۱۰ کتابخانه و فریم‌ورک جاوا اسکریپت که باید آنها را بشناسید — قسمت دوم

۲۰۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۱۰ کتابخانه و فریم‌ورک جاوا اسکریپت که باید آنها را بشناسید — قسمت دوم

در قسمت قبل با برخی از کتابخانه‌های جاوا اسکریپت آشنا شدیم. در این قسمت به بررسی فریم‌ورک‌های مهم می‌پردازیم.

فریم‌ورک‌ها یا چهارچوب‌ها

BOOTSTRAP، برای کسانی که به طراحی علاقه‌ای ندارند.

Bootstrap یک فریم‌ورک متن‌‌باز front-end است که به شما در طراحی سایت‌ها کمک می‌کند. در وب‌سایت Bootstrap، شعار این است: «Bootstrap محبوب‌ترین HTML، CSS، و JS framework برای توسعه پروژه‌های واکنش‌ گرا و اولین پروژه موبایلی در وب است». در اصل نام این فریم‌ورک توییتر بلوپرینت (Twitter Blueprint) بود که توسط مارک اتو (Mark Otto) و جاکوب تورنتون (Jacob Thornton) توسعه یافت. اولین انتشار آن به سال 2011 بازمی‌گردد.

بزرگ‌ترین قدرت این فریم‌ورک در ایجاد یک وب‌سایت مناسب برای برنامه‌نویسانی است که علاقه‌ای به طراحی ندارند. Bootstrap بستری را برای برنامه‌نویسان فراهم می‌کند که در آن بتوانند سایت‌های واکنش‌ گرا را طراحی ‌کنند. سایت‌هایی که در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و غیره بتوانند به ‌خوبی خود را سازگار کنند. این فریم‌ورک، مجموعه‌ای از ابزارها را برای ساخت صفحات وب و نرم‌افزارهای تحت وب که مشتمل بر دستورات CSS HTML و توابع جاوا اسکریپت هستند در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. ابزارهایی که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد به‌منظور ساخت و نمایش فرم‌ها، دکمه‌ها، زبانه‌ها، ستون‌ها و سایر عناصری که در طراحی وب کاربرد دارند از آن‌ها استفاده کنند.

انتقاداتی در مورد‌استفاده از این فریم‌ورک وجود دارد. یکی از انتقادات این است که وب‌سایت‌هایی که روی این فریم‌ورک ساخته می‌شوند، بسیار شبیه به هم هستند. این را در نظر داشته باشید که ساختن یک وب‌سایت منحصربه‌فرد روی این فریم‌ورک کار آسانی نیست.

اگر یک تازه‌وارد در دنیای توسعه وب هستید و هنوز بر بخش طراحی تسلطی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم روی این فریم‌ورک حساب کنید.

ANGULAR AND ANGULARJS فریم‌ورک گوگل

AngularJS که گاهی آن را به‌نام AngularJS 1.x نیز می‌خوانند، یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت متن‌باز است که توسط گوگل ایجاد شد و مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. این فریم‌ورک برای اولین بار در سال 2010 میلادی به‌‌طور رسمی منتشر شد. AngularJS یک فریم‌ورک front-end است که به شما در ساخت برنامه‌های وب کمک می‌کند. افزون بر این یک فریم‌ورک SPA و مشابه React یا Ember.js است. این فریم‌ورک از دستورالعمل‌هایی که می‌توانند در HTML وارد شوند استفاده می‌کند تا برنامه کاربردی بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهد. همچنین از اتصال داده دو طرفه نیز پشتیبانی می‌کند.

Angular که گاهی Angular2 نیز خوانده می‌شود، دارای ویژگی‌های زیر است:

  • front-end  است.
  • مقدماتی است.
  • متن‌باز است.
  • بر پایه TypeScript است.

فریم‌ورک Angular2 یک بازنویسی کامل از AngularJS است. این فریم‌ورک بیشتر مدولاری (modular) به ‌شمار می‌رود که استفاده از TypeScript را توصیه و ترکیب آن را ساده‌تر بیان می‌کند. در ابتدا بسیاری نگران آن بودند که با آمدن Angular2 گوگل Angular1  را رها کند، اما خوشبختانه به نظر می‌رسد گوگل از هر دو فریم‌ورک، پشتیبانی می‌کند. گاهی وجود هر دو فریم‌ورک Angular 1 و Angular 2 موجب سردرگمی تازه‌کاران توسعه وب می‌شود. ما پیشنهاد می‌کنیم برای شروع از Angular 1 استفاده کنید. در‌حال‌حاضر کارهای زیادی برای انجام در Angular 1 وجود دارد.

در یک کلام، برای شما که تازه‌کار هستید Angular 1 یک فریم‌ورک ایده ‌آل به شمار می‌رود.

EMBER.JS

Ember.js یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت متن‌باز است که توسط یهودا کاتز (Yehuda Katz) در سال 2011 منتشر شد. این فریم‌ورک در ابتدا با‌نام SproutCore 2.0 شناخته می‌شد. Ember دارای ابزاری به نام Ember CLI است؛ ابزاری همه‌فن‌حریف که بسیاری از فریم‌ورک‌های SPA این ابزار را از Ember به عاریت گرفته‌اند. این ابزار، ساخت هر آنچه برای شروع کار به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. Ember با‌وجود این ابزار، شما را در ساختن روتر، آزمایش، کار با داده‌ها به شکلی خاص و غیره بی‌نیاز می‌کند. این فریم‌ورک در وب‌سایت‌های مشهور بسیاری شامل Discourse ،Groupon ،Vine ،Live Nation ،Nordstrom و Chipotle استفاده‌شده است. اگرچه در اصل به‌عنوان یک فریم‌ورک تحت ‌وب شناخته می‌شود ولی امکان ساخت برنامه‌های تحت دسکتاپ و موبایل توسط Ember وجود دارد. یکی از مشهورترین این برنامه‌ها، نرم‌افزار iTunes اپل برای مدیریت و انتقال فایل‌ها است. Ember ابزاری فوق‌العاده است که استفاده از آن به‌شدت توصیه می‌شود.

AURELIA

Aurelia یک فریم‌ورک متن‌باز front-end است که توسط راب آیزنبرگ (Rob Eisenberg) ایجاد‌شده است. نسخه اول این فریم‌ورک در سال 2016 میلادی منتشر شد. شعار Aurelia  این است: «فریم‌ورک جاوا اسکریپت برای تلفن همراه، دسکتاپ و وب، همراه با استفاده از کنوانسیون‌های (‌پیمان‌نامه‌های) ساده و خلاقیتی توانمند».

Aurelia یک SPA دیگر مانند React ،Angular و Ember.js است. فریم‌ورکی قدرتمند و قابل‌ترکیب. شما می‌توانید یک یا همه ماژول‌های مختلف آن را برای ایجاد برنامه خود استفاده کنید. همچنین مسیریابی و اتصال داده دوطرفه را نیز ارائه می‌دهد. Aurelia از جدیدترین ویژگی‌های EcmaScript استفاده می‌کند. این فریم‌ورک، شما را تشویق می‌کند تا کدهای خود را با استفاده از ویژگی‌های جدید EcmaScrict بنویسید. شما در زمان کار با Aurelia تنها یک دستورالعمل سفارشی را یاد نمی‌گیرید، بلکه با استانداردهای روز دنیای وب نیز آشنا می‌شوید.

VUE.JS، یک کتابخانه پیشرفته

Vue.js یک چارچوب جاوا اسکریپت پیشرفته متن‌باز است. در ابتدا توسط ایوان یو (Evan You) در سال 2014 زمانی که برای Google کار می‌کرد، ایجاد شد. از آن زمان، Vue.js خیلی تغییر کرده است. بازنویسی و به یک SPA عالی تبدیل‌شده است. یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت Vue پیشرفت آن است. به‌عبارت‌دیگر شما می توانید Vue را به برنامه خود اضافه کنید. بر‌خلاف AngularJS و Ember، شما به‌راحتی می‌توانید Vue را با پروژه‌های مختلف ترکیب کنید.

Vue.js دارای مولفه‌ها، قالب‌ها، توانایی انتقال، اتصال دوطرفه و تمرکز بر روی واکنش‌پذیری است. واکنش گرایی، زمانی که هر یک از اشیاء جاوا اسکریپت Vue را تغییر یا به‌روز کنید رخ می‌دهد. این به‌نوبه خود قالب‌های Vue را به‌روز می‌کند. Vue.js از چیزی به نام یک سایه DOM استفاده می‌کند که باعث حرکت سریع‌تر صفحه می‌شود.

اقدام کردن بهتر از افسوس خوردن است.

اگر شما ازجمله توسعه‌دهندگان جدید وب هستید، ممکن است این جمله را از زبان طراحان شنیده باشید که سرعت تغییرات در دنیای جاوا اسکریپت بیش‌ازاندازه سریع است، به‌‌طوری که اغلب مجبور هستیم همه‌چیز را سریع یاد بگیریم و تلاش کنیم که از جدیدترین اصول و فناوری‌ها استفاده کنیم. البته این افراد اشتباه نمی‌کنند و جاوا اسکریپت به‌سرعت در حال پیشرفت است. اما این شتاب سریع نباید مانع از آن شود که شما دست از یادگیری بردارید و به سراغ کتابخانه‌ها و فریم‌ورک‌های جدید نروید. پس از یادگیری اصول (HTML، جاوا اسکریپت، و CSS) شما گزینه‌های زیادی دارید. سعی نکنید همه‌چیز را به‌یک‌باره یاد بگیرید. یک فریم‌ورک را انتخاب کنید و به‌دقت مورد‌بررسی قرار دهید. نیاز نیست همه‌چیز را یاد بگیرید. تنها یاد‌گرفتن یک مورد کافی است تا بتوانید جای پایتان را محکم کنید و آماده برداشتن قدم بعدی شوید.

همان‌طور که ویلیام فاکنر (William Faulkner) می‌گوید:

«همواره بیش از آن چیزی که می‌دانید می‌توانید انجام دهید، رویاپردازی و اقدام کنید. نگران این نباشید که از هم‌دوره‌ای‌ها یا پیشینیان خود بهتر باشید، تلاش کنید که از خودتان بهتر باشید».

زندگی در تلاش جریان دارد، شجاع باشید و اقدام کنید!

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در این موضوع داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

آموزش جاوا اسکریپت (JavaScript)

آموزش کدنویسی سریع HTML و CSS با Emmet

آموزش طراحی قالب​ واکنشگرا​ با بوت استرپBootstrap) ‎)

 

منبع

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *