تست سرعت اینترنت — ۷ اشتباهی که هرگز نباید مرتکب شوید

۱۱۳۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
تست سرعت اینترنت — ۷ اشتباهی که هرگز نباید مرتکب شوید

همه ما در مواردی دچار مشکل کندی اینترنت شده‌ایم. در برخی موارد به نظر می‌رسد که بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای، ناگهان سرعت اینترنت کند می‌شود. احتمالاً در برخی موارد حس می‌کنید به اندازه هزینه‌ای که پرداخت می‌کنید، نمی‌توانید از اینترنت استفاده کنید.

بهترین راه برای بررسی مشکل فوق، تست سرعت اینترنت است. این کار آسانی است و خدمات تست سرعت آنلاین زیادی وجود دارند که می توان بر روی مرورگر وب اجرا کرد. بدین ترتیب می‌توانید تصویر صحیحی از میزان سرعت اینترنت خود داشته باشید.

شیوه کار تست سرعت اینترنت چگونه است؟

تست سرعت اینترنت به سه روش عمل می‌کند:

  • نرخ پینگ
  • سرعت دانلود
  • سرعت آپلود

هر یک از موارد فوق را به ترتیب بررسی می‌کنیم

نرخ پینگ

نرخ پینگ در واقع میزان تأخیر روی یک شبکه را نشان می‌دهد. نرخ پینگ مدت زمانی است که طول می‌کشد تا یک بسته از داده‌ها از یک دستگاه به دستگاه دیگر ارسال شود و سپس یک پیام بازگشتی دریافت گردد.

میزان تأخیر بالا باعث ایجاد لَگ (lag) می‌شود که مطمئناً کسانی که بازی‌های تحت شبکه انجام می‌دهند، هرگز به آن علاقه‌مند نیستند. نرخ پینگ بالاتر از 150 میلی‌ثانیه می‌تواند باعث تأخیر در اجرای بازی‌ها شود. از طرفی نرخ پینگ 20 میلی‌ثانیه بسیار ایده‌آل به نظر می‌رسد.

سرعت دانلود

سرعت دانلود مهم‌ترین عامل سرعت اینترنت است. این عامل نشان می‌دهد که داده‌ها با چه سرعتی روی رایانه دانلود می‌شوند و به صورت مگابیت بر ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

این تست از طریق دانلود کردن بسته‌های مختلفی از داده‌ها بر روی رایانه و با تنظیم اندازه و تعداد اتصال‌ها برای دانلود انجام می‌گیرد. بدین ترتیب سرعت اتصال به بیشینه مقدار خود می‌رسد و بیشینه سرعت دانلود اندازه‌گیری می‌شود.

سرعت آپلود

سرعت آپلود نشان می‌دهد که با چه سرعتی می‌توانید فایل‌ها را روی اینترنت آپلود کنید. مثلاً وقتی از فایل‌های خود روی فضای ابری بکاپ می‌گیرید در واقع در حال آپلود کردن فایل‌ها روی اینترنت هستید. این سرعت معمولاً از سرعت دانلود کمتر است و به اندازه‌ای که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت در مورد آن تبلیغات می‌کنند نمی‌رسد. نتایج تست سرعت آپلود خود را با سرعتی که شرکت ارائه‌دهنده اینترنت اعلام می‌کند، مقایسه کنید تا کیفیت خدماتی که دریافت می‌کنید را متوجه شوید.

تست سرعت آپلود دقیقاً مانند تست سرعت دانلود ولی در جهت عکس اجرا می‌شود. مرورگر وب چند بسته از داده‌ها را روی اینترنت آپلود می‌کند و تضمین می‌کند که از همه سرعت اتصال خود بهره گرفته‌اید.

اجرای همزمان سه تست فوق تصویر صحیحی از شیوه عملکرد اتصال اینترنتی به شما می‌دهد. بدین ترتیب می‌توانید متوجه شوید که سرعت اینترنت‌تان به اندازه‌ای که شرکت ارائه‌دهنده ادعا می‌کند هست یا نه. اگر مشکل از سرعت اینترنت نباشد، شاید بهتر باشد طرح اینترنتی خود را تغییر دهید و اگر مشکلی در سرعت اینترنت وجود دارد، بهتر است ابتدا شدت سیگنال مودم وای‌فای خود را بررسی کنید.

اما وقتی تست‌های سرعت اینترنت را اجرا می‌کنید، باید به برخی نکات مهم توجه داشته باشید.

1. تست را چند بار اجرا کنید

برای این‌که تصویر صحیحی از سرعت اینترنت خود داشته باشید، باید چندین بار تست سرعت را اجر کنید.

سرعت اینترنت ممکن است کاملاً متغیر باشد. اگر دست‌کم سه بار این تست را ترجیحاً با فواصل چند روزه اجرا کنید، می‌توانید میانگین نتایج را به دست آورید. بدین ترتیب تصویر دقیق‌تری از سرعت واقعی اینترنت خود به دست می‌آورید.

2. تست را در زمان صحیحی از روز اجرا کنید

یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی سرعت اینترنت تأثیر دارد، تعداد کاربرانی است که از یک خط اینترنتی به طور همزمان استفاده می‌کنند. در طی ساعت‌های اوج مصرف اینترنت مانند عصر روزهای تعطیل که احتمالاً اکثر افراد مشغول تماشای ویدیوهای آنلاین هستند، سرعت‌های پایین‌تری نسبت به مواقع دیگر تجربه خواهید کرد. این وضعیت در نتایج تست‌های سرعت اینترنت شما تأثیر می‌گذارد.

اگر قصد دارید افت کیفیت اینترنت را در طی زمان‌های شلوغ بررسی کنید، در این صورت باید یک بار تست را در زمان‌های معمولی و بار درگیر در زمان‌های اوج مصرف اجرا کنید و سپس نتایج را با هم مقایسه کنید. اگر می‌خواهید سرعت کلی اینترنت خود را به دست آورید، باید به نتایج تست‌های خارج از زمان اوج مصرف اکتفا کنید.

3. تست را در مکان صحیحی انجام دهید

در صورتی که تست را در مکان نادرستی انجام دهید، ممکن است نتایج تست سرعت اینترنت وای‌فای شما تحت تأثیر قرار گیرد.

اما منظور از مکان درست کجاست؟ پاسخ این سؤال به هدف شما از انجام تست بستگی دارد:

  • اگر می‌خواهید فقط سرعت وای‌فای خود را بدانید

تست را در مکانی انجام دهید که بتوانید به صورت مستقیم مودم را ببینید. به عبارت دیگر تست را در همان اتاقی که مودم قرار دارد انجام دهید و هیچ مانع فیزیکی بین شما و مودم وجود نداشته باشد تا مانع ارسال و دریافت سیگنال شود.

  • اگر می‌خواهید بهترین موقعیت مودم خود را پیدا کنید

تست سرعت را در همه اتاق‌ها و مکان‌های خانه اجرا کنید و سپس نتایج را با هم مقایسه کنید. بدین ترتیب می‌تواند متوجه بشوید که در کدام نقاط خانه مشکل آنتن دهی وای‌فای وجود دارد.

  • اگر می‌خواهید نقاط کور وای‌فای یا نواحی با دسترسی ضعیف را بشناسید

در این صورت باید تست را در آن نقطه خاص انجام دهید و سپس با نتایج تست ایده‌آل مقایسه کنید. اگر مقایسه نتایج، نشان‌دهنده وجود یک مشکل بود در این صورت احتمالاً باید سعی کنید به ترتیبی برد وای‌فای خود را افزایش دهید.

4. دانلود روی دستگاه‌های دیگر را قطع کنید

تست سرعت اینترنت تنها می‌تواند سرعت اتصال دستگاه شما به اینترنت را مشخص کند. به همین دلیل برای این‌که تصویر صحیحی از سرعت اینترنت خود داشته باشید، باید پهنای باند دستگاه خود را به بیشترین مقدار برسانید.

اغلب ما در خانه دستگاه‌های زیادی داریم که به شبکه‌های بی‌سیم وصل می‌شوند و پهنای باند اینترنتی بین آن‌ها تقسیم می‌شود. این کار به طور مشخص باعث کند شدن سرعت اینترنت ما می‌شود.

برای این‌که از تست سرعت اینترنت بهترین نتیجه را بگیریم، باید تا آنجا که می‌توانیم همه دستگاه‌های دیگر را از اینترنت قطع یا خاموش کنیم. دست‌کم باید مطمئن شویم که آن دستگاه‌ها در حال دانلود یا آپلود کردن فایل‌های حجیم روی اینترنت نیستند.

5. رایانه خود را ری استارت کنید

سرعت اینترنت را بر روی هر دستگاهی که مرورگر وب داشته باشد از لپ‌تاپ و گوشی تا تلویزیون هوشمند می‌توان تست کرد. اما در هر صورت قبل از تست باید دستگاه را ری استارت کنید.

به این دلیل باید دستگاه را قبل از تست سرعت اینترنت ری استارت کرد که دستگاه‌هایی که به مدت طولانی ری استارت نشده‌اند پردازش‌های زیادی در پس‌زمینه در حال اجرا دارند که می‌توانند باعث کندی سرعت دستگاه شوند. این وضعیت به طور خاص می‌تواند باعث کندی سرعت پینگ شود.

بنابراین ابتدا دستگاه خود را ری استارت کنید و سپس تا قبل از انجام تست هیچ برنامه‌ای را باز نکنید. به برنامه‌هایی که در زمان آغاز به کار دستگاه باز می‌شوند نیز توجه داشته باشید، مثلاً ممکن است یک برنامه بکاپ ابری در زمان شروع به کار دستگاه برای همگام‌سازی فایل‌ها به اینترنت وصل شود. همچنین قبل از اجرای تست باید نرم‌افزار آنتی‌ویروس خود را غیرفعال کنید.

6. از ابزارهای صحیح تست سرعت استفاده کنید

سرویس‌های مختلف و بسیار زیادی برای تست آنلاین سرعت اینترنت وجود دارند و انتخاب از میان آن‌ها دشوار است.

برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت، چنین سرویسی را خود ارائه می‌دهند. اگر شرکت شما نیز چنین سرویسی دارد، نقطه شروع خوبی برای تست سرعت اینترنت محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا سرعت اینترنت شما برای مشاهده آنلاین ویدیو مناسب است یا نه در این صورت می‌توانید از خدمات وب‌سایت http://www.speedtest.net استفاده کنید.

همچنین بهتر است از سرویس‌هایی استفاده کند که به جای فناوری قدیمی فلش از فناوری HTML5 استفاده می‌کنند. در زمان حاضر که همه مرورگرهای مدرن از HTML5 پشتیبانی می‌کنند، استفاده از فناوری فلش ممکن است سربار اضافی به سیستم تحمیل کند که سرعت را کمتر از مقدار واقعی نشان دهد.

برخی ارائه‌دهندگان خدمات تست سرعت اینترنت، برنامه‌های دسکتاپ یا مناسب گوشی نیز دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز با سرعت و سهولت بیشتری استفاده کنید.

7. هنگام تست از VPN استفاده نکنید

نکته آخری که هنگام تست سرعت اینترنت باید به آن توجه داشته باشید این است که بین دستگاه و اتصال اینترنتی شما هیچ حائل دیگری مانند VPN، پراکسی، برنامه صرفه‌جویی در داده و یا هر چیز مشابه دیگری وجود نداشته باشد. چنین برنامه‌هایی در اغلب موارد باعث کندی سرعت می‌شوند و در نتیجه نتایج تست سرعت، دقیق نخواهد بود.

تنها استثنا در مورد این نکته زمانی است که یک VPN دارید و می‌خواهید سرعت اینترنت خود را روی آن اندازه‌گیری کنید و بدین ترتیب بدیهی است که باید هنگام تست از VPN استفاده کنید.

با نتایج تست سرعت اینترنت چه بکنیم؟

تست سرعت اینترنت به دلایل مختلفی مفید است. نتایج این تست در مواد زیر به شما کمک می‌کند:

  • می‌توانید مطمئن شوید سرعتی که به ازای آن پول پرداخت کرده‌اید را دریافت می‌کنید یا نه
  • در صورت نارضایتی می‌توانید از خدمات شرکت دیگری استفاده کنید
  • می‌توانید یک مودم دیگر را امتحان کنید و پوشش سیگنال وای‌فای را در نقاط مختلف اندازه‌گیری نمایید
  • می‌توانید بررسی کنید که آیا سرعت ارائه شده شده اینترنت پاسخگوی نیازهای شما هست یا نه
  • می‌توانید بررسی کنید که تلویزیون هوشمند، یا کنسول بازی‌تان سرعت اینترنت مناسبی دارد یا نه
  • زمان‌های اوج مصرف و غیر اوج مصرف اتصال اینترنتی خود را بشناسید.

ممکن است پس از انجام تست متوجه شوید که سرعت اینترنت‌تان به اندازه‌ای که باید باشد نیست. در این صورت نوبت آن می‌رسد که بررسی کنید چه عواملی باعث این کندی شده‌اند و در رفع آن‌ها بکوشید. اگر این نوشته مورد توجه شما واقع شده است، احتمالاً موارد زیر نیز برای شما مفید خواهند بود:

==

بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۲ دیدگاه برای «تست سرعت اینترنت — ۷ اشتباهی که هرگز نباید مرتکب شوید»

سلم. تشکر بابت مطلبتون.
گوشیم یک قابلیتی داره که سرعت شبکه رو در لحظه توی نوار نوتیفیکیشن بالای صفحه نشون می‌ده.
برنامه اسپیدتست رو نصب کردم که سرعت رو ببینم چقدره واقعا، چون خیلی کم بود، مخصوصا وقتی که وی‌پی‌ان روشن می‌شد دیگه جمع می‌کرد می‌رفت اصلا.
وقتی شروع اسپیدتست رو می‌زنم اون سرعت نشون‌داده‌شده بالای صفحه یکدفعه تا حتی 4 یا 5 مگ هم می‌ره بالا اما توی برنامه‌های دیگه مثل کروم و یوتیوب، سرعت از کیلوبایت هم کم‌تره و به بایت می‌رسه! همین اتفاق موقع دانلود کردن از گوگل‌پلی هم میفته.
الان سوالم اینه که چرا فقط توی این شرایط سرعت اینترنت به حد نهایی‌ش می‌رسه و توی شرایط دیگه نه؟!
تشکر. ضمنا گوشیم هوآویه؛ گفتم شاید لازم باشه بگم.

سلام و ممنون از توجه شما
بحث سرعت دسترسی به اینترنت بحث نسبتاً پیچید‌ه‌ای است که تابع عوامل متعددی از جمله پهنای باند شبکه مورد نظر، محدودسازی سرعت از سوی ISP، توانایی گوشی، دخالت پراکسی، قابلیت سمت سرور و بسیاری موارد دیگر است.
به طور کلی تخمینی که وب‌سایت‌های تست ارائه می‌کنند، بیشینه سرعت دسترسی شما است و بسته به عوامل مختلف ممکن است سرعت دسترسی شما کمتر از این مقدار باشد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *