عکاسی در نور کم — یک راهنمای کامل و جامع به زبان ساده

۲۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
عکاسی در نور کم — یک راهنمای کامل و جامع به زبان ساده

اگر عکاسی را هنر ثبت نور بدانیم، پس چگونه می‌توان در شرایطی که نور کمی وجود دارد، به عکاسی پرداخت؟ عکاسی در نور کم نوع خاصی از عکاسی است که نیازمند ترفندها و تکنیک‌های خاصی است. با مطالعه این راهنما، دفعه بعد که در موقعیت تاریکی قرار داشتید، خواهید دانست که چگونه می‌توانید عکس‌های عالی را ثبت کنید.

در موارد زیادی ممکن است با وضعیت‌هایی مواجه شویم که مجبور به عکاسی در نور کم باشیم. رستوران‌های تاریک، پرسه‌های آخر شب در سطح شهر و یا حتی عکاسی از آسمان شب در وسط صحرای بی نام و نشان همگی چنین موقعیت را ایجاد می‌کنند. در چنین مواردی انتظار عکس‌های تار، پر نویز و یا سیاهی مطلق را نداریم. بنابراین در ادامه روش کنترل این موقعیت‌ها و گرفتن بهترین نتایج را توضیح داده‌ایم.

تنظیمات صحیح برای عکاسی در نور کم

با این که عکاسی بداهه در نور کم ناممکن نیست؛ اما اگر تجهیزات مناسب داشته و ذهنیت درستی به کار بگیرید، مطمئناً نتایج بسیار بهتری به دست می‌آورید. زمانی که در عکاسی با نور زیاد به عکس‌برداری مشغول هستید، در مقایسه با عکاسی در نور کم بسیاری از مبانی کار مشترک هستند؛ اما تفاوت در شیوه استفاده از این مبانی است.

میزان نوردهی صحیح

یکی از نخستین چیزهایی که به عنوان یک عکاس باید بیاموزید، مثلث نوردهی یعنی ISO، گشودگی دیافراگم و سرعت شاتر است. این موارد غیر قابل بحث هستند. باید حتماً به طور کامل این مفاهیم را فرا بگیرید تا بتوانید عکس‌های خوبی چه در نور کم و چه زیاد بگیرید.

تنظیمات ایزو

اگر بخواهید از یک صحنه سریع عکس بگیرید؛ میزان ISO را بالا ببرید. در این صورت دوربین شما به نوری که دریافت می‌کند حساس‌تر خواهد بود. عیب این مسئله آن است که ISO بالاتر معمولاً منجر به عکس‌های با نویز بالاتر می‌شود. ترفند کار این است که نقطه تعادل مناسب را بیابید. تا جایی به افزایش ایزو ادامه دهید که دیگر نمی‌توانید میزان نویز را کنترل کنید و سپس ISO را از این نقطه اندکی پایین‌تر تنظیم کنید.

سرعت شاتر

اگر سوژه عکاسی شیء ثابتی است، سرعت شاتر را کاهش دهید. با این کار مقدار زمانی که سنسور دوربین باز است را افزایش می‌دهید و از این رو نور بیشتری گردآوری می‌شود. عیب این وضعیت آن است که هر نوع حرکت به صورت یک تاری در عکس ثبت می‌شود و از این رو این تکنیک در زمانی که سوژه در حال حرکت است به کار نمی‌آید.

گشودگی دیافراگم

وقتی نوبت به گشودگی دیافراگم می‌رسد، باید بدانید که دیافراگم همواره باید در بزرگ‌ترین حالت ممکن خود باشد. این معیار با استاپ f اندازه‌گیری می‌شود و اعداد پایین‌تر به معنی گشودگی عریض‌تر است. هر چه دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری از طریق لنز به دوربین وارد شده و به سنسور برخورد می‌کند. اگر ترکیب ایزو و سرعت شاتر امکان ورود نور کافی را نمی‌دهد، می‌بایست لنزی بخرید که گشودگی عریض‌تری دارد. برای مثال یک لنز 50 میلی‌متری با f1/8 یعنی لنز «Nifty Fifty» شروع خوبی محسوب می‌شود. بدین ترتیب امکان کاستن از مقدار ایزو و سریع‌تر ساختن سرعت شاتر ایجاد می‌شود.

اگر این اصطلاح‌ها باعث سردرگمی شما شده است، می‌توانید از سلسله مطالب بلاگ فرادرس در خصوص عکاسی کمک گرفته و این مفاهیم را به طور کامل یاد بگیرید.

سه‌پایه عکاسی

از آنجا که ایزو تنها تا جایی می‌تواند بالا برود که تصاویر شروع به نویزی شدن می‌کنند و گشودگی دیافراگم نیز یک محدودیت فیزیکی است، بنابراین سرعت شاتر مهم‌ترین متغیری است که برای عکاسی در نور کم مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. برای دوری از تار شدن عکس‌های با نوردهی بلندمدت، استفاده از سه‌پایه یک الزام است.

گزینه‌های موجود برای انتخاب سه‌پایه زیاد هستند. اگر می‌خواهید از سه‌پایه برای عکاسی در محیط باز استفاده کنید، ابتدا مطمئن شوید که سه‌پایه‌ای که می‌گیرید محکم و سنگین باشد، چون اگر تکان خورده یا به لرزش بیفتد تصاویر تار خواهند شد.

استفاده از شاتر ریموت یا تایمر دوربین

هر چه قدر هم که به اعصابتان مسلط باشید، باز هم در زمان فشردن دکمه شاتر دوربین، آن را به لرزش درمی‌آورید. این مشکل حتی در صورت استفاده از سه‌پایه نیز وجود دارد. از آنجا که عکس‌های در نور کم معمولاً نیازمند زمان نوردهی بالا هستند، این لرزش باعث خراب شدن عکس می‌شود.

با خرید یک شاتر ریموت می‌توانید این مشکل را به طور کامل رفع کنید. این وسیله هزینه‌ای بالاتر از 10 تا 20 دلار ندارد و قبل از خرید باید مطمئن شوید که با بدنه دوربین شما سازگار است.

اگر قصد ندارید هزینه بکنید یا وقت خود را صرف ساخت یک شاتر ریموت بکنید، باید بدانید که دوربین شما به احتمال خیلی زیاد مجهز به یک تایمر خودکار است که امکان تنظیم میزان نوردهی و تعیین تأخیر شاتر را فراهم می‌کند. البته این امکان نیازمند صبر بیشتری است، اما اگر ریموت شاتر ندارید؛ گزینه مناسبی محسوب می‌شود.

چگونه یک عکس در شرایط نور کم بگیریم؟

اگر دوربین خود را به طرز صحیحی تنظیم کرده‌اید و آماده عکاسی هستید، اینک زمان آن رسیده که چند عکس بگیرید. این کار چگونه انجام می‌شود و چه مواردی را در هنگام فشار دادن دکمه شاتر باید به خاطر داشته باشید؟

ساعت طلایی

نور کم به معنی عدم وجود نور نیست. در عکاسی «ساعت طلایی» به یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت پیش از غروب آفتاب گفته می‌شود. آیا می‌دانید در چه ساعتی آفتاب به افق نزدیک می‌شود و نور صورتی-نارنجی می‌تاباند؟ این همان ساعت طلایی است.

از نظر بسیاری از افراد ساعت طلایی از زیباترین ساعت‌های روز است. شما می‌توانید از این مزیت استفاده کرده و تلاش کنید تا عکس‌های خود را در طی این ساعت‌ها بگیرید. تعادل مناسبی که بین رنگ و نور کم در این ساعت پدید می‌آید، امکان تجربه‌های عکاسی را ارائه می‌کند که در شرایط معمولی ممکن نیستند. کافی است میزان نوردهی خود را بسته به شرایط تنظیم کنید.

تراز نور سفید

تراز سفیدی چیست؟ نور همیشه سفید نیست. برای نمونه لامپ‌های فلورسنت طیف رنگ آبی تولید می‌کنند در حالی که لامپ‌های رشته‌ای نوری با ته رنگ نارنجی می‌سازند. تراز سفیدی مناسب به دوربین می‌گوید که رنگ نور در آن لحظه چیست و از این رو رنگ‌های صحیحی در تصویر ثبت می‌شوند.

استفاده از فوکوس دستی

زمانی که نور کم است، معمولاً لنزها در یافتن نقطه فوکوس دچار دشواری می‌شوند. اگر تلاش می‌کنید که عکسی بگیرید و دوربین به طور مداوم نقطه فوکوس را تغییر می‌دهد و نمی‌تواند بر روی یک نقطه تمرکز کند، احتمالاً صحنه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید، بسیار تاریک است. اگر نمی‌توانید و یا نمی‌خواهید صحنه را روشن‌تر کنید باید از روش فوکوس دستی استفاده نمایید.

از فلاش استفاده نکنید

نوری که از فلاش دوربین ساطع می‌شود، برای صحنه‌های با نور کم، خیلی روشن است و در نتیجه سوژه‌ها و سایه‌های موجود در تصویر به طور کامل سفید می‌شوند. سعی کنید میزان نوردهی را طوری تنظیم کنید که اصلاً از فلاش استفاده نکنید. با این حال ترفندی که در این موارد به کار می‌آید، آن است که از یک نور فلاش استفاده کنید که نور نرم‌تری ساطع می‌کند و بدین ترتیب سوژه‌های عکاسی را به طرز مناسب‌تری روشن می‌سازد.

طیف با دینامیک بالا (HDR)

HDR تکنیکی است که به وسیله آن چندین عکس از یک صحنه گرفته می‌شود تا تصویری با نوردهی‌های مختلف ثبت شود و تصویر نهایی با ترکیب این نوردهی‌های مختلف تشکیل می‌شود. HDR روشی عالی برای تأکید بر نواحی مختلف تصویر بدون نگرانی از نوردهی کم یا زیاد نواحی دیگر است. در این خصوص در این نوشته فرادرس بیشتر بخوانید.

چند نکته و تکنیک دیگر

با یادگیری چند نکته دیگر می‌توانید زیبایی تصاویر خود را بیشتر کنید.

استفاده از براکتینگ در نوردهی

اگر مطمئن نیستید که کدام تنظیمات نوردهی برای موقعیتی که مشغول عکاسی از آن هستید، مناسب است، می‌توانید چند تصویر از همان صحنه بگیرید و در نهایت تنها یک تصویر با نوردهی مناسب را انتخاب کنید. اغلب دوربین‌های مدرن امکان براکتینگ خودکار را دارند و بدین ترتیب می‌توانید تصاویری پشت سر هم با افزایش تدریجی نوردهی بگیرید. سپس عکس مناسب خود را انتخاب کرده و بقیه عکس‌ها را حذف کنید.

عکاسی با فرمت RAW

گرچه عکاسی با فرمت JPG می‌تواند باعث صرفه‌جویی زیادی در فضای ذخیره‌سازی شود؛ اما اطلاعات زیادی از عکس که در زمان پردازش بعدی عکس می‌تواند مناسب باشد از دست می‌رود. فایل‌های RAW بزرگ و غیر فشرده هستند؛ اما انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان ویرایش ایجاد می‌کنند. اغلب عکس‌هایی که در نور کم گرفته می‌شوند باید به ترتیبی مورد پردازش قرار بگیرند و از این رو ترجیح بر آن است که با فرمت RAW عکاسی شود تا بهترین نتایج به دست آیند.

تبدیل به فروسرخ (infrared)

از آنجا که نور فروسرخ برای چشم غیر مسلح قابل رؤیت نیست، اغلب دوربین‌های دیجیتال آن را به طور کامل نادیده می‌گیرند. امکان تبدیل این دوربین‌ها برای دریافت نور فروسرخ وجود دارد. بدین ترتیب این دوربین‌های می‌توانند در صورت استفاده صحیح، عکس‌های شگفت‌انگیزی بگیرند.

فرایند تبدیل دوربین در صورتی که از سوی یک متخصص صورت بگیرد پرهزینه است. اگر علاقه‌مند باشید می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید؛ اما در صورتی که با دوربین به خوبی آشنا نباشید، ممکن است کار پر ریسکی باشد. بدین منظور توصیه می‌شود از یک دوربین دیجیتال قدیمی به جای دوربین اصلی خود استفاده کنید. امیدواریم با عکاسی در شرایط نور کم و الزامات آن آشنا شده باشید. هر گونه سؤال، دیدگاه و پیشنهاد خود را می‌توانید در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان فرادرس در میان بگذارید.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، موارد زیر نیز احتمالاً برای شما جذاب خواهند بود:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *