مهاجرت به کشور زیبای ترکیه و تحصیل در این کشور

۶۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
مهاجرت به کشور زیبای ترکیه و تحصیل در این کشور
سلب مسئولیت مطالب رپورتاژ آگهی: مجموعه‌ی «فرادرس» در تهیه‌ و تنظیم این محتوای تبلیغاتی نقشی نداشته و مسئولیتی راجع به صحت آن نمی‌پذیرد.

مهاجرت به ترکیه امروزه به یکی از داغ‌ترین گزینه‌های مهاجرتی تبدیل شده است. دولت این کشور با طرح ویزاهای مختلفی توانسته راهکار‌های متعددی را برای افراد خارجی ایجاد کند تا به کشور ترکیه مهاجرت کنند. ترکیه در سالیان اخیر پیشرفت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و آموزشی داشته است که افراد علاقه‌مند را به دریافت ویزای این کشور بیش از پیش علاقه‌مند می‌کند. دریافت ویزای تحصیلی ترکیه یکی از بهترین روش‌های مهاجرت به این کشور است که در ادامه آن را بررسی خواهیم کرد.

مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه در چند سال گذشته به یکی از پرطرفدارترین روش‌های مهاجرت به این کشور تبدیل شده است. ترکیه با ارائه مزایای تحصیلی بسیار مانند کیفیت بالای دانشگاه‌ها، شرایط رفاه اجتماعی و هزینه‌های مقرون به صرفه زندگی توانسته سالانه تعداد زیادی دانشجو را به خود جذب کند.

تحصیل در ترکیه نزد دانشجویان ایرانی به دلیل نزدیکی فرهنگ دو کشور و یکی بودن دین مردم ترکیه با ایرانیان به یک گزینه مطلوب تحصیلی تبدیل شده است. شرایط تحصیل در دانشگاه‌های این کشور برای مقاطع مختلف متفاوت است که در ادامه مطلب به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های ترکیه

تحصیل در مقطع کارشناسی کشور ترکیه به مدت چهار سال طول می‌کشد. در این دوره معمولا دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان علاقه‌مند کمی دشوار است. البته لازم به ذکر است که هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی ترکیه مقرون به صرفه است.

متوسط هزینه شهریه دانشگاه‌های کشور ترکیه که به زبان ترکی ارائه می‌شوند، سالانه بین 300 تا 800 دلار است. این میزان برای افرادی که علاقه‌مند تحصیل به زبان انگلیسی هستند کمی بیشتر است. هزینه تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی بین 500 تا 1800 دلار است. همچنین دانشجویان در طول مدت تحصیل خود می‌توانند 10 ساعت در هفته کار کنند و بخشی از هزینه‌های اقامت خود را پوشش دهند.

شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه‎‌‌های ترکیه

تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد در کشور ترکیه یکی از مقرون‌ به صرفه‌ترین دوره‌ها در کشورهای اروپایی است. این دوره که معمولا پس از گذشت دو سال به اتمام می‌رسد برای فارغ‌التحصیل شدن نیاز به پایان‌نامه دارد. در دوره کارشناسی ارشد دانشگاه‌های ترکیه دریافت بورسیه احتمال بیشتری دارد.

میانگین شهریه دانشگاه‌های کشور ترکیه در مقطع کارشناسی ارشد برای دوره‌هایی که به زبان ترکی ارائه می‌شوند، بین 300 تا 600 دلار است. همچنین میانگین شهریه برای دروسی که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند بین 600 تا 900 دلار است.

شرایط تحصیل در مقطع دکتری دانشگا‌ه‌های ترکیه

دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور ترکیه میان علاقه‌مندان به تحصیل در این کشور از محبوبیت بالایی برخوردار است. شرایط نه چندان سخت دریافت پذیرش و هزینه‌های کم باعث شده تا افراد زیادی سالانه برای تحصیل در این مقطع به کشور ترکیه سفر کنند.

متوسط هزینه مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور ترکیه بین 500 تا 1000 دلار است. دانشجویان برای این دوره معمولا به آیلتس 6.5 نیاز دارند. لازم به ذکر است که دوره دکتری دانشگاه‌های ترکیه تنها به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش دانشگاه‌های ترکیه

جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش دانشگاه‌های کشور ترکیه در بین کشورهای اروپایی معقول‌تر و راحت‌تر است. این مدارک در دانشگاه‌ها و مقاطع مختلف این کشور متفاوت است. با این حال مدارک کلی مورد نیاز برای دریافت پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه به شرح زیر است:

  • مدرک تحصیلی پیشین به صورت ترجمه شده با ریزنمرات
  • تکمیل فرم درخواست پذیرش در دانشگاه مورد نظر
  • مدارک معتبر زبان انگلیسی مانند آیلتس یا تافل
  • ارائه رزومه تحصیلی مناسب
  • مدرکی جهت اثبات توانایی مالی فرد متقاضی

مراحل دریافت ویزای تحصیلی

شهروندان ایرانی می‌توانند بدون ویزا به مدت 90 روز در کشور ترکیه اقامت داشته باشند اما برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور نیاز دارند ویزای تحصیلی ترکیه را دریافت کنند. داوطلبان می‌بایست پس از جمع‌آوری مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی، این اسناد را به سفارت‌خانه کشور ترکیه ارائه دهند و فرم درخواست ویزای تحصیلی را پر کنند.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه

داوطلبان برای دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه، نیاز دارند تا مدارکی را به سفارت‌خانه این کشور ارائه کنند. این مدارک به شرح زیر است:

  • پاسپورت معتبر به مدت شش ماه پس از اتمام تاریخ ویزا
  • ارائه مدرکی جهت اثبات پذیرش در دانشگاه‌های کشور ترکیه
  • چهار قطعه عکس پرسنلی
  • دارا بودن بیمه سلامت در کشور ترکیه
  • مدارک شناسایی مانند شناسنامه و کارت ملی
  • پرداخت مبلغی بین 50 تا 100 دلار
  • گواهی گردش حساب مالی در سه ماه گذشته
  • مدارک شناسایی همسر و اعضای خانواده در صورت وجود

مزایای مهاجرت تحصیلی به کشور ترکیه

تحصیل در کشور ترکیه دارای مزایای بسیاری است که سالانه تعداد زیادی دانشجو را به این کشور جذب می‌کند. از این ویژگی‌ها می‌توان به هزینه‌های پایین تحصیل، فرهنگ غنی کشور ترکیه، نزدیک بودن ترکیه به کشور ایران و بورسیه‌های تحصیلی اشاره کرد.

در ادامه چندین ویژگی تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

  • مدارک معتبر دانشگاه‌های ترکیه در سراسر جهان
  • عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی (در صورت تسلط به زبان ترکی استانبولی)
  • امکان کار نیمه وقت به هنگام تحصیل
  • فرهنگ و آداب و رسوم مشابه با مردم ایران
  • مناظر و اماکن تفریحی بسیار

با الواپلای با اطمینان خاطر در ترکیه مشغول تحصیل شوید

کشور ترکیه با ارائه ویژگی‌های خوب تحصیلی توانسته یکی از گزینه‌های محبوب در میان افراد علاقه‌مند به تحصیل در خارج از کشور تبدیل شود. این کشور با دارا بودن تعداد زیادی دانشگاه و اقتصادی رو به رشد توانسته به یکی از بهترین کشورهای دنیا برای مهاجران ایرانی تبدیل شود. دانشجویان می‌توانند با اتمام دوران تحصیلی خود در کشور ترکیه ویزایشان را به ویزای کاری تغییر دهند و پس از گذشت پنج سال در این کشور به اقامت دائم ترکیه برسند.

افراد علاقه‌مند به دریافت ویزای تحصیلی کشور ترکیه می‌توانند به سایت حقوقی مهاجرتی الواپلای مراجعه کنند. متخصصان و مشاوران این موسسه شما را در تمامی مراحل دریافت ویزا و پذیرش تحصیلی در این کشور راهنمایی می‌کنند.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *