادگی می‌توانند آنها را تشخیص داده و به روش‌های خلاقانه آنها را نشان دهند.»

به عنوان مثال، شما می‌توانید تاریخ‌های مربوط به یک تور مسافرتی که به طور مستقیم در انتهای جستجو آمده است به صورت زیر ببینید:

یا وقتی فیلمی را جستجو می‌کنید، اطلاعات ویژه‌ای درباره‌ی آن به دست آورید:

گوگل در طول زمان در پیدا کردن این اطلاعات بهتر و بهتر شده است، اما استفاده‌ی درست از طرح هایلایت این فرایند را بیش از پیش ساده‌تر کرده و باعث می‌شود اطلاعات صفحه‌ی شما به صورت ویژه نمایش داده شود.

زمانی که موتورهای جستجو می‌دانند دقیقا چه چیزی در صفحه‌ی شما وجود دارد، می‌توانند آن را به افرادی نشان دهند که دقیقا در نتایج جستجوی خود به دنبال آن هستند.

آغاز کار با اطلاعات ساختارمند

حالا که از مزایای استفاده از طرح هایلایت (Schema.org) باخیر شدید، زمان آن فرارسیده است که کار را با آن شروع کنیم. بهتر است کار را با ساده‌ترین ابزار یعنی (Google Data Highlighter) شروع کنیم.

اول اینکه باید سایت شما به کنسول جستجوی گوگل که به عنوان ابزارهای وبمسترها شناخته می‌شود، متصل باشد. به محض اینکه این کار را انجام دادید، وارد کنسول جستجو شده و روی (Search Appearance > Data Highlighter) کلیک کنید. در سمت راست روی دکمه‌ی (Start Highlighting) بزنید.

سپس باید وارد آدرس (URL) صفحه‌ای شوید که می‌خواهید آن را تگ کنید و بعد از آن نوعی از هایلایت مورد نظر خود را انتخاب کنید. در این حالت، ما از هایلایت نوع (Articles) استفاده می‌کنیم.

از آنجایی که مقاله‌ای را در سایتی هایلایت کردیم که مقاله‌های زیادی را پست می‌کند، تیک گزینه‌ی (Tag this page and others like it) را می‌زنیم.

حالا صفحه‌ی شما به دو قسمت تقسیم می‌شود؛ یکی صفحه‌ای که در سمت چپ قرار دارد و دیگری صفحه‌ای که بخش‌های هایلایت شده را نشان می‌دهد.

کار خیلی ساده است. فقط کافی است هایلایت کردن را شروع کنید. هر زمانی که متنی را هایلایت می‌کنید، منوی کوچکی کنار آن نشان داده می‌شود که می‌توانید نوع اطلاعات هایلایت شده را مشخص کنید.

در تصویر زیر می‌بینید عنوان مطلب هایلایت شده است، در نتیجه از منوی کناری گزینه‌ی (Title) را انتخاب می‌کنیم.

حالا عنوان مورد نظر در قسمت راست همراه با جزئیات ظاهر می‌شود.

در ادامه می‌توانید نام نویسنده، تاریخ انتشار، تصویر اصلی و دسته‌بندی را هایلایت کنید.

اضافه کردن جزئیات بیشتر

دیتا هایلایتر گوگل تنها به شما اجازه می‌دهد سطح داده‌های ساختارمند را هایلایت کنید. همان طور که در قسمت بالا می‌بینید، فقط توانستیم بخشی از اطلاعات مهم را به مقاله اضافه کنیم.

تمام شد! این تمام کاری بود که باید انجام می‌دادید.

زمانی که روی دکمه‌ی (Done) بزنید، (Data Highlighter) به شما کمک می‌کند تا این کار را روی صفحات مشابه سایت خود اعمال کنید.

اضافه کردن جزئیات بیشتر

دیتا هایلایتر گوگل تنها به شما اجازه می‌دهد روی سطح داده‌های ساختارمند را هایلایت کنید. همان طور که در قسمت بالا دیدید، فقط توانستیم چند ویژگی از به مقاله‌ی مورد نظر اضافه کنیم. نوع (Article) در سایت (schema.org) شامل انواع زیادی از ویژگی‌هایی است که می‌توانید آنها را انتخاب کنید.

نحوه اضافه کردن جزئیات بیشتر به طرح هایلایت

اینجاست که دیگر نیاز به کدنویسی دارید. همان طور که پیشترا شاره شد، دو روش برای نمایش اطلاعات ساختارمند وجود دارد؛ یکی استفاده از (JSON) و دیگری تگ‌های (HTML)  داخلی. از آنجایی که برچسب‌های (HTML) شهودی‌تر هستند، ابتدا با آنها شروع می‌کنیم.

طرح  (HTML) داخلی (schema.org)

به عنوان نمونه، می‌خواهیم یک جمله‌ی ساده‌ی «من در دنور زندگی می‌کنم» (I live in Denver) را هایلایت کنیم. در (HTML)، به سادگی می‌توان این کار را به صورت زیر انجام داد:

1<p>I live in Denver.</p>

برای هایلایت کردن باید مشخص کنیم که این جمله درباره‌ی یک فرد است (از نوع (Person) استفاده می‌کنیم). برای این کار به صورت زیر انجام می‌دهیم:

1<div itemscope itemtype="http://schema.org/Person">  <p>I live in Denver.</p></div>

حالا یک موتور جستجو می‌داند که هر چیزی که در تگ <div> قرار دارد مربوط به یک فرد است.

سپس، ویژگی‌ هایلایت را به صورت (homelocation) اضافه می‌کنیم. (Schema.org) ویژگی (homeLocation) را به عنوان محل تماس برای حضور یک فرد تعریف می‌کند.

باید ویژگی‌ مخصوصی را به صورت زیر به (HTML) اضافه کنیم.

1<div itemscope itemtype="http://schema.org/Person">  <p>I live in <span itemprop="homeLocation">Denver</span>.</p></div>

حالا «دنور» یا "Denver" به عنوان مشخصه‌ی (homelocation) شناخته می‌شود و گوگل می‌داند که فردی که در این پاراگراف وجود دارد در این مکان زندگی می‌کند.

اگر جمله را به "I Live and work in Denver" تغییر دهیم، به صورت زیر می‌توانیم آن را نمایش دهیم:

1<div itemscope itemtype="http://schema.org/Person">  <p>I live and work in <span itemprop="homeLocation workLocation">Denver</span>.</p></div>

حالا دنور هم به عنوان محل کار و هم به عنوان محل زندگی شناخته می‌شود (homelocation و worklocation).

این یک حالت ساده از طرح هایلایت است، اما بهتر است از آن ایده بگیرید. با استفاده از  تگ‌های <div> و <span>، می‌توانید ویژگی‌ها و مشخصاتی که می‌خواهید به هر چیزی در صفحه‌ی خود اضافه کنید.

طرح هایلایت schema.org با (JASON)

گوگل استفاده از (JSON-LD) را برای طرح هایلایت پیشنهاد می‌کند. مهمترین مزیت این روش این است که (HTML) شما را تمیزتر نگه می‌دارد. اگر برگردید و بخواهید صفحه را ویرایش کنید، هزاران صفحه کد را با هایلایت می‌بینید که قطعا از دیدن آنها خوشحال نخواهید شد.

هایلایت (JASON) نیاز به فضای زیادی دارد، ولی این فضا جدا از (HTML) شما خواهد بود و باعث می‌شود نگهداری آن ساده‌تر شود.

تصور کنید یک کتابفروشی به نام (Harker) دارید که می‌خواهید اطلاعات زیر را در صفحه‌ی تماس آن اضافه کنید:

1Phone number: 555-8710Address: 749 Stoker St., Boulder, ColoradoHours: 109 Monday through Friday, 118 Saturday, 125 Sunday
2

در ادامه می‌توانید آن را با استفاده از (JSON-LD) به صورت زیر نشان دهید:

1<script type="application/ld+json">{  "@context": "http://schema.org",  "@type": "BookStore",  "telephone": "555-8710",  "address": "749 Stoker St., Boulder, Colorado",  "openingHours": [ "Mo-Fr 10:00-21:00", "Sa 11:00-20:00", "Su 12:00-17:00" ],}</script>

این کدها در هدر صفحه‌ی شما قرار می‌گیرد. همان طور که می‌بینید، این بخش فضای زیادی می‌گیرد؛ چرا که این محتوا همیشه باید در صفحه‌ی (HTML) شما نمایش داده شود. در نتیجه هر چیزی که بخواهید هایلایت کنید باید دوبار نوشته شود.

برخلاف کپی‌برداری، روش (JSON) بیشتر ترجیح داده می‌شود، چرا که طرح هایلایت را از (HTML) شما جدا می‌کند. بسیار از بهترین کارهای (HTML) تا زمانی که بفهمید باعث حفظ ساده‌تر سایت می‌شوند، عجیب به نظر می‌رسند.

اضافه کردن طرح هایلایت به سایت شما

حالا که روش‌های متفاوتی را برای اضافه کردن داده‌های ساختارمند به سایت خود فراگرفتید، می‌توانید کار خود را شروع کنید! بهتر است از دیتاهایلایتر کمک بگیرید و از آن شروع کنید. اسناد (Schema.org) بهترین منبع است اما پیدا کردن چیزهایی که می‌خواهید یک مقدار سخت به نظر می‌رسد.

مهم نیست بخواهید دنبال نکات اصولی باشید یا از هر جای دیگری شروع کنید، مهم این است منابعی که برای شروع لازم دارید در اختیار شماست.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *