یادگیری زبان عربی چقدر طول می کشد؟

۴۵۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
یادگیری زبان عربی چقدر طول می کشد؟
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

این سوال معمولا اولین سوالی است که از موسسه زبان آموزان پیشرو بعنوان مرکز برگزار کننده کلاس خصوصی زبان عربی در تهران می‌پرسند. و البته باید گفت متاسفانه پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. یادگیری یک زبان یک فرآیند پیچیده است که برای هر فرد متفاوت است و این تفاوت بر اساس چند فاکتور مختلف به وجود می‌آید. بیایید نگاهی به این عوامل مختلف و چگونگی تأثیر آنها بر سرعت یادگیری زبان عربی بیندازیم:

  1. تجربیات زبان قبلی شما در یادگیری زبان جدید (ارتباط زبان ها)
  2. خود زبان عربی و قواعد آن
  3. روش‌های یادگیری شما
  4. مدت زمانی که به یادگیری زبان عربی اختصاص می‌دهید
  5. هدف و انگیزه شما

عوامل مختلف و چگونگی تأثیر آنها بر سرعت یادگیری زبان عربی

در ادامه عواملی که در بالا معرفی کردیم را به شکل مفصل‌تری شرح خواهیم داد.

۱. تجربیات قبلی شما در یادگیری زبان

اگر قبلاً به یک زبان خارجی صحبت کرده‌اید یا به صورت دو زبانه بزرگ شده‌اید، ممکن است در مدت زمان یادگیری زبان عربی خود صرفه‌جویی کنید. همانطور که چندین مطالعه و تحقیقات زبانی اثبات کرده است، یادگیری زبان سوم آسان تر از زبان دوم است. به این دلیل که افراد دو زبانه بیشتر در معرض یادگیری زبان دیگر قرار دارند و سطح تفاوت‌ها را به خوبی درک می‌کنند. تسلط و مهارت در یک زبان به تسلط و مهارت در زبان دیگر کمک می‌کند. اگر دو زبانه یا چند زبانه نیستید، نگران نباشید. جالب است بدانید همان چند واحد زبانی که در دوران دبیرستان پاس کرده‌اید برای شما مفید خواهند بود.

یکی از اولین قدم‌های یادگیری زبان، یادگیری مقدماتی در مورد آنچه یک زبان را تشکیل می‌دهد و جنبه‌های منحصر به فرد و خصوصیات زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، است. اگر قبلاً مطالعه قواعد زبان خارجی، به خاطر سپردن کلمات، گوش دادن به صوت‌های مختلف و نگاه کردن به حروف مختلف را تجربه کرده‌اید، ذهن شما می‌داند هنگام مواجه شدن با یک زبان جدید چه واکنشی باید داشته باشد. دیگر به اندازه زمانی که شما هیچگونه تجربه‌ای درباره زبان‌های دیگر ندارید، شگفت‌زده نخواهید شد به همین دلیل، یادگیری زبان آسانتر و سریعتر می‌شود. قطعا قرار گرفتن در معرض زبان‌های مختلف - به خصوص وقتی یکی از این زبان‌ها زبانی باشد که می‌خواهید یاد بگیرید - می‌تواند یادگیری زبان را سریعتر کند.

۲. زبانی که می آموزید

حتی اگر زبان عربی یکی از دشوارترین زبان‌ها برای یادگیری باشد، این زبان جذاب در واقع چند کلمه از زبان انگلیسی وام گرفته است. این کلمات می‌توانند در وقت شما در یادگیری برخی از واژگان عربی  صرفه‌جویی کنند ( البته این نکته در زبان فارسی بسیار بیشتر از زبان انگلیسی است و ریشه قریب 60 درصد کلماتی که روزانه به کار می‌بریم با زبان عربی هماهنگی دارد).

آیا می‌دانید کلمات روزمره انگلیسی (و همچنین فارسی) زیادی وجود دارند که در واقع از عربی نشأت گرفته‌اند؟ می‌توانید کلمات انگلیسی را پیدا کنید که ریشه عربی دارند و گاهی در زبان‌های دیگر نیز مشاهده شده‌اند.

۳. روش‌های یادگیری شما چگونه است

روش‌های یادگیری شما نیز در سرعت یادگیری زبان عربی نقش مهم و موثری دارد. اگر یادگیری زبان شما محدود به فضای کلاس است، مدت زمان بیشتری برای یادگیری طول خواهد کشید.

برای کاهش دادن مدت زمان یادگیری خود لازم است خارج از کلاس نیز در معرض و برخورد با آن زبان قرار بگیرید. خواندن، گوش دادن به رادیو یا کتاب الکترونیکی، نوشتن، صحبت کردن، تماشای فیلم و سفر به کشورهای عرب زبان، عواملی هستند که می‌توانند به سرعت در یادگیری شما کمک کنند.

۴. مدت زمانی که به یادگیری زبان اختصاص می‌دهید

به طور طبیعی، مدت زمان یادگیری زبان عربی به این بستگی دارد که شما می‌خواهید چقدر زمان به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برای یادگیری این زبان اختصاص دهید. مطالعات ثابت کرده است که آموزندگانی که مایلند یک ساعت در روز به یادگیری زبان اختصاص دهند - چه این کار را با مطالعه قواعد، حفظ لغات، تماشای فیلم یا مطالعه کتاب انجام دهند چه به صورت های دیگر - سریعتر از کسانی که فقط در یک کلاس هفتگی شرکت می کنند یاد می‌گیرند.

به همین دلیل کلاس‌های آنلاین آموزش زبان و همچنین تدریس خصوصی زبان، برای بسیاری از زبان آموزان نتایج بسیار خوبی داشته است. از ویژگی این برنامه‌ها تشویق به مطالعه و یادگیری مکرر در طول روز است و همچنین دسترسی به این برنامه‌ها بسیار راحت تر است. به همین دلیل درگیر شدن کامل وقت شما، سریعترین راه برای یادگیری زبان عربی است.

۵. نگرش و هدف شما

همچنین نگرش شما در سرعت یادگیری زبان عربی نقش بسزایی دارد. اگر با نگرش مثبت و روحیه بالا به سمت یادگیری این زبان بروید و آن را مانند یک تفریح و سرگرمی جذاب ببینید، شما انگیزه بیشتری برای مطالعه و یادگیری تا آنجا که ممکن است خواهید داشت و کل روند یادگیری، لذت بخش‌تر و در نتیجه سریعتر خواهد بود.

۶. انگیزه شما

هیچ راز عجیب و غریبی در یادگیری یک زبان وجود ندارد و تنها کلید موفقیت، انگیزه است. مطالعات بسیاری انجام شده است که اهمیت انگیزه را در یادگیری زبان اثبات می‌کنند. با انگیزه ماندن دلیل شماره یک موفقیت زبان در بسیاری از افراد است و همچنین دلیل اصلی عدم موفقیت در بسیاری از افراد نیز عدم انگیزه است.

به خود یادآوری کنید که چرا می‌خواهید عربی یاد بگیرید، یادگیری این زبان چگونه زندگی شما را بهبود می‌بخشد و تمام اهداف و مقاصد خوبی که می‌تواند در نتیجه یادگیری زبان عربی باشد، می‌تواند به شما کمک کند تا انگیزه خود را حفظ کنید. این حفظ انگیزه مدت زمان یادگیری را به شدت کاهش می‌دهد.

جدول زمانی برای یادگیری زبان عربی

تمام مسائل گفته شده و تعامل آنها با یکدیگر باعث می‌شود مدت زمان یادگیری زبان متفاوت باشد.

اما هدف شما این نیست که تنها عوامل سرعت بخشیدن به یادگیری زبان را بدانید درست است؟ شما اعداد و ارقام دقیق می‌خواهید. شما می‌خواهید بدانید که یادگیری عربی چقدر طول می‌کشد و می‌خواهید از زمان آن مطلع شوید. خوشبختانه برای شما، چندین تحقیق وجود دارد که سعی کرده‌اند این مسئله را بیان کنند.

اما اولا، یک نکته: در بسیاری از این مطالعات‌، مسئله مسلط بودن و یا عدم تسلط داشتن کامل به زبان عربی و یادگیری آن است. همانطور که می‌دانید، لزوماً نیازی به تسلط کامل ندارید تا بتوانید به یک زبان خارجی صحبت کنید و در تعامل افراد آن زبان راحت باشید. سطح متوسط و معمولی می‌تواند شما را در کشورهای عرب زبان بسیار کمک کند و باعث ایجاد ارتباط شما با آنها شود.

زمان هدفمند برای یادگیری زبان عربی لازم است

محاسبه‌های واقع بینانه در زمینه زبانشناسی تعداد ساعات واقعاً لازم برای یادگیری زبانی مانند عربی را بررسی کرده است. برای مثال، برنامه‌ مرجع مشترک اروپا برای یادگیری زبان‌ها، از برنامه «ساعت‌های یادگیری هدایت شده و هدفمند» برای اندازه‌گیری مقدار کل زمان کلاس مورد نیاز برای رسیدن به سطح B2 (متوسط) استفاده می‌کند.

به این صورت که فرض را بر این می‌گذارد که به ازای هر یک ساعت از وقت کلاس، زبان آموزان دو ساعت وقت مطالعه آزاد و مستقبل را پشت سر می‌گذرانند. در پایان، زمانی حدود 1000 تا 1200 ساعت به دست می‌آید که نشان دهنده مدت زمانی است که برای یادگیری زبان نیاز دارید.

منبع فارسی: موسسه زبان آموزان پیشرو

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *