آموزش جامع برنامه نویسی جاوا به زبان ساده — بخش چهاردهم: آرشیو کردن

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
آموزش جامع برنامه نویسی جاوا به زبان ساده — بخش چهاردهم: آرشیو کردن

اینک که اندکی در مورد نوشتن برنامه‌های جاوا اطلاع یافتیم باید بدانیم که چگونه آنها را در یک پکیج قرار دهیم تا توسعه‌دهنده‌های دیگر هم بتوانند از آن استفاده کنند یا بتوانیم کدهایی را که توسعه‌دهنده‌های دیگر نوشته‌اند؛ در برنامه‌های خود وارد کنیم. در این بخش روش این کار را نشان می‌دهیم.

JAR

JDK مجهز به ابزاری به نام JAR است که مخفف Java Archive است. از این ابزار برای ایجاد فایل‌های JAR استفاده می‌شود. پس از این‌که کد را در فایل‌های JAR بسته‌بندی کردیم توسعه‌دهنده‌های دیگر می‌توانند فایل JAR را در پروژه‌های خود قرار دهند و پروژه‌هایشان را طوری پیکربندی کنند که از کد استفاده کند.

ایجاد یک فایل JAR در ایکلیپس آسان است. در فضای کاری بر روی پکیج com.makotojava.intro راست کلیک کنید و سپس File > Export را انتخاب کنید. صفحه‌ای نمایش می‌یابد که در شکل 10 نمایش یافته است. گزینه Java > JAR file را انتخاب کید و سپس Next را بزنید.

صفحه اکسپورت

وقتی صفحه بعدی باز می‌شود مکانی که می‌خواهید فایل JAR ذخیره شود را انتخاب کنید و نام دلخواه خود را تعیین کنید. پسوند.jar به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد که توصیه می‌شود از آن استفاده کنید. بر روی Finish کلیک کنید.

فایل JAR در مکانی که انتخاب کرده بودید مشاهده خواهد شد. در صورتی که فایل را در مسیر build در ایکلیپس قرار دهید می‌توانید از کلاس‌های درون آن در کد خود استفاده کنید. انجام این کار چنان‌که خواهیم دید بسیار آسان است.

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث

JDK کاملاً جامع است اما همه آن چیزی که برای نوشتن کد عالی برای جاوا نیاز داریم را در خود ندارد. همین‌طور که در نوشتن برنامه‌های جاوا تجربه بیشتری کسی می‌کنید ممکن است بخواهید از برنامه‌های شخص ثالث بیشتری برای پشتیبانی از کد استفاده کنید. جامعه اوپن‌سورس جاوا کتابخانه‌های زیادی برای کمک به پر کردن این شکاف‌ها ارائه کرده است.

برای مثال فرض کنید می‌خواهیم از Apache Commons Lang, استفاده کنیم که یک کتابخانه جایگزین JDK برای دست‌کاری کلاس‌های اصلی جاوا محسوب می‌شود. این کلاس‌ها از سوی Commons Lang برای کمک به مدیریت آرایه‌ها، ایجاد اعداد تصادفی و اجرای دست‌کاری رشته‌ای ارائه شده‌اند.

فرض کنیم قبلاً Commons Lang را که در یک فایل JAR قرار دارد دانلود کرده‌اید. برای استفاده از این کلاس‌ها گام نخست ایجاد کتابخانه lib در پروژه و قرار دادن فایل JAR درون آن است:

1- بر روی پوشه اصلی در نمای پروجکت اکسپلورر ایکلیپس کلیک می‌کنیم.

2- بر روی NEW > Folder کلیک کرده و سپس پوشه lib را فراخوانی می‌کنیم.

3- بر روی Finish کلیک می‌کنیم.

پوشه جدید در همان سطح src دیده می‌شود. اینک فایل JAR برنامه Commons Lang را در پوشه جدید lib قرار می‌دهیم. برای نمونه این فایل به نام commons-lang3-3.4.jar نامیده می‌شود (معمولاً هنگام نام‌گذاری فایل‌های JAR شماره نسخه آن را نیز در انتها می‌نویسند).

وارد کردن کلاس‌های شخص ثالث به برنامه

اینک کافی است به ایکلیپس بگوییم که کلاس‌های موجود در commons-lang3-3.4.jar را در پروژه وارد کند:

1- در پکیج اکسپلورر پوشه lib را انتخاب کرده راست کلیک می‌کنیم و گزینه Refresh را انتخاب می‌کنیم.

2- بررسی می‌کنیم که JAR در پوشه lib مشاهده می‌شود:

3- بر روی commons-lang3-3.4.jar راست کلیک می‌کنیم و مسیر Build Path > Add to Build Path را انتخاب می‌کنیم.

پس از این‌که ایکلیپس کدهای درون فایل جار را پردازش کرد (یعنی فایل‌های کلاس) امکان ارجاع (import) به آنها از درون کد جاوا وجود دارد. توجه کنید که پکیج اکسپلورر یک پوشه جدید به نام Referenced Libraries وجود دارد که حاوی فایل commons-lang3-3.4.jar است.

در بخش بعدی (+) این مجموعه مطالب آموزشی با نحوه‌ی نوشتن صحیح کد در زبان برنامه‌نویسی جاوا آشنا خواهیم شد.

 

 

منبع

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *