منابع رایگان آموزش علوم کامپیوتر

۷۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
منابع رایگان آموزش علوم کامپیوتر

این روزها مردم به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: افرادی که با کد نویسی آشنا هستند، افرادی که می‌خواهند کد نویسی را یاد بگیرند و افرادی که موقعیت‌ها را از دست می‌دهند چرا که یا کد نویسی بلد نیستند یا نمی‌دانند کدها چگونه کار می‌کنند. خوشبختانه، بسیار آسان است که با صرف چند ساعت در اینجا دانش خود را افزایش دهید. فرقی نمی‌کند که می‌خواهید جهت شغلی خود را انتخاب کنید، یا توانایی‌های قدیمی خود را به‌روز کنید و یا به‌عنوان تفریح آن را یاد بگیرید؛ این آموزش‌ها در این زمینه‌ها به درد شما خواهند خورد.

زمانه در حال تحول است. دانش آموزان دیگر نیاز به‌زحمت فراوان برای یادگیری علوم کاربردی در سطح بالا ندارند. در زیر منابعی در زمینه کد نویسی به زبان Phyton و ++C و Javascript و HTML5 و CSS3 و AJAX و ... خواهید دید. اگر بخواهید، حتی می‌توانید روش ساخت برنامه برای آیفون یا گوشی هوشمند اندرویدی خود را نیز یاد بگیرید. از میان منابع فراوان در وب، منابع بالا رتبه و کیفیت را در دو دسته بندی قرار داده ایم:

  1. دسته بندی به ترتیب میزان بازدید و کیفیت
  2. دسته بندی به ترتیب سطح آموزش

دسته بندی به ترتیب میزان بازدید و کیفیت

1. Lynda.com

قبل از این که سراغ منابع رایگان برویم، این وب سایت را معرفی می‌کنیم. هزینه ماهانه کمی مورد نیاز است، اما کاملاً ارزشش را دارد. بسیاری از افراد موفق از این سایت برای یادگیری خود استفاده کرده‌اند. هنگام نیاز به یافتن پاسخ سؤالات و یا مباحث به روز، به این سایت سر می‌زنند. این آموزش‌ها دارای ویدئوهایی نیز هست که در هر قسمتی می‌توان پخش آنها را متوقف کرد. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

2. Treehouse

خانه درختی، نمره +A را به خاطر در اختیار گذاشتن مطالب باکیفیت و رابط کاربری بسیار عالی دریافت می‌کند. ازآنجایی که یادگیری در محیط یکنواخت کلاس درس واقعی خسته‌کننده است، همین امر در کلاس‌های آنلاین نیز خسته‌کننده است و خانه درختی آن را می‌داند. خانه درختی به شما آموزش طراحی صفحات وب (شامل HTML5 و CSS3)، توسعه وب (شامل Javascript) و حتی نحوه ساختن برنامه‌های iOS (به کمک Objective-C و Xcode) را می‌دهد. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

3. فرادرس

فرادرس از برترین وب سایت‌های ارائه دهنده آموزش‌های آنلاین در کشور است. در این وب سایت، آموزش‌های زیادی را می‌توان در زمینه علوم کامپیوتر پیدا کرد. از بین این آموزش‌های ویدئویی رایگان می‌توان به چند مورد برگزیده زیر اشاره نمود:

  1. آموزش داده های شمارشی در جاوا – (رایگان)
  2. آموزش حل معادلات جبری و ریشه یابی در متلب – (رایگان)
  3. آموزش تعریف و استفاده از توابع در متلب – (رایگان)
  4. آموزش صدا و موسیقی در زبان برنامه نویسی Microsoft Small Basic – (رایگان)
  5. آموزش طراحی و پیاده سازی برنامه کاربردی Notepad در سی شارپ – (رایگان)
  6. آموزش درهم سازی در ساختمان داده – (رایگان)
  7. آموزش کاربرد تبدیل لاپلاس در حل معادلات دیفرانسیل – (رایگان)
  8. آموزش درهم سازی در ساختمان داده – (رایگان)
  9. مجموعه آموزش های اصول و مبانی برنامه نویسی – (رایگان)
  10. آموزش فرادرس آشنایی با View و پیاده سازی آن در SQL Server – (رایگان)

این آموزش‌ها کاملاً رایگان و به زبان فارسی در اختیار شما قرارگرفته‌اند.

4. Codecademy

کد آکادمی خود را به‌عنوان آسان‌ترین روش برای یادگیری کدها معرفی می‌کند و البته که طرفدار زیادی دارد. در زمان نوشتن، صفحه اول این وب‌سایت حدود 60,000 بار در توییتر به اشتراک گذاشته‌شده است. این وب‌سایت به شما دانش کافی برای ساختن وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها و حتی بازی‌ها یاد می‌دهد و بر Javascript تمرکز دارد. جنبه اجتماعی این وب‌سایت قابلیت دیگری است که می‌توانید همراه با دوستان خود آموزش ببینید و حتی میزان پیشرفت آن‌ها را نیز بررسی کنید. هرکسی، می‌تواند اولین درس در صفحه اول را به‌آسانی یاد بگیرد. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

5. Udacity

این وب‌سایت که توسط دو پروفسور (یکی از دانشگاه استنفورد و دیگری از دانشگاه ویرجینیا) رهبری می‌شود، روش کد نویسی را تنها در 7 هفته به شما آموزش خواهد داد. با انتهای این دوره شما قادر خواهید بود که موتور جستجوی خود را همانند Google یا Yahoo بسازید! Python زبان برنامه‌نویسی است که در دوره‌های Udacity مورداستفاده می‌باشد. اگر علاقه‌مندید، به‌آسانی و سریع ثبت‌نام کنید. کلاس‌ها بیشتر به شکل سنتی هستند، به این معنی که چند کلاس در چند ماه برنامه‌ریزی‌شده است. برای استفاده از آموزش‌های این سایت این لینک(+) کلیک کنید.

6. مدرسه موزیلا (Mozilla)

مدرسه موزیلا قسمتی از «دانشگاه دوست به دوست» (Peer 2 Peer University) است که خود را این‌چنین معرفی می‌کند: در P2PU، دانش آموزان با یکدیگر کار می‌کنند تا یک مبحث خاص را با انجام تمرین‌ها و وظایف، دسترسی به‌کار شخصی و گروهی و پشتیبانی سازنده یکدیگر یاد بگیرند. برخی از چالش‌های امور وب شامل Python و HTML5 و Javascript و Django است. چالش ساخت وب 101 به شما کمک می‌کند زبان HTML سطح مبتدی را یاد بگیرید و اولین وب‌سایت خود را از ابتدا تشکیل دهید. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

7. کنفرانس دانشگاه ماساچوست (MIT)

MIT یکی از دانشگاه‌هایی است که کنفرانس‌های مقدماتی علوم کامپیوتر را به‌صورت رایگان در وب قرار داده‌اند. اولین ویدئو در این سری دانش آموزان را با انواع داده‌ها، عملگرها و متغیرها آشنا می‌کند. این ویدئو تاکنون نزدیک به 800,000 بار نمایش داده شده است. این دوره اختصاصاً توسط پروفسور اریک گریمسون (Eric Grimson) و جان گوتاگ (John Guttag) تدریس شده است. برای استفاده از این کنفرانس روی این لینک(+) کلیک کنید.

8. khanacademy

این منبع آموزشی بسیار معروف تحسین بسیاری از افراد سرشناس همانند بیل گیتس دریافت نموده، چراکه به مردم اجازه می‌دهد که "تقریباً هر چیزی را به‌صورت رایگان یاد بگیرند". این وب‌سایت خودنمایی خاصی بین سایر منابع انگلیسی دارد آن‌هم به خاطر یک دلیل: یک بخش قدرتمند درزمینه علوم کامپیوتر دارد. Python زبان مورد انتخاب آکادمی خان است و شما در مورد توابع، حلقه‌ها و رشته‌ها به همراه سایر الگوریتم‌ها اطلاعاتی یاد می‌گیرید. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

9. دانشگاه گوگل کد

این وب‌سایت دوره‌های نوشتاری بسیار متنوعی را از زبان‌های برنامه‌نویسی (شامل Python و ++C و Java و AJAX) گرفته تا توسعه اندروید در اختیار می‌گذارد. نیازی به ثبت‌نام نیست و پروفسورها حتی می‌توانند دوره‌های بیشتری برای جذب مخاطب روی وب‌سایت قرار دهند. این سایت به‌اندازه Treehouse و Codecademy ظاهر خوبی ندارد، اما برای افرادی که نوشتار را به ویدئوها و درس‌های تعاملی ترجیح می‌دهند، قطعاً ارزش بررسی را دارد. برای استفاده از آموزش‌های «دانشگاه گوگل کد» روی این لینک(+) کلیک کنید.

10. مدرسه کد (Code School)

این دوره رایگان نمی‌باشد اما ارزش قرار گرفتن در این لیست را دارد چراکه بسیار مستحکم و بدون موارد زائد به نظر می‌آید. هدف این سایت "یادگیری عملی به‌وسیله ویدئوهای تعاملی و کد نویسی در مرورگرها است". در این دوره دانش آموزان به‌تمامی مطالب کد نویسی دسترسی پیدا می‌کنند. حتی برخی شرکت‌های تجاری نیز در این وب‌سایت حضورداشته‌اند. برخی از شرکت‌هایی که از Code School استفاده کرده‌اند شامل AT&T و IBM و حتی NASA است. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

11. Udemy

این وب‌سایت دارای بیش از 4 میلیون دانش‌آموز، 20,000 دوره و 10,000 مربی می‌باشد. از راهنمای کامل مبتدیان #C تا آموزش برنامه‌نویسی پیشرفته Python یا روش ساخت بازی‌ بدون کد نویسی را می‌توانید در اینجا بیابید. بیش از 50 دوره رایگان در Udemy در سطح مبتدی تا متوسط و پیشرفته وجود دارند. برای استفاده از آموزش‌های این سایت روی این لینک(+) کلیک کنید.

دسته بندی به ترتیب سطح آموزش

1. دوره دانشگاه MIT

این دوره یک دوره رایگان است که تلاش برجذب مخاطب دارد. به‌جای تمرکز بر مباحث پهناور باحالت به‌هم‌ریخته، در مورد یک مبحث مشخص بحث می‌کند و مفهوم آن را به یک مثال اعمال می‌کند که برای مخاطبان بسیار جذاب خواهد بود. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

2. دوره دانشگاه هاروارد

این دوره همان چیزی است که از یک دوره مقدماتی انتظار دارید اما کمی سخت‌تر. چرا؟ چون‌که این دانشگاه هاروارد است و آنها تمامی کلاس‌های خود را کاملاً سخت‌گیرانه پیش می‌برند. پس، شما بر الگوریتم‌ها، توسعه نرم‌افزار، زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف و ... خواهید پرداخت. اگر واقعاً می‌خواهید اطلاعات عمیقی داشته باشید، پس این انتخاب عاقلانه به نظر می‌رسد. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

3. دوره دانشگاه واشنگتن

دانشگاه واشنگتن یک دوره اولیه ساده برای HTML دارد. واقعاً برای افرادی که تجربه‌ای در HTML ندارند، مفید است. این دوره سخت نیست. اگر نمی‌دانید که یک تگ H3 بزرگ‌تر از یک تگ H2 است، پس این دوره مناسب شماست. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

4. دوره Connexions

دانشگاه تکنولوژی هانوی (Hanoi) این پست را در سایت خود قرار داده، برنامه‌نویسی با نسخه قدیمی ++C که هنوز بسیاری از برنامه نویسان آن را ترجیح می‌دهند. (این دو بسیار به هم شبیه‌اند، پس فکر نکنید که چیزی خارج از رده یاد می‌گیرید.) این دوره برای افرادی که تجربه کم یا هیچ تجربه‌ای درزمینه برنامه‌نویسی C ندارند مناسب است. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

5. دوره Udacity

Udacity دوره‌های مقدماتی و پیشرفته را به‌صورت رایگان دارد، اما بیشتر در آموزش پیشرفته تمرکز دارد. این سایتی است که دوره‌های رایگان بسیار زیادی دارد. از برنامه‌نویسی یک ماشین روباتی گرفته تا رمزنگاری (Cryptography) که مبحث بسیار سختی است. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

6. دوره فراگیری ماشین استنفورد

هنگامی‌که برخی مردم کلمه فراگیری ماشین را می‌بینند، به یاد روبات می‌افتند. این کاملاً صحیح نیست، فراگیری ماشین بیشتر برای ماشین‌های خودکار، تشخیص صدا، و بسیاری دیگر از فعالیت‌های غیر روباتی است. (مهندسان نرم‌افزار گوگل از فراگیری ماشین استفاده زیادی می‌کنند.) باید یک ستون محکم از برنامه‌نویسی برای ورود به این دوره داشته باشید. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

7. دوره پایگاه داده Coursera

برای این دوره، شما به دانش برنامه‌نویسی برای یادگیری مطالب پیشرفته درزمینه ساختار پایگاه‌های داده نیاز دارید. این یک دوره عالی برای تمامی برنامه نویسان مشتاق می‌باشد. برای استفاده از این دوره روی این لینک(+) کلیک کنید.

اگر به دانش علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به لینک‌های زیر سر بزنید:

#

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *