نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان — راهنمای کاربردی

۱۰۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان — راهنمای کاربردی

اندروید 10 به تارگی عرضه عمومی شده است. گوگل اینک برای نخستین بار از انتخاب نام‌های دسر برای نسخه‌های اندروید خودداری کرده است. اما این تنها نکته جدید در مورد اندروید 10 نیست. در این مقاله فهرستی از نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان ارائه می‌کنیم که شما را به سرعت با جدیدترین امکانات عرضه شده از سوی گوگل برای این سیستم عامل آشنا می‌سازد. در این راهنما برخی موارد فنی مورد بحث قرار می‌گیرند، اما برای خواندن آن‌ها لازم نیست دانش عمیقی از این اکوسیستم داشته باشید. همچنین، در مطلب «مقایسه زامارین و اندروید استودیو» به مقایسه این دو ابزار توسعه بومی اندروید پرداخته شده است.

ناوبری با ژست‌های جدید

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

گوگل تصمیم گرفته است از نسخه 10 اندروید برخی ژست‌های ناوبری جدیدی را معرفی کند. گزینه‌هایی برای حرکت به عقب به سبک اندروید P یا ناوبری سه دکمه‌ای کلاسیک نیز وجود دارد.

توسعه‌دهندگان در مورد ژست‌های جدید باید به نکات زیر توجه کنند:

  • محتوای اپلیکیشن را از یک گوشه صفحه تا گوشه دیگر بسط دهید تا مطمئن شوید که به لطف استفاده از دکمه‌های نوار ناوبری شفاف، امکان بهره‌مندی از فضای گسترش یافته را پیدا می‌کنید.
  • تعارض‌ها بین ژست‌ها با توجه به ژست‌های قبلی (در صورت وجود) باید با دقت بالایی مدیریت شوند. ژست System Back جدید در واقع یک سوایپ از سمت راست یا چپ صفحه به سمت داخل صفحه است. توسعه‌دهندگان می‌توانند ژست‌های «back» را از مناطق خاصی با اشاره به این که نیازمند ورودی لمسی هستند حذف نمایند.
  • نمایش UI زیر نوار ناوبری و نوار وضعیت در اندروید 10 بسیار توصیه شده است، اما در نسخه‌های قبلی اختیاری است.
  • ژست‌های سوئیچ home و quick را نمی‌توان از انتهای صفحه حذف کرد.

میانبرهای اشتراک گذاری سریع

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

Direct Share API (+) نخستین بار در اندروید مارشملو معرفی شد. اما همواره با نوعی تأخیر در بارگذاری مواجه بوده است. این تأخیر در Shortcuts API (+) دیگر رخ نمی‌دهد، چون از میانبرهای استاتیک استفاده می‌کند و بدین ترتیب تأخیرهای زمان اجرا را برطرف می‌سازد. توسعه‌دهندگان می‌توانند از اهداف مشترک در این Shortcuts API استفاده کنند، زیرا از قبل کامپایل شده‌اند.

Sharing Shortcuts API شامل مشخصه category جدیدی است. میانبرهای اشتراک‌گذاری اندروید از این پس اولویت بالاتری نسبت به Direct Share API دارند. بر اساس اعلان گوگل یک نمونه با ترکیب مناسب از Person تأثیر زیادی روی رتبه‌بندی اپلیکیشن شما خواهد داشت.

کاربران کنترل بیشتری روی داده‌های مکانی خود دارند

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

در اندروید نسخه 10 مدل مجوزهای مکانی تغییر یافته است. کادر مجوز اینک سه نوع دسترسی را نمایش می‌دهد که شامل گزینه‌های All The Time ،While Using the App و Never است. کاربران اکنون می‌توانند از دسترسی اپلیکیشن به داده‌های مکانی در پس‌زمینه جلوگیری کنند. از این رو توسعه‌دهندگان باید دسترسی مکانی در پس‌زمینه را با مجوز جدید زیر در اختیار بگیرند:

android.permission.ACCESS_BACKGROUND_LOCATION

علاوه بر آن در صورتی که کاربران اجازه دسترسی به داده‌های مکانی در پس‌زمینه را داده باشند و اپلیکیشن از این داده‌های مکانی در پس‌زمینه باشد، نوتیفیکیشنی دریافت خواهند کرد.

نصب آپدیت‌های امنیتی از پلی‌استور

در اندروید 10 کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌های مهم سیستمی را مستقیماً از پلی‌استور نصب کنند. این امکان که به Project Mainline مشهور شده است، گام مهمی به سوی حفظ یکپارچگی روی دستگاه‌های مختلف مجهز به اندروید 10 محسوب می‌شود.

بدین ترتیب کاربران دیگر نیازی به ریبوت کردن دستگاه‌های خود در زمان نصب به‌روزرسانی‌های امنیتی اندروید ندارند. همچنین دیگر لازم نیست منتظر بمانند که سازندگان دستگاه این به‌روزرسانی‌ها را منتشر نمایند.

پاسخ‌های هوشمندانه و اقدامات پیشنهادی

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

اندروید 10 مجهز به یادگیری ماشینی داخلی روی دستگاه است که پاسخ‌های هوشمندانه‌ای همراه با اقدامات پیشنهادی در نوتیفیکیشن‌ها نمایش می‌دهد. بنابراین اگر کسی از شما بخواهد که با وی در کافه مشخصی قهوه بنوشید، یک لینک مسیریابی گوگل مپ به آدرس مشخص شده به صورت خودکار به عنوان یک اکشن در نوتیفیکیشن ظاهر می‌شود. این امکان در اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی شخص ثالث نیز فراهم شده است.

کنترل حریم خصوصی

گوگل امکانات امنیتی را در اندروید 10 با تغییرهای زیر متحول ساخته است:

  • IMEI دیگر از سوی توسعه‌دهندگان در دسترس نیست. اندروید 10 امکان استفاده از هیچ شناسه‌ای که امکان ردگیری دستگاه کاربر را میسر بسازد فراهم نساخته است.
  • می‌توانید تبلیغات هدفمند مسدود را از تنظیمات مسدود کنید تا از ردگیری تبلیغاتی خود جلوگیری نمایید. کاربران از این پس دیگر تبلیغات شخصی‌سازی‌شده دریافت نخواهند کرد.
  • محدودیت‌هایی روی API-های حریم خصوصی اعمال شده است. گوگل استفاده از اینترفیس‌های غیر SDK را نامطلوب می‌داند و به تدریج از توسعه دهنگان می‌خواهد که صرفاً از API عمومی استفاده کنند.
  • اجرای خودکار اکتیویتی ها از پس‌زمینه مسدود شده است.

حالت تیره

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

اکنون در اندروید 10 حالت تیره در سطح سیستمی عرضه شده است. توسعه دهنگانی که می‌خواهند حالت تیره را دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 و بالاتر استفاده کنند، کافی است Force Dark را فعال سازند که به صورت خودکار رنگ اپلیکیشن را به حالت تیره تبدیل می‌کند. این امکان در دستگاه‌های قدیمی‌تر کار نمی‌کند. گوگل قویاً پیشنهاد می‌کند که پالت رنگی خاص خود را برای حالت تیره ایجاد کنید.

ذخیره‌سازی با دامنه

اپلیکیشن‌ها دیگر نمی‌توانند داده‌های خصوصی را مستقیماً در فایل سیستم ذخیره کنند. هر اپلیکیشن اکنون یک سندباکس مجزا دارد که از دیگر اپلیکیشن‌ها جدا شده است. برای دسترسی به داده‌های مشترک اپلیکیشن‌ها باید از MediaStore استفاده کنید.

کنترل‌های دسترس‌پذیری

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

  • Live Captioning یکی از قابلیت‌های نوظهور امسال است. این امکان هر رسانه‌ای که روی دستگاه پخش می‌کنید، اعم از صدا، ویدئو و غیره را با یک کلیک کپشن گذاری می‌کند. Live Captioning به تدریج تا اواخر امسال برای همه دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 فعال می‌شود.
  • Sound Amplifier یک اپلیکیشن دسترس‌پذیری است که شدت صدا را برای شنوایی مناسب تنظیم می‌کند. این اپلیکیشن بر اساس صدای محیط، نویز پس‌زمینه را تنظیم می‌کند و سطوح صدا را با استفاده از یادگیری ماشینی بالا می‌برد.
  • Live Transcriber یک اپلیکیشن جدید Recorder از سوی گوگل است که گفتگوهای ضبط‌شده را به متن تبدیل می‌کند و از این رو می‌توانید در آن به جستجو بپردازید. این امکان به همراه گوشی پیکسل 4 عرضه شده است.

رفاه دیجیتالی با حالت فوکوس

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

گوگل امسال با معرفی حالت فوکوس توجه ویژه‌ای به رفاه دیجیتالی داشته است. این حالت زمانی که کاری انجام می‌دهیم از باز کردن اپلیکیشن‌ها ممانعت می‌کند. در واقع این حالت ارتقایی برای حالت Do Not Disturb است و زمانی را که صرف اپلیکیشن‌ها مختلف می‌کنیم ردگیری می‌کند.

Family Link به والدین امکان می‌دهد که محدودیت‌هایی برای اپلیکیشن‌ها و استفاده روزانه مجاز از سوی کودکان اعمال کنند. گوگل از همه توسعه‌دهندگان می‌خواهد که یک فرم رتبه‌بندی محتوای خانواده برای اپلیکیشن‌های خود در کنسول توسعه‌دهندگان این شرکت پر کنند. این کار به منظور Family Link انجام می‌گیرد و به والدین امکان می‌دهد تنها اپلیکیشن‌هایی که دارای رتبه‌بندی PEGI هستند، در پلی‌استور برای کودکانشان نمایش دهند.

امکانات متفرقه

  • در اندروید امکانات UI برای صفحه‌های تاشو و پشتیبانی از چند پنجره‌ای معرفی شده است. اکتیویتی‌ها اینک می‌توانند متدهای چرخه عمری با چند onResumes و غیره داشته باشند.
  • پشتیبانی از 5G به اندروید 10 اضافه شده است. اتصال‌پذیری API-ها نیز بهبود بیشتری یافته است.
  • API-های حرارتی اینک در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته‌اند تا بر تغییرهای دمایی دستگاه نظارت کنند و برای بازیابی مؤثر دمای نرمال اقداماتی صورت دهند.
  • Dynamic Depth Capture به ما امکان تعیین عمق افکت blur و bokeh را می‌دهد.
  • Hyphenation به صورت پیش‌فرض در اندروید 10 برای متن‌ها غیرفعال شده است. برخی فونت‌ها و ایموجی‌های جدید نیز معرفی شده‌اند.

امکانات جدید پیکسل 4

نکات کلیدی اندروید ۱۰ برای توسعه دهندگان

رادار تشخیص حرکت: برای نخستین بار به لطف پروژه Soli اینک شاهد یک رادار تشخیص حرکت در یک گوشی هوشمند هستیم. این رادار امکان ناوبری بدون ژست را فراهم ساخته است. بدین ترتیب می‌توانید آهنگ‌ها را رد کنید یا هر عمل دیگری را که می‌خواهید با استفاده از حرکت دست به گوشی اطلاع دهید. امکان Motion Sense تنها در برخی کشورها روی گوشی Pixel وجود دارد.

بهبود باز کردن قفل گوشی با چهره: در گوشی پیکسل 4 Face unlock برای مدیریت سناریوهای مختلف و جهت‌گیری‌های متفاوت چهره بهبود یافته است. Soli تلاش کرده است با استفاده از حرکت چهره شما تشخیص دهد که آیا شما می‌خواهید قفل دستگاه را باز کنید یا نه.

Top Shot جایگزین Smart Burst شده است: دوربین‌های گوگل دیگر دارای امکان Smart Burst نیستند. به جای آن وقتی که دکمه شاتر را برای مدتی نگه دارید یک تصویر متحرک ذخیره می‌شود. این قابلیت قبلاً در نسخه 3 پیکسل معرفی شده بود و به تدریج برای دیگر دستگاه‌های مجهز به اندروید 10 نیز معرفی می‌شود. بدین ترتیب به پایان این مقاله با موضوع معرفی 10 قابلیت جدید اندروید 10 برای توسعه‌دهندگان می‌رسیم.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
better-programming
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *