چگونه فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی خود را ارتقا دهیم؟

۱۲۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
چگونه فرصت‌های شغلی برنامه‌نویسی خود را ارتقا دهیم؟

اگر در اندیشه آغاز، تغییر یا بهبود موقعیت شغلی خود در حوزه برنامه‌نویسی هستید، باید بگوییم که این کار چندان آسان نیست. بسیاری از دانشجویانی که مشغول تحصیل در رشته‌های برنامه‌نویسی هستند، به خصوص در سال‌های بالاتر همیشه به دنبال این هستند که موقعیت‌های شغلی مناسبی برای خود دست‌وپا کنند. در این نوشته به برخی نکات مهمی اشاره می‌کنیم که این افراد و کسانی که در موقعیت‌های مشابه هستند، می‌توانند برای بهبود فرصت‌های شغلی خود مورد استفاده قرار دهند.

در ابتدا باید اشاره کنیم که انجام دادن همه کارهایی که در این نوشته توصیه می‌شود، کار آسانی نیست، اما اگر کسی بتواند آن‌ها را انجام دهد، از مزیت‌های بسیاری برخوردار خواهد شد. اما توانایی انجام دادن حتی یک یا دو مورد از این پیشنهادها نیز می‌تواند در مسیر بهبود موقعیت‌های شغلی کمک زیادی به شما کند.

استفاده از گروه‌های آنلاین

یکی از روش‌های ضروری برای یادگیری بیشتر در مورد برنامه‌نویسی و زبان‌های برنامه‌نویسی، یافتن گروه‌های آنلاینی است که بتوانند منابع مفید و همچنین بازتاب هدف‌داری به شما ارائه دهند. در این گروه‌ها می‌توان با پروژه‌های جدید و کارفرماهای مختلف آشنا شد و همچنین پیشنهادهای متفاوتی در آن‌ها دریافت کرد.

چه در دانشگاه مشغول تحصیل باشید، درگیر مصاحبه شغلی باشید، در اولین شغل برنامه‌نویسی خود استخدام شده باشید و یا این‌که به دنبال افزایش رتبه شغلی هستید، در هر صورت گروه‌های آنلاین برای شما مفید هستند و قطعاً باید آن‌ها را بررسی کنید.

کارآموزی

در حوزه فناوری، داشتن یک آموزش با کیفیت، بسیار حائز اهمیت است. از سوی دیگر در این حوزه تأکید زیادی بر روی کسب تجربه وجود دارد. حتی کسانی که مدارک کارشناسی ارشد و بالاتر دارند نیز در صورتی که تجربه کافی نداشته باشند، به سختی می‌توانند در زمینه فناوری، شغلی برای خود بیابند. اگر شما به تازگی فارغ‌التحصیل شده‌اید و به دنبال یک کار تمام‌وقت هستید، این نکته برای شما کاملاً مفید است.

اما اگر همچنان در حال تحصیل هستید و خود را برای یک موقعیت شغلی آماده می‌کنید نیز باید تا جایی که می‌توانید در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید. در یک دوره چهارساله معمول کارشناسی پیش از فارغ‌التحصیلی سه تابستان وجود دارد که می‌توان به این منظور مورد استفاده قرار داد.

از لحاظ نظری، زمانی که درگیر دانشگاه نیستید، انواع مختلفی کارآموزی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره بگیرید. اما اگر پس از ترم دوم حس می‌کنید که هنوز به قدر کافی نیاموخته‌اید که وارد دوره‌های کارآموزی شوید، می‌توانید از تابستان سال اول صرف‌نظر کنید؛ اما در تابستان‌های بعدی باید حتماً تلاش کنید در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید.

برای این‌که در زمان فارغ‌التحصیلی سابقه کار و تجربه مناسبی کسب کرده باشید باید سعی کنید دست‌کم دو کارآموزی در رزومه خود داشته باشید، ولی این عدد هر چه بیشتر باشد، بهتر خواهد بود. البته نباید فراموش کنید که در طی سال تحصیلی نیز می‌توانید کارآموزی داشته باشید؛ اما باید هشیار باشید که مشغول شدن به این کارآموزی‌ها موجب عقب افتادن شما از برنامه درسی نشود؛ چون کسب نمرات بالا نیز در یافتن موقعیت‌های شغلی بهتر مهم است. برای کارآموزی می‌توانید به درخواست همکاری‌های شرکت‌های بزرگ و یا به همکاری با استارتاپ‌ها فکر بکنید.

 

کار بر روی پروژه‌ها

شما علاوه بر انجام کارآموزی، باید تلاش کنید زمانی را به کار بر روی برخی پروژه‌های شخصی اختصاص دهید. در این زمینه انعطاف‌پذیری زیادی وجود دارد، چون می‌توانید هر پروژه‌ای را که دوست دارید، برای کار کردن انتخاب کنید. مثلاً یک نرم‌افزار دسکتاپ، اپلیکیشن موبایل یا وب‌سایت و یا هر چیزی که به آن علاقه‌مند باشید، موارد مناسبی برای شروع کار محسوب می‌شوند. همچنین الزامی نیست که این پروژه، متعلق به خودتان باشد. با این‌که داشتن یک پروژه شخصی نشان می‌دهد که شما فرد واجد خلاقیت و صاحب ایده‌های روشنی برای حل مسائلی که شناسایی کرده‌اید هستید، اما به هر حال می‌توانید بر روی پروژه‌های افراد دیگر نیز کار کنید.

اگر ایده‌ای برای شروع کار بر روی یک پروژه شخصی ندارید، می‌توانید به پروژه‌های اوپن‌سورس فراوانی که وجود دارند، نگاه کنید و یک پروژه متن‌باز را انتخاب کرده و در آن مشارکت داشته باشید. مهم نیست که چه پروژه‌ای را انتخاب می‌کنید، یا نهایت آن پروژه به کجا می‌انجامد، همین‌قدر که سعی کنید کار آنلاینی انجام بدهید خوب است. اگر می‌خواهید روی یک پروژه آنلاین کنید، بهتر است یک پروژه بر روی گیت‌هاب یا پلتفرم‌های مشابه باشد تا روند برنامه‌نویسی شما در آنجا قابل رؤیت باشد.

 

اگر بر روی پروژه شخصی خود کار می‌کنید، نیز می‌توانید یک ریپازیتری گیت‌هاب ایجاد کنید و کد خود را روی آن قرار دهید، تا همه افراد (و کارفرماهای احتمالی) بتوانند نحوه کدنویسی شما را ببینند. این کار باعث افزایش تجربه شما نیز می‌شود. دانشجویان رشته‌های برنامه‌نویسی باید علاوه بر کارآموزی از این روش نیز حتماً استفاده کنند. البته افرادی که کارآموزی نداشته‌اند نیز می‌توانند از این روش برای افزایش تجربه خود بهره بگیرند.

 

کسب آمادگی برای مصاحبه

اگر قصد دارید برای یک شرکت بزرگ در حوزه فناوری (در ابعادی مانند گوگل، فیس‌بوک، آمازون و ...) کار کنید، در این صورت باید نشان دهید که سطح کار آن‌ها را می‌شناسید. این شرکت‌ها می‌خواهند از قدرتمندترین نخبه‌ها استفاده کنند، بنابراین مصاحبه کردن با این شرکت‌ها به این معنی است که باید خود را برای بزرگ‌ترین آزمون تمام عمر خود آماده کنید. این مصاحبه‌ها کاملاً فنی خواهند بود و باید برای پاسخ دادن به سؤالات آن‌ها کاملاً آماده باشید.

این‌که فکر کنید می‌توانید برخی موضوعات خاص را با نظر خود انتخاب کنید و انتظار داشته باشید که کارفرماهای احتمالی در این مورد از شما سؤال بپرسند، کار کاملاً اشتباهی است. شما باید تلاش کنید کتاب‌ها و مطالبی را که افراد نخبه در حوزه مصاحبه‌های شغلی تدوین کرده‌اند، مطالعه کنید تا بینش عمیقی در مورد نحوه انجام چنین مصاحبه‌های فنی و با سطح بالا کسب کنید. این مطالب همچنین یک راهنمایی برای شما محسوب می‌شود تا بدانید در چه موضوعاتی باید کسب اطلاع بکنید و راه‌حل‌های احتمالی را معرفی می‌کنند. همچنین در این کتاب‌ها دلیل نامناسب بودن راه‌حل‌های مختلف بررسی شده است.

پس سعی کنید خود را با انواع منابع آموزشی که برای کسب آمادگی در مصاحبه‌های شغلی در حوزه فناوری ضروری هستند، تقویت کنید. برای آشنایی بیشتر با این منابع می توانید به نوشته «۷ راه آسان برای درخشیدن در مصاحبه‌های شغلی حوزه فناوری» مراجعه کنید.

اگر همه آموزش‌ها و تجربه‌های دنیا را داشته باشید، باز هم وقتی سر قرار مصاحبه شغلی از نوعی که بیان شد حاضر می‌شوید، باید بتوانید مصاحبه‌کننده را تحت تأثیر قرار دهید، چون در غیر این صورت رد می‌شوید. این کار دشواری است اما پاداش آن در نهایت یک فرصت شغلی خوب خواهد بود.

 

استفاده از منابع آموزشی ویدیویی آنلاین

آموزش‌های رسمی آکادمیک هر چقدر هم که جامع و کامل باشند، حوزه فناوری و به خصوص برنامه‌نویسی چنان به سرعت در حال تکامل و پیشرفت است که هرگز سرفصل‌های رسمی نمی‌توانند همه نیازهای عملی فردی را که قصد ورود به بازار کار دارد، پوشش دهند.

پس چاره کار چیست؟ بهترین روش آمادگی عملی برای ورود به بازار کار در حوزه برنامه‌نویسی، استفاده از آموزش‌های تخصصی موضوعی و به طور ویژه آموزش‌هایی هستند که به صورت پروژه-محور از صفر تا صد، مراحل تکامل یک پروژه را به صورت ویدیویی آموزش می‌دهند. یکی از بهترین منابع آموزشی در این خصوص وب‌سایت فرادرس است که می توانید انواع آموزش‌های برنامه‌نویسی را در آن بیابید.

نتیجه‌گیری

همان‌طور که در ابتدای این نوشته اشاره کردیم، شاید انجام دادن همه این موارد، کار دشواری باشد. اگر بخواهید همه این وظایف را همزمان با تکالیف مرتبط با تحصیل یا تعهدهای دیگر خود انجام دهید، دیگر فرصتی برای آرامش یا زندگی اجتماعی نخواهید یافت. همه افراد موفق این مراحل را انجام نداده‌اند. اما طی مراحلی که باعث تضمین بلندمدت موقعیت شغلی شما در حوزه برنامه‌نویسی بشود، بسیار مهم است. بنابراین ارزش آن را دارد که هر چه توان دارید، در این مسیر تلاش کنید. هر گامی که در این مسیر بردارید، شما را به یک موقعیت شغلی خوب و با حقوق بالا، نزدیک‌تر می‌کند.

به نظر شما چه نکات و آموزش‌هایی هستند که برای افرادی که در انتظار ورود به شغل برنامه‌نویسی هستند، مناسب به نظر می‌رسند؟ لطفاً نکته‌ها و پیشنهادهای خود را در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این نوشته در میان بگذارید.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بوده‌اید، احتمالاً موارد زیر نیز مورد توجه شما قرار می‌گیرند:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *