۱۰ اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید | راهنمای برنامه‌نویسی

۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۱۰ اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید | راهنمای برنامه‌نویسی

اندروید یکی از پلتفرم‌های محبوب در کنار iOS است. مزیت اصلی اندروید وجود بی‌شمار اپلیکیشن‌های رایگان برای استفاده است. اندروید یک پلتفرم برای گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند است که به سرعت در حال رشد است. علی‌رغم به‌روزرسانی‌های جدید و بهینه‌سازی‌های پیاده‌سازی ‌شده روی اندروید، هنوز برخی اپلیکیشن‌های منتشر شده روی گوگل پلی دارای باگ‌ها و خطاهایی هستند. در این مقاله فهرستی از 10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید را با هم مرور خواهیم کرد که برنامه‌نویس‌ها باید بکوشند از آن‌ها جلوگیری کنند.

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

برنامه‌نویسی اندروید به سبک iOS

برنامه‌نویسی اندروید قواعد خاص خود را دارد که تفاوت‌های زیادی با iOS دارد. متأسفانه برخی اپلیکیشن‌های اندرویدی صرفاً نسخه کلون شده اپلیکیشن iOS هستند. برنامه‌نویسی اندروید تفاوت زیادی با برنامه‌نویسی iOS دارد و این تفاوت‌ها از UX آغاز می‌شود. در هر صورت این رویه منجر به بروز مشکلاتی در توسعه اپلیکیشن‌های اندروید می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اشتباهات، نکات زیر را همواره به خاطر داشته باشید.

  • زبانه‌های استاتیک ایجاد نکنید.
  • نوتیفیکیشن‌های سیستم باید شفاف باشند.
  • نمادهای اپلیکیشن نباید درون یک شکل مربعی قرار بگیرند.
  • از صفحه اسپلش در سناریوهای دیگر به جز زمان ورود به اپلیکیشن استفاده نکنید.

فهرست موارد فوق تنها برخی از موارد مرتبط را شامل می‌شود که موجب آسیب به تجربه کاربری می‌شوند. گوگل الزامات اصلی توسعه اپلیکیشن‌های اندروید (+) را منتشر ساخته است که باید به دقت آن‌ها را رعایت کنید.

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

برنامه‌نویسی اندروید برای دستگاه‌های مختلف

چطور می‌توان مطمئن بود که یک اپلیکیشن روی همه دستگاه‌های اندرویدی ظاهر مناسبی دارد؟ در زمان توسعه یک اپلیکیشن که روی گوشی‌ها و تبلت‌ها استفاده خواهد شد، باید به تفاوت وضوح تصویر صفحه نمایش این دستگاه‌ها توجه داشته باشید. از Android Emulator به عنوان جایگزین دستگاه‌های فیزیکی استفاده کنید.

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

Intent‌-ها را نادیده نگیرید

استفاده از اینتنت‌های اندروید یک مؤلفه اساسی برای SDK-های اندروید است، زیرا به ارسال داده‌ها بین اپلیکیشن‌های مختلف در سیستم کمک می‌کند. برای نمونه برای این که لینک دسترسی به گالری را از طریق SMS به اشتراک بگذارید، گزینه شما برای برنامه‌نویسی اندروید به صورت زیر خواهد بود:

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

فرگمان‌ها را نادیده نگیرید

فرگمان‌ها در زمان بهینه‌سازی اپلیکیشن‌ها برای صفحه‌های مختلف مفید هستند. شما می‌توانید آن‌ها را ترکیب کرده و بسته به نیاز روی حساب دولوپر اندروید قرار دهید. فرگمان‌ها برای بارگذاری صحیح همه عناصر و جلوگیری از مصرف بی‌رویه حافظه ضروری هستند.

نخ اصلی را مسدود نکنید

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

«نخ اصلی» (main thread) مسئول کارکرد روان اپلیکیشن و کنترل سرعت اجرای اپلیکیشن است. چشم انسان چیزهایی را که با سرعت 24 فریم بر ثانیه دارای تأخیر بیشتر از 100 میلی‌ثانیه باشند، به طرز مناسب و روانی نمی‌بیند. در نسخه‌های اندروید 2 به بعد، سیستم از ارسال درخواست‌های شبکه روی نخ اصلی خودداری می‌کند.

برای این که نخ اصلی را مسدود نسازیم، باید از نخ‌های کارگر و پس‌زمینه برای بارگذاری bitmap، ارسال درخواست‌های شبکه، کوئری زدن به دیتابیس، پردازش تصویر و خواندن و نوشتن دیسک حافظه استفاده کنیم.

تجربه‌های قبلی را نادیده نگیرید

برخی اصول اولیه در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های اندرویدی وجود دارند که از سوی توسعه‌دهندگان و منابع مختلف به رشته تحریر درآمده‌اند، بنابراین می‌توانید از این تجربیات ذی‌قیمت در فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها کمک بگیرید. تلاش نکنید با ارائه راه‌حل‌های جدید، چرخ را از نو اختراع کنید، به خصوص این که توسعه‌دهندگان بسیاری سورس کد‌های مختلف را روی کتابخانه‌های متن-باز گیت‌هاب منتشر ساخته‌اند. در صورتی که با هر نوع مشکل مواجه شدید، در نخستین گام، نمونه کدهای آماده موجود را که از سوی توسعه‌دهندگان با تجربه ارائه شده‌اند، جستجو کنید.

موفقیت را تضمین‌شده فرض نکنید

برخی اپلیکیشن‌ها علی‌رغم این که دارای ساختار 100% تمیز و کتابخانه‌های مناسب و کارآمدی هستند، ممکن است روانشناسی کاربر را در نظر نگیرند. ما در وهله نخست اپلیکیشن را برای نیازهای انسان‌ها می‌سازیم و باید تجربه کاربری را در زمان استفاده از اپلیکیشن در نظر بگیریم. بنابراین یک «گروه تمرکز» (focus group) تشکیل دهید، بخواهید که کاربران بازخورد خود را به اشتراک بگذارند، کامنت‌ها‌ی آن‌ها را بررسی کنید و تأملات نهایی را اعمال نمایید. مخاطبان هدف شما می‌توانند مشکلات اصلی اپلیکیشن را که از دید توسعه‌دهندگان اندروید پنهان مانده ‌است، گوشزد کنند.

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

کاربرد نامناسب تصاویر Bitmap

تصاویر نقشه‌بیتی باید ابتدا در حافظه بارگذاری شوند تا بتوانند روی صفحه، نمایش پیدا کنند. مردم عادت به دیدن تصاویر عریض و رنگی روی گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود دارند. برای این که کاربران بتوانند بارگذاری تصاویر را به طرز مناسبی مشاهده کنند، باید آن‌ها را به طرز کارآمدی در حساب توسعه‌دهنده اندروید نمایش دهید:

  • تصاویر را مقیاس‌بندی کنید.
  • فقط آن‌چه که باید نمایش یابد را نشان دهید.

از سلسله‌مراتب عمیق View استفاده نکنید

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

برای نمایش محتوا روی حساب توسعه‌دهنده اندروید، باید XML را تحلیل کنید، صفحه را اندازه‌گیری نمایید، و همه عناصر را با ترتیب مناسب بچینید. اجرای این فرایند به زمانی نیاز دارد و باید بهینه‌سازی شود. هر ویجت و لی‌آوت که اضافه می‌کنید بر مدت این زمان اضافه می‌کند. استفاده از LinearLayout ممکن است در نهایت منجر به ایجاد یک سلسله‌مراتب عمیق از View-ها شود. این موضوع به طور خاص در مواردی که لی‌آوت به طور مکرر رسم می‌شود، مانند زمان استفاده در ListView یا GridView اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

minSdkVersion را روی عدد 14 قرار ندهید

این مورد بیش از آن که یک اشتباه باشد، یک رویه بد است. پشتیبانی از نسخه‌های قدیمی اندروید، بدون به‌روزرسانی در نهایت منجر به ایجاد پیچیدگی در کد می‌شود. توسعه‌دهندگان نباید از به‌روزرسانی‌ها عقب بمانند و همواره باید اطمینان پیدا کنند که اپلیکیشن‌ها از جدیدترین قابلیت‌ها بهره می‌گیرند. همیشه از جدیدترین به‌روزرسانی‌ها در حساب توسعه‌دهنده اندروید استفاده کنید تا مطمئن شوید که سیستم به درستی کار می‌کند.

10 اشتباه رایج توسعه دهندگان اندروید

سخن پایانی

اندروید یک سیستم عامل کاملاً محبوب است. در بسیاری از کشورهای دنیا کاربران اندروید بسیار بیشتر از iOS است. با پیروی از توصیه‌های مهم برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، می‌توانید مطمئن شوید که کاربران یک اپلیکیشن 100% عملیاتی با یک UI تمیز به دست خواهند آورد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
swlh
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *