هاپ‌اسکاچ — برنامه‌ای رایگان برای آیپد که کد نویسی را به کودکان شما می‌آموزد

۱۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
هاپ‌اسکاچ — برنامه‌ای رایگان برای آیپد که کد نویسی را به کودکان شما می‌آموزد

ابزار بسیار جالبی برای شما و کودک دلبندتان وجود دارد که به وسیله آن می‌توانید روش کد نویسی را بیاموزید. هاپ‌اسکاچ (Hopscotch) یک برنامه رایگان جالب و ایده‌آل برای افراد مبتدی محسوب می‌شود. در این برنامه با چند کلیک ساده می‌توانید تخیلات خود را به منصه ظهور برسانید و مفاهیم پایه برنامه‌نویسی را نیز به طور همزمان یاد بگیرید.

مفاهیم پایه برنامه‌نویسی

با استفاده از برنامه هاپ‌اسکاچ می‌توانید اصول بنیادین علوم رایانه و برنامه‌نویسی را از طریق ساخت بازی یاد بگیرید. به جای اینکه بنشینید و خطوط مختلف برنامه را بنویسید، با این برنامه می‌توانید از طریق مفاهیمی که مبتنی بر بلوک‌های مختلف هستند برنامه‌نویسی کنید. به این ترتیب هم می‌توانید کد نوشته شده را مشاهده کنید، و هم می‌توانید با استفاده از بلوک‌های مختلف، حروف کلمات و عبارات کد خودتان را ایجاد کنید.

این مفاهیم پایه شامل تجزیه، تعمیم، تجرید، شناسایی الگو و طراحی الگوریتم است. با اینکه ممکن است مسائل پیچیده به نظر برسند، اما شما این نظریه‌ها را به روشی کاملاً مفرح می‌آموزید.

نرم‌افزار هاپ‌اسکاچ شامل چند درس با آموزش‌های اختیاری و یک برنامه درسی ساخت‌یافته است. در هر درس چند مفهوم برنامه‌نویسی ارائه می‌شوند:

  • توالی: ترتیب دستورالعمل‌هایی که به یک رایانه می‌دهید.
  • رویداد: محرک که باعث می‌شود رایانه کاری را انجام دهد.
  • حلقه: کدی که تکرار می‌شود.
  • مقدار یا متغیر: مکانی از حافظه برای ذخیره کردن یک عدد
  • عبارت‌های شرطی: اگر (فلان شرط صحیح بود)، در این صورت (بهمان کار را انجام بده).

کد نویسی در هاپ‌اسکاچ

اینکه با کلیات این مفاهیم آشنا شدیم به قسمت جالب‌تر ماجرا می‌پردازیم، یعنی کد نویسی با هاپ‌اسکاچ. در این برنامه شما از طریق یک ویدیوی آموزشی وارد درس جدید می‌شوید. این ویدئوها به صورت صوتی و تصویری مفاهیم مطرح شده را به صورت بسیار ساده‌ای توضیح می‌دهند. شما می‌توانید ویدیوها را قطع یا متوقف کنید یا جلو و عقب ببرید و به این ترتیب بسته به میل خود یادگیری را انجام دهید.

در درس نخست با عنوان «Jump In»، یاد می‌گیرید که چگونه وقتی بر روی یک کاراکتر ضربه می‌زنید آن کاراکتر بپرد. این درس ساده کمک می‌کند که با استفاده از مفاهیم شرطی یک برنامه بنویسید.

در آغاز، یک صفحه خالی در اختیار شما قرار می‌گیرد و باید آموزش‌ها را دنبال کنید. برای اینکه بدانید استفاده از هاپ‌اسکاچ چقدر ساده است، مراحلی که برای ساخت برنامه Jump In استفاده می‌شود را در ادامه فهرست کرده‌ایم:

  1. بر روی علامت به‌علاوه کلیک کرده و یک کاراکتر انتخاب می‌کنیم.
  2. وقتی که کاراکتر بر روی صفحه ظاهر می‌شود بر روی Add code ضربه می‌زنیم تا دستورالعمل‌ها را وارد کنیم.
  3. برای شروع کار با عبارت When بر روی بلوک When زده و آن را بر روی صفحه قرار می‌دهیم.
  4. سپس برای اینکه واکنشی به شخصیت بدهیم، بر روی Jump کلیک کرده و آن را در دستورالعمل قرار می‌دهیم.
  5. بر روی دکمه play در بالای صفحه می‌زنیم تا برنامه خود را مشاهده کرده و آن را تست کنیم.

اگر وقتی بر روی صفحه می‌زنید کاراکتر پرش می‌کنند در این صورت برنامه شما موفق می‌کند.

با هاپ‌اسکاچ چه می‌توان ساخت؟

اگر درس‌های ارائه شده در این برنامه را به ترتیب یاد بگیرید، می‌توانید بازی‌های ساده مختلفی را با آن بسازید. چند درس رایگان وجود دارند که می‌توانند مدتی شما را مشغول کنند. سپس می‌توانید آموزش‌های بیشتری را با خرید درون برنامه‌ای، مشاهده کنید.

زمانی که آموزش‌های رایگان را به پایان بردید و یاد گرفتید که چگونه با هاپ‌اسکاچ کار کنید، می‌توانید بازی‌های مورد نظر خود را از صفر شروع کرده و بسازید. کافی است بر روی آیکون بعلاوه بزرگ در قسمت پایین برنامه کلیک کنید، نام پروژه خود را وارد کنید و در ادامه هر بخشی را که دوست دارید در بازی خود بگنجانید و آن را طراحی نمایید.

در این نرم‌افزار علاوه بر بازی می‌توانید برنامه‌های هنری، موسیقی، سینما، معما و... را نیز بسازید. در هر برنامه‌ای که می‌خواهید بسازید کار با یک شی آغاز می‌شود. این شی می‌تواند یک شخصیت کارتونی، شکل، متن، ایموجی و یا حتی یک تصویر باشد. سپس با چند کلیک ساده می‌توانید امکانات بسیار زیادی را به این شی خود بیفزایید.

در این نرم‌افزار می‌توانید به اشیا حرکت‌هایی از قبیل چرخش یا تغییر اندازه بدهید و از طریق تنظیم خصوصیت ناپیدایی آن‌ها را ناپدید کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از واکنش‌های گوشی مانند تکان دادن یا چرخاندن گوشی، شرایطی را تعریف کنید.

با استفاده از هاپ‌اسکاچ می‌توانید از برنامه‌های ساده مانند پس‌زمینه متحرک تا بازی‌های پیچیده با انیمیشن‌های زیبا بسازید. به این ترتیب نه تنها یک برنامه فوق‌العاده ایجاد کرده‌اید؛ بلکه همزمان برنامه‌نویسی را نیز یاد گرفته‌اید.

استفاده راحت به خاطر سادگی

هاپ‌اسکاچ روش شگفت‌انگیزی برای ساخت برنامه ایجاد کرده است که در زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از چند کلیک برای قرار دادن اشیا، واکنش‌ها، حرکت‌ها، شرط‌ها، متغیرها و کنترل‌ها در کادرهای مختلف، کاملاً به‌سادگی یاد می‌گیرید که چگونه کد نویسی کنید. این یکی از بهترین روش‌ها برای کمک به کودکان جهت یادگیری برنامه‌نویسی است.

پس از اینکه دستورالعمل‌های خود را در برنامه وارد کردید، می‌توانید برنامه‌ای را که ساخته‌اید به صورت ترکیبی از کدهای نوشته شده و شکل‌های تصویری مشاهده کنید. برای نمونه اگر برنامه‌ای نوشته‌اید که در آن یک هشت‌پا با کشیدن انگشتانتان بر روی صفحه به دنبال آن حرکت می‌کند، می‌توانید کد آن را ببینید که به این صورت نوشته شده است: «وقتی بر روی هشت‌پا کلیک شد، به دنبال لمس انگشت حرکت کن». بدین ترتیب از کاراکتر خود هم کد و هم تصویر در اختیار دارید.

یا اگر می‌خواهید وقتی گوشی خود را تکان می‌دهید، رنگ هشت‌پا بنفش شود، کد آن را به صورت زیر می‌بینید: «وقتی گوشی تکان داده شد، رنگ را بنفش کن.» در این مثال همراه با کد متنی که اشاره کردیم تصویری از گوشی و نمایش رنگ نیز دیده می‌شود.

یادگیری کدنویسی به این ترتیب می‌تواند ترس‌هایی که شاید برخی افراد از برنامه‌نویسی دارند را از بین ببرد. به این ترتیب فرد می‌تواند درک خوبی از مفاهیم برنامه‌نویسی به دست آورد، بدون اینکه لازم باشد وارد جزئیات آن‌ها شود. اگر قصد دارید در کلاس‌های برنامه‌نویسی شرکت کنید یا این رشته را در دانشگاه پیگیری نمایید، با استفاده از این برنامه یک گام جلوتر خواهید بود. در مورد کودکان نیز چه چیزی برای آن‌ها سرگرم‌کننده‌تر از این خواهد بود که بتوانند همراه با یادگیری برنامه‌نویسی، بازی موردعلاقه خود را بسازند؟

امکانات دیگر

برنامه هاپ‌اسکاچ امکانات و کارکردهای زیاد دیگری نیز دارد که علاوه بر مفید بودن باعث افزایش جنبه سرگرمی آن می‌شود.

این موارد شامل فهرست زیر هستند:

  • کپی کردن پروژه‌ها برای ایجاد نسخه‌های مختلف
  • کار کردن بر روی نسخه‌های پیش‌نویس در زمان اندک با امکان ذخیره خودکار
  • انتشار برنامه برای اینکه در اختیار دیگران قرار گیرد
  • مشاهده برنامه‌های دیگری که کاربران هاپ‌اسکاچ ساخته‌اند و ذخیره، اشتراک‌گذاری و الهام‌گیری از برنامه‌های موردعلاقه
  • استفاده از امکان جستجو برای یافتن انواع خاصی از پروژه‌ها

هاپ‌اسکاچ یک برنامه رایگان است و برای آیفون و آیپد طراحی شده است. در صورتی که به این برنامه علاقه‌مند باشید می‌توانید به صورت ماهانه یا سالانه مشترک شوید تا هر ماه آموزش‌های جدید را دریافت کرده و به همه ابزارهای آن دسترسی داشته باشید.

با هاپ‌اسکاچ چه بسازیم؟

با این‌که این برنامه ممکن است برای کودکان ۹ تا ۱۱ سال طراحی شده باشد؛ اما برای بزرگ‌سالان نیز سرگرم‌کننده و آموزشی است. از آنجایی که این برنامه رایگان است و برای صرف وقت ارزش دارد، با استفاده از این برنامه می‌توانید یک بازی جالب، یک اثر هنری خارق‌العاده پس‌زمینه زیبا با رنگ‌های متغیر برای گوشی یا تبلت بسازید.

در صورتی که این مطلب مورد توجه شما واقع شده است، احتمالاً به آموزش‌های زیر نیز علاقه‌مند خواهید بود:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *