۱۲ ابزار مناسب برای بهبود مهارت های برنامه نویسی — راهنمای جامع

۵۲۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۹ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۱۲ ابزار مناسب برای بهبود مهارت های برنامه نویسی — راهنمای جامع

شاید تاکنون از خود پرسیده باشید که چگونه می‌توانید مهارت های برنامه نویسی و کدنویسی خودتان را بهبود ببخشید. یک نقل‌قول مشهور در این زمینه وجود دارد که «برای مهارت یافتن در کدنویسی باید کد نوشت». در واقع این یکی از بهترین توصیه‌ها برای ارتقای مهارت‌های برنامه‌نویسی محسوب می‌شود، چرا که حل کردن مسائل کدنویسی مختلف به طور متناوب موجب می‌شود که مهارت‌های کدنویسی فرد ارتقا یابد. بررسی نمونه‌های عملی مختلف، روشی عالی برای تثبیت درک فرد از شیوه کدنویسی است. اما این تجربه کدنویسی از کجا به دست می‌آید؟

در این نوشته قصد داریم 12 مورد از بهترین وب‌سایت‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا مهارت‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی خود را از طریق حل کردن معماهای پیچیده و مسائل عملی در زبان برنامه‌نویسی مورد نظرتان ارتقا دهید. در واقع برخی از این وب‌سایت‌ها، به تناوب رقابت‌هایی را نیز سازماندهی می‌کنند که اگر بتوانید عملکرد مناسبی داشته باشید، می‌توانید جوایز نقدی نیز دریافت کنید. در ادامه با این وب‌سایت‌ها آشنا می‌شویم.

1. HackerRank

جامعه HackerRank یکی از بزرگ‌ترین جوامع یادگیری و رقابت برای برنامه‌نویسان است. این مجموعه تمرین‌هایی در رابطه با پایتون، جاوا، ++SQL، C، شِل لینوکس و زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر دارد. شما می‌توانید موضوعات و تکنیک‌های جدید برنامه‌نویسی را از طریق چالش‌هایی که در hackerrank مطرح می‌شود یاد بگیرید. چالش‌های زیادی نیز شامل رقابت بین ربات‌های شما و ربات‌هایی که از سوی هکرهای دیگر نوشته شده‌اند، برگزار می‌شود تا بدین ترتیب بهترین هکر انتخاب شود.

2. HackerEarth

HackerEarth یک ابزار آنلاین برای ارزیابی مهارت است که به منظور اجرای تست‌های برنامه‌نویسی در راستای ارزیابی توسعه‌دهندگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وب‌سایت تقریباً از همه زبان‌های برنامه‌نویسی مشهور پشتیبانی می‌کند.

3. CodeChef

CodeChef به صورت پلتفرمی ایجاد شده است که به برنامه نویسان کمک می‌کند تا با دنیای الگوریتم‌ها، برنامه‌نویسی رایانه و رقابت‌های برنامه‌نویسی آشنا شویند. CodeChef یک موسسه آموزشی غیرانتفاعی است که از سوی یک شرکت تولید نرم‌افزار هندی تأسیس شده و جامعه‌ای از برنامه نویسان سراسر دنیا به تقویت یادگیری و برگزاری رقابت‌های منصفانه در آن کمک می‌کنند.

4. Exercism

Exercism نیز ابزار دیگری برای بالا بردن سطح مهارت‌های برنامه‌نویسی و کدنویسی شما است. تمرین‌هایی که در این وب‌سایت مطرح می‌شوند هم برای افراد مبتدی و هم برنامه نویسان با تجربه مناسب هستند. در این وب‌سایت شما می‌توانید مسائل عملی را در زمینه 30 زبان برنامه‌نویسی مختلف دانلود کنید.

5. Codeforces

Codeforces یک وب‌سایت روسی است که به منظور رقابت‌های برنامه‌نویسی طراحی شده است. این وب‌سایت خدمات مختلفی مانند شرکت در رقابت‌های کوتاه 2 ساعته، به چالش کشیدن یا هک کردن راه‌حل‌های شرکت‌کنندگان دیگر، توانایی حل مسائل رقابت‌های قبلی به منظور تمرین و مواردی بسیار دیگر را ارائه می‌کند.

6. (Sphere Online Judge (SPOJ

SPOJ یک سیستم داوری آنلاین است با بیش از 20،000 کاربر ثبت نامی و بیش از 20،000 مسئله برنامه‌نویسی است. تست‌ها از سوی جامعه طراحان سؤال آماده می‌شوند یا از رقابت‌های قبلی برنامه انتخاب می‌شوند. SPOJ به کاربران پیشرفته‌تر اجازه می‌دهد که رقابت‌هایی را بر اساس قواعد خودشان آماده کنند و همچنین فورومی دارد که برنامه نویسان در آن می‌توانند در مورد شیوه حل مسائل خاص بحث کنند.

7. CodingBat

CodingBat یک سایت رایگان است که به ارائه مسائل زنده برنامه‌نویسی برای تقویت مهارت‌های کدنویسی در جاوا و پایتون می‌پردازد. مسائل CodingBat به عنوان تمرین منزل بسیار برای رویه‌های خودآموز یا ارائه به عنوان مثال‌های کلاسی یا کنفرانس‌های زنده بسیار مناسب هستند.

8. Project Euler

Project Euler یک سری از مسائل برنامه‌نویسی ریاضیاتی/برنامه‌نویسی چالش برانگیز است که برای حل کردن آن‌ها به چیزی بیش از یک بینش ریاضیاتی نیاز هست. با این که ریاضیدان‌ها به شما کمک می‌کنند تا روش‌های بهتر و کارآمدتر را بیابید؛ اما استفاده از مهارت‌های رایانه و برنامه‌نویسی برای حل اغلب این مسائل مورد نیاز هستند.

9. CodeEval

CodeEval پلتفرمی است که از سوی توسعه‌دهندگان برای نمایش مهارت‌های برنامه‌نویسی‌شان استفاده می‌شود. توسعه‌دهندگان در این وب‌سایت می‌توانند در رقابت‌های تولید اپلیکیشن با جوایز نقدی شرکت کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند چالش‌های برنامه‌نویسی را به عنوان روشی برای معرفی خودشان به کارفرماها حل کنند.

10. TopCoder

TopCoder یکی از بزرگ‌ترین جوامع از طراحان، توسعه‌دهندگان و دانشمندان داده است. TopCoder میزبان رقابت‌های برنامه‌نویسی رقبایت آنلاینی است که به نام SRM یا «رقابت‌های تک راند» شناخته می‌شوند. همچنین رقابت‌های هفتگی در زمینه طراحی گرافیک و توسعه کد برگزار می‌شود.

11. Google Code Jam

Google Code Jam یک رقابت برنامه‌نویسی بین‌المللی است که از سوی گوگل مدیریت می‌شود. این رقابت شامل مجموعه‌ای از مسائل الگوریتمی است که باید در زمان معینی حل شوند. رقابت کنندگان بدین منظور می‌توانند از هر زبان برنامه‌نویسی یا محیط توسعه برای طراحی راه‌حل‌های خود بهره بگیرند.

12. LeetCode Online Judge

LeetCode OJ پلتفرمی برای آماده‌سازی مصاحبه‌های فنی کدنویسی است. کسانی که قصد دارند مصاحبه‌های فنی کدنویسی برگزار کنند می‌توانند از میان کتابخانه‌ای از 190 سؤال، موارد مورد نظر خود را انتخاب کنند و از مصاحبه‌دهندگان بخواهند آن‌ها را حل کنند. این وب‌سایت از 9 زبان برنامه‌نویسی شامل C++، C، جاوا، پایتون، جاوا اسکریپت، روبی، بَش و MySQL پشتیبانی می‌کند.

12+1. فرادرس

فرادرس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه آموزش آنلاین ایران، دوره‌های ویدئویی آموزش برنامه‌نویسی فراوانی را عرضه کرده است. شما می‌توانید در اغلب موارد به صورت رایگان یا با هزینه‌ای ناچیز این دوره‌ها را تهیه کرده و در همه سطوح چه برای آشنایی و یا در سطوح پیشرفته‌تر برای بالا بردن مهارت‌های برنامه‌نویسی خود از آن‌ها استفاده کنید. برای بهره‌گیری از قریب به 60 عنوان دوره آموزشی برنامه‌نویسی فرادرس می‌توانید به «مجموعه آموزش‌های برنامه‌نویسی» مراجعه کنید.

امیدواریم به کمک ابزارها و وب‌سایت‌هایی که در این نوشته معرفی کردیم، بتوانید مهارت‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی خود را ارتقا ببخشید. اگر شما نیز پلتفرم یا وب‌سایت با موضوع مشابهی می‌شناسید، در بخش نظرات در زیر این مطلب معرفی کنید تا ما و خوانندگان مجله فرادرس نیز از آن اطلاع یابند.

اگر این نوشته مورد توجه شما قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنیم موارد زیر را نیز ملاحظه نمایید:

==

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
techlog360
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *