ویزای تحصیلی کانادا: مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا

۱۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
ویزای تحصیلی کانادا: مدارک مورد نیاز برای تحصیل در کانادا
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

اگر قصد تحصیل در کشور کانادا را دارید باید پیش از ورود به این کشور ویزای تحصیلی کانادا را دریافت کنید. با داشتن ویزای تحصیلی کانادا پس از ورود به کانادا به شما اجازه تحصیل داده می‌شود. با این حال ابتدا باید برای ویزای اقامت موقت که کمیسیون عالی کانادا آن را ارائه می‌کند و از طریق مراکز درخواست ویزا قابل دریافت است درخواست بدهید. برای سفر به کانادا باید معرفی‌نامه و تمام مدارک لازم دیگر را با خود همراه داشته باشید. در فرودگاه لازم است که پاسپورت و معرفی نامه خود را ارائه دهید تا تایید شوند. تنها با انجام تمام مراحلی که گفته شد به شما اجازه تحصیل در کانادا داده می‌شود.

ایجاد چک لیستی از مدارک لازم

بسته به شرایط هر شخص، مدارکی که لازم است همراه با درخواست مجوز تحصیلی ارائه شود متفاوت است. با توجه به نبود سفارت یا مرکز اطلاعات ویزای کانادا در داخل ایران، اکثر ایرانیان به صورت آنلاین درخواست خود را ثبت میکنند.

مرحله اول

اگر از قبل حساب IRCC ندارید، باید یک حساب امن IRCC ایجاد کنید. در روند ثبت نام از شما خواسته می‌شود به تعدادی سوال پاسخ دهید.

مرحله دوم

پس از اینکه پرسشنامه را تکمیل کردید به صفحه‌ای با عنوان «Your document checklist» هدایت میشوید که مدارک مورد نیاز شما را لیست می‌کند.

توجه: علاوه بر آیتم‌های این چک لیست که IRCC برایتان ایجاد کرده است باید هر مدرکی که توسط دفتر ویزای کشورتان مورد نیاز باشد به لیست مدارک لازم اضافه کنید.

مرحله سوم

لیست کاملی از مدارک مورد نیاز دفتر ویزای کشورتان را دریافت کنید:

  1. به وبسایت IRCC بروید و کشور/منطقه‌تان را از منوی کشویی سایت (واقع در بخش"Apply on paper") انتخاب کنید.
  2. روی "Get documents" کلیک کنید. سپس "Visa office instructions" (لینک دوم) را انتخاب کنید. با کلیک بر روی این لینک یک فایل PDF ایجاد می‌شود که در آن شرایط لازم برای اخذ ویزا آورده شده است.

لیست مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی کانادا

پس از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه موردنظر، باید برای دریافت ویزای دانشجویی درخواست‌تان را ثبت کنید. برای درخواست ویزای تحصیلی کانادا باید مدارک زیر را ارائه دهید.

نامه پذیرش دانشگاه (Proof of Acceptance)

داشتن نامه پذیرش از دانشگاه یا موسسه‌ای که قصد تحصیل در آن را دارید الزامی است. این موسسه آموزشی باید معتبر باشد. اگر قصد تحصیل در استان کبک کانادا را دارید، به گواهی پذیرش کبک (CAQ) نیاز خواهید داشت.

عکس‌های اندازه پاسپورت

  • برای درخواست ویزای آنلاین: برای ثبت درخواست به صورت آنلاین، به یک عکس دیجیتالی در ابعاد مناسب پاسپورت نیاز خواهید داشت. سایز این فایل نباید بیشتر از 4 مگابایت باشد.
  • برای درخواست ویزای آفلاین: اگر تصمیم دارید درخواست‌تان را به صورت آفلاین ثبت و ارسال کنید به 2 تصویر مطابق با سایز پاسپورت نیاز دارید. در حالت ایده‌آل تصویر نباید مربوط به بیش از 6 ماه گذشته باشد.

یک حالت چهره خنثی و پس زمینه‌ای ساده و بدون پوشش سر از دیگر الزاماتی که است که در تصاویر باید رعایت شود. پوشاندن سر و موها در عکس، تنها در صورتی که برای مقاصد مذهبی انجام شده باشد قابل قبول است.

گزارش پزشکی

یک پزشک متخصص باید معاینات پزشکی مربوط به مهاجرت (IME) را برایتان انجام دهد. یک هفته پیش از شروع درخواست ویزا باید از یکی پزشکانی که توصیه شده وقت بگیرید تا برای انجام معاینات لازم به مطب او مراجعه کنید. پزشک شما نتایج معاینه پزشکی‌تان را به کمیسیون اطلاعات مرکزی (CIC) ارسال می‌کند.

پاسپورت

پاسپورت یا گذرنامه باید برای تمام مدت زمانی که قرار است در کانادا اقامت داشته باشید، معتبر باشد. اگر برای تحصیل به کانادا می‌روید باید پاسپورت شما به مدت 2 سال تمام اعتبار داشته باشد.

گواهی تمکن مالی (Proof of Funds)

شما باید برای پرداخت مخارج زندگی و تحصیل در کانادا پول کافی داشته باشید. اداره مهاجرت کانادا تخمین زده است که برای اقامت در کانادا حداقل به 10 هزار دلار کانادا به طور سالانه نیاز است. اگر قصدتان اقامت در استان کبک است این مبلغ بیشتر است، چیزی حدود 11 هزار دلار کانادا برای هر سال؛ علاوه بر این باید نشان دهید که بودجه کافی برای پرداخت هزینه‌های بازگشت به کشور خود را هم دارید.

برای اثبات تمکن مالی می‌توانید یکی از مدارکی که در زیر آورده شده است ارائه دهید:

  • صورت حساب بانکی (Bank Statements)
  • مدرکی که نشان دهد شما یک حساب بانکی کانادایی به نام خود دارید و مبلغ مورد نیاز در آن موجود است.
  • حواله بانکی به ارز قابل تبدیل، گواهی پرداخت شهریه و هزینه های مربوط به محل اقامت
  • ارائه نامه ای از شخص یا موسسه ای که شما را ساپورت مالی می‌کند. اگر بورسیه تحصیلی کانادا را دریافت کرده‌اید، یعنی هزینه‌های دوره تحصیلی موردنظرتان را دولت کانادا پرداخت می‌کند باید مدرکی مبنی بر تامین مالی که از داخل کانادا پرداخت می‌شود، ارائه دهید.

کارت اعتباری برای پرداخت هزینه درخواست ویزا

هزینه درخواست ویزا 150 دلار کانادا است. این مبلغ را باید با کارت‌های اعتباری (Credit Card) پرداخت کنید و استفاده از Debit Cards امکان‌پذیر نیست. خوب است بدانید برای پرداخت هزینه درخواست ویزا، لازم نیست که کارت اعتباری حتما به نام خودتان باشد. در صورت رضایت شخص دیگر، می‌توانید از کارت اعتباری او استفاده کنید.

احراز هویت با اطلاعات بیومتریک

شما باید به صورت حضوری اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکس چهره) خود را به یک مرکز جمع‌آوری اطلاعات بیومتریک در خارج از کانادا ارائه کنید. چنین مراکزی در ایران وجود ندارد بنابراین باید به یکی از کشورهای همسایه سفر کنید. مدت زمانی که برای ثبت این اطلاعات لازم است در زمان پردازش مجوز تحصیلی‌تان لحاظ نخواهد شد و تا زمانی که این اطلاعات توسط دفتر ویزا دریافت نشود به درخواست شما رسیدگی نخواهد شد. ارائه اطلاعات بیومتریک تنها هر 10 سال یک بار لازم است.

استادی پلن (Study Plan)

برای نشان دادن هدفتان از تحصیل در کانادا، یک استادی پلن باید بنویسید که مختصر،‌ واضح و واقعی باشد. ممکن است لازم باشد این مدرک را به دفتر ویزا ارائه دهید و شامل نکات خاصی برای رسیدگی به درخواست‌تان باشد.

همچنین می‌توانید از قالب‌های آماده مایکروسافت آفیس برای نوشتن استادی پلن خود کمک بگیرید. در صورتی که درخواست خود را به صورت آنلاین ثبت می‌کنید، این مدرک را پایین عبارت "Client Information" در بخش Optional Documents از چک لیست آنلاین خود آپلود کنید.

سایر مدارک

  • از شما خواسته می‌شود که مقاله‌ای ارسال کنید که حاوی جزئیات اهداف شما از مهاجرت به کانادا و انتخاب دانشگاه مورد نظرتان برای تحصیل در این کشور باشد.
  • برای تایید پذیرش در دانشگاه کانادایی موردنظرتان باید نمره آزمون زبان انگلیسی خود را نیز ثبت کنید.
  • آزمون‌های زبان قابل قبول عبارتند از تافل و آیلتس؛ گرچه در برخی موارد الزامی نیست، اما ارائه نمره یکی از این آزمون‌ها بسیار توصیه می‌شود.

منبع: /https://www.visamondial.com

بر اساس رای ۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *