روش نصب تابلو برق خانگی و نکات مهم در فرآیند نصب

۴۲۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
روش نصب تابلو برق خانگی و نکات مهم در فرآیند نصب
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

به طور کلی تابلوهای برق ساختمانی به سه گروه تقسیم‌ می‌شود که شامل تابلوی تقسیم واحد، تابلوی عمومی و تابلوی اصلی یا تابلو کنتور است. اصولا تابلو تقسیم واحد در داخل آپارتمان نصب می‌شود و به‌جای جعبه‌تقسیم‌های قدیمی که به صورت پراکنده نصب می‌شدند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تابلو برق، سیستم جریان ضعیف، سیمکشی تجهیزات روشنایی، فیوز مینیاتوری و پریزهای برق به شکل مجزا از جعبه‌تقسیم تغذیه خواهند شد.

همچنین از تابلو برق عمومی در فضاهای مشترک ساختمان مانند راه‌پله‌ها و پارکینگ استفاده می‌شود. عموما تابلو برق عمومی ساختمان را در طبقه همکف نصب می‌کنند که در دسترس باشد. این تابلو به کمک کابل منشعب به کنتور اصلی متصل می‌شود. در نهایت تابلو کنتور نیز تامین‌کننده همه واحدها و همان‌طور که گفته شد تغذیه‌کننده تابلو عمومی است. عموما کنتور را در ورودی ساختمان‌ها تعبیه می‌کنند. در ادامه نحوه نصب تابلو برق خانگی را شرح خواهیم داد.

فرآیند نصب تابلو برق خانگی

پیش از آن‌که تابلو برق خانگی را نصب و راه‌اندازی کنید، بهتر است با اجزای تشکیل‌دهنده آن نیز اندکی آشنا بشوید. به طور کلی تابلو برق از اجزایی مانند کلیدها، فیوزها، جداکننده‌ها، رله‌ها و تجهیزات دیگری تشکیل می‌شود. برخی از مهم‌ترین اجزای تابلو برق را در ادامه به شکل مختصری شرح خواهیم داد:

  • فیوز: فیوزها تجهیرات حفاظتی تابلو برق هستند. در  واقع چنانچه جریان اضافی در مدار وجود داشته باشد، فیوزها عمل کرده و جریان برق را قطع می‌کنند.
  • کلیدها: کلیدهای برق اصولا وظیفه قطع و وصل کردن جریان برق را بر عهده دارند. کلیدها دارای دو نوع جریان هوا و روغنی هستند.
  • رله‌ها: رله در واقع یک دستگاه تشخیص خطا است و اطلاعات خطای پدید آمده را برای قطع کننده مدار ارسال می‌کند.

نکات حیاتی در نصب تابلو برق

هنگام نصب انواع تابلو برق خانگی باید به نکات مهمی توجه کرد. ازجمله یکی از مهم‌ترین نکات، توجه به ارتفاع نصب تابلو برق است. اصولا کنتور برق خانگی باید در ارتفاع ۱۸۰ سانتی متر تا ۲ متر نصب شود. فضای آزاد روبه‌روی تابلو برق نیز برای انجام کارهای اضطراری از اهمیت برخوردار است. این فضای آزاد جلو تابلو باید حداقل یک متر باشد. از طرف دیگر تابلو برق باید در نزدیک‌ترین فاصله ممکن به درِ خروجی ساختمان نصب شود. اما باید دقت کرد که وجود تابلو برق مانع باز و بسته شدن در نشود.

اگر تابلو برقی که برای ساختمان در نظر گرفته‌‌اید دارای بدنه فلزی است، بدنه تابلو نیز باید به سیم ارت متصل شود. همچنین ورقه ای که بدنه تابلو کنتور اصلی را تشکیل می دهد باید حداقل ۱٫۵ میلیمتر قطر داشته باشد. در نهایت این نکته را نیز باید اضافه کنیم که چنانچه قصد دارید از تابلو برق، به منظور جعبه‌تقسیم تلفن واحدها نیز استفاده کنید، باید یک‌پنل مجزا در تابلو برق نصب شود. در راستای ایمنی تابلو برق ساختمان نیز توجه داشته باشید که میان کنتور برق و کنتور گاز حداقل ۵۰ سانت فاصله وجود داشته باشد.

مراحل نصب تابلو برق خانگی

در گام اول بهتر است محلی که قصد دارید تابلو برق را در آن نصب کنید، بررسی کنید. این بررسی به شما کمک می‌کند بدانید برای آن مکان به‌خصوص از تابلو‌های ip-دار باید استفاده شود یا خیر. همچنین پس از بررسی مکان نصب می‌توانید بر اساس جنس و موقعیت دیواری که قرار است تابلو بر روی آن نصب شود، نوع توکار و روکار تابلو برق را تعیین کنید. اگر تصمیم بر آن شد که از تابلو برق توکار استفاده کنید، باید علاوه بر دقت در ارتفاع استاندارد آن، محل نصب را از قبل تعیین کنید.

نکته‌ دیگر این است که چنانچه جنس بدنه تابلویی که انتخاب کرده اید فلزی است، باید وزن و ضخامت آن را مورد توجه قرار دهید و ابزارهای نصب را بر اساس آن تهیه کنید. توجه داشته باشید که جهت باز شدن در تابلو برق نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و باید هنگام نصب در نظر گرفته شود. در واقع در تابلو برق باید به سمتی باز شود که اول مزاحمتی برای ورودی و خروجی ساختمان نداشته باشد و دوم نصاب و تعمیرکار بتواند به‌راحتی در فضای باز روبه‌روی تابلو فعالیت کند. به طور کلی بهتر است برای نصب تابلو برق خانگی از متخصص این امور کمک گرفته شود.

سخن پایانی

یکی از مهمترین اجزای تاسیسات برقی ساختمان، تابلو برق است که بزرگتر از جعبه فیوز است و به عنوان قلب تغذیه‌کننده تجهیزات برقی هر خانه‌ای از اهمیت فوق‌العاده ای برخوردار است. بنابراین چگونگی نصب آن و نکات مهمی که در فرآیند نصب تابلو برق خانگی باید به آن‌ها توجه شود نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است. با این وصف در این مقاله تلاش کردیم به صورت مختصر و مفید مراحل و نکات فرایند نصب یک تابلو برق خانگی را برای مخاطبین شرح بدهیم.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *