ریکاوری رایانه با استفاده از دستگاه‌های اندرویدی

۱۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ریکاوری رایانه با استفاده از دستگاه‌های اندرویدی

گاهی اوقات پیش می‌آید که سیستم عامل رایانه‌ی شما به مشکل بر خورده و اجرا نمی‌شود. در چنین شرایطی ممکن است تنها راه ریکاوری آن استفاده از یک فایل ISO در یک حافظه‌ی USB یا همان فلش باشد. ولی این کار نیازمند یک رایانه‌ی دیگر است تا با استفاده از آن فایل ISO و فلش را آماده‌ی استفاده کنید. مشکل از آنجایی شروع می‌شود که رایانه‌ی دومی در دسترس‌تان نباشد. با این حال نیازی به نگرانی نیست، چراکه سیستم عامل اندروید می‌تواند شما را نجات دهد. در این مطلب یاد خواهیم گرفت تا با استفاده از یک دستگاه اندرویدی، رایانه‌ی خود را ریکاور یا بازیابی کنیم.

ریکاوری رایانه با استفاده از دیوایس اندروید

همه‌ی ما حداقل یکبار تجربه‌ی بالا نیامدن رایانه را داشته‌ایم، حال چه مشکل از یک ویروس در سمت سیستم‌عامل بوده و یا هارد دیسک ما نیاز به تعویض داشته است. در هر صورت مشکل اصلی اطلاعاتی است که نیاز به بازیابی آن‌ها داریم ولی به دلیل مشکلات رایانه، نمی‌توانیم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم.

معمولا اینگونه تصور می‌شود که رایانه تنها دستگاه موجود است که امکان دانلود و رایت فایل‌های ISO را بر روی فلش یا دی‌وی‌دی دارد. ولی این مطلب تصور شما را کاملا تغییر خواهد داد.

اگر یک تلفن یا تبلت که از اندروید 3.1 به بالا استفاده می‌کند در دسترس داشته باشید، احتمالا پشتیبانی از OTG نیز در آن وجود دارد. این بدین معنا است که شما قادر به اتصال دستگاه‌های USB به تلفن یا تبلت خود هستید. این دستگاه می‌تواند ماوس، کیبورد و یا حتی یک حافظه‌ی USB نظیر فلش باشد.

راه بازیابی رایانه‌ی شما همین است. فایل ISO را دانلود کرده، حافظه‌ی USB را به دستگاه خود متصل نموده و با استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص، شروع به ریختن محتوای ISO در فلش خود کنید.

اندروید، همانند یک رایانه

اگر یک تلفن یا تبلت اندروید با پشتیبانی از OTG در دسترس داشته باشید، احتمالا قادر به استفاده از آن برای رفع مشکل رایانه‌ی خود نیز هستید. البته عجله نکنید، چراکه اول باید اشکال رایانه را شناسایی نمایید.

قبل از اینکه کار ریکاوری را آغاز کنید، با کمی جست‌وجو در اینترنت دلایل پیش آمدن مشکل را پیدا کنید. ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ برای مثال ممکن است برای رفع مشکل خود نیاز به یک دیسک مخصوصی ریکاوری اطلاعات داشته باشید، یا تنها نصب یک نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل راه حل شما باشد. اگر از مشکل‌تان مطمئن نیستید، دیسک ریکاوری گزینه‌ی بهتری است. اگر دستگاه اندروید شما فضای کافی دارد، یک فایل ISO مناسب پیدا و دانلود نمایید، اگر هم فضای کافی ندارید، به دنبال یک توزیع سبک از لینوکس بگردید.

ساخت یک رسانه‌ Bootable از فایل ISO، توسط یک اپلیکیشن

پس از اینکه فایل ISO مورد نظر را دانلود کردید، نیاز به یک ابزار برای رایت کردن آن در حافظه‌ی USB دارید. اپلیکیشن‌های زیادی برای این کار وجود دارند، ولی یکی از بهترین‌های آن‌ها، اپلیکیشن «ISO 2 USB» است که از این لینک می‌توانید نسبت به دانلود آن اقدام کنید.

برای ادامه‌ کار نیاز به یک کابل OTG دارید که به سادگی قادر هستید از فروشنده‌های موبایل یا وبسایت‌های آنلاین نسبت به خریدش اقدام نمایید. همچنین این کابل‌ها قیمت چندانی ندارند؛ کابل OTG به شما اجازه‌ی اتصال حافظه فلش به تلفن همراه را می‌دهد. بدیهی است که از این طریق می‌توانید فایل ISO را در حافظه‌ی مقصد رایت کنید.

فلش را از طریق کابل OTG به دستگاه خود متصل کرده و اپلیکشین «ISO 2 USB» را اجرا نمایید. بر روی اولین گزینه‌ی «Pick» ضربه زده و حافظه‌ی USB خود را انتحاب کنید، سپس گزیه‌ی «Pick» دوم را زده و فایل ISO را برگزینید. زمانی که از شما اجازه‌ی دسترسی به فایل‌ها و حافظه‌ی USB خواسته شد حتما آن را تایید کنید، در غیر اینصورت اپلیکیشن نمی‌تواند کار خود را به درستی انجام دهد. همچنین گزینه‌ی «Format USB Pin Drive» را نیز فعال نمایید. توجه داشته باشید که این کار تمام اطلاعات موجود در فلش شما را حذف خواهد کرد.

ISO 2 USB

ISO 2 USB

ISO 2 USB

پس از انجام کارهای فوق، گزینه‌ی «Start» را بزنید تا مراحل رایت اطلاعات در فلش آغاز شود. بعد از پایان کار، حافظه‌ی USB را جدا کرده و به رایانه‌ی خود متصل نمایید تا بتوانید فرآیند ریکاوری را آغاز کنید. توجه داشته باشید که برای استفاده از فلش خود در رایانه، باید ترتیب بوت را از طریق تنظیمات باوس سیستم خود تغییر دهید.

تبدیل دستگاه اندرویدی به یک محیط لینوکس قابل بوت

اگر به هر دلیلی فلش یا کابل OTG در دسترس ندارید، با دسترسی داشتن به یک دستگاه اندروید روت شده، می‌توانید از راه دیگری به مسیر خود ادامه دهید.

اپلیکیشن «DriveDroid» - که از این لینک می‌توانید آن را دریافت کنید - یک ابزار کاربردی است که به شما اجازه می‌دهد تا رایانه‌ی خود را از طریق یک فایل ISO یا IMG که در تلفن یا تبلت خود ذخیره کرده‌اید، بوت نمایید. برای این کار تنها نیاز به دستگاه اندروید - روت شده - و یک کابل مناسب برای اتصال به رایانه دارید. حتما توجه داشته باشید که این روش تنها برای دستگاه‌های روت شده است و البته در برخی از دیوایس‌هایی که روت شده‌اند نیز گاهاً جواب نمی‌دهد.

همچنین برای استفاده از اپلیکیشن یاد شده، باید دستگاه شما از «حافظه‌های USB ذحیره‌سازی انبوه» (USB Mass Storage) پشتیبانی کند. به گفته‌ی توسعه‌دهنده‌ی «DriveDroid»، این اپلیکیشن امکان فعال‌سازی این ویژگی را در برخی از دستگاه‌ها دارد و نیازی به نگرانی در مورد آن نیست.

بازیابی یک رایانه توسط DriveDroid

«DriveDroid» را اجرا کرده و مجوزهای خواسته شده را به آن بدهید. سپس بر روی دکمه‌ی «Download» کلیک کرده و یک سیستم‌عامل را برای دانلود بر روی تلفن همراه خود انتخاب کنید. در اینجا گزینه‌های زیادی را خواهید داشت، از اوبونتو گرفته تا جنتو و سایر توزیع‌های برتر لینوکس برای دانلود در دسترس شما قرار دارند.

اگر قصد بازیابی رایانه‌ی خود را دارید، بهترین گزینه برای شما «boot-repair-disk» است، و یا اگر قصد بازیابی اطلاعات از هارد آسیب دیده‌ی خود را دارید، بهتر است «CloneZilla» را انتخاب نمایید.

DriveDroid

DriveDroid

DriveDroid

توجه داشته باشید که در هنگام انتخاب سیستم عامل، تنها یک نسخه در دسترس شما قرار دارد. معمولا آخرین نسخه‌ی هر سیستم عامل در دو حالت 32 بیت و 64 بیت قابل دانلود هستند. سیستم‌عاملی را انتخاب کنید که با رایانه‌ی شما سازگاری داشته باشد.

پس از انتخاب سیستم‌عامل مورد نظر، منتظر بمانید تا دانلود آن به اتمام برسد. فایل ISO در پوشه‌ی دانلودهای دستگاه شما و در صفحه‌ی اصلی «DriveDroid» ظاهر می‌شود. فایل ISO را انتحاب کرده و کمی منتظر بمانید تا گزینه‌های قابل استفاده برای شما ظاهر شوند. سه گزینه برای شما نمایش داده می‌شود که این موارد نشان دهنده‌ی نحوه‌ی رفتار فایل ISO پس از بوت شدن در رایانه هستند. این گزینه‌ها به شرح زیر هستند:

  1. Standard USB Storage: حافظه‌ی معمول USB
  2. Read-only USB: حافظه‌ی USB فقط خواندنی
  3. CD-ROM

پس از انتخاب گزینه‌ی مورد نظر می‌توانید دستگاه اندروید خود را به رایانه متصل کرده و آن را ریبوت کنید. رایانه‌ی خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که به صورت پیشفرض دستگاه USB را بوت کند (با استفاده از تنظیمات BIOS). حال رایانه‌ی شما باید سیستم‌عامل دانلود شده در موبایل‌تان را بوت نماید. اینک می‌توانید از این طریق کامپیوتر خود را ریکاوری کرده و یا یک سیستم‌عامل کاملا جدید را بر روی آن نصب کنید.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

^^

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *