کیلو بایت چیست؟ — به زبان ساده

۱۸۱۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
کیلو بایت چیست؟ — به زبان ساده

کیلو بایت (KB یا Kbyte) واحد اندازه‌گیری حافظه رایانه یا داده‌ها است که توسط ریاضیدانان و متخصصان علوم رایانه و همچنین عامه مردم برای اشاره به مقدار داده‌های رایانه‌ای در واحد متریک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع یک بایت به مجموعه‌ای از 8 بیت گفته می‌شود. بیت (Bit) کوچک‌ترین واحد محاسباتی است که توانایی نمایش یک عدد، حرف یا کاراکتر را در سیستم باینری دارد. یک کیلو بایت تقریباً برابر با 1000 بایت است. دلیل این که گفتیم تقریباً این است که هر کیلو بایت دقیقاً برابر با دو به توان 10 یا 1024 بایت است.

مقیاس کیلو بایت همراه با دیگر مقادیر متریک از سوی کمیسیون بین‌المللی الکتروتکنیکال (IEC) که سازمان مسئول استانداردهای بین‌المللی و ارزیابی سازگاری فناوری‌های رایانه‌ای و الکترونیکی است ارائه شده است. این سازمان استانداردهایی در صنایع الکترونیک از جمله مقیاس‌های ذخیره‌سازی رایانه‌ای ارائه کرده است.

یک کیلوبایت به عنوان واحد اندازه‌گیری اطلاعات رایانه داده‌ها را به شکل دودویی یا باینری ذخیره می‌کند. زبان دودویی زبانی است که اغلب رایانه‌ها از آن برای تفسیر و سنتز اطلاعات استفاده می‌کنند. سیستم دودویی در ریاضیات برای ترجمه اعداد معمولی و کاراکترها به سیستمی استفاده می‌شود که رایانه‌ها بتوانند درک کرده و به صورت الکترونیکی به سادگی انتقال دهند. این سیستم از گروهی از ارقام تشکیل یافته که همگی صفر یا یک هستند و در مقادیر هشت‌تایی گرد هم می‌آیند. ترکیب‌های مختلف توالی‌های بیت‌ها، کدهایی را تشکیل می‌دهند که حروف و کاراکترهای مختلف را به نمایش می‌گذارند.

مبنای 10 یا مبنای 2

با این که ریاضیات معمولی که ما می‌شناسیم بر مبنای 10 ساخته شده است که شامل ارقام 0 تا 9 است و به نام سیستم ده‌دهی شناخته می‌شود، اما در اغلب حوزه‌های فناوری از جمله علوم محاسباتی از سیستم دودویی استفاده می‌شود که در مبنای 2 است. زیرا سیستم دودویی فرایند اشتراک داده‌ها بین سیستم‌های مختلف را تسهیل می‌کند. سیستم‌های مبتنی بر 2 تنها دو رقم دارند که در دسته‌های هشت‌تایی گروه‌بندی می‌شوند. هر دنباله از صفرها و یک‌ها یک کد است که متناظر با یک عدد، یک حرف یا دیگر کاراکترها است و امکان تشکیل داده‌های پیچیده را به سادگی هموار می‌سازد.

کاربرد کیلو بایت

اصطلاح کیلو بایت به طور کلی برای توصیف مقادیر کمی از داده‌ها استفاده می‌شود که روی رایانه‌ها و در فایل‌های کوچک ذخیره می‌شوند. این نوع از فایل‌ها اندازه‌ای کوچک‌تر از میانگین فایل‌ها دارند و اغلب شامل ایمیل‌های کوتاه، تصاویر و مقالات کوتاه یا سند‌های متنی کوچک ورد هستند.

مثال‌ها

  • یک تصویر JPEG می‌تواند حدود 100 کیلو بایت حجم داشته باشد.
  • یک تصویر GIF می‌تواند حدود 8۰0 کیلو بایت حجم داشته باشد.
  • یک تصویر PNG می‌تواند حدود ۴۰۰ کیلو بایت حجم داشته باشد.
  • یک ایمیل کوتاه می‌تواند حدود 5 کیلو بایت حجم داشته باشد.
  • فایل‌های ویدئویی، صفحه‌های وب، فایل‌های MP3 و غیره معمولاً بزرگ‌تر هستند و اغلب با مقیاس مگابایت اندازه‌گیری می‌شوند.

کیلو بایت و کیلو بیت

کیلوبایت واحد اندازه گیری بزرگ‌تر از کیلو بیت است. یک کیلو بیت (Kb) از 1000 بیت تشکیل یافته و هشت کیلو بیت یک کیلو بایت را تشکیل می‌دهند. هر کیلو بیت دقیقاً یک هشتم اندازه کیلو بایت است، اما این شباهت نام غالباً باعث ایجاد سوءتفاهم در میان آن‌ها و سردرگمی کاربران می‌شود. توجه کنید که از مقیاس کیلوبایت عموماً برای اندازه‌گیری داده‌ها روی رایانه و از کیلوبیت برای اندازه‌گیری حجم تبادل داده روی شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

کیلو بایت

تفاوت‌های ویندوز و مک در اندازه‌گیری کیلو بایت

همه نسخه‌های ویندوز از جمله جدیدترین نسخه‌های ویندوز 10 کیلوبایت را به شکل 1024 بایت تعریف می‌کنند. برای نمونه یک فایل با اندازه 65،536 بایت را 64 کیلوبایت گزارش می‌کنند. از سوی دیگر مک نسخه اسنو لئوپارد و بالاتر این فایل را 66 کیلوبایت نشان می‌دهند که تقریباً نشان‌دهنده تعریف 1000 بایتی از کیلوبایت است.

توجه کنید که در تعریف دودویی از کیلوبایت، نماد این مقیاس به صورت KB با K بزرگ نشان داده می‌شود. حتی در گزارش‌های غیر رسمی ممکن است B نیز حذف شود. برای نمونه یک پردازنده با 65،536 بایت حافظه کش معمولاً پردازنده با کش 64 K معرفی می‌شود. در این تعریف 1024 کیلوبایت برابر با یک مگابایت است.

سخن پایانی

IEC در دسامبر سال 1998 با ساخت پیشوندهای kibi، mebi، gibi و غیره برخی تعاریف و کاربردها برای نمایش توان‌های دودویی یعنی 1024 را معرفی کرد. بنابراین کیلوبایت با نماد KiB نماینده 10 به توان 2 بایت یا 1024 بایت است. این پیشوندها اکنون بخشی از سیستم بین‌المللی کمیت‌ها هستند و از این رو کیلوبایت باید صرفاً برای اشاره به 1000 بایت استفاده شود. در مجموع کیلوبایت یک واحد اندازه‌گیری داده‌ها است که در مورد اندازه آن اختلاف وجود دارد و بسته به کاربردی که دارد ممکن است نماینده 1000 بایت یا 1024 بایت باشد. در این نوشته تلاش کردیم دلیل این اختلاف و همچنین کاربردهای هر یک از روش‌های اندازه‌گیری کیلو بایت را توضیح دهیم.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
searchstoragewikipedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *