۵ نکته ضروری برای شروع برنامه‌نویسی + فیلم آموزشی رایگان

۲۱۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
۵ نکته ضروری برای شروع برنامه‌نویسی + فیلم آموزشی رایگان

اگر یادگیری برنامه نویسی ساده بود هر کسی آن را انجام میداد. اما واقعیت آن است که یادگیری کدنویسی همواره با فراز و نشیب زیادی همراه است. دراینجا پنج حقیقت در مورد آموزش کدنویسی و ایجاد یک شغل بیان شده است. خواه این آموزش را به تنهایی یاد بگیرید خواه عضوی از یک کلاس کدنویسی فشرده باشید.

فیلم آموزشی 5 نکته ضروری برای شروع برنامه‌نویسی

دانلود ویدیو

۱- روند یادگیری برنامه نویسی خطی نیست.

یادگیری کدنویسی بیشتر یک منحنی Sشکل دارد تا یک خط مستقیم. این مسأله شبیه نورهایی است که به یک اتاق تاریک شیبدار میرسند. به جای ضربه آرام به سوئیچ برق و روشن کردن کل اتاق، چراغ به آرامی و در مناطق مختلف اتاق روشن میشود. در این حالت تدریجاً نسبت به سایه روشن های اتاق، مکانی که ایستاده اید و مکان موانع حس پیدا میکنید.

هیچ کدام از اینها به یکباره اتفاق نمی افتند. در حقیقت وقتی آموزش کدنویسی آغاز میشود برای یک تا دو هفته احساس میکنید هیچ چیزی یاد نمیگیرید. در حقیقت شما در حال یادگیری هستید. اما نمیتوانید به صورت شفاهی و کاملاً سلیس بیان کنید تا به حال چه آموخته اید. اما بدانید پیشرفت به زودی آغاز میشود و یک جهش ناگهانی در فهم و ادراک خود در این زمینه خواهیدداشت.

آیا از اینجا به بعد کار روی غلتک می افتد؟ خیر! یک بار دیگر پیشرفت کند میشود و حس میکنید چیزی بلد نیستید. این واقعیت آموزش کدنویسی است. این فرایند یک سفر تدریجی از تاریکی به سمت نور است و تا زمانی که شما تمام اتاق مذکور را آشکارا ببینید ادامه دارد. ممکن است این حالت حسی شبیه نابینایی به شما بدهد.

صبور باشید و این فرایند غیرخطی را با آغوش باز بپذیرید. باید دائماً بین کشمکش و کشف یک نکته جدید در رفت و آمد باشید. همه چیز اتفاق خواهد افتاد. هرگز امکان ندارد شما سختکوش و پیگیر باشید اما رشد نکنید!

۲- همه چیز همواره دارای نقص است. اگر برنامه شما جواب میدهد برنامه نویسی نکردید، بلکه وظیفه خود را فقط برای یک روز انجام داده اید!

 

دانشجویان برنامه نویسی اغلب به علت خطا داشتن برنامه هایشان ناامید هستند. اما درحقیقت اگر شما برنامه نویس هستید برنامه های شما همیشه دارای نقص است و میتواند بهتر شود. اگر برنامه جواب میدهد شما برنامه نویسی نکرده اید بلکه آماده هستید تا در پایان روز به خانه برگردید!

وقتی برنامه های جدیدی مینویسید یا ویژگی های جدیدی به قبلیها اضافه میکنید، همواره در یک حرکت دائمی بین جواب دادن برنامه و ارور دادن مجدد آن هستید. در حقیقت، تنها راه جواب دادن همیشگی برنامه متوقف کردن نوآوری است. پس از پیغامهای خطا ناراحت نشوید. سرنخهایی که در پیغامهای خطا هستند به دقت بخوانید تا بتوانید اشکالات را برطرف کنید و کدها را بازنویسی کنید. از پیغامهای خطا استقبال کنید و بدانید آنها نقص شما نیستند. آنها به معنای کندذهن بودن شما یا ضعیف بودن در برنامه نویسی نیستند. آنها به دلیل ماهیت این رشته وجود دارند.

۳- به عنوان یک برنامه نویس شما در یک فضای توخالی نیستید: فرهنگ برنامه نویسی را بیاموزید.

اگر میخواهید برنامه نویسی را به طور جدی و به عنوان شغل دنبال کنید، باید بدانید چنین شغلی به عنوان توسعه دهنده معرفی میشود. بنابراین فقط شامل بعد مکانیکی کارها(تعریف روشها، ایجاد اشیاء و طراحی وبسایتها) نیست.

فناوری به سرعت پیشرفت میکند و یک فرهنگ شکوفا حول آن وجود دارد. لازم است مشتاق شرکت در این فرهنگ باشید. این به معنای مطالعه کتاب، دنبال کردن برنامه نویسان موفق و بررسی وبلاگهاست. هر چه بیشتر در این زمینه سرمایه گذاری کنید، در حرفه برنامه نویسی بیشتر به نفع شما خواهد بود. اما فقط مطالعه کننده این فرهنگ نباشید، بلکه یک عضو فعال آن باشید. یک وبلاگ بسازید. کدهای خود را مستند کنید. وقتی یک فرایند یادگیری را شروع میکنید، تا حد امکان به خود فرصتهایی بدهید تا دانسته ها و ادراکات خود را به صورت شفاهی بیان کنید.

یقیناً یک راه بیان آنچه یاد گرفته اید، نوشتن کدهاست. اما نوشتن آموخته هایتان یک ابزار یادگیری اضافی در اختیارتان قرار میدهد. اگر مفهومی را متوجه نمیشوید، کاملاً درباره آن تحقیق کنید و یک پست در وبلاگتان در مورد آن بنویسید. این کار ابزار مفیدی برای باز کردن مفاهیم پیچیده دراختیارتان قرار میدهد.

فایده دیگر وبلاگ نویسی این است که شما به نوعی درحال کسب اعتبارکدنویسی("coder cred") برای خود هستید. لذا اگر بار دیگر یک برنامه نویس مشتاق دچار مشکل شما شود، ممکن است برای پژوهش به پست وبلاگ شما سربزنند.

اگر وبلاگی دارید که افرادی آن را میخوانند و مفید میدانند کارفرماها به آن توجه خواهندکرد و ارزش خواهندداد. فرض کنید با دو کاندید تصدی شغل مصاحبه میکنید. یکی از آنها بلاگر است و دیگری نه. کدام یک را استخدام میکنید؟

۴- عوامل حواس پرتی همه جا هستند، روی هدف متمرکز بمانید.

هنگام یادگیری کدنویسی شما با عوامل حواس پرتی زیادی روبرو هستید. خصوصاً وقتی از افراد دیگر توصیه و راهنمایی میخواهید. مردم علاقه دارند که از زبانهای برنامه نویسی در علاقمندی های خود استفاده کنند. لذا اگر توضیح دهید شما در حال یادگیری چه چیزی هستید، ممکن است با شما در مورد مزیتهای یادگیری React, Angular, Ember و ... صحبت کنند! اما شما فقط روی هدف خود متمرکز باشید. زیرا آنها دقیقاً نمیدانند شما به دنبال چه چیزی هستید و به شما توصیه هایی میکنند که ممکن است دقیقاً در موضع مخالف شما باشد. خونسرد باشید و بدانید بهترین کار شما این است که کار شروع کرده را تمام کنید و سپس یک کار جدید را انتخاب کنید. حتی اگر در حال یادگیری یک زبان منسوخ هستید، اتمام این فرایند چیزی به شما میدهد که هرگز با پریدن از یک شاخه به شاخه دیگر(بر اثر توصیه های گاه و بیگاه دیگران) به دست نخواهید آورد.

بسیاری از افرادی که کاری را شروع میکنند دچار فرسودگی (خستگی) یادگیری میشوند: آنها یادگیری یک کار را شروع میکنند و فقط 20% راه را می پیمایند. به محض اینکه کار شروع به سخت شدن میکند آن را رها میکنند و به سراغ یک کار دیگر میروند. اگر از شروعهای پی در پی خسته شده اید، لازم است نیمه کاره گذاشتن کارها را متوقف کنید.

۵- برنامه نویسی فقط یک شغل نیست، شیوه جدید زندگی است.

برنامه نویسی کاری که شما از 9 صبح تا 5 عصر به صورت روتین انجام دهید، نیست. یک شغل نیست، یک زندگی است. برنامه نویسی نگرش شما را نسبت به همه چیز تغییر میدهد. این شغل ممکن است حتی در نحوه تمیزکردن اتاقتان هم تغییر ایجادکند. هرگاه راه جدیدی برای ابرازکردن خودمان یاد میگیریم، یک جفت لنز جدید داریم که با آن دنیای اطرافمان را تفسیر میکنیم. برنامه نویسی یک راه جدید برای ارتباط و اتصال با محیط و اشیا و موضوعاتی است که در زندگی ما وجوددارند. پس برای تغییرات زیاد آماه باشید.

بهترین راه برای تبدیل آموخته ها به کد، آغاز کدنویسی است. شما میتوانید از گنجینه های فرادرس در زمینه برنامه نویسی استفاده کنید.

 

منبع

بر اساس رای ۴۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۳ دیدگاه برای «۵ نکته ضروری برای شروع برنامه‌نویسی + فیلم آموزشی رایگان»

خیلی ممنونم که انقدر بهمون انرژی میدید … واقعا نیاز داشتم.

در حال یادگیری برنامه نویسی هستم و این بی نظیرترین مطلبی بود که خوندم، خیلی دوست داشتم بدونم نویسنده این مطلب کیه ولی ننوشته بود بهر حال صمیمانه ازش تشکر میکنم، واقعا بی نهایت بهم انرژی و اطلاعات گرانبها دادی، دمت گرم، مرسی

فرادرس عالیه.تکنولوژی شغل و کار نیست.علاقه ای است که زندگیه.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *