معرفی سیستم جدید Motion در متریال دیزاین — راهنمای مقدماتی

۸۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
معرفی سیستم جدید Motion در متریال دیزاین — راهنمای مقدماتی

«متریال دیزاین» (Material Design) از استعاره «کاغذ هوشمند» الهام گرفته است. این کاغذهای هوشمند مجموعه‌ای از سطوح هستند که می‌توانند کاربر را در مسیر برخی تجربیات هدایت کنند. بخشی از این استعاره از طریق سیستم elevation عرضه می‌شود که به دقت نور و سایه‌ها را رندر می‌کند. اما هماهنگ‌سازی این سطح با حرکت (Motion) به روشی هوشمندانه و فاخر، چالشی دشوارتر محسوب می‌شود. به همین جهت است که تیم متریال دیزاین در پروژه جدید خود امکان پیاده‌سازی سیستم حرکت را تسهیل ساخته‌اند. در این مقاله به معرفی سیستم جدید Motion در متریال دیزاین خواهیم پرداخت.

Motion در متریال دیزاین

سیستم Motion متریال

یک مبنای قوی برای Motion از پیاده سای مناسب «گذار» (transition) آغاز می‌شود که یک جنبه اساسی از کاربردپذیری آن محسوب می‌شود. چهار الگوی گذار وجود دارند که انیمیشن بین کامپوننت‌ها و نماهای تمام صفحه را مدیریت می‌کنند:

  • Container transform
  • Shared axis
  • Fade through
  • Fade

در ادامه نمونه‌هایی از انواع گذاری که می‌توان پیاده‌سازی کرد را می‌بینید:

Motion در متریال دیزاین

سیستم حرکتی متریال دیزاین گزینه‌های سفارشی‌سازی نیز دارد که موجب می‌شود امکان استایل‌بندی گذار را به دست آوریم. به این ترتیب امکان تنظیم مدت گذار، easing آن و مسیر حرکت برای بیان سبک خاص اپلیکیشن فراهم آمده است. در یک سبک ساده و کاربردی می‌توان از مدت‌های کوتاه، easing استاندارد و مسیرهای حرکت خطی بهره جست. در مورد سبک‌های هنرمندانه و با تأکید بیشتر می‌توان از مدت انیمیشن طولانی، easing برجسته و حرکت منحنی استفاده کرد.

Motion در متریال دیزاین
سمت چپ: سبک ساده و کارکردی - سمت راست: سبک هنری و برجسته

گذارها نقطه شروعی عالی برای قالب‌بندی اپلیکیشن با حرکت محسوب می‌شوند.

همکاری در زمینه حرکت

بخشی از این واقعیت که پیاده‌سازی حرکت دشوار است، از این مسئله ناشی می‌شود که ابزارهای زیادی برای تسهیل همکاری بین طراحان و مهندسان وجود ندارند. همه ما یک چنین موقعیتی را تجربه کرده‌ایم که در آن تلاش کرده‌ایم با تکان دادن دست‌ها در هوا و تولید صداهای نامفهوم یک ایده‌ی حرکتی را بیان کنیم. بیان حرکت کار دشوار و پیچیده‌ای است و این دردناک است، زیرا این حالت برای پل زدن بر روی شکاف بین طراحی و پیاده‌سازی ضروری است. این نیز یکی دیگر از جنبه‌های چالش‌برانگیز حرکت بوده است که تیم متریال تلاش کرده‌اند آن را حل کنند.

به‌روزرسانی راهنمایی‌هایی در مورد Motion موجب شده که مشخصه‌های حرکتی در قالب یک تایملاین تعاملی ارائه شوند. این تایملاین ها شامل همه اطلاعات ابتدایی مورد نیاز برای درک و ساخت یک انیمیشن هستند.

Motion در متریال دیزاین

همه این راهنمایی‌ها در قاب یک اپلیکیشن به نام Direct عرضه شده‌اند که از سوی یکی از افراد تیم طراحی Motion در شرکت گوگل به نام «جان اشلیمر» (John Schlemmer) ساخته شده است. این اپلیکیشن به روشی رایج برای بیان ایده‌های حرکتی در داخل شرکت گوگل تبدیل شده است. اینک این روش به صورت عمومی عرضه شده است تا افراد بتوانند همه جزییات طراحی Motion را بیان کنند. اگر می‌خواهید استانداردهای حرکتی خاص خود را با استفاده از Direct ایجاد و میزبانی کنید، می‌توانید کد متن-باز آن را در این ریپوی گیت‌هاب (+) ملاحظه کنید.

سخن پایانی

همچنان که احتمالاً متوجه شده‌اید، سیستم Motion همچنان در آغاز راه است. تیم مربوطه یک نسخه اولیه انتشار داده است تا مطمئن شود که پیش از پیاده‌سازی قابلیت‌های دیگر، رویکرد فنی و طراحی مناسبی انتخاب کرده است. مسیرهای بسیار مختلفی برای اجرای این کار وجود دارد و این تنها آغازی برای تسهیل پیاده‌سازی سیستم Motion در متریال دیزاین محسوب می‌شود.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
google-design
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *